ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مرکز پژوهشی بتا خبر داد: 9 میلیون ایرانی از اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند

مرکز پژوهشی بتا با انتشار آماری از حضور کسب‌وکارها در اینستاگرام از درآمد 9 میلیون و نفر از اینستاگرام خبر داد. بر اساس آمار منتشر شده از طرف مرکز پژوهشی بتا، در ارتباط با کسب‌وکارهایی ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۷

مرکز پژوهشی بتا با انتشار آماری از حضور کسب‌وکارها در اینستاگرام از درآمد 9 میلیون و نفر از اینستاگرام خبر داد.

بر اساس آمار منتشر شده از طرف مرکز پژوهشی بتا، در ارتباط با کسب‌وکارهایی که مبتنی بر بستر اینستاگرام مشغول به فعالیت هستند، 9 میلیون نفر یا به عبارتی دیگر یک میلیون و 700 هزار کسب‌وکار از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

این مرکز پژوهشی مشاغل فعال در اینستاگرام را به 12 گروه تقسیم کرده است. بر اساس تحلیل و تقسیم‌بندی انجام شده توسط بتا، پوشاک، آرایشی و بهداشتی و مشاوره و خدمات بیشترین مشاغل حاضر در اینستاگرام هستند.

این مشاغل به ترتیب 30، 20 و 10 درصد این بازار را در اختیار دارند. این موضوع البته در حالی است که تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارهای فعال در اینستاگرام امکان کسب درآمد از منابع دیگر از جمله راه‌اندازی فروشگاه یا دفتر کار فیزیکی را ندارند.

همین آمار البته به طور شفافی بیانگر آن است که بخش قابل توجهی از نگرانی برای از دست دادن این فضا توسط کاربران به دلایل معیشتی مرتبط است. اهمیت این موضوع تا جایی است که خواسته و ناخواسته ارتزاق تعداد قابل توجهی از خانواده‌های ایرانی حالا دیگر به این شبکه اجتماعی گرده خورده است.

اینستاگرام، محل ارتزاق کسب‌وکارهای کوچک

پیش از این بنیان‌گذار دیجی‌کالا در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود رقیب اصلی دیجی‌کالا به عنوان مارکت پلیس شاخص ایران، خرده فروشی‌هایی است که در بخش‌های مختلف فروش آنلاین مخصوصا اینستاگرام شکل می‌گیرد.

از همین رو با نگاهی به کسب‌وکارهای فعال در بستر اینستاگرام، شاهد آن هستیم که این پلتفرم حالا دیگر نه فقط یک شبکه اجتماعی سرگرم‌کننده بلکه بستری برای پیشبرد برنامه‌های کسب‌وکارهای کوچک است.

بخش قابل توجهی از نگرانی فزاینده جامعه از طرح صیانت نیز به طور قطع ریشه در مسائل معیشتی دارد. در شرایطی که تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارهای خانگی کوچک از این مسیر ارتزاق می‌کنند؛ شنیدن بندهایی از طرح صیانت که اشاره به کسب مجوز فعالیت در ایران، توسط صاحبان این پلتفرم‌ها را دارد، نگران کننده است.

البته این نگرانی، صرفا یک انگاره ذهنی نیست. روز گذشته «حسین میرزایی»، نماینده موافق طرح صیانت در دفاع از این طرح گفت: «در صورتی که اینستاگرام قوانین ایران را نپذیرد، با یک اقدام اقتصادی کاری خواهند کرد تا این پلتفرم ضرر کرده و کشور را ترک کند.» او همچنین معتقد است پلتفرم‌هایی همچون کیوکیو چین و اسکایپ جایگزین خوبی برای اینستاگرام هستند.

با این وجود حالا بعد از واکنش معاونت قانونی مجلس باید دید سرانجام طرح صیانت و همه حواشی آن چه خواهد شد. نگرانی کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد و باید در انتظار واکنش‌های جدی‌تر مجلس و دولت نسبت به نگرانی مردم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۵ اسفند ۱۴۰۰

    چرت و پرت
    یعنی از هر ده نفر یک نفر از اینستا نون در میاره؟

مطالب پیشنهادی