ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

9 کتابی که ایلان ماسک فکر می کند همه باید بخوانند

وقتی مردم از ایلان ماسک می پرسند که چگونه ساخت موشک را یاد گرفته و به این میزان از موفقیت رسیده، او همیشه یک پاسخ ساده می دهد: "کتاب خواندم." ماسک به اندازه کافی باهوش بود ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۱:۱۷

وقتی مردم از ایلان ماسک می پرسند که چگونه ساخت موشک را یاد گرفته و به این میزان از موفقیت رسیده، او همیشه یک پاسخ ساده می دهد: "کتاب خواندم."

ماسک به اندازه کافی باهوش بود که برای دوره دکترای فیزیک به دانشگاه استنفورد دعوت شود، ولی پس از مدتی آن را به دلیل بی ارتباط بودن رشته با جهت فکری اش رها کرد. اما او همیشه عطش کلمات را داشته است.

پرونده هایش در صفحه ی مدیرعاملی تسلا و SpaceX حرف های زیادی برای گفتن دارند و کتاب های مورد علاقه اش تنها بخشی از آن ها هستند. دوران کودکی ماسک که در آفریقای جنوبی سپری شد با فانتزی هایی تالکین و داستان های علمی تخیلی آیزاک آسیموف شکل گرفت.

9 کتابی که وی معتقد است دیگران هم باید بخوانند چندین ساختار فکری برای ماسک ایجاد کرده اند: الهام بخش دوران کودکی بودند، دوران نوجوانی اش را پر از قهرمان کرده و زمان راه اندازی SpaceX به او جسارت داده اند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

 

ارباب حلقه ها - جی.آر.آر. تالکین

the-lord-of-the-rings-by-jrr-tolkien

ماسک در دوران کودکی اش، زمانی که به عنوان یک کودک شیرین و مودب در آفریقای جنوبی بزرگ می شد یک لقب داشت: Muskrat.

نیویورکر می گوید وی تنهایی اش را با کتاب های فانتزی و علمی تخیلی پر می کرده که یکی از برجسته ترین آن ها، ارباب حلقه ها نوشته جی.آر.آر. تالکین است، کتابی که نگاه ماسک به آینده را شکل داد.

وی به نیویورکر گفت: "قهرمانان کتاب هایی که من خواندم، همیشه این وظیفه را به دوش خود می دیدند که دنیا را نجات دهند."

 

راهنمای مسافران کهکشان - داگلاس آدامز

the-hitchhikers-guide-to-the-galaxy-by-douglas-adams

ماسک می گوید وقتی 12 الی 15 ساله بود، با بحران وجودی درگیری داشته است. کتاب های فردریش نیچه، آرتور شوپنهایر و دیگر فیلسوف های صاحب سبک را مطالعه می کرد تا معنای زندگی را بیابد. البته هیچ کدام به کارش نیامدند.

تا اینکه به راهنمای مسافران کهکشان رسید. یک سوپر کامپیوتر متوجه می شود که "پاسخ" زندگی معنادار عدد 42 است اما "پرسش" را نمی داند. این مسئله برای ماسک جوان بسیار آموزنده بود.

وی می گوید: "اگر بتوانید به شکلی شایسته پرسش را مطرح کنید، پاسخ دادن به آن بخش ساده ی ماجراست. بنابراین از این منظر که با به جهان نگاه می کنیم، بهتر است بدانیم که چه می پرسیم تا به آن پاسخ درست بدهیم."

 

بنجامین فرانکلین: یک زندگی آمریکایی - والتر آیزاکسون

benjamin-franklin-an-american-life-by-walter-isaacson

بنجامین فرانکلین یکی از قهرمان های ماسک بوده و هست. وی در مصاحبه با فاندیشن می گوید: "می توانید ببینید که چگونه فرانکلین یک کارآفرین بود. بله، او یک کارآفرین بود و از هیچ شروع کرد. او فقط یک کودک خانه به دوش بود."

شباهت هایی بین ماسک و فرانکلین وجود دارد. وی در آفریقای جنوبی بزرگ شد، در کانادا به مدرسه رفت، دانشگاه را در پنسیلوانیا گذراند و برای دوره دکترا به استنفورد دعوت شد.

ماسک خلاصه می گوید: "فرانکلین فوق العاده بود."

 

انیشتین: زندگی و جهان او - والتر آیزاکسون

einstein-his-life-and-universe-by-walter-isaacson

در همان مصاحبه با فاندیشن، ماسک گفت که والتر آیزاکسون با بیوگرافی انیشتین چیزهای بیشتری به او یاد داده. درست همانند کتاب فرانکلین، این یکی هم داستان زندگی یک نابغه را تعریف می کند که دنیا را با دانش و اشتیاقش به مکان دیگری تبدیل کرد.

دانشمندی که در دوران کودکی توسط معلمینش تحقیر می شد و توانایی انجام کارهای عادی را هم نداشت، دنیا را تغییر داد. این داستان می تواند هر انسانی را تکان دهد.

 

ساختارها: یا چرا چیزها نمی افتند - جی.ای. گوردون

71N2B65HGML._SS500_

ماسک حریصانه موضوعاتی که نیاز داشت در مورد آن ها بداند را خودش آموخت. وقتی می خواست اسپیس اکس را راه اندازی کند، باید پایه های علم موشکی را می دانست.

یکی از کتاب هایی که به او در این راه کمک کرد "ساختارها: یا چرا چیزها نمی افتند" نام داشت که توسط دانشمند و مهندس مواد، جی.ای گوردون نوشته شده بود.

ماسک در مصاحبه با KCRW گفت: "این کتاب واقعا، واقعا برای دانستن دانش ابتدایی طراحی ساختار خوب است."

 

احتراق: تاریخچه پیشرانهای راکتهای سوخت مایع - جان دی. کلارک

ignition-an-informal-history-of-liquid-rocket-propellants-by-john-d-clark

در مصاحبه ای ماسک علاقه اش را به موشک ها نشان داد: "یک کتاب خوب در مورد مسائل موشکی وجود دارد به نام احتراق که توسط جان کلارک نوشته شده و واقعا سرگرم کننده است."

کلارک شیمی دان آمریکایی بود که در دهه 60 و 70 میلیادی در تولید سوخت موشکی فعالیت داشت و کتاب او هم به شیوه کارکرد علم می پردازد و هم توضیح می دهد که چگونه این زمینه پیشرفت کرده.

البته باید در نظر داشت که حتی نسخه انگلیسی این کتاب هم به شدت نایاب است.

 

هوش برتر: مسیرها، خطرها، راهبردها - نیک بوستروم

superintelligence-paths-dangers-strategies-by-nick-bostrom

با داشتن نقش مدیریتی در اسپیس اکس، سولار سیتی و تسلا، ماسک باید چشمان تیزبین یک پرنده را داشته باشد. ولی: "ما باید فوق العاده به هوش مصنوعی اهمیت بدهیم، چرا که پتانسیل خطر آن حتی بیشتر از بمب اتم است."

چرا؟ ماسک ما را به کتاب نیک بوستروم ارجاع می دهد. کتابی در مورد هوش مصنوعی و خطرات آن. بوستروم با مطرح کردن پرسش هایی جسورانه، نشان می دهد که اگر هوش مصنوعی از هوش انسانی گذر کند چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

 

صفر تا یک: نکاتی برای استارت آپ ها یا چگونه آینده را شکل دهیم - پیتر تیل

zero-to-one-notes-on-startups-or-how-to-build-the-future-by-peter-thiel

در اوایل دهه پیش، زمانی که ماسک سیستم استارتاپ پرداختی X.com را می گرداند، در رقابتی مستقیم با PayPal قرار گرفت که با پیتر تیل راه اندازی کرده بود.

بنابراین زمانی که تیل با کتاب توصیه هایش مربوط به استارتاپ ها سر از لاک خود بیرون آورد، ماسک وی را تحسین نمود: "پیتر تیل چندین شرکت موفق بنیان نهاده که صفر تا یک چگونگی آن را نشان می دهد."

 

هاوارد هیوز: زندگی و دیوانگی او - دونالد ال. بارلت و جیمز ب. استیل

howard-hughes-his-life-and-madness-by-donald-l-barlett-and-james-b-steele

ماسک در مصاحبه اخیرش با CNN، اظهار کرد که به تازگی کتاب شرح زندگی هاوارد هیوز، فیلم ساز و هوانورد آمریکایی را مطالعه کرده. هیوز فردی خاص بود و اواخر عمرش به جنونی مشهور دچار شد.

"کاملا می خواهم مطمئن شوم که ناخن هایم را بلند نمی کنم و درون بطری نوشیدنی دستشویی نمی کنم."

اما حقیقتا گفته ی بالا شاید حالتی طنزگونه داشته باشد، هیوز کارآفرینی بود که روی چندین پروژه بزرگ موشکی کار کرد و مرزهای پروازی انسان را گسترش داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • mahdidrv
    mahdidrv | ۸ آذر ۱۳۹۷

    در کنار این کتاب ها پیشنهاد میکنم کتاب زندگی نامه ایلان ماسک رو هم بخونین، به قلم اشلی ونس
    ترجمه شدش در دیجی کالا مگ هست.

  • abbas_nikzad
    abbas_nikzad | ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

    پیشنهاد میکنم فیلم سینمایی آخرین کتابی که معرفی شده رو مطالعه کنید . زندگینامه ی هوارد هیوز با بازیگری لئوناردو دیکاپریو

  • abas
    abas | ۲۵ اسفند ۱۳۹۳

    در اين كه قران بهترين كتابه دنياس شكي درش نيس اما اين كتاب ها هم اطلاعات مارو افزايش ميده عزيز

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی