ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همکاری فیسبوک و موزیلا برای بهینه سازی تصاویر موجود در محیط وب

زنده باد JPEG ! این شعاری است که این روز ها از داخل دو شرکت فیسبوک و موزیلا شنیده می شود. بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا و یکی از محبوب ترین مرورگر های اینترنتی دست در دست ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۳۰ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰

زنده باد JPEG !

این شعاری است که این روز ها از داخل دو شرکت فیسبوک و موزیلا شنیده می شود. بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا و یکی از محبوب ترین مرورگر های اینترنتی دست در دست هم قرار داده اند، تا فرمت JPEG را زنده نگه دارند و بدون اینکه در گیر و دار معرفی فرمتی جدید بیفتند، با رمزنگاری های جدید، تصاویر موجود در محیط وب را بهینه سازی کنند.

گوگل پیش از این تصمیم گرفت برای بهینه سازی تصاویر و پایین آوردن حجم آن ها، فرمت جدیدی به نام WebP را معرفی کند. اما موزیلا در سال ۲۰۱۳ با انجام تحقیقاتی نشان داد که فرمت جدید گوگل با شاخه هایی خاص از JPEG مانند JPEG XR تفاوت چندانی ندارد و بر همین اساس تصمیم گرفت تا وارد چالش فرمتی جدید نشود و همان JPEG قدیمی را بهینه سازی کند.

موزیلا در راستای اهداف خود رمزنگاری جدیدی از JPEG را با نام Mozjpeg معرفی کرد که با استفاده از آن حجم تصاویر تا ۱۵ درصد نیز کاهش پیدا می کرد. فیسبوک به عنوان مجموعه ای که روزانه میلیون ها تصویر را پردازش می کند، بلافاصله تصمیم گرفت از Mozjpeg استفاده کند تا بدین وسیله در مصرف پهنای باند خود صرفه جویی نماید.

به واسطه همکاری جدیدی که بین فیسبوک و موزیلا شکل گرفته است، زاکربرگ و تیمش مبلغ ۶۰ هزار دلار را برای توسعه Mozjpeg اهدا کرده اند. مهندس ارشد نرم افزار فیسبوک، Stacy Kerkela، در این رابطه می گوید: «رمزنگاری جدید موزیلا برای فرمت JPEG تا کنون با موفقیت توانسته بدون اینکه کیفیت تصاویر را تحت تاثیر قرار دهد، حجم آن ها را پایین بیاورد. ما بسیار مشتاق هستیم تا در آینده شاهد بهینه سازی هایی بیشتر باشیم که با mozjpeg 2.0 به همراه می آیند. »

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • amirftma
    amirftma | ۳۱ تیر ۱۳۹۳

    از اولش موزیلا رو دوس داشتم ولی همیشه با کروم کار میکردم
    دستشون درد نکنه واسه راحتی کاربرا تو اینترنت زحمت میکشن اینجا که فقط زحمت زیاد میکنن

  • Hosein
    Hosein | ۳۱ تیر ۱۳۹۳

    خب یکی نیس به این موزیلا بگه ما اگه عکس ترنسپرنت بخوایم باید چیکار کنیم؟
    من عکس 5.5 مگابایتی پی ان جی رو بدون کوچکترین افت کیفیت به webP تبدیل کردم، میدونین این ینی چی؟ ینی انقلاب توی عکس هاااا

    ضمنا webP رو کروم و اُپرا و مرورگرهای اندروید ساپورت میکنه و الانم راه هایی هست که توی IE و firefox کار کنه!

  • *Mr.geek*
    *Mr.geek* | ۳۰ تیر ۱۳۹۳

    خدا خیرشون بده

  • Ebi
    Ebi | ۳۰ تیر ۱۳۹۳

    با لحن اعتیاد بخوانید: داداش مام بدمون نمیا بشازن ما خودمونم بشازیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی