ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فصل جدیدی از کیهان‌شناسی: کشف قدیمی‌ترین ماده تاریک تاریخ با قدمت 12 میلیارد سال

این کشف جدید بدین معنی است که کمی کمتر از دو میلیارد سال پس از انفجار بزرگ، ماده تاریک وجود داشته است.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

فیزیک‌دانان با لنزهای مایکروویو موفق شده‌اند قدیمی‌ترین ماده تاریک شناخته شده را در کهکشان‌هایی با عمر 12 میلیارد سال کشف کنند.

آنها می‌گویند این کشف جدید بدین معنی است که کمی کمتر از دو میلیارد سال پس از انفجار بزرگ، ماده تاریک وجود داشته است. به گفته اخترشناسان، این یافته‌ها ممکن است آن‌ها را به جوان‌ترین حلقه‌های ماده تاریک برساند که تاکنون توسط بشر مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته‌اند و این یافته‌ها احتمالا مقدمه فصل جدیدی از کیهان‌شناسی خواهند بود.

ماده تاریک یکی از بزرگترین رازهای حل نشده علم است، اما حالا دانشمندان به راز لحظه‌های اولیه کیهان نزدیک‌تر شده‌اند.

کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری به قدری سریع در حال چرخش هستند که بر اساس علم فیزیک همه چیز در داخل کهکشان‌ها باید مانند اسب‌هایی که روی چرخ و فلک قرار دارند، به بیرون پرتاب شوند. اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و همه چیز به آرامی به مسیر خود ادامه می‌دهد و اتفاق عجیبی هم نمی‌افتد. در نتیجه، دانشمندان نظریه‌ای را مطرح کردند که در آن چیزی احتمالا به شکل هاله، ظاهرا کهکشان‌ها را احاطه کرده و از فروپاشی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

ماده تاریک، راز حل نشده علم

هر چیزی که در این مرزهای دیده شدنی وجود ندارد، ماده تاریک نامیده می‌شود. ما نمی‌توانیم ماده تاریک را ببینیم، نمی‌توانیم آن را احساس کنیم و حتی اطلاعات زیادی در مورد آن وجود ندارد. اما نظریه دانشمندان می‌گوید ماده تاریک وجود دارد.

کارشناسان راه‌های مختلفی برای شناسایی تاثیرات ماده تاریک بر جهان مورد توجه قرار داده‌اند و حالا به یافته‌های جدیدی دست یافته‌اند. آنها با بررسی‌های مختلفی از جمله بقایای کیهانی به جا مانده از انفجار بزرگ و ابزارهای قدرتمند نجوم، منطقه‌ای حاوی ماده تاریک را که قبلا مطالعه نشده بود، شناسایی کردند.

نتایج این مطالعه در Physical Review Letters منتشر شده‌اند. «هیرونائو میاتاکه» از دانشگاه ناگویا و نویسنده این مطالعه در بیانیه‌ای گفته: «بسیار خوشحالم که پنجره جدیدی را به آن دوران باز کردیم.»

12 میلیارد سال پیش همه چیز بسیار متفاوت بوده و شکل‌گیری کهکشان‌های بیشتری نسبت به زمان حال قابل رویت بوده است. در آن مقطع زمانی شکل‌گیری اولین خوشه‌های کهکشانی آغاز شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ALTAS
    ALTAS | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

    این چه ترجمه ای بود؟ انگار کسی که در حد مقالات قبلیتون هم از نجوم اطلاعاتی نداره و انگلیسیش در حدی نیست که ترجمه گوگل ترنسلیت رو اصلاح کنه این مقالرو ترجمه کرده.
    این که مخاطبتون نظر نمیده و انتقاد نمی کنه، به این معنی نیست که کار عالی و بی نقصه، به این معنیه که اهمیت نمی ده در اون حد بهتون و این بده.
    پیشنهادم بهتون اینه که سردبیر، یه تیم سنجش کیفیت مطالب داشته باشه، یا اگر داره، حساسیتش رو بیشتر کنه. البته انتقاد من به این معنی نیست که کارتون به صورت کلی بده، من سالهاست طرفدارتونم، ولی زیاد می بینم ازین بی دقتی ها و اهمیت می دم که میام بهتون می گم. بعد از رو نمایی UI&UX جدید، این بخشی که برای بازخورد گذاشتین نظر رو ثبت نمی کرد، خیلی خنده دار بود، اومدم تو اینستا گفتم که حلش کنید، متاسفانه کسی اثلا دایرکت ها رو نگاه نمی کنه انگار! این که یه UI با روز تولد صاحب بیزینس لانچ بشه جذاب تره یا این که فاز آلفا تستینگش به خوبی سپری بشه؟

مطالب پیشنهادی