ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اشکال غذا در آینده؛ چگونگی تامین غذای میلیون ها نفر جمعیت افزوده شده تا ۵۰ سال بعد

اگر نمی دانید تصویر بالا چیست، باید بگوییم شام تان است! البته نگران نباشید، پلاستیک یا اسباب بازی نیست، واقعا غذاست، اما در ۵۰ سال آینده. این اجسام رنگی عجیب، غذا هستند. یک چیز هایی مثل سویلنت (یک نوع ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۷ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

اگر نمی دانید تصویر بالا چیست، باید بگوییم شام تان است! البته نگران نباشید، پلاستیک یا اسباب بازی نیست، واقعا غذاست، اما در ۵۰ سال آینده.

این اجسام رنگی عجیب، غذا هستند. یک چیز هایی مثل سویلنت (یک نوع نوشیدنی مصنوعی حاوی همه مواد مورد نیاز بدن که در این سایت به فروش می رسد) اما رنگارنگ تر. هم اکنون دانشمندان توانایی تولید همبرگر در آزمایشگاه توسط سلول های گرفته شده از یک گاو را اثبات کرده اند. شاید روزی شاهد رویش غذا از سلول های پلاستیک مصنوعی باشیم و در آینده بدون وابستگی به زمین های کشاورزی، مواد تغذیه ای مورد نیازمان را تولید کنیم.

خانم Johanna Schmeer طراح اهل لندن غذاهای آینده را تصور کرده؛ او هفت محصول مختلف طراحی کرده که بر اساس تئوری های گفته شده، همه ی نیاز های اولیه و اساسی ما برای زنده ماندن را تامین می کنند. این هفت ماده عبارتند از: آب، ویتامین، فیبر، شکر، چربی، پروتئین و مواد معدنی. سلول های بیو پلاستیک که با آنزیم های مخصوصی پر شده اند، می توانند رفتار های سلول های طبیعی را تقلید و خوراکی های خوشمزه ای بسازند.

این طرح از تحقیقات اخیر علمی که در اوایل سال جاری منتشر شد، الهام گرفته شده است. این تحقیقات برای اولین بار نشان می داد که بشر قادر به ساختن سلول های پلاستیکی است که می توانند اعمال شیمیایی انجام دهند. نویسنده این تحقیقات معتقد است که ما قادریم سلول های بیو پلاستیکی بسازیم که ظاهر و کارایی کاملا شبیه سلول های واقعی داشته باشند. برای دیدن بقیه تصاویر از این غذا ها و توضیحات بیشتر در مورد این تکنولوژی ادامه مطلب را در دیجیاتو دنبال کنید.

soylent-668x668
تصویری از سویلنت

خانم Schmeer عنوان می کند که "این پروژه کاملا مفهومی است و در حال حاضر از لحاظ فنی قادر نیستیم که آن را تبدیل به واقعیت کنیم." و اضافه می کند: "اما از آنجا که این پروژه بر پایه ی تحقیقات علمی انجام شده، در 40 تا 50 سال آینده امکان خواهد یافت."

Schmeer توضیح می دهد: "چیزی که ما به عنوان مزه ی یک غذا می شناسیم، در واقع ترکیبی است از آنچه که می بینیم، لمس می کنیم، به همراه بو و مزه ی غذا. بنابراین به جای غذاهای سنتی که ممکن است با این روش های مصنوعی خیلی راضی کنده از آب در نیایند، شاید بهتر باشد غذاهایی جدید متناسب با این روش های تولید طراحی کرد که مستقیم روی حس های غریزی تاثیر بگذارند. مثلا با تاکید روی حس های بصری و لامسه."

در زمانی که آینده نگران در فکرروش های تولید غذای لازم برای میلیون ها انسانی هستند که تا 2050 به جمعیت جهان افزوده خواهند شد،--و نیاز به افزایش 70 درصدی جهانی غذا—همه اینها شاید دلایل منطقی هستند که باعث می شوند به احتمالات تولید غذاهای مصنوعی فکر کنیم.

این خانم طراح می گوید که "من قصد ندارم این پروژه را به عنوان یک راه حل یا پیش بینی از اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد مطرح کنم،.. در حقیقت این پروژه با هدف آفریدن مباحثی در مورد آینده ی ممکنی است که با استفاده از مواد زیستی کاربردی در محصولات خانگی و پتانسیل های موجود --مانند تولید مواد غذایی-- شکل خواهد گرفت."

3033106-slide-bioplastic-fantastic-8
وسیله ی ابری قرمز رنگ که ویتامین از خودش تراوش می کند.

او اضافه می کند: "تولید مواد غذایی تنها یک نمونه از کارهایی است که محصولات پیشرفته آنزیمی با عملکرد های بیولوژیک می توانند انجام دهند،... عملکرد های دیگری مثل تولید نور های بیولوژیکی و یا بهبود کیفیت هوا هم وجود خواهند داشت."

3033106-slide-bioplastic-fantastic-6
طراح قصد دارد نشان دهد که غذاهای بیولوژیکی هم جذابیت خودشان را دارند، اگر به گونه ای طراحی شوند که مستقیما روی غرایز طعم و مزه و حس لامسه و بصری انسان تاثیر بگذارند.
3033106-slide-bioplastic-fantastic-5
این پروژه کاملا مفهومی است و در حال حاضر از لحاظ فنی قادر نیستیم که آن را تبدیل به واقعیت کنیم.اما از آنجا که این پروژه بر پایه ی تحقیقات علمی انجام شده، در 40 تا 50 سال آینده امکان خواهد یافت.
3033106-slide-bioplastic-fantastic-4
این طرح از تحقیقات اخیر علمی که در اوایل سال جاری منتشر شد، الهام گرفته شده است. این تحقیقات برای اولین بار نشان می داد که بشر قادر به ساختن سلول های پلاستیکی است که می توانند اعمال شیمیایی انجام دهند.
3033106-slide-bioplastic-fantastic-3
سلول های بیو پلاستیک که با آنزیم های مخصوصی پر شده اند، می توانند رفتار های سلول های طبیعی را تقلید و خوراکی های خوشمزه ای از خودشان تراوش و به خارج پمپ کنند.
3033106-slide-bioplastic-fantastic-2
احتمال دارد این تصویر غذایی باشد که در آینده خواهیم خورد.
3033106-slide-bioplastic-fantastic-55
او هفت محصول مختلف طراحی کرده که بر اساس تئوری های گفته شده، همه ی نیاز های اولیه واساسی ما برای زنده ماندن را تامین می کنند، که عبارتند از: آب، ویتامین، فیبر، شکر، چربی، پروتئین و مواد معدنی

نظر شما چیست، آیا جذابیتی در غذاهای آینده مشاهده می نمایید؟ و آیا آنها برای شما اشتها برانگیز هستند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • گرشاسب
    گرشاسب | ۱۱ مرداد ۱۳۹۳

    من یاد شهاب(61) تو سریال مسافران افتادم :)) یه ماده ای داشت میخورد جون میگرفت :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی