ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید 49 میلیون تن زباله الکترونیکی در سال 2012؛ امریکا سردمدار و چین دوم

مدت ها است آن را از پشت شیشه ویترین مغازه زیر نظر گرفته ای، قیمت اش را پرسیده ای، بارها در اینترنت جستجو کرده ای تا هیچ اطلاعاتی در موردش از نگاهت پنهان نماند، و ...

رامین فتوت
نوشته شده توسط رامین فتوت | ۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۲:۱۰

مدت ها است آن را از پشت شیشه ویترین مغازه زیر نظر گرفته ای، قیمت اش را پرسیده ای، بارها در اینترنت جستجو کرده ای تا هیچ اطلاعاتی در موردش از نگاهت پنهان نماند، و بالاخره در یک روز تصمیم می گیری بی دغدغه با پس انداز چند ماهه، دلبند دیجیتالت را بخری! این اتفاقی است که برای بسیاری از ما رخ می دهد؛ زمانی که جعبه کالای تازه خریداری شده دیجیتال را باز می کنیم برق شادی در چشم مان موج می زند غافل از اینکه همزمان داریم سطل زباله ای را پر می کنیم که اکنون حجم آن به میلیون ها تن رسیده.

آیا تا به حال فکر کرده اید وقتی یک تلفن، تبلت، لپ تاپ یا هر نوع محصول الکترونیکی قدیمی را دور می اندازید چه اتفاقی برای آن می افتد؟ برخی شرکت ها همچون اپل برنامه هایی برای بازیافت زباله های الکترونیک دارند، اما متاسفانه بسیاری از شرکت ها اهمیت چندانی به این موضوع نمی دهند. این کم توجهی در نهایت دنیا را با تولید انباشتی از زباله الکترونیکی در طبیعت مواجه می کند.

اِستپ (StEP) تشکیلاتی بین المللی است که در زمینه کاهش و راهکارهای صحیح دور انداختن زباله الکترونیک فعالیت می کند و محققان آن مدت ها است حجم زباله الکترونیکی تولید شده توسط کشورهای توسعه یافته جهان را زیر نظر گرفته اند و به نتایجی رسیده اند که ماحصل آن را در تصویر زیر می توان مشاهده کرد:

pic 02_digiato
میله های افقی نارنجی رنگ در سمت چپ حجم زباله الکترونیکی تولید شده را در واحد میلیون تن نشان می دهند و دایره های آبی رنگ در راست حجم سرانه زباله تولید شده را به کیلوگرم و به تفکیک هر کشور. (این آمار مربوط به سال 2012 است)

به اعتقاد این نهاد زباله الکترونیکی تنها وسایل دور انداخته شده ای همچون تلفن هوشمند، رایانه و تلویزیون به حساب نمی آید؛ در واقع لوازم کوچک و بزرگ آشپزخانه از جمله مایکروویو و ماشین لباس شویی در کنار وسایلی همچون دوربین دیجیتال، پرینتر و روتر های شبکه نیز در زمره زباله های الکترونیک قرار می گیرند. غیر از این وسایل، دورریز محصولاتی نظیر لامپ، برخی ابزار و یراق الکترونیکی، اسباب بازی های برقی، تجهیزات ورزشی و حتی برخی وسایل پزشکی هم به عنوان زباله الکترونیکی طبقه بندی می شود.

با پر شدن گورستان های دفن زباله در جهان توسط ضایعات الکترونیکی، بی شک بحرانی زیست محیطی در انتظار کره زمین است؛ بحرانی که متاسفانه تا به حال از سوی کشورهای توسعه یافته به هیچ وجه جدی گرفته نشده. ایالات متحده آمریکا با تولید 9.4 میلیون تن زباله الکترونیکی در سال 2012 سردمدار این بحران است. چنین آماری نشان می دهد که این کشور با سرانه 29.8 کیلوگرم دورریز الکترونیکی در سال، بزرگترین مصرف کننده وسایل الکترونیکی در جهان نیز به حساب می آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • حسین
    حسین | ۲ خرداد ۱۳۹۳

    " میله های افقی نارنجی "
    گفتی نارنجی و کردی کبابم!!

  • jimli
    jimli | ۲ خرداد ۱۳۹۳

    به به فک کنم نویسنده ی جدید باشن
    خوش اومدین!

  • HasanHasanPoor
    HasanHasanPoor | ۲ خرداد ۱۳۹۳

    اینا رو بازیافت کنند رم پردازنده و این ها بدرد میخوره صفحه نمایش و هم چیز رو میشه استفاده کرد با بازیافتشون

  • پارمیدا
    پارمیدا | ۲ خرداد ۱۳۹۳

    چين زباله هم توليد مي كنه؟ جلل خالق. پس ايران چيه اين وسط

  • بابک حمیدپور
    بابک حمیدپور | ۲ خرداد ۱۳۹۳

    به این ها بگین ایران زباله هاشون رو خریداره :)
    البته چون زبالست باید مفتی بدن به ما :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی