ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکامل کامپیوتر ها؛ مروری بر تاثیر گذار ترین محصولات ۱۰ سال اخیر

سرعت بالای رشد تکنولوژی، همه چیز را با خود تغییر می دهد. کامپیوتر ها که خود به نوعی مولد پیشرفت های تکنولوژی به حساب می آیند، در طول ۱۰ سال گذشته تغییرات بسیاری را به ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۴ تیر ۱۳۹۳ | ۲۳:۰۲

سرعت بالای رشد تکنولوژی، همه چیز را با خود تغییر می دهد. کامپیوتر ها که خود به نوعی مولد پیشرفت های تکنولوژی به حساب می آیند، در طول ۱۰ سال گذشته تغییرات بسیاری را به خود دیده اند و تکاملی جالب را تجربه کرده اند.

کامپیوتر ها در سال های اخیر بیشترین فشار را از سمت تبلت ها و تلفن های هوشمند تحمل کرده اند و بر اساس همین فشار مرتب تلاش کرده اند با ایجاد تحولاتی بنیادی در ساختار خود، همچنان برای نسل جوان جذاب باقی بمانند.

در ادامه مطلب نگاهی خواهیم داشت به تاثیر گذار ترین محصولاتی که در طول ۱۰ سال گذشته وارد دنیای کامپیوتر ها شدند. وسایلی که هر یک آغازگر فلسفه ای خاص بودند و تلاش کردند تا کامپیوتر ها را همچنان جذاب نگاه دارند.

با دیجیاتو همراه باشید.

۲۰۰۴: SONY Vaio X505

sony-vaio-x505-w600

مشخصات: پردازنده ۱.۱ گیگاهرتز پنتیوم M ، بیست گیگابایت هارد، ۷۸۴ گرم وزن، نمایشگر ۱۰.۴ اینچی با رزولوشن ۱۰۲۴ × ۷۶۸

سونی در آن زمان اگر می توانست پیش بینی کند که محصولات باریک و سبک تا چه حد در آینده طرفدار پیدا خواهند کرد، هرگز تولید این محصول را متوقف نمی کرد. X505 ده سال پیش وزنی تنها ۷۸۴ گرمی داشت و یکی از شاهکار های مهندسی زمان به شمار می رفت. قطعا اگر به خاطر قیمت ۲.۹۹۹ دلاری این دستگاه نبود، تحول اولترابوک ها بسیار سریع تر آغاز می شد.

 

۲۰۰۵: IBM Thinkpad T43

lenovo-thinkpad-t43-w600

مشخصات: پردازنده ۲.۱۳ گیگاهرتز پنتیوم M ، سی گیگابایت هارد، ۲.۷ کیلوگرم وزن، نمایشگر ۱۴.۱ اینچی با رزولوشن ۱۴۰۰ × ۱۰۵۰

T43 شاهزاده زمان خود به حساب می رفت و نماد زمانی به شمار می رفت که لپتاپ ها کمتر جنبه شخصی داشتند و غالبا به صورت سازمانی مورد استفاده قرار می گرفتند. این محصول که یکی از آخرین لپتاپ های تولید شده توسط IBM، قبل از فروش Thinkpad به لنوو بود، همه چیز را با خود به همراه داشت. لپتاپی سریع، خوش ساخت و با قابلیت حمل و نقل مطلوب.

 

۲۰۰۶: DELL XPS 700

dell-xps-700-w600

مشخصات: پردازنده Core 2 Duo ، دو هارد ۳۲۰ گیگابایت، دو درایو DVD، پردازنده گرافیکی GeForce 7900 GTX

در سال ۲۰۰۶ این محصول دل، همان کامپیوتری بود که آرزوی داشتنش را می کردید. یک دستگاه قدرتمند از برندی خوش نام که برای اجرای بازی های سنگین بسیار ایده آل به شمار می رفت. ظاهر دستگاه آنقدر جذاب طراحی شده بود که حتی با استاندارد های امروزی نیز می توان آن را زیبا قلمداد کرد.

 

۲۰۰۷: Asus EEE PC 701

asus-eee-pc-701-w600

مشخصات: پردازنده ۹۰۰ مگاهرتز Celeron M ، هشت گیگابایت حافظه SSD، نهصد گرم وزن، نمایشگر ۷ اینچی با رزولوشن ۸۰۰ × ۴۸۰

این دستگاه به صورت رسمی دوره نت بوک ها را آغاز کرد. دوره ای که تا سال ۲۰۱۰ و زمان معرفی آیپد، ادامه داشت و توانسته بود تا طرفداران بسیاری را نیز به خود جذب کند. EEE PC 701 نشان داد که کاربران برای کار هایی همچون چک کردن ایمیل نیازی به نمایشگر های بزرگ ندارند و دستگاهی که سرعت مطلوبی را ارائه دهد، می تواند خواسته های آنان را برآورده کند.

 

۲۰۰۸: Apple MacBook Air

macbook-air-2008-w600

مشخصات: پردازنده ۱.۸ گیگاهرتز Core 2 Duo، هشتاد گیگابایت حافظه HDD یا ۶۴ گیگابایت حافظه SSD ، وزن ۱.۳۶۰ کیلوگرم، نمایشگر ۱۳ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ × ۸۰۰

و سرانجام اولترابوک ها متولد شدند. مک بوک ایر مرگ نت بوک ها را رقم زد و برای کاربرانی که در کنار قابلیت حمل و نقل بالا به دنبال سرعت و کیفیت هم می گشتند، تبدیل به گزینه ای ایده آل شد. طراحی مک بوک ایر از سال ۲۰۰۸ تغییر خاصی را به خود ندیده و هنوز هم از جمله شاهکار های اپل به شمار می رود.

 

۲۰۰۹: HP FireBird

hp-firebird-w600

مشخصات: پردازنده ۲.۸۳ گیگاهرتز Core 2 Quad ، هارد ۳۲۰ گیگابایت، درایو بلو-ری، پردازنده گرافیکی GeForce 9800S

در حالی که محصولات خانواده FireBird اچ پی چندان بی نقص نبودند، اما به هر ترتیب توانستند نماینده کامپیوتر های رو میزی کم حجم باشند. طراحی متفاوت و جمع و جور اچ پی نشان داد که کامپیوتر ها می توانند نقشی زیبا را بر روی میز کامیپوتر شما ایفا کنند.

 

۲۰۱۰: Lenovo Ideacentre A300

lenovo-ideacentre-a300-w600

مشخصات: پردازنده ۲.۲ گیگاهرتز Core 2 Duo ، هارد ۵۰۰ گیگابایت، نمایشگر ۲۱.۱ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰

هرچند که نام کامپیوتر های All-in-One به نوعی با iMac مترادف است، اما در سال ۲۰۱۰ لنوو موفق شد نشان دهد که اپل در این بازار تنها نیست و رقبایی جدی را در کنار خود دارد. لنوو در واقع به جای اینکه سخت افزار را در پشت نمایشگر قرار دهد، آن را به زیر آورد تا حالتی پایه گونه را به کاربر القا کند. نتیجه موفقیت آمیز بود و کاربران بسیاری از این ایده لذت بردند.

 

۲۰۱۱: Samsung ChromeBook Series 5

samsung-chromebook-series-5-500-w600

مشخصات: پردازنده ۱.۶۶ گیگاهرتز Atom، هارد ۱۶ گیگابایت SSD، نمایشگر ۱۲.۱ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ × ۸۰۰

بر خلاف محصولات دیگر که از لحاظ سخت افزاری دنیای کامپیوتر ها را تحت تاثیر قرار داند، کروم بوک با سیستم عاملش جهانیان را شگفت زده کرد. این دستگاه اولین همکاری مشترک گوگل و سامسونگ در دنیای لپ تاپ ها به شمار می رفت و توانست مسیری را آغاز کند که هنوز هم به سرانجام نرسیده است و راه درازی را در پیش دارد.

 

۲۰۱۲: Apple MacBook Pro Retina

macbook-pro-retina-display-2012-w600

مشخصات: پردازنده ۲.۶ گیگاهرتز Core i7 ، هارد ۲۵۶ گیگابایت SSD، وزن ۲ کیلوگرم، نمایشگر ۱۵.۴ اینچی با رزولوشن ۲۸۸۰ × ۱۸۰۰

اپل نه تنها با این دستگاه توانست انقلابی را در کیفیت نمایشگر لپتاپ ها به وجود آورد، بلکه برای اولین بار در یک لپتاپ High-End درایو DVD و هارد HDD را به صورت کامل کنار گذاشت و تجربه ای نوین از حمل و نقل آسان را به کاربران عرضه کرد.

 

۲۰۱۳: Acer Aspire R7

acer-aspire-r7-630-w600

مشخصات: پردازنده ۱.۸ گیگاهرتز Core i5 ، هارد ۵۰۰ گیگابایت، نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰

ویندوز ۸ با محیط نرم افزاری ایده آلش برای صفحات لمسی، استعداد سازندگانی همچون Acer را شکوفا کرد. R7 دستگاهی بود که می توانست در نقش های متفاوتی ظاهر شود و قابلیت های تبلت و لپتاپ را در کنار یکدیگر با خود به همراه آورد. R7 لزوما به خاطر این قابلیت ها دستگاه خوبی نبود، اما به خوبی نشان داد که تولید کنندگان کامپیوتر تا چه حد مشتاق هستند تا وارد بازار تبلت ها شوند.

 

۲۰۱۴: Microsoft Surface Pro 3

surface-pro-3-pr-2-w600

مشخصات: پردازنده Core i7 ، هارد ۵۱۲ گیگابایت SSD، نمایشگر ۱۲ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ × ۱۴۴۰

تعجب نکنید، تبلت ها در لیست ما جایی ندارند، اما وقتی که خود مایکروسافت ادعا می کند که سرفس پرو ۳ را برای رقابت با اولترابوک ها عرضه نموده، پس چاره ای به جز قرار دادن آن در لیست نداریم. سرفس با قابلیت های خاصی که دارد ممکن است مانند هر یک از محصولات بالا، آینده ای متفاوت را برای دنیای کامپیوتر ها رقم زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • gameover
    gameover | ۲۲ تیر ۱۳۹۳

    من سرفیس 2 رو دارم.
    خیلی عالیه و میشه همه جا با خودم ببرم ولی نمیدونم چرا قیمتاش اینقدر زیاده.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی