ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
علمی

دانشمندان با الکترودهای شفاف، نمایشگر نشکن واقعی ساختند

نمایشگر واقعا نشکن، چیزی است شبیه خودروی پرنده. سال ها است که قول آن را داده اند ولی هرگز موعد وفای به عهد نرسیده. تنها چیزهایی که دیده ایم، شیشه هایی مقاوم در برابر خراشیدگی هستند ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۳

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

نمایشگر واقعا نشکن، چیزی است شبیه خودروی پرنده. سال ها است که قول آن را داده اند ولی هرگز موعد وفای به عهد نرسیده. تنها چیزهایی که دیده ایم، شیشه هایی مقاوم در برابر خراشیدگی هستند که روی نمایشگرها قرار می گیرند و در کنار مزایای نسبی، به وزن و ضخامت تلفن ها و نیز میزان نور انعکاسی از روی نمایشگرها می افزایند.

اما حالا دانشمندان دانشگاه اکرن (Akron) ادعا کرده اند که بالاخره راز و رمز ساختن نمایشگر نشکن برای تلفن های هوشمند را کشف کرده اند. بله، درست خواندید: نمایشگر نشکن، نه شیشه نشکن برای روی نمایشگر!

در حال حاضر نمایشگر تلفن های هوشمند با یک لایه القایی از متریالی به نام اکسید ایندیوم قلع (ITO) پوشانده می شوند. از آن در همه چیز استفاده می شود. از LCD ها گرفته تا نمایشگرهای پلاسما و شیشه پنجره کابین خلبان ها. مشکل این است که این ماده بسیار گران است و میزان عرضه آن نیز محدود، در ضمن بسیار شکننده نیز هست. پس همزمان با استفاده از آن، باید یک لایه مقاوم نیز روی نمایشگر کشیده شود.

حالا دانشمندان علم پلیمر در دانشگاه اکرن، در جستجو برای یافتن ماده ای جایگزین ITO به روشی برای ساختن یک نمایشگر القایی فوق العاده مقاوم دست یافته اند. به جای ITO آنها یک شبکه از الکترودهای فلزی شکل داده اند و آن را با یک لایه پلیمری ساندویچ کرده اند. نتیجه، شکل گیری نمایشگری است که در مقابل بدترین ضربات، حتی آخ نمی گوید!

ul8ihsd4mjgw3xznk2cj-w640

این طور نمایشگرها ضمن مقاومت بسیار زیاد، قابل انعطاف هم هستند و این یعنی کاربردهای نوآورانه آنها در قالب گجت های خمیده یا قابل انعطاف، هیچ دور از دسترس نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • viero
    viero | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    قانون اول گجت ها : گجت هاي نشكن واقعي فقط و فقط به دست نوكيا مي توانند توليد شوند! :)

    • Dr.Zed
      Dr.Zed | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

      :| و در اینجاس که سونی بعنوان برگ چغندر حاضر می شود :| خخ

      خب خداروشکر جنس شیشه های بدنه اکسپریا زی 4 هم مشخص شد :D

  • امیر راد
    امیر راد | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    به زبون ساده و خودمونی باید گفت٬ شیشه رو هم بتون آرمه کردن!

  • Mr.Geek
    Mr.Geek | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    من نگران این یارو تو شبکه ی Rated RR یوتیوبم ، با چه کالیبری میخواد اینارو نابود کنه خدا میدونه :)))

    • kourosh
      kourosh | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

      کالیبر 50 که دیگه خز شده 100% میبندش به موشک کروز :))

  • فیتوپلانکتون
    فیتوپلانکتون | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    فقط بگید ببینم دکتر Reneker معروف هم پشت این داستان بوده یا نه. همین!

  • Thinkdifferent
    Thinkdifferent | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    این که خیلی خوبه ولی یه نفر یه راه پیدا کنه که این مشکل باتری بر طرف بشه همه با هم دعاش میکنیم!!!

    • Mr.Geek
      Mr.Geek | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

      مشکل باتری رو نوکیا به جاهای خوبی رسونده بود ، مثل شارژ با رعد و برق ، نمیدونم الان هنوز پروژه رو گسترش میدن یا نه !

  • WOLF
    WOLF | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    دست ایرانیا هر چی بدید میشکونن :|
    اصلا بگید نمیشه ایرانیا یکاری میکنن که بشه :|

  • ganboo
    ganboo | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    همچینم شفاف نیستا....یکم دقت کنید

  • متعصب نباشید!!!
    متعصب نباشید!!! | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    انشاالله 3 سال دیگه این نمایشگر های نشکن به همراه نمایشگر های بصری وارد دنیای موبایل میشه

  • Gublin
    Gublin | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    به نظر من نمایشگر گوشی مهمترین بخش اونه!

  • محسن
    محسن | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    متشکرم . بسیار سایت خوبیس

مطالب پیشنهادی