ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لپتاپ لنوو فلکس ۲ بررسی lenovo flex 2 review
بررسی لپ تاپ

بررسی دیجیاتو: لپتاپ Lenovo Flex 2

هر چند که آمار و ارقام این روز ها خبر از کاهش اقبال عمومی نسبت به لپتاپ ها می دهد، اما سازندگان این عرصه هرگز پرچم سفید خود را در برابر تبلت ها بالا نبردند ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۸ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰

هر چند که آمار و ارقام این روز ها خبر از کاهش اقبال عمومی نسبت به لپتاپ ها می دهد، اما سازندگان این عرصه هرگز پرچم سفید خود را در برابر تبلت ها بالا نبردند و با پشتکاری جدی، تلاش کردند تا با تزریق نوآوری به دنیای لپتاپ ها، بار دیگر این محصولات را در رادار خرید کاربران قرار دهند.

لنوو به عنوان یکی از با سابقه ترین تولید کنندگان، همواره سعی نموده تا محصولی متفاوت را به بازار عرضه کند. این شرکت چینی به عنوان بزرگترین تولید کننده دنیای PC، با بهره گرفتن از قابلیت های لمسی ویندوز ۸، دستگاه هایی را ساخته است که می توانند نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کنند.

چندی پیش در دیجیاتو خبر عرضه لپتاپ Lenovo Flex 2 در ایران را منتشر کردیم. اکنون این محصول برای بررسی به دیجیاتو آمده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با نقاط ضعف و قوت این دستگاه آشنا شویم.

IMG_5157-w600

نسل دوم لپ‌تاپ‌های دوگانه فلکس به دنبال سری موفق یوگا با نمایشگر چرخان تولید شده‌اند و پنل صفحه نمایش آنها می‌تواند 300 درجه گردش کند. در این حالت کیبورد در زیر دستگاه قرار می‌گیرد و به صورت یک پایه ثابت برای استفاده از پنل لمسی نمایشگر عمل می‌کند بنابراین فلکس 2 را نمی‌توان یک مدل هیبریدی بین تبلت و لپ‌تاپ نامید اما موقعیت Stand برای کار با نمایشگر لمسی آن توانایی زیادی به کاربر می‌دهد و برای موقعیت‌هایی مثل نمایش اسلایدی محتوا، مشاهده فیلم و حتی برخی بازی‌های لمسی عالی است. دومین نسل از لپ‌تاپ‌های فلکس در دو مدل 14 اینچ و 15.6 اینچ عرضه شده است و در رنگ‌های زرد، قرمز، مشکی و نقره‌ای تولید می‌شود. مدل مورد بررسی ما Lenovo Flex 15 بود که به تازگی در ایران عرضه شده است.

لنوو Flex 2 مجهز به پنل لمسی با کیفیت Full HD است و از یک پردازنده نسل چهارم Core i7 کم مصرف قدرت می‌گیرد. پردازش گرافیکی این دستگاه توسط یکی از تراشه‌های نسل هشتم انویدیا سری GT800 تامین می‌شود و مجهز به یک ترابایت ظرفیت هارد است.

 

طراحی

IMG_5161-w600

قبل از اینکه فلکس 2 را باز کنید با یک لپ‌تاپ کاملا عادی روبرو هستید که تفاوت چندانی با سایر مدل‌های رده متوسط لنوو ندارد و در واقع مهمترین برتری‌های این مدل را در لولاهای آن خواهید یافت. زمانی که در حال فعالیت‌های عادی روی فلکس 2 هستید می‌توانید مانند یک لپ‌تاپ از آن استفاده کنید و زمانی که کاربردهای لمسی داشته باشید با چرخش 300 درجه نمایشگر، صفحه کلید به زیر دستگاه منتقل می‌شود و فلکس 2 در شکل استند قابل استفاده است. این شیوه طراحی باعث شده تا لنوو از چندین پایه لاستیکی برای تماس با سطح میز در اطراف کیبورد استفاده کند.

IMG_5170-w600

در بالای کیبورد یک برجستگی کوچک قابل مشاهده است که این قسمت در حالت استند، صفحه کلید را بالاتر از سطح میز قرار می‌دهد و لولاها به دو سوی آن متصل می‌شوند. این برجستگی اگرچه کوچک است و چندان جل توجه نمی‌کند اما مزیت زیادی برای فلکس 2 همراه داشته و لنوو از آن برای افزایش ظرفیت باتری استفاده کرده است. پنل نمایشگر با دو پایه کوچک از دو طرف به بدنه اصلی دستگاه وصل می‌شود و اگر با دقت به این پایه‌ها توجه کنید خواهید دید که در بخش انتهایی دارای یک قوس 120 درجه هستند.

IMG_5179-w600

یکی از نکات قابل توجه در طراحی این مدل هماهنگی میان بدنه اصلی و پنل است. علیرغم توانایی چرخش پنل و محدودیت‌هایی که در طراحی به این شیوه وجود دارد زمانی که پنل روی بدنه اصلی قرار می‌گیرد کوچک‌ترین فاصله‌ای میان این دو دیده نمی‌شود.

بدنه در قسمت داخلی و بیرونی دستگاه از جنس پلاستیک مات است که اگرچه به اندازه مدل‌هایی با پوشش فلزی مجلل نیست اما همچنان نمای شیک فلکس 2 را حفظ می‌کند. این پلاستیک در هنگام بررسی، مقاومت نسبتا خوبی به لک اثر انگشت نشان داد و به نظر می‌رسد سطح دستگاه در مقابل سایش و خراشیدگی هم مقاومت مطلوبی داشته باشد.

IMG_5171-w600

انتظار بیشتری در مورد وزن و ضخامت فلکس 2 وجود داشت مخصوصا اینکه در سری پیشین فلکس که برای افزایش سهم لنوو و همراه با ورود مدل‌های هلیکس وارد بازار شد مزیت‌های زیادی در اندازه و طراحی دستگاه بکار رفته بود اما فلکس 2 تلاش کرده است امتیازات خود را صرفا در طراحی دستگاه تقویت کند و عملا Flex 2 مخاطبان خود را در میان کاربران عمومی با تمایل به یک لپ‌تاپ متفاوت جستجو می‌کند. بدنه این دستگاه حدود 25 میلی‌متر ضخامت دارد و علیرغم اینکه این مقدار ضخامت زیادی برای یک لپ‌تاپ نیست اما به راحتی نمی‌توان آن را یک مدل باریک معرفی کرد. وزن دستگاه نیز وضعیت مشابهی دارد و حدود 2.5 کیلوگرم است.

 

امکانات

IMG_5184-w600

پورت‌های این مدل مشابه یک لپ‌تاپ عادی است و امکانات آن تفاوتی با مدل‌های رایج ندارند با این تفاوت که در حالت استند تمام پورت‌ها به صورت معکوس قابل استفاده هستند و شاید بهتر باشد قبل از چرخش نمایشگر کلیه اتصالات را از بدنه جدا و پس از قرارگیری در موقعیت رومیزی دوباره آنها را متصل کنید. این ویژگی‌ را می‌توان یکی از شرایط استفاده از دستگاه عنوان کرد و قطعا در میان نقاط ضعف آن قرار نمی‌گیرد زیرا دسترسی به پورت‌های کناری همچنان امکان‌پذیر است و در هر دو حالت محدودیتی در استفاده وجود ندارد.

IMG_5185-w600

در حاشیه سمت چپ فلکس 2 پس از قسمت تهویه، درگاه تصویری HDMI‌ قرار گرفته است و پس از آن می‌توان دهانه بسته پورت شبکه را مشاهده کرد برای اتصال کابل LAN با کانکتور RJ45 باید این دهانه را باز کنید. این شیوه طراحی معمولا در دستگاه‌هایی دیده می‌شود که ضخامت بدنه اندکی دارند و استفاده از ورودی کامل به دلیل باریکی لبه‌های کناری امکان‌پذیر نیست. یک درگاه نسل سوم USB به رنگ آبی نیز در این سمت بکار رفته است. از دیگر امکانات این بخش سوکت صوتی به شکل جک 3.5 میلی‌متری است.

حاشیه سمت راست امکانات کمتری در مقایسه با سوی دیگر دستگاه دارد. در این بخش دو درگاه USB و محل اتصال قفل فیزیکی را در بخش انتهایی مشاهده می‌کنید. کلید پاور دستگاه نیز با چراغ نمایشگر وضعیت روشن بودن دستگاه در همین ناحیه قرار گرفته است و در کنار آن یک چراغ برای اطلاع از وضعیت باتری دیده می‌شود. درگاه کارتخوان SD با پشتیبانی از چهار قالب کارت حافظه از دیگر امکانات سمت راست دستگاه است.

 

کیبورد

IMG_5164-w600

لنوو تاکید زیادی روی کیبوردهای خود دارد و در واقع این شکل طراحی میراث مهندسان IBM است که لنوو همچنان از آن بهره می‌برد. در این مدل نیز مانند سایر مدل‌های حرفه‌ای از کیبورد AccuType‌ استفاده شده که در قسمت انتهایی کلید دارای انحنا به سمت بیرون است و سطح کلید نیز به شکل مقعر طراحی شده است. در این شیوه میزان خطا هنگام تایپ و کار با کیبورد کاهش پیدا می‌کند.

IMG_5166-w600فرم کیبورد به صورت جزیره‌ای است و فاصله میان کلیدها به پهنای 4 میلی‌متر خالی گذاشته شده است. از مهمترین مزیت‌های این کیبورد می‌توان به دو سطح روشنایی در زیر کلیدها اشاره کرد که علاوه بر زیبایی دستگاه٫ کار در محیط‌های کم نور را آسان می‌کند. در سایز 15.6 اینچ از یک کیبورد عددی نیز در کنار صفحه کلید حروف استفاده شده است و لنوو برای اولین ردیف از کلیدها که شامل F1 تا F12‌ است مانند رسم مدل‌های دو سال اخیر از عملکردهای کنترلی استفاده کرده است.

به همین دلیل زمانی که مثلا قصد استفاده از F2 برای ورود به محیط بایوس را داشته باشید باید همزمان کلید Fn را هم نگه دارید در مقابل برای کم و زیاد کردن صدا، فعال‌کردن بخش‌٫ای شبکه و بلوتوث و مواردی از این دست دیگر نیازی به استفاده از کلیدهای ترکیبی نیست و به صورت مستقیم با فشردن یک کلید این فرمان‌ها اجرا می‌شوند.

 

نمایشگر

IMG_5246-w600

در مقایسه با مدل پیشین فلکس و همچنین سایر مدل‌های رایج در بازار که طراحی دوگانه کاربردی دارند، پیش‌بینی می‌شد لنوو برای کنترل قیمت از یک نمایشگر معمولی استفاده کند؛ در حالی که فلکس 2 مجهز به یک نمایشگر لمسی Full HD با وضوح 1920x1080 است. این نمایشگر مجهز به فناوری IPS ‌است که علاوه بر افزایش درخشندگی رنگ‌ها باعث توسعه زاویه دید و بهبود کیفیت رنگ‌ها هنگام مشاهده از طرفین دستگاه می‌شود.

توان شناسایی 10 نقطه لمس همزمان از دیگر قابلیت‌های این مدل است و بدیهی است که از این طریق بسیاری از فرمان‌های ویندوز هشت را می‌توان با اشاره چند انگشت اجرا کرد. برای پوشش صفحه نمایش لمسی این مدل از یک پلاستیک مقاوم و شفاف استفاده شده است.

 

صدا

IMG_5187-w600

کیفیت صدا در سطح مطلوبی است و قدرت لازم برای پوشش یک اتاق استاندارد را دارد. اسپیکرها در زیر دستگاه قرار گرفته‌اند و از فناوری دالبی پشتیبانی می‌کنند. موقعیت اسپیکرها باعث می‌شود علاوه بر حجم و شفافیت مناسب صدا در حالت لپ‌تاپ، هنگام استفاده به شکل استند نیز کیفیت حفظ شود و در این موقعیت صدا به صورت مستقیم از پشت نمایشگر شنیده خواهد شد.

توان پردازش

IMG_5250-w600

قدرت اصلی پردازشی این دستگاه توسط پردازنده Core i7-4510U از خانواده نسل چهارم اینتل تامین می‌شود و لنوو یک مدل کم مصرف با توان 15 وات را برای این دستگاه انتخاب کرده است. پردازنده‌های کم مصرف در مقایسه با مدل‌های 35 واتی دارای قدرت کمتری هستند اما در مقابل تاثیر زیادی روی مصرف بهینه باتری و دوام آن دارند. مدل 4510U نیز یک مدل دوهسته‌ای است که از طریق هایپر تریدینگ توان اجرای همزمان چهار رشته پردازشی را دارد.

در این پردازنده از 4 مگابایت حافظه هوشمند مشترک استفاده شده و دارای هسته گرافیکی اینتل HD 4400 است. این هسته گرافیکی برای اجرای محتوای سه‌بعدی مثل بازی‌ها مناسب نیست اما در مقابل با بهره‌مندی از فناوری‌های متعددی مثل موتور Quick Sync برای اجرای بهینه ویدیوها و رابط FDI برای ارتباط مستقیم با نمایشگر، کارایی مناسبی در فعالیت‌های روزمره نشان می‌دهد.

IMG_5160-w600

در فلکس 2 وظیفه اصلی پردازش‌های گرافیکی به تراشه جدید GT840M انویدیا محول شده است که به تازگی وارد نوت‌بوک‌ها شده و از چهار گیابایت حافظه مستقل گرافیکی بهره می‌برد. این تراشه از رابط DirectX 11.2 پشتیبانی می‌کند و تصاویر آن زنده و درخشان هستند. بطور کلی GT840M در میان مدل‌های متوسط انویدیا رده‌بندی می‌شود و یک تراشه گیم نیست اما می‌تواند اغلب بازی‌‌های روز را با کیفیت مناسبی اجرا کند و محدودیتی در اجرای بازی‌ها ندارد با این حال بهتر است برای دسترسی به سرعت فریم مطلوب، سطح جزییات گرافیکی و وضوح تصویر بازی را کمی کاهش داد. این تراشه بر اساس معماری جدید Maxwell تولید شده است ولی بسیاری از ویژگی‌های آن مشابه تراشه‌های نسل قبل (معماری کپلر) هستند.

از دیگر مشخصات فنی فلکس 2 می‌توان به یک ترابایت هارد با سرعت 5400 دور در دقیقه و 8 گیگابایت حافظه DDR3 اشاره کرد. لنوو در این مدل تاکید زیادی روی مصرف باتری داشته و با تمهیداتی که در قطعات پردازشی بکار برده، دوام باتری در حالت استفاده عادی به 7.5 ساعت می‌رسد.

 

جمع‌بندی

IMG_5167-w600

همیشه لمس فناوری در یک محصول جدید لذت بخش است و فلکس 2 نیز از این مزیت مستثنی نیست. تا پیش از کار با این دستگاه و بر اساس پوشش رسانه‌ای وسیع فلکس 2 انتظار بیشتری از این مدل داشتیم و اولین تجربه کار با این دستگاه بر اساس همین پیش‌داوری چندان خوشایند نبود؛ اما زمانی که عملکرد و امکانات آن را بررسی کنید خواهید دید فلکس 2 می‌تواند یکی از مدل‌های جذاب برای مخاطبان عمومی باشد.

لنوو برخلاف اغلب مدل‌هایی که دارای کاربرد دوگانه، مثل مدل یوگا هستند، وارد بازار لپ‌تاپ‌های لوکس نشده و حتی قیمت‌گذاری دستگاه نیز در سطح متوسط است اما با استفاده هوشمندانه از مهندسی صنعتی و ابتکار در طراحی این مدل تلاش کرده تا جذابیت بیشتری برای مشتریان خود ایجاد کند. فلکس 2 یک لپ‌تاپ نیمه حرفه‌ای با پردازنده Core i7 و کارت گرافیک GT840M است که از نمایشگر لمسی Full HD بهره می‌برد و با وزن و اندازه استاندارد خود ادعایی در میان مدل‌های گران‌قیمت ندارد.

در مقابل با دو حالت کاربردی بدنه، صرف نظر از اینکه این موقعیت‌ها تا چه اندازه سودمند هستند می‌تواند جذابیت‌های منحصر به فرد خود را برای تجربه‌ای متفاوت از لپ‌تاپ‌های رایج در بازار داشته باشد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند برخلاف قضاوت اولیه‌ای که پیش از کار با این دستگاه وجود داشت آن را برای خرید توصیه کرد.

لپتاپ Lenovo Flex 2 با قیمت احتمالی ۳.۲۰۰.۰۰۰ تومان و با گارانتی شرکت آوات در بازار ایران به فروش می رسد.

با تشکر از بابک نقاش و مجموعه لپتاپ مدیا که این بررسی را به صورت اختصاصی برای دیجیاتو به رشته تحریر درآوردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (59 مورد)
  • S.W.A.T
    S.W.A.T | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    سلام . من لپتاپ lenovo flex 2 j رو خریدم ولی مشکلم اینجاست که بلد نیستم وای فای این لپتاپ رو روشن کنم. لطفا هرچه زودتر راهنمایی کنید. ممنون

    • S.W.A.T
      S.W.A.T | ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

      جان هرکی دوست دارین جواب بدین. ممنون.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی