ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو:‌ Huawei Ascend P7، پرچمدار میان رده های بازار

با اینکه هواوی در مقایسه با سامسونگ و اپل و سایر تولیدکنندگان تلفن های هوشمند زمان زیادی نیست که به این بازار قدم گذاشته، توانسته به واسطه رعایت برخی فاکتورها، اقبال خوبی را در بازارهای ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲ مهر ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۰

با اینکه هواوی در مقایسه با سامسونگ و اپل و سایر تولیدکنندگان تلفن های هوشمند زمان زیادی نیست که به این بازار قدم گذاشته، توانسته به واسطه رعایت برخی فاکتورها، اقبال خوبی را در بازارهای مختلف به دست آورد. این تولیدکننده چینی با عرضه تلفن های هوشمند متعدد توانسته توجه بسیاری از کاربران این ابزارهای همه گیر را جلب کند. ترکیبی از قدرت سخت افزاری و قیمت مناسب از مهمترین فاکتورهایی هستند که توانسته برای هواوی حداقل در بازارهایی شبیه بازار ایران جای پای قابل اتکایی در بین رقبا ایجاد کند.

مدل های مختلف تلفن های هوشمند هواوی با تمرکز روی سخت افزار، طراحی نسبتا ساده و اندرویدی که تا حدودی توسط این شرکت سفارشی شده، برای خریداران جذابیت و مقبولیت ایجاد کرده است. این منجر به افزایش فروش محصولات این شرکت در قیاس با سایر تازه واردان این حوزه شده و البته سهم نسبتا مناسبی نیز در مقایسه با سایر رقیبان شناخته شده و مجرب ترش -مانند سامسونگ، ال جی و سونی- را از آن خود کرده است.

اما پس از عرضه P6 در سال گذشته به عنوان پرچمدار هواوی در عرصه تلفن هوشمند، این شرکت امسال نسخه جدیدی از آن را با نام P7 به بازار عرضه کرد. این نمونه از لحاظ طراحی و سخت افزار داخلی تا حدودی نسبت به مدل قبلی اش پیشرفت هایی داشته. دوربین -در جلو و عقب- اندازه صفحه نمایش، پشتیبانی از LTE و طراحی در این نسخه با نسل پیشین آن پیشرفت هایی داشته است.

هواوی Ascend P7 را به عنوان پرچمدار خود معرفی کرده است اما در قیاس با گوشی های پرچمدار شرکت های رقیب، تلفن هوشمند هواوی بیشتر یک نمونه میان رده به حساب می آید.

برای مطالعه جزئیات بیشتر در خصوص این میان رده قدرتمند به ادامه این مطلب مراجعه کنید.

طراحی

_MG_8396

در نگاه اول به این گوشی، اغلب افراد ممکن است -با وجود اندازه بزرگتر- آن را با یک آیفون ۵ یا ۵ اس اشتباه بگیرند. ما نسخه ای سفید رنگ از P7 را در اختیار داشتیم که شباهت بیشتری به آیفون ۵ یا ۵ اس  داشت. با اینکه P7 مقداری ضخیم تر از P6 است اما در عمل با توجه به طراحی و اندازه صفحه، قطر آن اصلا به چشم نمی آید. البته مهمترین عامل شبهه انگیز در اشتباه گرفتن آن با آیفون، قاب فلزی ای است که هواوی دور تا دور این مدل کشیده. این قاب فلزی ظاهر P7 را به شدت به نسل قبل گوشی های اپل شبیه کرده است.

_MG_8394

در پشت گوشی از جنسی خاص و چند لایه استفاده شده و لایه بیرونی نهایی -مانند صفحه نمایش- با گوریلا گلس ۳ پوشیده شده که آن را به خوبی در برابر هر نوع خش محافظت می کند. اما این لایه در پشت گوشی، آن را به شدت لغزان کرده است. گوشی به راحتی روی هر سطحی حرکت می کند. تصور کنید به رستورانی رفته باشید و گوشی را روی میز، کیف پول، کتاب یا هر چیزی بگذارید، اندکی شیب در آن سطح به همراه کمی بی دقتی می تواند به سادگی منجر به سقوط گوشی شود.

_MG_8404

در جلوی گوشی، دوربین ۸ مگاپیکسلی در بالا به همراه سنسور نزدیکی و اسپیکر تعبیه شده و در پایین آن نام HUAWEI به چشم می آید. در پشت گوشی نیز دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، در کنار آن فلاش ال ای دی، در وسط لوگوی هواوی و در پایین گوشی اسپیکر دیده می شود.

_MG_8345

در بخش بالایی و در امتداد نوار فلزی جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون و میکروفونی کوچک برای دریافت صدای محیط و رفع نویز تعبیه شده و هواوی سمت راست گوشی را به کلیدهای کنترل صدا، کلید پاور، ورودی میکرو سیم کارت و کارت حافظه اختصاص داده است. در سمت چپ نوار محافظ هیچ المانی دیده نمی شود. همچنین در بخش پایین -که تنها بخشی است که از نوار فلزی بهره ای نبرده-، نیز کانکتور یو اس بی و میکروفون به چشم می آید.

_MG_8401

ابعاد این مدل ۶٫۵×۶۸٫۸×۱۳۹٫۸ میلیمتر است. با توجه به اندازه صفحه نمایش و ابعاد P7، این گوشی نسبتا راحت در دست قرار می گیرد، اما با توجه به لبه های تیز و سطح لغزنه در پشت بدنه قطعا به هنگام کار با یک دست به مشکل بر می خورید.

_MG_8397

هر چه دستانی کوچکتر و لطیف تر داشته باشید این مشکل بیشتر به چشم می آید. پس قطعا برای راحتی به هنگام در دست گرفتن و همینطور پیشگیری از صدمات احتمالی به هنگام زمین خوردن، استفاده از بامپرهای مخصوص این گوشی توصیه می شود.

نمایشگر

_MG_8354

هواوی از یک نمایشگر ۵ اینچی در این مدل استفاده کرده. این نمایشگر تمام اچ دی رزُلوشنی در اندازه های ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل دارد و کیفیت آن همانطور که انتظار می رود در حد معقول و مناسب یک پرچمدار است. آیکن ها در این نمونه شفاف و دقیق هستند و متون به خوبی در این مدل خوانا.

_MG_8356

مطالعه متون در این گوشی بسیار راحت است. هر چند که نور صفحه نمایش تا حد کافی کم نمی شود اما در مجموع به خاطر تراکم پیکسل بالا، متون در صفحه کاملا خوانا هستند.

_MG_8351

این نمایشگر از نوع IPS LCD است که قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارد. با اندازه و رزلوشن تصویری که ذکر شد از تراکم ۴۴۱ پیکسل در هر اینچ بهره می برد که در میان تلفن های میان رده عالی به نظر می رسد.

_MG_8424 _MG_8435 _MG_8444

زاویه دید این نمایشگر معقول است و صفحه گوشی تقریبا از هر زاویه ای قابل رویت و خواناست. همچنین از آن با گوریلا گلس ۳ محافظت می شود.

نرم افزار

_MG_8358

هواوی برای P7 نسخه ای اختصاصی از اندروید را سفارشی کرده است. هر چند که نسخه نصب شده در این مدل 4.4.2 است، اما رابط کاربری این گوشی به لطف بخش طراحی هواوی به شدت به iOS شبیه است، از طراحی آیکن ها گرفته تا نحوه قرار گیری آنها در صفحه اصلی. در واقع بر خلاف اندروید خالص، خبری از کلیدی که شما را به صفحه اپلیکیشن ها هدایت کند نیست.

Screenshot_2014-09-17-20-03-12
تصویری از صفحه قفل که دسترسی به دوربین و امکانات جانبی مانند چراغ‌قوه، آینه، تقویم و ماشین حساب با سوایپ کردن با یک انگشت به سمت بالا امکان پذیر است. همچنین با سوایپ به راست یا چپ به گوشی یا صفحه رمز دسترسی پیدا می کنید.

تمامی آیکن های برنامه ها در صفحه اصلی دیده گوشی و در پیج ها دیده -و پس از نصب ظاهر- می شوند. با وجود این تقلید طراحی صفحه اصلی ظاهر نسبتا معقولی دارد. در صفحه اصلی البته ویجت هایی اختصاصی قرار گرفته اند که تصویری ثابت از گالری و امکان نمایش میانبری به برخی از دوستان در دفترچه تلفن در صفحه اصلی را شامل می شود.

1-Screenshot_2014-09-17-19-57-19

2-Screenshot_2014-09-19-01-37-26

در کنار اپلیکیشن های پیشفرض در اندروید، هواوی چند اپلیکیشن جانبی نیز در این گوشی قرار داده است. اپلیکیشن هایی مانند آب و هوا، چراغ قوه، رادیو، مدیریت فایل ها، DNLA، Polaris Office و Magic Tag از جمله اپلیکیشن های پیشفرضی هستند که هواوی در P7 قرار داده است.

Screenshot_2014-09-19-01-46-47

اپلیکیشن DNLA برای پخش فایل های صوتی، تصویری و ویدئویی گوشی روی تلویزیون هوشمند سازگار با آن است.

با کمک Polaris Office می توان به ایجاد، مدیریت و ویرایش فایل های Word، Excel و Powerpoint پرداخت.

به همراه گوشی دو تگ NFC نیز ارائه می شود که با استفاده از اپلیکیشن Magic Tag می توان آنها و گوشی را برنامه ریزی کرد.

ظاهرا تم ها و قالب ها برای هواوی جذابیت ویژه ای داشته اند؛ هواوی با ارائه اپلکیشنی اختصاصی برای مدیریت تم ها، چندین قالب پیش فرض را با قابلیت به روز رسانی و سفارشی سازی نسبتا نامحدود در اختیار کاربر قرار داده است. با کمک این اپلیکیشن می توانید تم های مختلفی را انتخاب و به راحتی بخش های مختلف هر یک را به صورت سفارشی برای کاربری خود تنظیم کنید.

Screenshot_2014-09-20-10-38-46

هواوی کیبرد نسبتا مناسبی نیز هم برای بخش شماره گیر و هم برای تایپ در این گوشی قرار داده که کاراکترهای متعددی در کیبرد فارسی آن جای داده شده اند. البته خبری از نیم‌فاصله در آن نبود.

Screenshot_2014-09-20-10-37-02

در کنار تم ها، سیستم عامل سفارشی شده هواوی نیز از طریق وایرلس قابل به روز رسانی است. با کمک اپلیکیشن System Update می توانید گوشی را به روز رسانی کنید.

Screenshot_2014-09-19-22-19-59

پکیج کاملی از اپلیکیشن های گوگل نیز در این نسخه گنجانده شده که دسترسی به تمامی سرویس های گوگل را برای شما آسان می کند.

در کنار رابط کابری عادی، هواوی یک رابط کابری ساده نیز طراحی کرده که با نام Simple home در دسترس است. برای دسترسی به آن کافیست در جای خالی از صفحه تپ کنید و انگشت را نگه دارید تا منوی مربوط به تغییرات صفحات و آیکن ها و ویجت ها ظاهر شود. سپس Simple home را از منوی مربوطه انتخاب کنید تا وارد آن شوید.

Screenshot_2014-09-22-14-45-13

سپس -در کنار تغییراتی که با کمک منوی باز شده می توانید در چینش آیکن ها، صفحات یا ویجت ها اعمال کنید- با انتخاب Simple home می توانید به رابط کاربری جدید و ساده تری دسترسی داشته باشید.

Screenshot_2014-09-22-14-45-31

برای خروج از آن هم می توانید در صفحه آخر بر روی کاشی Standard Home تپ کنید. شاید این امکان برای برخی کاربران جذاب باشد. چرا که فارغ از حذف ویجت ها، دسترسی راحت و تمیزی به بخش های مختلف گوشی در اختیار کاربر قرار می دهد.

دوربین

_MG_8409

دوربین شاید مهمترین نقطه اتکای هواوی در P7 باشد. هواوی از دو دوربین نسبتا قوی در ساخت این مدل استفاده کرده است. در عقب دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی داریم که از کیفیت نسبتا معقولی برخوردار است. در اپلیکیشن پیش فرض، می توان در حالت های مختلفی به عکاسی پرداخت. حالت معمولی، HDR، پانوراما، عکاسی هوشمند و امکان قراردادن واترمارک از جمله امکاناتی هستند که در اپلیکیشن دوربین تعبیه شده اند.

تنظیمات نرم افزار دوربین در P7
تنظیمات نرم افزار دوربین در P7

در اپلیکیشن دوربین، امکان اعمال تنظیمات نیمه حرفه ای مانند ایزو، وایت بالانس و تنظیم میزان نور، رنگ و شفافیت در عکس ها وجود دارد. سرعت فوکوس نسبتا خوب است و به واسطه دیافراگم نسبتا باز می توان از اشیاء کوچک تصاویر ماکروی خوبی ضبط کرد.

با کمک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی P7 می توان با کیفیت 1080p فیلمبرداری کرد. همچنین امکان فیلمبرداری با کیفیت های پایین تر نیز وجود دارد. لرزشگیر دیجیتال اجازه می دهد در فیلم هایی که ضبط می کنید تا حدودی لرزش کمتری ثبت شود.

IMG_20140916_183804
بر روی عکس کلیک کنید تا در اندازه بزرگتر ببینید
IMG_20140917_181951
نمونه تصویر پانوراما - بر روی عکس کلیک کنید تا در اندازه بزرگتر ببینید.
IMG_20140917_180546
بر روی تصویر کلیک کنید تا در اندازه بزرگتر ببینید

IMG_20140917_180902 IMG_20140917_181032 IMG_20140917_181044 IMG_20140917_181925

اما خصوصیت بارز P7 در بخش دوربین، در دوربین جلوی آن نهفته است. هواوی در این مدل از سنسوری ۸ مگاپیکسلی در دوربین جلوی این مدل استفاده کرده که P7 را تبدیل به گجتی مناسب برای علاقمندان به سلفی تبدیل می کند. کیفیت دوربین جلو کم از دوربین اصلی گوشی ندارد. اما علاوه بر کیفیت، امکانی اختصاصی در اپلیکیشن دوربین برای عکاسی تعبیه شده که به ‌Beauty Mode شناخته می شود. به هنگام دسترسی به دوربین جلو از طریق اپلیکیشن خود گوشی، در بخش پایین امکان تنظیم Beauty Mode از صفر تا ۱۰ وجود دارد. هر چه عدد بالاتری انتخاب شود، P7 سعی می کند تصویری جذابتر از شما ثبت کند.

Screen Shot 2014-09-23 at 15.27.51

در واقع Beauty Mode نوعی روتوش بلادرنگ است که هر چه بر روی عدد بزرگتری تنظیم شود روتوش بیشتری روی تصویر و البته عکس نهایی اعمال می شود. برای مثال در Beauty Level 10 علاوه بر محو شدن خال ها و چروکیدگی های صورت، چشم ها بزرگ شده و صورت لاغر می شود! تا حدی که ممکن است گاهی قیافه تان تا حد زیادی متفاوت از واقعیت شود. اما اعمال Beauty Level در اعداد ۴ تا ۷ تصویری با رتوش کافی و البته شباهت بیشتر به خودتان نتیجه می دهد. به هر حال اگر از دوستداران سلفی هستید، این دوربین در این یک مورد شما را بی نصیب نخواهد گذاشت.

در کنار امکاناتی که در اپلیکیشن دوربین قرار داده شده در P7 دو اپلیکیشن جالب دیگر وجود دارد. اپلیکیشن Mirror و Magnifier از جمله این ابزارها هستند. با کمک اپلیکیشن Mirror گوشی با کمک دوربین جلو تبدیل به یک آینه می شود. اگر در هنگام استفاده از این اپلیکیشن چند بار صفحه را تپ کنید، آینه شروع به ترک خوردن می کند. اما اپلیکیشن Magnifier جذابیت خاصی دارد. با کمک این اپلیکیشن می توانید از دوربین عقب گوشی به عنوان یک ذره بین استفاده کنید. بزرگنمایی و کیفیت در هنگام استفاده از این ابزار واقعا کافی است و در صورت اعمال فاصله مناسب با شئ مورد نظر، کیفیت و بزرگنمایی معقولی از آن در این اپلکیشن در دسترس خواهد بود.

سخت افزار

همانطور که در ابتدای این بررسی اشاره شد، هواوی به طور کلی سعی می کند علاوه بر کاهش قیمت، بر روی امکانات سخت افزاری گوشی سرمایه گذاری بیشتری کند. در این مدل از پردازنده ۱٫۸ گیگاهرتز ۴ هسته ای Cortex-A9 استفاده شده است. همچنین ۲ گیگابایت رم به همراه ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی از دیگر امکانات سخت افزاری در این مدل است. برای پردازش امور گرافیکی نیز از پردازنده Mail 540MP4 استفاده شده است. شتابسنج داخلی، پشتیبانی از کارت حافظه، بلوتوث ۴٫۰ و NFC نیز از دیگر امکانات این گوشی هستند.

Screenshot_2014-09-17-17-21-30

در بررسی های ما و با کمک اپلیکیشن AnTuTu، به امتیاز ۲۸۸۹۲ برای P7 رسیدیم. بنا به این رتبه بندی که اپلیکیشن بنچ مارکینگ AnTuTu انجام شده، P7 پس از تلفن های HTC One M8، Xiaomi MI 3W، Samsung Galaxy S5 و چند مدل دیگر قرار گرفت که در زیر مشاهده می کنید.

Screenshot_2014-09-17-17-20-43

اسپیکر

قدرت اسپیکر گوشی نسبتا کافی به نظر میرسد. اسپیکر در بخش پایینی و پشت گوشی جای داده شده. به هنگام خارج شدن صدا حتی در صورتی که گوشی روی میز باشد صدا نسبتا خوب به گوش می رسد. همچنین به هنگام صحبت کردن با تلفن، صدای تماس گیرنده به خوبی به گوش میرسد و نیازی به چسباندن گوشی به گوش نیست.

_MG_8411

باتری

عملکرد باتری در تمام گجت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هواوی باتری ای ۲۵۰۰ میلی آمپری در P7 جاسازی کرده که دسترسی به آن ممکن نیست. در واقع دسترسی به باتری در حالت عادی ممکن نیست و باتری عضوی ثابت در آن است. اما از این باتری نباید عملکردی شگفت انگیز انتظار داشته باشید. در طول مدتی که گوشی در اختیار ما بود گاهی خالی شدن باتری عجیب به نظر می رسید. گوشی به صورت خودکار در صورتی که چیزی در حال دانلود نباشد استفاده از اینترنت بیسیم را به حداقل میرساند اما با این وجود وقتی پس از چند ساعت به سراغش می آیید ممکن است از میزان باقی مانده باتری شوکه شوید. با وای فای روشن و نور متوسط و یا تنظیم شده توسط سنسور گوشی، چیزی نزدیک به ۷ ساعت می توان با آن کار کرد. این به نظر خوب می آید و در مقایسه با سایر میان رده ها حتی شاید خیلی مناسب به نظر برسد.

البته P7 در نوتیفیکیشن سنتر به صورت مداوم برنامه هایی که استفاده نامعقول از باتری می کنند را لو می دهد. ضمن اینکه حالت Ultra Battery نیز همیشه در دسترس است.

Screenshot_2014-09-20-10-40-08

در صورت فعال کردن این حالت، گوشی به حداقل میزان مصرف باتری می رسد و البته تنها امکان برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک و البته دسترسی به دفترچه تلفن وجود خواهد داشت.

Screenshot_2014-09-22-13-59-41

Screenshot_2014-09-22-13-59-18

در این حالت حتی تصاویر پس زمینه در گوشی و صفحه قفل نیز حذف می شوند. در صورت فعال کردن این حالت اگر مکالمات متعدد نداشته باشید باتری عملکردی بسیار بهتر از خود نشان می دهد. پس از فعال سازی برای دسترسی به سایر بخش های گوشی باید از حالت Ultra Battery خارج شوید.

در مجموع نمی توان نمره قابل قبولی به عملکرد باتری Ascend P7 داد. در استفاده معمول تقریبا هر شب باید گوشی را شارژ کنید. و اگر کاربری پر مصرف هستید ممکن است در ساعاتی که اصلا انتظارش را ندارید با کمبود شارژ مواجه شوید. که البته حالت Ultra Battery در این شرایط ممکن است کمی به کمکتان بیاید اما گوشی عملا ذات هوشمند خود را در این حالت از دست خواهد داد.

جمع بندی

_MG_8365

هواوی سعی کرده طراحی جذاب را با الهام از اپل به P7 بیاورد. همچنین رابط کاربری نیز تا حدودی به iOS شبیه شده اما در کل اگر به دنبال یک تلفن هوشمند میان رده، نسبتا زیبا و در عین حال ساده هستید که یک سر و گردن از گوشی های هم قیمت بازار بالاتر باشد، P7 گزینه خوبی برای شماست. دوربین جلوی قدرتمند P7 را برای عاشقان سلفی به انتخابی مناسب تبدیل کرده. اما باید مراقب مصرف باتری باشید.

نسخه ۱۶ گیگابایت Huawei Ascend P7 همراه با گارانتی در رنگ های سفید و مشکی، به قیمت ۱٫۲۹۰٫۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

در ادامه چند تصویر دیگر از این گوشی را مشاهده کنید:


_MG_8337

_MG_8343

_MG_8334

_MG_8348

همانطور که گفته شد به همراه گوشی دو تگ NFC به همراه شارژر، کابل یواس‌بی، هدفون، سوزن مخصوص باز کردن ورودی سیم‌کارت و دفترچه راهنما در جعبه ای که شبیه جعبه آیفون است قرار گرفته است.
همانطور که گفته شد به همراه گوشی دو تگ NFC به همراه شارژر، کابل یواس‌بی، هدفون، سوزن مخصوص باز کردن ورودی سیم‌کارت و دفترچه راهنما در جعبه ای که شبیه جعبه آیفون است قرار گرفته است.

_MG_8353

_MG_8357

_MG_8359

_MG_8384

_MG_8379

_MG_8380

_MG_8381

_MG_8382

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (91 مورد)
  • rwhallhtt5
    rwhallhtt5 | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    سلام من چکار کنم که تنظیمات اصلی منو گوشی ناپدید شده هرچی گشتم نبود یعنی چی چرا باید حذف بشه خود به خود حالا چکار کنم کسی هست کمک کنه هرچی تنظیمات نصب کردم فایده نداشت

  • Parinaz Poorfreidooni
    Parinaz Poorfreidooni | ۱۶ تیر ۱۳۹۵

    کسی میدونه این پشتی شیشه ایش قابل تعویضه یا نه؟از من ترک برداشته...

  • سامان
    سامان | ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    لطفا‏ ‏یکی‏ ‏قیمت‏ ‏دقیق‏ ‏بده‏ ‏یکجا‏ ‏میگه‏ ‏از‏ ‏850‏ ‏تومان‏ ‏بیشتر‏ ‏نیس‏ ‏یکی‏ ‏میگه‏ ‏700‏ ‏یکی‏ ‏میگه‏ ‏1‏ ‏میلیون‏ ‏تومان‏ ‏به‏ ‏بالا‏ ‏و‏ ‏...‏ ‏

    کدومش

  • مریم
    مریم | ۱۸ تیر ۱۳۹۴

    به عرض همتونم برسونم که تمام گوشی ها کپی حتی اپل فقط نیم ساعت باهاش کار کنی متوجه میشی خوبه یا نه .با چشم بسته حرف نزنید نسبت به گوشی های هم رده خودش و مارک د واقعا خیلی بهتره .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی