ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تا پایان سال 200 شهر تحت پوشش خدمات نسل 3 و 4 ایرانسل قرار می‌گیرند

در روزهای اخیر عاقبت شاهد توسعه ی خدمات نسل سوم و چهارم موبایل توسط اپراتورهای کشورمان هستیم و کاربران ایرانی این فرصت را یافته اند تا خدمات یاد شده را به جد تجربه کرده و تلفن ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۴ مهر ۱۳۹۳ | ۱۰:۴۰

در روزهای اخیر عاقبت شاهد توسعه ی خدمات نسل سوم و چهارم موبایل توسط اپراتورهای کشورمان هستیم و کاربران ایرانی این فرصت را یافته اند تا خدمات یاد شده را به جد تجربه کرده و تلفن های هوشمند آنها بیش از پیش برایشان مفید واقع گردد.

یکی از پیش تازان ارائه ی سرویس های یاد شده ایرانسل محسوب می شود و این شرکت اعلام داشته است خدمات نسل ۳ و ۴ خود را به زودی و تا انتهای سال جاری در ۲۰۰ شهر متفاوت ایران عرضه خواهد کرد، در ادامه ی مطلب می توانید جزئیات بیشتر مرتبط به این خبر را مطالعه فرمائید.

  یک تغییر بزرگ

هم اکنون استفاده از سرویس های نسل سوم و بالاتر تلفن همراه در شهرهای تهران، تبریز، قم، شیراز، بندرعباس، اصفهان، مرودشت، یزد، دولت آباد، دستگرد، کرمان، اراک، اردبیل، همدان، ایلام، کرمانشاه، خرم آباد، ارومیه، قزوین، رشت، سنندج، زنجان، اسدآباد، آستارا، بندرانزلی، لاهیجان، قروه، سقز، سرعین، ساوه، مشهد و کرج ارایه شده و به سرعت در حال توسعه است.

علامت های H، H+ یا 3G و حتی 4G یا LTE روی نمایشگر تلفن همراه نشان میدهد که مشترک در شبکه اینترنت پهنباند همراه قراردارد. بدین ترتیب، تمامی مشترکان ایرانسل، بدون نیاز به تعویض سیمکارت خود یا پرداخت هر گونه هزینه راهاندازی یا فعالسازی، یا الزام در خرید بستهای خاص، صرفا با حضور در مناطق تحت پوشش و استفاده از گوشی تلفن همراه با قابلیت پشتیانی از نسل سه تلفن همراه، میتوانند از این خدمات بهرهمند شوند.

  چرا نسل های بالاتر؟

حالا دیگر سرویس های ارتباطی و باندپهن موبایل به یکی از ابزارهای ضروری اقتصاد و نحوه عملکرد آن تبدیل شده اند و در عین حال ارتباطات موبایلی موجب ایجاد فرصت های شغلی و اقتصادی بی نظیری در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه شده است.

براساس مطالعات صورت گرفته در خصوص ضریب نفوذ باند پهن همراه و رشد اقتصادی، گوشی های موبایل ارتباطات را بهبود می بخشند، روابط اجتماعی را توسعه می دهند و موجب توسعه فعالیت های اقتصادی و تولیدی در بخش هایی همچون کشاورزی، سلامت، آموزش و اقتصاد می شود.

  3G از نگاه حاکمیتی

3g2

همزمان با توسعه فناوری های ارتباطی به ویژه نسلهای جدید سوم و چهارم تلفن همراه، سرویس های موبایل قابلیت تاثیرگذاری ویژه ای روی اقتصاد دارند و دسترسی عمومی به آن، مزیت هایی عمده ای را برای دولت و حاکمیت کشور به دنبال خواهد داشت.

براساس تحقیقات صورت گرفته از سوی شرکت سیسکو،  توسعه سرویس های دیتا قابلیت تاثیرگذاری روی رشد اقتصاد به همان میزانی که سرویس های صوتی در نسل قبل داشتند، را خواهد داشت.

سیسکو تخمین زده است دو برابر شدن میزان استفاده از دیتای موبایل منجر به افزایش نیم درصدی تولید ناخالص ملی (GDP) کشورها می شود و هر 10 درصد مهاجرت مشترکان از نسل دوم به نسل سوم، پانزده صدم درصد روی GDP تاثیرگذار خواهد بود و در بازارهای توسعه یافته، 10 درصد رشد ضریب نفوذ موبایل منجر به افزایش 4.2 درصدی تولید می شود.

سیسکو اعلام کرده است ترافیک دیتای موبایل در سال 2013 به میزان 81 درصد رشد یافت و در پایان سال 2013 به 1.5 اگزابایت رسید که در پایان هر ماه 820 پتابایت در مقایسه با سال 2012 بیشتر بوده است. همچنین تا پایان سال 2013 برای اولین بار ترافیک ویدئوی موبایل 50 درصد بیشتر شد و بیش از نیم میلیارد از اتصالات موبایلی در سال 2013 اضافه شدند و در این میان گوشی های هوشمند بیش از 21 درصد از دستگاه های موبایلی را تشکیل می دادند.

در همین سال هر اتصال مبتنی بر نسل چهارم تلفن همراه در مقایسه با غیر نسل چهارمیها تا 14.5 برابر بر ترافیک موجود افزود و شواهد حاکی از آن است که برای عقب نماندن از قافله توسعه و رشد ترافیک دیتای موبایل در دنیا و تاثیر شگفت انگیز آن بر تولید ناخالص ملی، مهاجرت به نسل سوم و بالاتر تلفن همراه در کشور اجتناب ناپذیر است.

 3G از نگاه مردم

این زیرساخت پیشرفته از طریق ایجاد دسترسی عموم مردم به خدمات باند پهن همراه با کیفیت، امکانات وسیعی همچون دسترسی همگانی به خدمات دولت الکترونیکی، پرداخت و بانکداری همراه، سلامت همراه، آموزش مجازی و نیز خدمات سازمانی بر بستر موبایل را برای بهبود کیفیت خدمت رسانی در راستای رسیدن به جامعه پیشرفته ایرانی ایجاد می کند تا علاوه بر بهبود تجربه زندگی دیجیتال، منجر به رونق بیشتر در بازار کسب و کار شود.

ارایه این خدمات از طریق این بستر نه تنها روشهای ارایه خدمات از سوی دستگاه ها و سازمان ها را تسهیل میکند بلکه دسترسی و دریافت آنها را نیز برای مشترکان بهره مند از سرویس های نوین تسهیل می کند و بازی برد-برد را برای هر دو طرف ارایه کننده و دریافت کننده خدمات فراهم می کند.

  توسعه از نگاه اپراتور

ارایه مجوز توسعه از سوی دولت به اپراتور نیز مزایایی را برای ارایه دهنده سرویس به دنبال خواهد داشت و در کنار باز گذاشتن دست اپراتور برای ارایه خدمات بیشتر به مشترکان و متقاضیان، امکان ورود به عرصه خدمات بیشتر را نیز فراهم می کند و اپراتور می تواند اطلاعات موردنیاز مشترکان را با کفیت بهتری انتقال دهد و امکان ارائه محتواهای صوتی و تصویری متنوع با کیفیت بالا را نیز در اختیار خواهد داشت.

  توسعه از نگاه کسب و کارها

tower

توسعه بسترهای خدمت رسانی مزیت های بیشتری را نیز برای مشترکان فراهم می کند و امکان استفاده از گوشی تلفن همراه به عنوان دفتر کار سیار، امکان تبدیل گوشی تلفن همراه به باجه بانکی همراه با قابلیت انجام تمامی عملیات بانکی، امکان عرضه محتواهای متنوع و مورد نیاز مشترکان، امکان توسعه آموزش مجازی در نقاط مختلف کشور بر بستر اینترنت پهن باند و امکان پخش و مشاهده برنامههای تلویزیونی از طریق تلفن همراه باکیفیت فوق العاده فراهم می کند.

  200 شهر تحت پوشش 3G ایرانسل

ایرانسل درحال حاضر شهرهای تهران، تبریز، قم، شیراز، بندرعباس، اصفهان، مرودشت، یزد، دولت آباد، دستگرد، کرمان، اراک، اردبیل، همدان، ایلام، کرمانشاه، خرم آباد، ارومیه، قزوین، رشت، سنندج، زنجان، اسدآباد، آستارا، بندرانزلی، لاهیجان، قروه، سقز، سرعین، ساوه، مشهد و کرج را تحت پوشش خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه قرار داده و به سرعت در حال توسعه پوشش خود است. به گفته مدیرعامل ایرانسل و براساس برنامه ریزی مدون انجام شده، روزانه حدود 30 سایت نسل سوم تلفن همراه وارد شبکه این اپراتور میشود و تعداد شهرهای تحت پوشش خدمات نسل سه ایرانسل هم تا پایان سال جاری به حدود 200 شهر خواهد رسید.

پیش از این تمامی شبکه ایرانسل در سراسر کشور و در نقاط شهری و روستایی تحت پوشش سراسری EDGE قرار داشتند و امکان دسترسی به اینترنت موبایل برای تمامی مشترکان فراهم بود.

  چه کسانی 3G دارند؟

علامت های H، H+ یا 3G و حتی 4G یا LTE روی نمایشگر تلفن همراه نشان میدهد که مشترک در شبکه اینترنت پهنباند همراه قراردارد و تمامی مشترکان ایرانسل دارنده سیم کارت های دائمی، اعتباری و دیتا بدون الزام به تعویض سیم کارت خود، فعال سازی یا خرید بسته افزایشی، پرداخت هزینه راه اندازی یا فعال سازی یا پرداخت آبونمان، تنها با حضور در مناطق تحت پوشش، با تنظیم گوشی خود می توانند از کیفیت متمامیز خدمات نسل سوم بهره مند شوند.

برای استفاده از شبکه نسل سوم ایرانسل تنها رعایت سه پیش شرط کافی است؛ حضور در منطقه تحت پوشش خدمان نسل سه ایرانسل، استفاده از گوشی تلفن همراه با قابلیت پشتیبانی از نسل سه و اعمال تنظیمات نسل سوم روی گوشی !

  3G گوشی خود را دستی یا اتوماتیک تنظیم کنید

usinge cellphone

برای بهره مندی از خدمات دیتای نسل سوم تلفن همراه روی گوشی هوشمند مشترکان باید به صورت خودکار یا دستی تنظیمات مرتبط با نسل سوم اعمال شود.

برای دریافت تنظیمات خودکار ابتدا با مراجعه به قسمت تنظیمات گوشی باید بررسی شود که تنظیمات مربوط (3G/WCDMA) در تلفن همراه فعال باشد. بعد از فعال سازی قابلیت 3G گوشی از طریق منو، لازم است یک بار برای همیشه و به یکی از روش های تنظیمات خودکار یا دستی، تنظیمات مربوط به نقطه دسترسی (APN) اینترنت روی گوشی مشترک اعمال شود.

لازم به ذکر است که تمام گوشیهایی که تنظیمات GPRS روی آنها انجام شده است، درصورت پشتیبانی از 3G، قابلیت کارکرد در این شبکه را دارا هستند و نیازی به انجام مجدد تنظیمات نیست.

  تنظیمات خودکار

برای دریافت تنظیمات به صورت خودکار می توان کد دستوری #6*3*130* را شماره گیری کرد و پس از آن ظرف چند لحظه، تنظیمات ارسال می شود و کافی است مطابق دستورالعمل ارسالی، این فایل تنظیمات خودکار روی گوشی مشترک نصب شود.

  تنظیمات دستی

بیشتر گوشیهای استاندارد موجود در بازار ایران بدون نیاز به انجام تنظیمات دستی قابلیت اتصال به شبکه اینترنت همراه ایرانسل را دارند اما درصورتی که تلفن همراه مشترک به صورت خودکار به شبکه اینترنت متصل نشد، لازم است تنظیمات به صورت دستی انجام شود.

در این صورت باید در بخش Connection Name عبارت « Irancell-internet» و در بخش APN کلمه «mtnirancell» درج شود تا تنظیمات مورد نظر برای دسترسی به نسل سوم اعمال شود.

چنانچه گوشی مشترکان از جمله مدل های قدیمی تر دستگاه های تلفن همراه باشد و با تنظیمات گفته شده در بالا فعال نشود یا به درستی عمل نکند، می توان از تنظیمات WAP زیر استفاده کرد و در غیر این صورت باید تنظیماتWAP را از گوشی پاک کرد.

برای استفاده از این تنظیمات باید در قسمت Connection Name عبارت «Irancell-internet»، در قسمت Bearer عبارت « GSM-GPRS/GPRS»، در قسمت APN عبارت «mtnirancell» در قسمت HomePage آدرس http://vitrin.irancell.ir، در قسمت WAP 1.0 Proxy آدرس 10.131.26.138، در قسمت Port عدد 9201، در قسمت Service عبارت CO-WSP، در قسمت WAP 2.0 Proxy آدرس 10.131.26.138، در قسمت پورت عدد 8080 و در قسمت Service کلمه HTTP را وارد کرد.

  تعرفه 3G ایرانسل

استفاده از خدمات نسل سوم تلفن همراه ایرانسل درحال حاضر بدون تغییر تعرفه های قبلی و با همان تعرفه های اینترنت همراه روی شبکه نسل دوم قابل استفاده است و مشترک در زمان استفاده از خدمات دیتای نسل دو و هفتاد و پنج یا سه همراه اول، هزینه مضاعفی پرداخت نمیکند. بسته های دیتا و بسته های ترکیبی ایرانسل هم در هر دو نسل از شبکه این اپراتور قابل استفاده هستند.

ایرانسل پس از ارتقای شبکه اش به نسلهای بالاتر، بستههای افزایشی حجیم تر و تعرفههای مقرون به صرفهتری را که در هر دو شبکه نسل دوم و نسل سوم قابل استفاده هستند، در اختیار مشترکان قرار داده است. درحال حاضر تعرفه مصرف آزاد خدمات اینترنت همراه با هزینه تنها یک ریال در ساعات کم ترافیک اینترنت همراه به مشترکان ایرانسل عرضه میشود که بهای این سرویس، شنبه تا چهارشنبه از 2 بامداد الی 8 صبح و در تمامی ساعات پنجشنبهها و جمعهها، برای تمامی مشترکین ایرانسل تنها یک ریال برای هر کیلوبایت میباشد.

تعرفه هر کیلوبایت اینترنت از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 1:59 دقیقه روز بعد برای سیم کارت های دائمی و اعتبار پنج ریال و برای سیم کارت های دیتا سه ریال به ازای هر کیلوبایت دیتای مصرفی خواهد بود.

  شارژ ویژه اینترنت همراه

مشترکان اعتباری ایرانسل برای استفاده از شارژ ویژه اینترنت همراه میتوانند با خرید کارت شارژ و شماره گیری کد #رمز شارژ*145* از شارژ ویژه حساب اینترنت همراه، از تخفیف ویژه بهرهمند شوند.

در این طرح بسته یک روزه با حجم 150 مگابایت به قیمت 10 هزار ریال، بسته سه روزه با حجم 250 مگابایت به قیمت 20 هزار ریال، بسته 10 روزه با حجم 600 مگابایت به قیمت 50 هزار ریال، بسته 30 روزه با حجم دو گیگابایت به قیمت 100 هزار ریال و بسته 30 روزه با حجم 4.5 گیگابایت به قیمت 200 هزار ریال به مشترکان عرضه می شود.

 بسته های اینترنت همراه

مشترکان دائمی و اعتباری ایرانسل همچنین می توانند از بسته های ویژه سرویس اینترنت همراه نیز بهره بمند شوند که علاوه بر تعرفه های قبلی برای استفاده از اینترنت همراه در شبکه نسل 2.75، بسته های مقرون به صرفه و با ترافیک بیشتری نیز در اختیار مشترکان قرار داده شده است. جزئیات این بسته ها به همراه کدهای دستوری فعال سازی آن در جدول آمده است. این مقرون به صرفه ترین روش استفاده از بستر دیتای همراه ایرانسل است.

irancell

 جهت مشاهده ی جدول تعرفه ها در ابعاد اصلی بر روی این لینک کلیک نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • سجاد
    سجاد | ۱۹ دی ۱۳۹۴

    سلام -توروستاهابه زورهم که شده اینترنت 2Gمیشه رفت تواینترنت اماحیف نیست ایران بااین سابقه وقدمت تاریخی ازنظرسرعت اینترنت ازکشوری مثل افغانستان هم عقب باشه واقعا مایه تاسفه

  • مهدی
    مهدی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

    سلام لطفا به روستای ما هم خدمات نسل سوم3gبدهیدadslمخابرات واقعا سرعتش پایین هستش زنجان طارم شهراببر روستای مامالان

  • حمید
    حمید | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    اول یه تشکر بکنم از ایرانسل که شهرهای خیلی سریع تحت پوشش قرار میده برعکس همراه اول که شبیه لاک پشته اما تو شهرما ۳gهمراه اول داره بعد یه گله از ایرانسل دارم تو مازندران اسم بعضی از شهرهاروهنوزنشنیدیم۳gیا۴gزدن ولی چالوس هیچکدوم فعال نیست واقعا حق مردم چالوس این نیست پس دست به کارشین بازم دم همراه اول و رایتل گرم که چالوسو پوشش میدن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی