ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شاهکارهای صنعت خودرو در نمایشگاه برگزار نشده ژنو 2020

در سال‌های اخیر عادت کرده بودیم که در این مقطع از سال، با خبرها و گزارش‌ های مربوط به نمایشگاه خودروی ژنو 2020 در خدمت شما مخاطبین گرامی دیجیاتو باشیم. اما همانطور که قبلا به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در سال‌های اخیر عادت کرده بودیم که در این مقطع از سال، با خبرها و گزارش‌ های مربوط به نمایشگاه خودروی ژنو 2020 در خدمت شما مخاطبین گرامی دیجیاتو باشیم. اما همانطور که قبلا به اطلاعتان رساندیم، با تصمیم دولت سوئیس در راستای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا این دوره از نمایشگاه ژنو لغو شد.

با وجود این، خودروسازانی که برای شرکت در این نمایشگاه معتبر جهانی آماده شده بودند، برنامه های خود را به صورت آنلاین پیش برده و تازه ترین محصولاتشان را اینترنتی معرفی کردند. از این رو در روزهای اخیر شاهد ظهور چندین و چند مدل جدید بودیم. در نوشتار حاضر قصد داریم مروری گذرا بر این مدل ها داشته باشیم.

شرکت آلفارومئو یکی از خبرسازان روزهای گذشته است. این برند اصیل ایتالیایی دو نسخه جدید از سدان محبوب و پرطرفدار جیولیا کوادروفولیو را با پسوندهای GTA و GTAm معرفی کرده است. در مقایسه با مدل استاندارد، این نسخه های جدید ظاهر به مراتب اسپرت تر و جذاب تری داشته و در داخل کابین از اجزای فیبرکربنی و پوشش آلکانترا به وفور استفاده شده است. سپرهای عضلانی تر و باله بزرگ عقبی (برای نسخه GTAm) را می توان بارزترین تفاوت های ظاهری دو نسخه جدید با مدل استاندارد دانست.

آلفا ژنو 2020
نسخه GTAm
نسخه GTA

از لحاظ فنی موتور 2.9 لیتری توئین توربوی بکار گرفته شده در GTA و GTAm ارتقا پیدا کرده و اکنون با 30 واحد افزایش توانایی تولید 532 اسب بخار قدرت را دارد. با توجه به کاهش وزن تقریبا 100 کیلوگرمی، شتاب صفر تا صد این دو به 3.6 ثانیه تقلیل یافته است. این را هم اضافه کنیم که GTAm در واقع نسخه هیجان انگیزتر GTA محسوب شده و از قطعات فیبرکربنی بیشتری سود می برد.

از ایتالیا به انگلستان می رویم، جایی که بنتلی با رونمایی از یک اتومبیل روباز بسیار زیبا و منحصر بفرد به نام Bacalar توجه تمامی رسانه های خودرویی را به خود جلب کرده است. این کمپانی انگلیسی Bacalar را «کمیاب ترین بنتلی دو درب عصر مدرن» توصیف نموده و تنها 12 دستگاه از آن را با قیمت پایه 1.5 میلیون پوند به فروش خواهد رساند.

بنتلی ژنو 2020

مثل اتاق، داخل کابین این خودرو نیز جذابیت های خاص خود را داشته و از چوب درختانی که 5000 سال پیش افتاده اند، در برخی قسمت ها استفاده شده؛ صندلی ها و پشت سری ها نیز جنسی از پشم طبیعی دارند. Bacalar نیروی خود را از موتور 6 لیتری W12 و توئین توربوی گروه فولکس واگن که 650 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور دارد، دریافت می کند. با این موتور قدرتمند و گیربکس هشت سرعته خودکار Bacalar شتاب صفر تا صد را در عرض 3.5 ثانیه محقق نموده و قادر است به نهایت سرعت 322 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بد نیست اشاره کنیم این خودرو توسط بخش مولینر بنتلی ساخته شده است.

استون مارتین دیگر خودروساز انگلیسی بود که یک اتومبیل فوق العاده خاص معرفی کرد. این اتومبیل V12 اسپیدستر نامگذاری شده و در نمای بیرونی آن ترکیبی از المان های DBS Superleggera و Vantage دیده می شود. به گفته استون مارتین توسعه این خودرو 12 ماه زمان برده و در اصل توسط بخش Q این شرکت طراحی و تولید شده است. V12 اسپیدستر مثل مکلارن الوا فاقد هر گونه شیشه جلو بوده و صندلی راننده و سرنشین کناری با آنچه که استون مارتین از آن با عنوان ستون فقرات یاد می کند، جدا شده است.

آستون مارتین ژنو 2020

همانطور که از نامش نیز پیداست، نیروی مورد نیاز این خودرو را یک موتور V12 به حجم 5.2 لیتر تامین می کند. این موتور به دو توربوشارژر مجهز بوده و توانایی تولید 700 اسب بخار قدرت و 753 نیوتن متر گشتاور را دارد؛ وظیفه انتقال قدرت نیز بر عهده گیربکس هشت سرعته ساخت ZF گذاشته شده است. با این قوای محرکه V12 اسپیدستر شتابی برابر با 3.5 ثانیه و حداکثر سرعتی برابر با 300 کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) دارد. استون مارتین تنها 88 دستگاه از این اتومبیل 950 هزار دلاری را تولید خواهد کرد.

مکلارن هم با رونمایی از 765LT جزو شرکت های انگلیسی خبرساز هفته قبل بود. این خودرو بر مبنای 720S تولید شده و از پسوند LT مشخص است که بدنه کشیده تری دارد. نیروبخش مکلارن 765LT یک موتور 4 لیتری V8 توئین توربو است که 755 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور در همکاری با گیربکس 7 سرعته خودکار که عملکرد آن 15 درصد سریع تر از گیربکس 720S است، چرخ های عقب را به حرکت در می آورد. مکلارن شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت 765LT را به ترتیب 2.8 ثانیه و 330 کیلومتر در ساعت اعلام کرده است. از این خودروی اسپرت مهیج 765 دستگاه تولید شده و از سپتامبر امسال سفارشات مشتریان تحویل داده می شود.

در کنار انگلیسی ها، ژرمن ها نیز با رونمایی از مدل های متعدد، جزو خبرسازان اصلی روزهای قبل بودند. مهم ترین آنها کمپانی پورشه بود که پس از نزدیک به دو سال از زمان معرفی نسل هشتم 911، بالاخره نسخه پرچمدار آن یعنی توربو S را نیز به جمع خانواده این مدل پرطرفدار اضافه کرد. نیروی پورشه 911 توربو S جدید توسط همان موتور 3.8 لیتری شش سیلندر تخت و توئین توربوی نسل قبل تامین می شود. اما با بهینه سازی های صورت گرفته، قدرت و گشتاور این موتور از 580 و 750 واحد به 640 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. نیروی تولیدی این موتور قدرتمند از طریق گیربکس 8 سرعته PDK به سمت هر چهار چرخ ارسال می شود.

پورشه ژنو 2020

پورشه می گوید نسخه کوپه از 911 توربو S مدل 2021 صفر تا 96 کیلومتر را در عرض 2.6 ثانیه محقق نموده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 330 کیلومتر در ساعت را دارد. طبق انتظار نسخه کابریوله اندکی کندتر بوده و شتاب آن 0.1 ثانیه کندتر است، ولی از لحاظ حداکثر سرعت پا به پای نسخه کوپه حرکت می کند. پورشه این خودرو را در نسخه کوپه با قیمت 203,500 دلار و نسخه کابریوله را با قیمت 216,300 دلار عرضه خواهد کرد.

کانسپت هیوندای پرافسی (Prophecy) جزو رونمایی های پر سر و صدای روزهای اخیر بود. این مفهومی خط مشی دپارتمان طراحی هیوندای را به نمایش گذاشته و نشان می دهد که محصولات آتی کره ای ها با چه شکل و شمایلی راهی بازار خواهند شد. هیوندای برای توصیف این خط مشی از عبارت «آینده نگری خوشبینانه» استفاده می کند.

با مشاهده فرم کلی بدنه کانسپت پرافسی، مدل معروفی چون پورشه 911 در ذهن تداعی می شود؛ اما برخلاف مدل مذکور این کانسپت از پیشرانه ای تمام الکتریکی سود می برد که البته اطلاعاتی درباره آن منتشر نشده است. مثل کانسپت 45، این مفهومی دارای چراغ های اصلی پیکسلی است؛ هیوندای می گوید این ویژگی به زودی به مدل های تولیدی منتقل خواهد شد. در داخل کابین این خودرو با فضایی بسیار مدرن روبرو هستیم، چرا که خبری از فرمان نبوده و راننده از طریق دو جوی استیک خودرو را کنترل می کند؛ همچنین داشبورد هم جای خود را به یک نمایشگر عریض سرتاسری داده تا سرنشینان اطلاعات مختلف را به راحتی مشاهده کنند.

برند لوکس هیوندای یعنی جنسیس هم با انتشار اولین تصاویر از مدل 2021 از سدان G80 مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. مثل شاسی بلند GV80، در این سدان نیز چراغ ها ساختاری دوگانه داشته و جلوچنجره اینک شباهت بیشتری با لوگوی الماس شکل کمپانی پیدا کرده است. علاوه بر نمای بیرونی، کابین نیز تا حد زیادی متحول شده و G80 لوکس تر از قبل دیده می شود. نمایشگر عریض 14.5 اینچی این خودرو را در کلاس خود متمایز از تمامی رقبا خواهد کرد؛ ضمن اینکه به گفته جنسیس به لطف بهره گیری سخاوتمندانه از چرم، چوب و قطعات تزئینی فلزی، کیفیت کابین در سطحی فراتر قرار خواهد گرفت. این برند لوکس تایید کرده که G80 بر اساس پلتفرم تازه ای ساخته شده و از پیشرانه ها و سیستم های پیشرفته بهره خواهد برد. انتظار می رود این سدان سایز متوسط با موتور 2.5 لیتری 300 اسب بخاری و موتور 3.5 لیتری 370 اسب بخاری به فروش برسد. احتمال داده می شود در برخی بازارها این خودرو با موتور 3 لیتری دیزلی نیز که 274 اسب بخار قدرت دارد، قابل انتخاب باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه باید تا رونمایی رسمی G80 منتظر بمانیم.

ناگفته نماند کانسپت رنو مورفوز، کانسپت ب ام و i4، فیس لیفت مرسدس بنز E کلاس، بوگاتی شیرون Pur Sport و ابرخودروی جدید کوئنیگزگ Gemera جزو رونمایی های مهم روزهای اخیر بودند که پیشتر در مطالبی جداگانه خدمت شما مخاطبین گرامی دیجیاتو معرفی کرده ایم.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ممرضو
    ممرضو | ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

    میتونم از پچمام نام ببرم در این لحظه

  • ممرضو
    ممرضو | ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

    میتونم از پشمام نام ببرم در این لحظه

مطالب پیشنهادی