ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

فلش بک؛ نیم نگاهی به نسخه ابتدایی بازی Mortal Kombat

یادش بخیر؛ سال ها پیش، دنیا برای همه ی ما رنگ و بوی دیگری داشت. آن موقع ها، دل مشغولی هایمان کمتر بود و می توانستیم ساعت ها پای کنسول هایمان بنشینیم و در دنیای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۵ آبان ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰

یادش بخیر؛ سال ها پیش، دنیا برای همه ی ما رنگ و بوی دیگری داشت. آن موقع ها، دل مشغولی هایمان کمتر بود و می توانستیم ساعت ها پای کنسول هایمان بنشینیم و در دنیای رنگارنگ بازی های مختلف غرق شویم. بازی هایی که گاه خنده دار بودند و گاه اشک را از چشمانمان سرازیر می کردند.

گاه چنان لذتبخش بودند که تا تمام اش نمی کردیم، از جای خود تکان نمی خوردیم و گاه چنان سخت و آزار دهنده که بعد از چند دقیقه کنارش می گذاشتیم. دنیای کوچک صفحه ی تلویزیون، مرز بین واقعیت و تخیل را می شکست و همه چیز را تحت تاثیر قرار می داد.

مهم نیست امروز طرفدار چه بازی هایی هستیم و چه کنسولی داریم؛ مهم این است که در سالیان دور، بازی ها دور از تمام حواشی و به سادگی هرچه تمام تر، به دنیای کوچک و محدود ما، زیبایی و رنگ طراوت می بخشیدند. بیایید چند لحظه همه چیز را کنار بگذاریم و به آن روزها بیندیشیم.

از سال ها پیش، بازی های فایتینگ طرفداران خاص خود را داشته اند و گیمرهای زیادی را به خود جذب کرده اند. سری بازی های تیکن یا استریت فایتر معمولا به گیم پلی فوق العاده خود معرفو بوده اند و از این بابت، هم چنان گیمرها عاشقانه در انتظار نسخه های جدید این دو سری بازی باقی می مانند.

اما در این میان، سری بازی مورتال کمبت با سبک مبارزاتی منحصر به فرد خود و نیز خشونت بی حد و حصرش، توانست توجه بسیاری را به خوبی جذب کند. از سری بازی مورتال کمبت، تا به حال نسخه های زیادی منتشر شده که بدون شک، برخی از آن ها فوق العاده و برخی دیگر یک شکست تمام عیار بوده اند. اما بد نیست اگر بیش از دو دهه به عقب بازگردیم و ببینیم که این سری بازی چگونه به وجود آمد.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو و فلش بک همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر بازی قدیمی هفته.

MK3

در اوایل دهه 90 میلادی، اد بون، کارگردان سری بازی مورتال کمبت، از سوی کمپانی Midway موظف شد تا با همراهی جان توبیاس، یک بازی مبارزه ای بسازد و در عرض یک سال آن را به مرحله انتشار برساند. به عقیده اد بون، هدف ساخت این بازی آن بود که Midway بتواند با یکی از محبوب ترین بازی های آن دوره، یعنی استریت فایتر 2، رقابت کند.

ساخت کامل نسخه اول مورتال کمبت، چیزی در حدود 10 ماه به طول انجامید و تا اواسط سال 1992 به پایان رسید. به گفته خود اد بون، تنها 4 نفر روی مورتال کمبت کار می کردند؛ خودش در نقش برنامه نویس، جان توبیاس و جان وگل در نقش طراح و دان فاردن در نقش طراحی صوتی بازی. بازی آرکید نهایی، در کل 8 مگابایت اطلاعات گرافیکی داشت و برای هر یک از کاراکترها، 64 رنگ و 300 فریم انیمیشن در نظر گرفته شده بود.

MK2

بون و توبیاس در اصل به دنبال آن بودند تا بازی مبارزه ای خود را با محوریت بازیگر معروف فیلم های رزمی آن زمان، یعنی ژان کلاد ون دم بسازند اما مشخص شد که وی درگیر پروژه ای دیگر مشابه همین پروژه است. البته آن بازی هیچوقت ساخته نشد و اد بون در نهایت ترجیح داد که شخصیت Johnny Cage را به عنوان جایگزین برای ژان کلاد ون دم در بازی قرار دهد. حتی برای این که شباهت جانی کیج به ژان کلاد ون دم بیش تر شود، اد بون یکی از حرکات معروف وی در فیلم BloodSport را در بازی قرار داد.

ایده Fatalities از مکانیکی به نام Dizzied در بازی های مبارزه ای قدیمی تر به دست آمد. بون در حقیقت از مکانیک Dizzied متنفر بود اما عقیده داشت که این سیستم خیلی سرگرم کننده است و اگر به شکلی متفاوت در بازی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند جالب باشد. بنابراین مکانیک Dizzied با کمی تغییر به انتهای هر دست منتقل شد و گیمر می توانست به عنوان نشانه ای برای پیروزی خود، نوعی حرکت پایانی خشونت بار روی حریف خود اعمال کند.

MK4

یکی از مشکلات سازندگان، انتخاب نام برای بازی بود. بون گفته است که تا بعد از گذشت شش ماه از شروع به ساخت بازی، هیچکس نمی توانست نامی برگزیند که همه با آن موافق باشند. نام های زیادی از قبیل Kumite ،Dragon Attack ،Death Blow و Fatality برای بازی ارائه شد اما هیچ کدام مناسب به نظر نمی رسیدند.

ظاهرا یک روز، یکی از کارمندان عبارت Combat را روی برد دفتر کار اد بون نوشته بوده است و شخصی دیگر برای شوخی، حرف K را بالای C نوشت. در همین حال، استیو ریتچی، طراح بازی Pinball در دفتر اد بون حضور داشته و بعد از دیدن عبارت Kombat، به ادبون می گوید که از نام Mortal Kombat برای بازی اش استفاده کند. همین ایده بسط داده شد و به جای تمام حروف C در کلمات مختلف بازی، از حرف K استفاده شد.

MK1

بنابر گزارش Acclaim Entertainment، عرضه مورتال کمبت، یکی از بزرگ ترین عرضه بازی های ویدئویی در زمان خود بود. تبلیغی بسیار جذاب برای شبکه های تلویزیونی تدارک دیده شده که درباره عرضه بازی روی 4 پلتفرم مختلف توضیح می داد. حتی یک کمیک بوک جداگانه هم برای بازی ساخته شد که پیش زمینه داستانی بازی را توضیح می داد. این کمیک ها خیلی زود در ایالات متحده به فروش رفتند و نایاب شدند.

نسخه اول مورتال کمبت نه تنها به فروشی قابل قبول دست یافت، بلکه توانست نظر منتقدین را هم به خود جلب کند. ورژن کنسول جنسیس مورتال کمبت توانست به میانگین نمره 84 در وب سایت GameRankings دست یابد. همین مسئله سبب شد که نسخه های بعدی بازی هم در مدت زمانی کوتاه عرضه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • fier
    fier | ۲۸ اسفند ۱۳۹۴

    بووووووو
    استریت فایتر با ۱۰ شخصیت که یه فن دارن حالا حالا ها به بازی ادبون نمیرسه

  • Apadana
    Apadana | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    من هم مثل خیلی های دیگه هنوز سگا رو دارم با 20 تا گیم. من بروتالتی همه ی بازیکنانش رو پیدا کرده بودم. 3 ماه طول کشید.

  • آرمین
    آرمین | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    واقعاً ممنون... چه خاطراتی برام زنده شد!!

    عاشق این بازی بودم... ممنونم از شایان ضیایی.

  • سـیزده 66
    سـیزده 66 | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    یادش بخیر...

  • asadsas
    asadsas | ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    FINISH HER

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی