ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ذنفون ۵ ایسوس معرفی شد؛ میان‌رده‌ای درآمیخته با هوش مصنوعی

ایسوس یک بار دیگر کتاب ذنفون را ورق زد و نسل تازه‌ای از آن معرفی کرد؛ کتابی که گویا به تازگی مقدمه‌اش با چهار نسل قبلی به پایان رسیده و وارد فصل اول شده است. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

ایسوس یک بار دیگر کتاب ذنفون را ورق زد و نسل تازه‌ای از آن معرفی کرد؛ کتابی که گویا به تازگی مقدمه‌اش با چهار نسل قبلی به پایان رسیده و وارد فصل اول شده است.

ایسوس حالا آماده می‌شود تا حرکت خود به سوی پیشرفت را سرعت ببخشد؛ دست‌کم این همان چیزی است که «مارکل کمپس»، مدیر بازاریابی جهانی ایسوس در بارسلون به ما می‌گوید: «چرا در MWCهای گذشته موبایل معرفی نمی‌کردیم؟ راستش چون آمادگی‌اش را نداشتیم. حالا آماده‌ایم.»

آمادگی ایسوس اما تساوی یافته با شباهت عجیب محصول جدیدش یعنی ذنفون ۵ با آیفون ۱۰؛ دو گجتی که هر دو «ناچ» (لبه سیاه رنگ بالای نمایشگر) دارند و در کنار هم راحت نمی‌توان تشخیص داد که کدام آمریکایی است و کدام تایوانی. اما مدیر بازاریابی ایسوس پاسخ خود را از قبل آماده کرده و می‌گوید: «نمایشگرها در حال باریک‌تر شدن هستند در حالی که برخی اجزا مثل اسپیکر و دوربین به فضا نیاز دارند. در نهایت همه سازندگان موبایل مجبور می شوند برای کاهش حاشیه‌ها، همین راه را بروند. اما آیا از اپل کپی کرده‌ایم؟ اگر اینطور فکر می‌کنید، پس اپل هم از اسنشال کپی کرده‌است. این راهیست که همه خواهند رفت.»

نمایشگرذنفون ۵

با همین راه‌کار، ایسوس موفق شده تا در ذنفون ۵ نمایشگری ۶.۲ اینچی را قرار دهد؛ نمایشگری که خود تایوانی‌ها می‌گویند در بدنه یک موبایل ۵.۵ اینچی جای گرفته است. درست هم می‌گویند و وقتی آیفون ۷ پلاس ۵.۵ اینچی خودم را با ذنفون ۵ مقایسه می‌کنم ، همین گفته اثبات می‌شود چرا که ذنفون ۵ دارای نسبت نمایشگر به بدنه ۹۰ درصد است.

صفحه نمایشی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس که روشنایی آن به بیشتر از ۵۰۰ نیت می‌رسد و به گفته ایسوس، هوش مصنوعی در صفحه نمایش هم رخنه کرده و تا زمانی که به آن نگاه کنید، خاموش نمی‌شود. این هوش مصنوعی در نمایشگر که ایسوس نام آن را AI Display گذاشته، رنگ‌ها را نیز بر اساس محیطی که در اطراف آن هستید تطبیق می‌دهد.

دوربینذنفون ۵

ایسوس می‌گوید از جدیدترین سنسور سونی برای ذنفون ۵ بهره گرفته. در واقع پشت دستگاه مجهز به یک ترکیب دوربین دوگانه است اما دوربین اصلی در این ترکیب، یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به همراه دیافراگم F1.8 و زاویه دید ۸۳ درجه دارد. دوربین دوم که به لنز واید ۱۲۰ درجه مجهز شده، ۸ مگاپیکسلی است و این در حالیست که عکس‌های سلفی این دوربین هم با کیفیت ۸ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند.

هوش مصنوعی به گفته ایسوس در این موبایل جایگاه ویژه ای دارد و در مراسم معرفی، برای بخش دوربین هم از این عبارت زیاد استفاده می‌شد. به گفته تایوانی ها، این دستگاه جدا از انسان‌ها، می تواند ۱۶ نوع صحنه و سوژه را تشخیص دهد. غذا، آسمان، غروب خورشید، حیوانات، نوشتار و برف فقط بخشی از این صحنه ها و سوژه ها هستند.

اما هوش مصنوعی پس از تشخیص اینکه مشغول تصویر برداری از چه چیزی است، چه می‌کند؟ ایسوس می‌گوید پس از این تشخیص، تنظیم رنگ‌ها، بالانس سفید، اکسپوژر و روشنی بهتر انجام می‌شود. در مجموع هوش مصنوعی در دوربین ذنفون ۵، باعث ثبت تصاویر به شکل سریع‌تر و دقیق‌تر می‌شود و دست کم این ادعایی است که ایسوس دارد و باید تا زمان بررسی کامل و تخصصی این دستگاه صبر کرد. از سوی دیگر ایسوس خبر داد که پروسه ثبت تصاویر پرتره به شکل نرم‌افزاری انجام نمی‌شوند و کاملاً سخت افزاری است که این موضوع هم نیازمند آزمایش‌های بیشتر است.

سخت افزارذنفون ۵

این همان‌جایی است که متوجه می‌شوید این محصول یک پرچمدار واقعی نیست و می‌خواهد در بازار میان‌رده‌ها، سهمی برای خود دست و پا کند. ایسوس ذنفون ۵ از یک چیپست اسنپدراگون ۶۳۶ بهره می‌برد که بر مبنای فناوری ۱۴ نانومتری ساخته شده. هرچند این یکی از جدیدترین چیپست های کوالکام است اما قطعاً بهترین آنها نیست. برای بهترین چیپست، باید سراغ ذنفون 5Z را گرفت.

اسنپدراگون ۶۳۶ چیپست مجتمعی است که به پردازنده‌ای ۸ هسته‌ای تجهیز شده. از سوی دیگر کار رایانش گرافیکی با آدرنو ۵۰۹ است. کوالکام در زمان معرفی همین چیپست اشاره کرده بود که کارایی ۴۰ درصد نسبت به نسل قبل افزایش یافته و حالا ایسوس هم بر این ۴۰ درصد تاکید می‌کند. حافظه موقت یا همان رم دستگاه هم تا ۶ گیگابایت بالا می‌رود.

صدا برای ایسوس در ذنفون ۵ یک اولویت بوده است و چهار اسپیکر در همین موبایل باریک قرار گرفته. در مراسم معرفی، حجم و کیفیت صدای همین موبایل با گلکسی اس ۸ و پیکسل ۲ مقایسه شد. اگرچه ایسوس ذنفون ۵ به شکل خیره‌کننده‌ای برتر نبود اما حجم صدای بالاتر و کیفیت بهتری از آن به گوش می‌رسید.

ویژگی‌هاذنفون ۵

- تاکید ایسوس بر هوش مصنوعی یک بار دیگر اینجا خودش را نشان می‌دهد. قابلیت AI Boost، به کاربر اجازه می‌دهد تا از تمام ظرفیت سخت افزاری دستگاه استفاده کند و حتی کمی فراتر از آن برود. ایسوس یک بنچمارک از آنتوتو را به تصویر کشید که در آن ذنفون ۵ با AI Boost روشن به امتیاز ۱۴۲ هزار و ۹۴۵ دست پیدا کرده در حالی که همین موبایل با خاموش کردن این قابلیت، به امتیاز ۱۲۶ هزار و ۸۱۳ می‌رسد.

- نمایشگر دستگاه با استفاده از دستکش هم قابل استفاده است اما با استفاده از دستکش، نمی‌توان از سنسور اثرانگشت که پشت دستگاه جای گرفته استفاده کرد. به همین دلیل قابلیت تشخیص چهره هم در کنار اثر انگشت ارائه می‌شود.

- هوش مصنوعی برای شارژ دستگاه. هرچند شاید این عبارت عجیب به نظر برسد اما ایسوس ایده‌ای خلاقانه برای شارژ دستگاه دارد. به جای پر شدن باتری موبایل در هنگام خواب ما و آسیب دیدن آن در دراز مدت، حالا ایسوس قابلیتی را به ذنفون ۵ اضافه کرده که عادت های شما برای شارژ موبایل را یاد می‌گیرد و همان‌ها را بهینه می‌کند. اگر هر شب موبایل خود را شارژ می‌کنید و ۷ صبح بیدار می‌شوید، پروسه شارژ در طول شب آرام‌تر پیش می‌رود. برای مثال تا ساعت ۵ صبح، باتری به ۸۰ درصد می‌رسد و تا ۷ صبح که زمان بیدار شدن شماست، باتری ۱۰۰ درصد شده است.

- نه به نرم‌افزارهای اضافه. ایسوس می‌گوید که هیچ اپلیکیشن اضافه‌ای را روی ذنفون ۵ قرار نداده و دوگانه سازی نکرده است. همه چیز حتی کیبورد، متعلق به گوگل است. این شرکت تنها دو اپلیکیشن اینستاگرام و فیسبوک را روی موبایلش نصب کرده و علت را هم نیاز کاربران به آنها ذکر می‌کند.

***

ذنفون ۵ یک موبایل با ظاهری بالاتر از حد متوسط است که می‌تواند در صورت یک قیمت‌گذاری مناسب از سوی ایسوس، سهم مناسبی را از بازار میان‌رده‌های ایرانی به خود اختصاص دهد. اما همین موبایل از نظر کیفیت دوربین، صدا و مخصوصاً هوشمندی، ادعاهای بزرگی دارد که پذیرش آنها در نگاه اول ساده نیست. به همین دلیل در آینده و پس از بررسی تخصصی این دستگاه در دیجیاتو، بهتر و دقیق‌تر می‌توان در مورد همه این مسائل اظهار نظر کرد.ذنفون ۵ذنفون ۵ذنفون ۵

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • hossein everhossein
    hossein everhossein | ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

    مدیر بازار یابی ایسوس چرت گفته, آخه مردک این گوشی پشتش هم مثل X میمونه, حتی فونت رو جعبه هم مثل آیفونه!
    این راهی است که ایسوس میخواد حالا حالا بره: کپی و تقلید!

  • No Name!
    No Name! | ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

    خیلی عالیه جدا از تعصب های بی مورد ی سری دوستان??

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی