ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حذف نسخه جدید تلگرام از مارکت‌های اندرویدی ایرانی

تلگرام به تازگی آخرین نسخه از پیام‌رسان خود را منتشر کرده است اما مارکت‌های نرم‌افزاری ایرانی، پس از انتشار ورژن ۴.۸.۵، ملزم به حذف و جایگزینی آن با نسخه قبلی شدند. پیام‌رسان تلگرام در ۲۴ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۹

تلگرام به تازگی آخرین نسخه از پیام‌رسان خود را منتشر کرده است اما مارکت‌های نرم‌افزاری ایرانی، پس از انتشار ورژن ۴.۸.۵، ملزم به حذف و جایگزینی آن با نسخه قبلی شدند.

پیام‌رسان تلگرام در ۲۴ ساعت گذشته نسخه جدید ۴.۸.۵ را منتشر کرده است که بر اساس شنید‌ه‌ها صرفاً برای کاربران روسی از ابزارهای مجهز به پراکسی برخوردار است. با این حال، به دستور کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، مارکت‌های اندرویدی ایرانی از جمله کافه‌بازار که آمار کاربرانش به ۳۷ میلیون نفر می‌رسد، ملزم به حذف نسخه جدید و جایگزینی آن با ورژن ۴.۸.۴ شده‌اند.

نسخه ۴.۸.۴ اکنون در اختیار کاربران ایرانی کافه بازار و سایر مارکت‌های اندرویدی است. تلگرام تا کنون بیش از ۱۷ میلیون بار از کافه‌بازار دانلود شده است.

روابط عمومی کافه‌بازار در گفتگو با دیجیاتو، با تایید همین موضوع، به قانون ۷۵۱ مجازات اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به صورت مکتوب با استناد به بندهای قانونی از جمله فهرست مصادیق مجرمانه، از کافه‌بازار درخواست حذف برنامه‌ای را می‌کند. قانون ۷۵۱ مجازات اسلامی، میزبان‌ها را به حذف برنامه‌هایی که کارگروه دستور حذف آنها را می‌دهد موظف می‌کند.»

چنین دستوراتی مختص اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها خارجی نیست و به گفته کافه‌بازار، پیش از این برای برخی برنامه‌های ایرانی هم چنین موردی وجود داشته است.

آخرین نسخه تلگرام در مارکت اندرویدی «مایکت».
آخرین نسخه تلگرام در مارکت اندرویدی «ایران اپس».
در تغییرات نسخه ۴.۸.۵ برای کاربرانی که از نقطه‌ای غیر از روسیه اقدام به دریافت این اپلیکیشن از گوگل پلی می‌کنند، اثری از ابزارهای دور زننده فیلترینگ دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد که تغییرات نرم‌افزاری تلگرام برای دور زدن فیلترینگ صرفاً برای کاربران روسی ارائه شده است و با توجه به موارد جدیدی که در بخش تغییرات نسخه ۴.۸.۵ ذکر شده، کاربران سایر نقاط جهان چنین ابزاری را دریافت نمی‌کنند.

به دلیل اختلافات دولت روسیه با تلگرام که زادگاه این سرویس هم به حساب می‌آید، فرآیند مسدودسازی تلگرام از ۲۷ فروردین در این کشور آغاز شده و بنا بر گزارش‌ها همچنان ادامه دارد.

مطالب پیشنهادی