ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

20DayStranger؛ تجربه ۲۰ روز زندگی یک غریبه بدون نقض حریم خصوصی

انسان ها معمولا خود را بیش از اندازه در حلقه کوچکی از اجتماع محصور می کنند. 20DayStranger اپلیکیشنی است برای به وجود آوردن همدلی و آگاهی که به آدم ها اجازه می دهد به صورت ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۹:۳۰

انسان ها معمولا خود را بیش از اندازه در حلقه کوچکی از اجتماع محصور می کنند. 20DayStranger اپلیکیشنی است برای به وجود آوردن همدلی و آگاهی که به آدم ها اجازه می دهد به صورت ناشناش زندگی خودشان را با یک فرد تصادفی به اشتراک بگذارند و آن را تجربه کنند.

این اپلیکیشن جدید این امکان را می دهد که فرد به صورت ناشناخته در ۲۰ روز با روند زندگی یک غریبه همراه باشد و کارهایی که انجام می دهد و مکان هایی که می رود را مشاهده کند. مثل اینکه او هر روز ساندویچ نهارش را کجا می خورد؟ در چه محیطی زندگی و کار می کند؟

آیا میخواهید در مورد این اَپِ جالب بیشتر بدانید؟ با دیجیاتو همراه باشید.

DIGIATO-new-app-20daystranger (1)

آقای کوین اسلاوین، مدیر گروه تحقیقاتی سیستم های سرگرمی در لابراتور رسانه ی MIT است که این اپلیکیشن را توسعه داده، می گوید: "سوال این بود که آیا ما می توانیم نرم افزاری تولید کنیم که امکان تصور کردن زندگی یک غریبه را به ما بدهد؟"

هنگامی که دو شریک در این اپ، بیدار می شوند تا به محل کار یا مدرسه یا هرجای دیگری در دنیا بروند، اَپ مسیر آنها را دنبال می کند و در طول راه عکس هایی مرتبط با مکان های موجود را از Foursquare یا گوگل مپس پیدا می کند.

DIGIATO-new-app-20daystranger (2)

اگر فرد در یک کافی شاپ مشخص توقف کند، اَپ عکسی از آنجا پیدا خواهد کرد و آن را برای شریک اپی او خواهد فرستاد، بدون اینکه لازم باشد آنها کاری انجام دهند. همینطور به هیچ وجه هیچ مکانی مشخصا نام برده نخواهد شد و حریم خصوصی محفوظ خواهد ماند، اما در عین حال افراد برداشتی کامل از زندگی شان به طرف مقابل خواهند داد. یک آدم طبقه متوسط جامعه به یک آدم ثروتمند، یک معلم به یک کارگر، یک مهندس به یک دانش آموز، و بالعکس.

DIGIATO-new-app-20daystranger (3)

آقای اسلاوین اضافه می کند: "ما سعی می کنیم که اطلاعات زندگی شخص را تنها به اندازه ای که برای دریافت کننده این اطلاعات کافی است ارائه دهیم و با این کار به او اجازه بدهیم بدون داشتن اطلاعات واقعی فرد مقابل، زندگی او را تصور کند. این اتفاقی است که در فضای اطلاعات و تصورات می افتد."

DIGIATO-new-app-20daystranger (4)

این ایده از یک بررسی توسط Tinsley Galyean، مدیر مرکز دالای لاما الهام گرفته شده بود: درست است که بستر های اجتماعی موجود، ارتباط با مردمی که می شناسیم را آسان تر می کند، اما در کنار آن احتمال فاصله گرفتن ما از دیگران تشدید می شود.

DIGIATO-new-app-20daystranger (5)

اسلاوین می گوید: "اگر شما به انواع چیزهایی که مردم در اپ secret به یکدیگر می گویند نگاهی بیندازید، تصویر درخشانی از بشر امروزی نمی بینید. در واقع، آن اپ نمونه خوبی است از اینکه نرم افزاری با تضمین نا شناس ماندن افراد، اغلب بدترین اتفاقات را بین مردم رواج می دهد."

برخلاف آن، 20 day stranger، امیدوار است تا همدلی را با نگاهی اجمالی به زندگی دیگران و تصور بودن جای دیگری، پرورش دهد.

20-Day-Stranger-DIGIATO (3)

هماهنگ کننده ها افراد مختلفی را از سراسر دنیا را انتخاب می کنند و به این ترتیب هر شخص می تواند با فرد دیگری که از نظر جغرافیایی و محیط اجتماعی فاصله بسیار زیادی از او دارد، ارتباط برقرار کند.

اگر چه در حال حاضر این اَپ تنها روی آیفون کار میکند، اما قرار است تیم برنامه نویس هر چه زودتر نسخه ی اندروید آن را هم معرفی کنند تا کمکی به گسترش کاربران شود و به این شکل امکان ترکیب های بیشتری از شرکت کنندگان را فراهم کند.

20-Day-Stranger-DIGIATO (1)

آقای اسلاوین می گوید: "این پروژه 20 روز طول می کشد، و این مدت زمان برای اینکه شخص درک درستی از چگونگی زندگی یک شخص دیگر پیدا کند کافی است. مهم است که شما برای درک ریتم زندگی یک شخص، به اندازه کافی وقت برای مشاهده داشته باشید، اما این مدت باید به اندازه کافی کوتاه هم باشد تا باعث ایجاد حس ارزشمند بودن این ارتباط شود. شما فقط 20 روز زمان دارید تا با یکدیگر باشید."

 در انتهای این تجربه یک شانس وجود داد که هر شخص پیامی به دیگری بفرستد، این پیام می تواند پیام خداحافظی باشد یا اگر دوست داشته باشند اطلاعات تماس شان را رد و بدل کنند. همچنین می توانند این آشنایی را دوباره با شخص دیگری انجام دهند.

20-Day-Stranger-DIGIATO (1)

به گفته ی اسلاوین: "اگر این پروژه کار کند و اگر موفق بشود، شما شروع به ساختن مدلی از زندگی یک غریبه در فکرتان و احتمالا در دلتان می کنید و اگر واقعا کار کند، شما تازه می فهمید که غریبه های اطراف شما هم، همگی زندگی هایی پیچیده و غنی دارند. به گفته «دیوید فوستر والاس» اشتباهات بزرگی که هر کدام از ما در طول زندگی مان می کنیم، مارا قانع می کنند که هر کدام مان یک قهرمان هستیم." او اضافه می کند: "این یک ابزار برای جبران آن شرایط است."

شما می توانید ویدیوی معرفی این اپ را در زیر ببینید یا از لینک مستقیم دانلود کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Abolfazl
    Abolfazl | ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

    ایده ی واقعا خوبیه، بهتر بگم معرکس!
    ولی الان اینقدر گندم که روم نمیشه از این اپ استفاده کنم!

    ولی معرکس.

  • m0hammad_01
    m0hammad_01 | ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

    در هر حال باز هم میگم این ابزارها میتونن مفید باشن، به آدمها کمک کنن، مارو به سمت کمال ببرن و حتی اگه فقط تفریح و سرگرمی هم باشن، باز خوب میتونن باشن. انسان به سرگرمی هم نیاز داره. مهمتر از همه اینها، دید خودمون نسبت به جهان پیرامون و ابزارهای در دسترسمون هست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی