ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ترس، راست و چپ
علمی

تا به حال شده فکر کنید از دنیای سمت راست خود بیشتر می ترسید یا سمت چپ؟

طبق نتیجه یک تحقیق جدید، مردم در جوامع غربی فکر می کنند آنچه سمت چپ شان قرار گرفته، خطرناک تر از آن چیزی  است که در سمت راست قرار دارد. این پژوهش که در نسخه ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۵

طبق نتیجه یک تحقیق جدید، مردم در جوامع غربی فکر می کنند آنچه سمت چپ شان قرار گرفته، خطرناک تر از آن چیزی  است که در سمت راست قرار دارد.

این پژوهش که در نسخه آینده مجله Management Science منتشر خواهد شد توسط دانشمندان دانشگاه یوتا صورت گرفته و هدف از آن تشخیص این بوده که آیا در موقعیت های ریسکی مثل عبور از جلوی یک خودروی در حال حرکت یا تصمیم گیری برای ترک شهر بعد از زلزله در یک شهر مجاور، جهتی که خطر از آن آمده بر تصمیم گیری مردم تاثیر دارد یا خیر.

در مجموعه ای از ۴ پژوهش مرتبط، کشف شد که مردم آن جوامع نسبت به خطرهایی که از سمت چپ شان می آید خیلی محتاط تر هستند، می خواهد زلزله یا شیوع بیماری در شهری مجاور باشد یا بد نگاه کردن یک شرور شهری با ظاهری ترساننده در گوشه ای از خیابان.

در یکی از پژوهش ها نقشه ای با دو شهر جلوی افراد گذاشته و به برخی گفته شد که در شهر سمت چپ زندگی می کنند، دیگران هم در شهر سمت راست. سپس با اطلاع دادن درباره زلزله ای که در شهر مجاور آمده بود، مشخص شد افراد از زلزله در شهر سمت چپ خودشان بیشتر نگران می شوند تا زلزله در شهر سمت راست.

ترس از دنیای سمت چپ

در پژوهشی دیگر در کلمبیا، از ۳۹۰ عابر پیاده در حین عبور از خیابان فیلم گرفته شد. وقتی ترافیک خیابان از سمت چپ به آنها نزدیک می شد با عجله بیشتری عبور می کردند، حال آنکه سرعت ترافیک در هر دو وضعیت (از چپ یا از راست) یکسان بود.

در پژوهش سوم، محققین صدای پارس سگ را در وسط پیاده رو شبیه سازی کردند. وقتی افراد آن را از سمت چپ خود می شنیدند، بیشتر از جا می پریدند تا زمانی که صدا از راست می آمد.

محققین به این نتیجه رسیده اند که این وابستگی جهتی، یا ارتباطی با جهت خواندن و نوشتن دارد، یا مربوط به تخصص نیمکره های مغز است که با راست دست یا چپ دست بودن همبستگی دارد. البته در این پژوهش ها نقش این عوامل کنترل نشده.

جهت خواندن و نوشتن یا راست دست و چپ دست بودن؛ مسئله کدام است؟

بنابراین دو احتمال وجود دارد. شاید در جوامعی که زبان نوشتاری شان از راست به چپ است، خطرهای سمت راست بیشتر حساسیت افراد را بر می انگیزد و بالعکس. و البته ممکن است راست دست یا چپ دست بودن باعث این حساسیت جهتی نسبت به خطرات باشد.

اگر احتمال اول برقرار باشد، این سوال پیش می آید که ملت هایی با زبان نوشتاری عمودی از کدام خطرات می ترسند. خطرات آسمانی؟ به هر حال یک نکته مسلم است، بیشتر تحقیق شوندگان از خطرات سمت چپ و یا راست به یک اندازه نگران نمی شوند و این یعنی یک جای کار متعادل نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • دوربین مداربسته
    دوربین مداربسته | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴

    مطلب جالبی بود . واقعا به چپ دست یا راست دست بودن ربط داره؟

  • حامد
    حامد | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳

    پارس نه ، واق واق

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی