ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۹ کتابی که بیل گیتس فکر می کند همه باید بخوانند

در حالی که میلیونر آمریکایی، موسس مایکروسافت برای هر دقیقه اش در روز برنامه دارد، هنوز هم به کتاب و کتاب خوانی علاقه وافری نشان می دهد. البته گیتس برخلاف ایلان ماسک علاقه چندانی به ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

در حالی که میلیونر آمریکایی، موسس مایکروسافت برای هر دقیقه اش در روز برنامه دارد، هنوز هم به کتاب و کتاب خوانی علاقه وافری نشان می دهد.

البته گیتس برخلاف ایلان ماسک علاقه چندانی به کتاب های علمی و تخیلی ندارد و بیشتر به دنبال راه و روش تغییر دنیاست، مثل اینکه چگونه یک ملت به صورت هوشمند می توانند توسعه یابند یا چگونه تغییرات اجتماعی می تواند ثمره بخش اتفاقات مثبت شود.

در ادامه مطلب 9 کتابی که یکی از ثروتمندتران مردان جهان فکر می کند باید بخوانید را مشاهده می کنید.

اصول بافِت برای کار کردن

1

وارن بافت و بیل گیتس رابطه ای عمیق و دوستانه با یکدیگر دارند که همه از آن مطلع اند. از کتاب پیشنهاد دادن به یکدیگر گرفته تا راه اندازی کمپین های بشردوستانه. بنابراین عجیب نیست که گیتس از Tap Dancing To Work لذت برده باشد، کتابی که مجموعه مقالات نوشته شده در مورد بافت و توسط خود او است.

گیتس می گوید هر کس که کتاب را با دقت بخواند به دو نتیجه کلی می رسد:

"اول اینکه، وارن چگونه در اجرای دیدگاهش و اصول سرمایه گذاری در طول دوران حرفه ای کاری فوق العاده استوار است. دوما، تحلیل و درکش از تجارت و بازار بی نظیر است. من در سال 1996 نوشتم که تا به حال کسی را ندیدم که اینگونه به تجارت فکر کند و هنوز هم به آن معتقدم."

گیتس می گوید وارد ذهن بافت شدن، استفاده فوق العاده از زمان است.

 

ساختن جهان مدرن

2

گیتس بارها گفته که نویسنده مورد علاقه اش واکلاو اسمیل، پروفسور علوم محیطی است؛ کسی که تاریخچه چیزهای بزرگی مثل انرژی و نوآوری را نوشته.

کتاب "ساختن جهان مدرن" اخیرا گیتس را تحت تاثیر قرار داده.

"شاید پیش پا افتاده به نظر بیاید اما مسئله مواد، اینکه چقدر استفاده می کنیم و چقدر نیاز داریم، راه حل کمک کردن به مردم فقیر است تا زندگی شان را بهتر کنند. به رشد فوق العاده ی کیفیت زندگی در ایالات متحده و دیگر کشورهای ثروتمند در صد سال اخیر فکر کنید، ما این معجزه را برای تمام انسان های کره زمین در 50 سال آینده می خواهیم.

با دانش اینکه به کدام سمت حرکت می کنیم، باید پیش از آن بدانیم که کجا بوده ایم و اسمیل یکی از بهترین افرادی است که می تواند این موضوع را روشن کند.

 

انقراض ششم

3

ساده است فراموش کنیم که زندگی امروز ما می تواند بخشی از تاریخ باشد. گیتس چنین سخنانی را در مورد کتاب جدید الیزابت کُلبرت، "انقراض ششم" می گوید:

"بشر به شیوه بی رحمانه ای شروع به سنگ فرش کردن زمین کرده، گونه ها را به این سو و آن سو می برد و با ماهی گیری بیش از حد به اقیانوس ها ضربه می زند، شکل رودها را تغییر می دهد و ..."

سپس سوی سخن تغییر می کند: "دانشمندان زیستی می گویند که در طول تاریخچه زمین، 5 واقعه ی انقراض رخ داده و کُلبرت این مسئله را مطرح می کند که روند فعالیت انسان ها، در حال رقم زدن ششمی است."

 

تست اضطراب

4

گیتس مدت ها به عنوان مدیرعامل مایکروسافت فعالیت می کرد؛ مسئولیتی به شدت سنگین. تیموتی گایتنر همین پست را در US Treasury Secretary داشت و دید که در طول بحران مالی، چگونه همه چیز اطرافش زمین خوردند.

گیتس می گوید: "گایتنر نشان می دهد که چگونه در حین مبارزه با بحران مالی، باید با انتقادات درونی و بیرونی مدیریتی مقابله می کرد و چگونه عدم حضورش در خانواده زندگی اش را خراب کرده. سیاست مبارزه با بحران های مالی همیشه زننده بوده. اما موثر است اگر مردم، بیشتر در مورد آن بدانند."

تست اضطراب این دانش را ارائه می دهد.

 

فرشتگان بهتر

5

در "فرشتگان بهتر"، استیون پینکر به خشونت می پردازد و گیتس می گوید این یکی از مهم ترین کتاب هایی بوده که در زندگی اش خوانده:

"پینکر مقادیر عظیمی اطلاعات ارائه می دهد و مدعی می شود که انسان ها به مرور زمان کمتر خشونت به خرج داده اند و انسانیت بیشتری یافته اند."

گیتس می گوید این کتاب رفتار کاری او را هم تغییر داده: "به عنوان شخصی که عموما خوش بین هستم، کتاب به من اخطار داد که باید دوباره به پایه های راهبردهایم بیاندیشم."

 

مردی که جهان را تغذیه کرد

6

گیتس به قدری ثروت و قدرت دارد که هر کسی را بخواهد می تواند ملاقات کند اما او نمی تواند نورمن بورلاگ را ببیند. زیست شناس و بشردوستی که "انقلاب سبز" را پایه گذاشت.

گیتس در مورد وی می گوید: "اگرچه شاید بسیاری از شما نامی از بورلاگ نشنیده باشید اما او احتمالا از هر فرد دیگری در طول تاریخ افراد بیشتری را نجات داده. تخمین زده شده که روش جدید تولید و کشاورزی او، بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان از گرسنگی نجات داده."

بورلاگ جایزه صلح نوبل، مدال آزادی از ریاست جمهوری و مدال طلای کنگره آمریکا را به خاطر تلاش هایش از آن خود کرد. فقط هفت نفر به چنین موفقیتی تا به حال دست یافته اند.

بورلاگ برای گیتس نمونه ی انجام کارهای مهم در دنیا است: "بورلاگ یک نمونه است. به میزان مساوی در کارهای آزمایشگاهی، تربیت دانشمندان جوان و کارهای اداری و دولتی توانا بود."

کتاب "مردی که جهان را تغذیه کرد" از هِسِر، به شما در مورد شخصی می گوید که جان یک میلیارد انسان را نجات داد.

 

ماجراجویی های تجارت

7

بازگردیم به سال 1991، زمانی که گیتس از بافت در مورد کتاب مورد علاقه اش پرسید. در جواب، بافت برای مدیرعامل مایکروسافت، کتاب "ماجراجویی های تجارت" را فرستاد، یک مجموعه داستان توسط نویسنده نیویورکر، جان بروکز در مورد تجارت.

اگرچه حکایات برای بیش از 50 سال پیش بودند اما کتاب محبوب گیتس شد:

"هر تجارت گستری یک فاکتور انسانی در خود دارد. این مهم نیست که شما محصولات فوق العاده ای داشته باشید، طرحی داشته باشید یا حتی بازار را بشناسید؛ شما همچنان به افراد درستی نیاز دارید که راه را نشان دهند و نقشه ها را اجرایی کنند."

 

قلدری بر روی صحنه

8

گیتس همیشه مشتاق بوده که تئودور روزولت چگونه قادر به تغییر جامعه بود. به همین دلیل، وی کتاب زندگی نامه اش را که دوریس کیرنز گودوین نوشته را مورد تحسین قرار می دهد.

گیتس در بررسی این کتاب می گوید: "چگونه تغییرات اجتماعی رخ می دهند؟ آیا یک رهبر الهام بخش مسبب آن است یا فاکتورهای دیگری باید ابتدا آن را پایه گذاری کنند؟"

وی معتقد است روزولت موفق نبود تا اینکه ژورنالیست ها وارد میدان و برای تغییرات اجتماعی با یکدیگر بسیج شدند.

 

پروژه روزی

9

گیتس رمان های تخیلی زیادی نمی خواند و آن ها را بررسی نمی کند اما The Rosie Project یکی از معدود عناوین مورد علاقه اش است. این کتاب توسط همسرش، ملیندا به او پیشنهاد داده شد:

"هر کسی که تصادفا بیش از حد منطقی شود، قهرمان را خواهد شناخت. یک پروفسور ژنتیک که از سندروم آسپرگر رنج می برد به جستجوی همسرش می رود."

کتاب بامزه، هوشمندانه و تکان دهنده است، به حدی که وقتی شروع به خواندن آن کرد، تا انتها آن را دنبال نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • mahdidrv
    mahdidrv | ۸ آذر ۱۳۹۷

    بیش از نیمی از کتاب ها ترجمه شده نیستن.
    امیدوارم زودتر به زبان مسلط تر بشم..
    ممنون از معرفی :)

  • عزیزالرحمن کلمتی
    عزیزالرحمن کلمتی | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    گیتس به اندازه کافی پولدار است و الان در دنیا یکی از مشهورترین فرد هست و او الان هر حرفی میزند قیمت گذاری میشود و به بهترین مجلات فروخته میشه اما نمیتونه حرف بدی بزنه و یا به خواسته های قلبش گوش کنه اما من میتونم...من آزادم با انکه بی پولم ولی از زندگیم لذت میبرم

  • Adnan
    Adnan | ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    I need some money can you help me ?

  • میرحامد تبریز
    میرحامد تبریز | ۹ آذر ۱۳۹۳

    سایتتون عالیه دیروز باهاش آشنا شدم، بنظرم هرفردی کاراکتر خاص خودشو داره و دلیل نمیشه یه کتاب خاص رو همه جواب بده البته تاثیراتی که رو آدم میذارن منکرش نیستم اما خب به شخصه بیشتر دوس دارم رو سختکوشی مستر گیتس متمرکز شم تا چه کتابی رو خونده یا چه غذایی خورده یا چه فیلمی رو دوس داشته، سایتتون عالیه

  • WTF
    WTF | ۸ آبان ۱۳۹۳

    کتابای معرفی جابز چقده آبکی بودنا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی