ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

بررسی دیجیاتو: موتو جی، قدرتمند و مقرون به صرفه

برند موتورولا بعد از معرفی پرچمدار زیبای خود یعنی موتو اکس حرکت رو به جلویی را آغاز کرد. به طوری که بعد از چند سال مجددا نام موتورولا به خصوص موتو اکس میان کاربران و علاقه مندان تلفن ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۵

برند موتورولا بعد از معرفی پرچمدار زیبای خود یعنی موتو اکس حرکت رو به جلویی را آغاز کرد. به طوری که بعد از چند سال مجددا نام موتورولا به خصوص موتو اکس میان کاربران و علاقه مندان تلفن های هوشمند پیچید. اما این تنها آغاز حرکت موتورولا بود. کمی بعد از تصاحب توسط گوگل، این برند مجددا و این بار با موتو جی بازار تلفن های هوشمند میان رده را هدف قرار داد. موتو جی طوری طراحی شده که حس و حال موتو اکس را به کاربران بدهد و در عین حال ارزان قیمت هم باشد.

موتو جی با ۴.۵ اینچ صفحه نمایش و پردازنده ۴ هسته ایی در بازار امریکا با قیمت ۱۷۹ دلار برای نسخه ۸ گیگابایتی و ۱۹۹ دلار برای نسخه ۱۶ گیگابایتی، به فروش می رسد. قیمت مناسب و سخت افزار وسوسه انگیز باعث فروش بسیار موفق آن شده، به طوری که  موتورولا فروش این تلفن را بیش از هر تلفن دیگری در تاریخ خود اعلام کرده. این محصول در ۲ مدل دو سیم کارت و تک سیم کارت و با دو حافظه داخلی ۱۶ و ۸ گیگابایتی عرضه شده.

با دیجیاتو همراه باشید تا با هم نگاهی از نزدیک به نسخه ۲ سیم کارت این قدرتمند ارزان قیمت داشته باشیم.

طراحی کلی

moto-g-design

ظاهر کلی دستگاه در نگاه اول باعث رضایت شما خواهد شد. این رضایت از طراحی بدنه با لمس دستگاه، بیشتر هم می شود. لبه های گرد و بدنه منحنی پشت دستگاه با وجود پلاستیکی بودن، جلوه زیبایی به موتو جی بخشیده اند.  در کل، دستگاه از نظر ارگونومی و جنس بدنه حس خوبی به دست تان منتقل می کند.

ابعاد موتو جی ۱۲۹.۹ در ۶۵.۹ میلیمتر با ۱۱.۶ میلیمتر ارتفاع است -نمی توان آن را نازک حساب کرد. وزن دستگاه هم حدود ۱۴۳ گرم است. باید گفت با این وزن و ابعاد به خوبی می توانید با یک دست از دستگاه استفاده کنید.

در جلوی دستگاه فقط صفحه نمایش و شیشه محافظ دستگاه قرار دارد که از جنس گوریلا گلس ۳ و بسیار مقاوم در برابر ضربه است. به دلیل برخورداری این دستگاه از اندورید خالص گوگل، دکمه فیزیکی و لمسی Home  و Back در زیر صفحه نمایش وجود ندارد. تنها دکمه های فیزیکی دستگاه، پاور و تنظیمات صدا هستند که در سمت راست موتو جی قرار گرفته اند.

در بالای نمایشگر شاهد دوربین جلو، و سنسورهای روشنایی و مجاورت هستیم.  جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و میکروفون دوم برای حذف نویز صدا نیز در بالای دستگاه قرار گرفته اند. پورت میکرو یو.اس.بی برای شارژ تلفن و انتقال اطلاعات و میکروفون اصلی مکالمه نیز در پایین دستگاه جاسازی شده اند.

moto-g-down

moto-g-top

moto-g-beside

درب پشت دستگاه بیشترین شباهت را به موتو اکس دارد. لوگوی موتورولا به صورت فرو رفته قرار گرفته و البته در این فرو رفتگی نکته ایی وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت. لنز دوربین به همراه فلش ال.ای.دی در بالای لوگو است و در کنار لنز، اسپیکر دستگاه قرار دارد.

درب دستگاه در ابتدا با کمی سختی باز می شود که البته موتورولا آموزش باز کردن راحت آن را در دفترچه همراه دستگاه آموزش داده. برای این کار کافی است انگشت شست خود را به روی لوگوی فرو رفته بفشارید و با ناخن از درگاه میکرو یو.اس.بی قاب را به سمت خود بکشید. پروسه باز کردن درب دستگاه کمی حس نا امنی از شکستن احتمالی را منتقل می کند، ولی بعد از چند بار باز و بسته کردن، به آن عادت می کنید.

moto-g-back-logo

نکته قابل ذکر در رابطه با درب دستگاه این است که موتورولا قاب پشت موتو جی را طوری طراحی کرده تا به طور کامل از دستگاه جدا شود و بتوان از دیگر قاب ها و فلیپ کاور های موجود با رنگ آمیزی متنوع استفاده کرد که البته متاسفانه در ایران آنچنان در دسترس نیستند.

moto-g-back-blue

باتری موتوجی به صورت یک پارچه در زیر درب دستگاه قرار دارد و توسط کاربر قابل تعویض نیست. دو درگاه سیم کارت اول و سیم کارت دوم (هردو میکرو سیم) در بالا سمت راست و پایین سمت چپ دیده می شود. لازم است بدانید  موتو جی از NFC و حافظه جانبی پتشیبانی نمی کند بنابراین ما هیچ چیپ یا درگاه دیگری اینجا پیدا نمی کنیم.

صفحه نمایش

moto-g-screen

موتو جی دارای صفحه نمایشی ۴.۵ اینچی و با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است. با این رزولوشن به تراکم پیکسل ۳۲۶ در هر اینچ می رسیم که می توان آن را یک عدد خوب حساب کرد (دقیقا مساوی با تراکم پیکسل نمایشگر رتینای ۴ نسل اخیر آیفون).

به لطف پنل IPS صفحه نمایش موتو جی کنتراست بسیار خوب، رندر رنگ عالی و همچنین زاویه دید بالایی دارد. در ضمن به دلیل روشنایی زیاد، کار کردن در زیر نور آفتاب با آن به خوبی انجام می پذیرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به طور کلی صفحه نمایش موتو جی روشنایی بیشتر و بالاتری از دیگر تلفن های هوشمند هم رده مانند نکسوس ۴ دارد.

moto-g-colors-1

moto-g-colors-2

moto-g-colors-3

سخت افزار

و اما برسیم به اجزای داخلی موتو جی.  قلب تپنده موتو جی، سیستم-روی-چیپی ساخت کوالکام به نام اسنپدرگن ۴۰۰ است که  در خود  ۴ هسته پردازشی (با فرکانس ۱.۲ گیگاهرتز) و واحد گرافیکی آدرینو ۳۰۵ را جای داده. همچنین ۱ گیگابایت رم هم در کنار آن قرار گرفته. چنین سخت افزار قدرتمندی در زمان خودش برای اولین بار در یک تلفن هوشمند میان رده قرار گفته بود و به همین دلیل ما انتظار یک دستگاه بسیار روان و بدون تاخیر را داریم.

همانطور که در ابتدا گفتیم این دستگاه در دو نسخه با حافظه های داخلی ۱۶ و ۸ گیگابایتی عرضه شده و فاقد درگاه میکرو اس.دی است و این یعنی امکان افزایش فضای دستگاه را ندارید. در نسخه ۸ گیگابایتی چیزی در حدود ۵.۵ گیگ و در نسخه ۱۶ گیگابایتی حدودا ۱۴ گیگ  فضای آزاد برای اطلاعات وجود دارد. پس در هنگام خرید توجه داشتن به این نکته بسیار مهم است. لازم به ذکر است همراه با موتو جی، گوگل ۵۰ گیگ فضای ابری هم برای ۲ سال به شما هدیه می دهد.

اسپیکر پشت موتو جی بلندی صدای بسیار قابل قبولی دارد ولی در مورد کیفیت پخش طبیعتا آنچنان دلنواز نیست، در حقیقت اکثر تلفن های هوشمند نیستند؛ البته به جز اچ.تی.سی وان با اسپیکرهای بوم ساند که دنیای دیگری است. مکالمه با موتو جی نیز به لطف میکروفون دوم (نویز گیر) کیفیت خوبی دارد و صدا کاملا شفاف به گوش دو طرف مکالمه خواهد رسید.

دوربین

moto-g-camera

تا الان هرچه از موتو جی گفتیم به عنوان نکات مثبت ارزیابی می شد ولی در مورد دوربین متاسفانه اینطور نیست. این دستگاه مجهز به یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با کیفیت کاملا متوسط است. به هیچ عنوان نمی توان در مورد عکس های گرفته شده با موتو جی صفت "عالی" را به کار برد. البته باید یاد آوری کرد که ما با یک تلفن هوشمند میان رده روبرو هستیم و نه یک پرچمدار با یک دوربین چند ده مگاپیکسلی.

اگر عکاسی با تلفن همراه برای شما از اولویت های خرید است باید در انتخاب موتو جی کمی بیشتر تعلل کنید.

کیفیت تصاویر در محیط باز و با نور مناسب نسبتا خوب است و انتظارات ما را از یک دوربین ۵ مگاپیکسلی معمولی برآورده می سازد ولی در محیط بسته و نور کم بسیار نا امید کننده و ضعیف ظاهر می شود. همچنین تصاویر با کمی تاخیر گرفته می شوند که این موضوع هم کمی آزار دهنده است.

اپلیکیشن دوربین موتو جی بسیار ساده طراحی شده و امکانات به نسبت خوبی (مانند عکاسی HDR و پانوراما) را در خود جای داده.  تصویربرداری با این اپلیکیشن تنها با لمس نمایشگر انجام می گیرد و با نگاه داشتن انگشت روی صفحه، به صورت مداوم اقدام به عکاسی می کند. برای دسترسی به منوی تنظیمات، انگشت خود را از لبه چپ به راست سوایپ کنید تا منوی چرخنده تنظیمات ظاهر شود. در اینجا می توانید تنظیمات عکس برداری و فیلم برداری را کنترل کنید. همچنین امکان فیلم برداری اسلوموشن هم در این اپلیکیشن تعبیه شده. با سوایپ بالا و پایین هم دوربین زوم به داخل و خارج می شود. برای دیدن تصاویر قبلی هم از لبه راست به سمت چپ سوایپ کنید تا تصاویر و فیلم های گرفته شده قبلی را ببینید.

moto-g-camera-scrn

فیلم برداری موتو جی هم با کیفیت 720p و نرخ ۳۰ فریم در ثانیه انجام می پذرید. بیت ریت فیلم برداری  ۱۰ مگابیت در ثانیه و کیفیت صدای ضبط شده هم ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه با سمپل ریت ۴۸ کیلوهرتز است.

در کل دوربین موتو جی به عنوان یک تلفن هوشمند میان رده آنچنان بد نیست ولی به هر صورت در ضبط جزئیات مناظر خوب عمل نمی کند. اگر عکاسی با تلفن همراه برای شما از اولویت های خرید است، شاید بهترین راه این باشد که در انتخاب موتو جی کمی بیشتر تعلل و تحقیق کنید.

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین موتو جی

moto-g-photo-sample4-moving

moto-g-photo-sample1

moto-g-photo-sample3

moto-g-photo-sample5-darkness-resized
عکس گرفته شده در تاریکی مطلق
moto-g-photo-sample6-indoor-resized
عکس گرفته شده در محیط بسته

نرم افزار و عملکرد

به دلیل پشتیبانی مستقیم گوگل از موتو جی، اندروید این دستگاه، جلی بین ۴.۳ خالص (قابل آپدیت به کیت کت ۴.۴.۲ از طریق OTA) و بدون دستکاری های کارخانه ای است. همچنین موتورولا وعده داده که تا مدت ها این پشتیبانی از موتو جی ادامه داشته باشد.

اندروید خالص در کنار سخت افزار مناسب باعث شده ما هیچ تاخیر یا لگی در حین کار کردن با دستگاه نبینیم. در واقع موتو جی بسیار بالاتر از حد انتظار ما از یک دستگاه میان رده ظاهر شده و سریع و نرم عمل می کند. حین کار با دستگاه و چرخیدن در منوها هیچ تاخیری مشاهده نشد و تنها لگی که به چشم ما خورد در هنگام مرور اینترنت بود.

موتورولا با موتو جی ثابت کرد یک تلفن میان رده الزاما یک دستگاه ضعیف نیست.

موتو جی در اجرای بازی های سنگینی مانند Shadowgun: DeadZone و Real Racing 3 موفق عمل می کند و حتی اگر لگی هم وجود داشته باشد بسیار نا محسوس است و این برای یک تلفن هوشمند ۱۷۹ دلاری، واقعا ایده آل.

در تست بنچ مارک Quadrant ما به امتیاز ۸۸۰۵ رسیدیم که از با اختلاف زیاد، بالاتر از HTC One X و Galaxy Tab 10.1 قرار گرفت. همانطور که در نتیجه تست می بینید عمده قدرت دستگاه در CPU قرار دارد.

moto-g-benchmark

همانند تلفن های هوشمند ۲ سیم کارته تنظیمات مربوط به هرکدام از سیم کارت ها در موتو جی جدا از هم وجود دارد و شما به راحتی می توانید تماس ها، پیامک ها و اینترنت هر دو سیم کارت خود را مدیریت کنید.

از توضیحات اضافه در باب امکانات اندروید خالص موتو جی پرهیز می کنیم و تنها به ذکر اپلیکیشن ها و امکانات مخصوص موتورولا می پردازیم.

Motorola Assist

moto-g-assist-scrn

اپلیکیشن Motorola Assist تلفن را در هنگام قرار ملاقات و یا خواب سایلنت می کند. این اپلیکیشن با اتصال به تقویم گوگل شما از قرارهای ملاقات تان خبردار می شود. البته می توان مشخص کرد که اگر شخصی در ۵ دقیقه ۲ بار تماس گرفت، بار دوم زنگ تلفن بلند شود و یا برای افراد خاص همیشه صدای دستگاه برقرار باشد. همچنین امکان ارسال یک پیغام خودکار برای تماس گیرنده وجود دارد.

Motorola Migrate

moto-g-migrate-scrn

موتورولا برای انتقال دفترچه تلفن، تماس ها، پیامک و دیگر اطلاعات شما به موتو جی راهی تدارک دیده. با اپلیکیشن Motorola Migrate می توانید تمام اطلاعات شامل «پیامک ها، فایل های صوتی و تصویری، عکس ها، دفترچه تلفن، تاریخچه تماس ها و تنظیمات صدا و روشنایی تلفن قبلی» را به موتو جی و یا از موتو جی به یک تلفن هوشمند دیگر منتقل کنید. این اپلیکیشن در آپدیت اخیر از iCloud هم پشتیبانی می کند.

Motorola Device ID

با ثبت ایمیل خود و اتصال آن به موتو جی، موتورولا برای شما یک Device ID درنظر می گیرد که همان ایمیل شما است. به وسیله آن می توانید در سایت موتورولا وارد شوید و اطلاعات موتو جی خودتان را در آنجا مشاهده کنید. حتی در صورت مفقود شدن دستگاه امکان ردیابی و ارسال پیام از طریق وبسایت مقدور است.

در کل موتو جی از نظر سخت افزار و نرم افزار عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد و می توان گفت: هیچ تلفن هوشمندی با این قیمت یارای مقابله با موتو جی را ندارد.

عمر باتری

موتو جی یک باتری یک پارچه ۲۰۷۰ میلی آمپر ساعتی دارد که عملکردش را نستبا خوب ارزیابی می کنیم. در تست های ما موتو جی با استفاده ای سنگین که شامل «روشنایی کامل، وصل بودن وایرلس، موسیقی با صدای زیاد، فعال بودن اپلیکیشن ها در پس زمینه، وب گردی و مقداری بازی» بود، چیزی در حدود ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه تا خالی شدن باتری اش زمان نیاز داشت.

در تست فیلم هم با پخش یک فیلم با کیفیت HD 720p به مدت یک ساعت و نیم در حالت روشنایی کامل و اتصال به وایرلس، حدود ۳۳ درصد شارژ کم شد. اما باتری موتو جی در یک استفاده مدیریت شده جوابگوی یک روز کامل یا حتی ۲ روز شما خواهد بود.

moto-g-gsmarena-battery

در تستی که سایت معتبر GSMArena به روی دستگاه انجام داده، موتو جی ارقام زیر را از خود به جا گذاشته : ۱۳ ساعت و ۴۱ دقیقه مکالمه، ۶ ساعت و ۳۷ دقیقه پخش مداوم ویدیو، و ۹ ساعت مرور صفحات وب.

جمع بندی

همانطور که خواندید، موتو جی با داشتن ظاهر زیبا، کیفیت صفحه نمایش مناسب و علی الخصوص سخت افزار بالنسبه قوی در کنار قیمت ارزان، بالاتر از حد انتظار ما از یک تلفن میان رده معمولی ظاهر شد. به لطف اندروید خالص و سخت افزار مناسب، در اجرای نرم افزارها و منوها تاخیری حس نمی شود و به هیچ عنوان به ما حس یک تلفن هوشمند میان رده ضعیف را نمی دهد.

کیفیت صفحه نمایش هم به حد بسیار بالایی راضی کننده است. البته نقص هایی مانند پشتیبانی نکردن از کارت حافظه و کیفیت پایین دوربین در این دستگاه وجود دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. طبیعتا تلفن های هوشمند رده بالا از هر نظر بهتر از موتو جی هستند اما اگر موتو جی را با دیگر تلفن های هوشمند میان رده موجود در بازار با این حدود قیمتی مقایسه کنیم، متوجه می شویم که موتو جی از تمام شان یک سر و گردن بالاتر است.

ما به شما این توصیه را می کنیم که قبل از خرید موتو جی (یا هر تلفن همراه دیگری) نوع استفاده خود را بشناسید. اگر سخت افزار خوب، نرم افزار به روز و سرعت بالا در اجرای فرامین از اولویت های شما هستند، موتو جی پیشنهاد خوبی برای خرید است. اما در صورتی که فضای ذخیره سازی بزرگ و قابل افزایش و دوربین حرفه ای از ملاک های شما در خرید تلفن هوشمند هستند از خرید موتو جی صرف نظر کنید و به دنبال گزینه های دیگر بگردید.

نسخه دو سیم کارت موتو جی با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت با قیمت تقریبی ۸۰۰ هزار تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

نقاط مثبت:
  • قیمت بسیار مناسب
  • ظاهر زیبا
  • سخت افزار قدرتمند و عملکرد چشمگیر
  • سیستم عامل به روز (اندروید ۴.۴.۲)
  • جنس بدنه خوب
نقاط منفی:
  • دوربین نا امید کننده
  • فضای محدود
  • عدم پشتیبانی از 4G و NFC
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (47 مورد)
  • just sony
    just sony | ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

    تو ایران خیلی گرونه

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    یاد میزعسلی نارنجی به خیر :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی