ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فناوری جدید ناسا، بهره وری سوخت هواپیماها را افزایش می دهد

ناسا در حال توسعه هواپیمای جت جدیدی است که با استفاده از هوای در جریان حول بدنه خود انرژی تولید می کند و بهره وری آن نسبت به جت های معمولی 10 درصد بیشتر است؛ ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

ناسا در حال توسعه هواپیمای جت جدیدی است که با استفاده از هوای در جریان حول بدنه خود انرژی تولید می کند و بهره وری آن نسبت به جت های معمولی 10 درصد بیشتر است؛ به بیان دیگر، این هواپیما با همان میزان سوخت مدل های معمولی می تواند مسافت بیشتری را بپیماید.

اما برای این منظور لازم است تغییراتی در طراحی بدنه این پرنده آهنین ایجاد گردد؛ از همین رو فن هایی روی بدنه تعبیه شده اند که هوای پرشتاب ورودی را دریافت کرده و از این طریق نیروی رانشی بیشتری را تولید می نمایند.

این جت که «STARC-ABL» نام دارد در ظاهر شبیه هواپیمای معمولی است اما بر خلاف آنها بخش اعظمی از انرژی حاصل از سوخت خود که معادل با سه مگاوات می شود را صرف تولید نیروی توربو الکتریک خود می کند.

80 درصد از نیروی لازم برای تیک آف و 55 درصد از نیروی حین حرکت هواپیما توسط موتورهای اصلی نصب شده در زیر بال ها تامین می شود.

وظیفه تامین نیروی باقیمانده نیز بر عهده توربوفن های BLI الکتریکی تعبیه شده در قسمت دم هواپیما است. در اینجا بد نیست اشاره کنیم که در هواپیماهای معمولی جریان هوای پیرامونی صرفا با بدنه برخورد می کند اما در این طراحی هوا به انرژی تبدیل می شود.

اما فن های مبدل هوا به انرژی نیز برای فعالیت خود به دو موتور کوچک مجهز گردیده اند، ضمن آنکه به لطف موتور عقب، نیاز به استفاده از موتورهای چندان بزرگی زیر بال ها نیست چراکه مقدار انرژی خروجی مورد انتظار از آنها پایین است.

از آنجایی که موتورهای کوچک وزن پایینی دارند، در نتیجه از وزن کلی هواپیما کاسته شده و همانطور که در بالا اشاره کردیم محققان انتظار دارند که با این روش از میزان مصرف سوخت هواپیماها تا ده درصد کاسته شود.

بنابر اعلام ناسا طی ماه های آتی  یک مدل اولیه از STARC-ABL در ایستگاه «پالم بوک» اوهایو مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

گفتنی است توسعه این هواپیما بخشی از برنامه «افق های هوانوردی جدید» ناسا است که هدف از آن کاهش آلودگی صوتی و مصرف سوخت در کنار افزایش کارایی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی