ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کامپیوترهای کوانتومی و رمزنگاری
امنیت

محققان چینی از کامپیوتر کوانتومی برای شکستن الگوریتم‌های رمزنگاری استفاده کردند

این اولین‌باری است که یک کامپیوتر کوانتومی تهدیدی اساسی برای رمزنگاری‌های مرسوم ایجاد می‌کند.

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۰

محققان دانشگاه شانگهای چین ادعا می‌کنند از کامپیوتری کوانتومی برای شکستن الگوریتم‌های رمزنگاری استفاده کرده‌اند. محققان می‌گویند این اولین‌ باری است که یک کامپیوتر کوانتومی تهدیدی واقعی و اساسی برای رمزنگاری‌های مرسوم ایجاد می‌کند؛ بااین‌حال محدودیت‌های متعدد فعلی همچنان مانع از هک کامل می‌شود.

براساس گزارش SCMP، محققان از کامپیوتر کوانتومی تولید شرکت D-Wave Systems کانادا برای شکستن الگوریتم‌های رمزنگاری از طریق تبرید کوانتومی (Quantum annealing) استفاده کردند.

محققان در تحقیقات خود، الگوریتم‌های Present ،Gift-64 و Rectangle را هدف قرار دادند؛ این الگوریتم‌ها پایه و اساس ساختار شبکه جانشینی جایگشت (SPN) و استاندارد رمزنگاری پیشرفته (AES) هستند که به‌طور گسترده از آن‌ها برای رمزنگاری کیف‌پول‌ها استفاده می‌شود.

شکستن رمزنگاری الگوریتم‌ها با کامپیوتر کوانتومی

AES-256 یکی از ایمن‌ترین استانداردهای رمزنگاری موجود در نظر گرفته می‌شود اما محققان می‌گویند کامپیوترهای کوانتومی ممکن است به‌زودی تهدیدی جدی برای چنین رمزنگاری باشند و می‌توان مدت طولانی شکستن رمزعبور را شدیداً با این فناوری کاهش داد. AES-256 اغلب رمزنگاری درجه نظامی شناخته می‌شود.

شکستن رمزنگاری الگوریتم‌ها با کامپیوتر کوانتومی

محققان روش تبرید کوانتومی را به الگوریتم هوش مصنوعی تشبیه می‌کنند که می‌تواند به بهینه‌سازی روش‌های سنتی در مقیاس بزرگ است؛ برای مثال الگوریتم‌های سنتی هنگام شکستن رمزنگاری، تمام مسیرهای ممکن را بررسی می‌کنند اما در روش کوانتومی، سیستم از موانع عبور می‌کند.

شرکت D-Wave Systems ابتدا کامپیوتر کوانتومی D-Wave Advantage را برای حل برخی مشکلات موجود طراحی کرد. این دستگاه را لاکهید مارتین برای آزمایش نرم‌افزار کنترل جت جنگنده و گوگل برای کارهای تشخیص تصویر استفاده کرده بودند و عملاً ارتباط مستقیمی با رمزگشایی الگوریتم‌های رمزنگاری نداشت اما در این پژوهش محققان از آن برای شکستن قفل رمزنگاری بهره برده‌اند.

در مردادماه نیز مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) از الگوریتم‌های رمزنگاری برای دوران کامپیوترهای کوانتومی رونمایی کرد که می‌توانند مانعی سر راه هکرهایی باشند که می‌خواهند با فناوری‌های کوانتومی رمزها را بشکنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی