ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کیف پول الکترونیکی
تکنولوژی

کیف پول الکترونیکی همه را منتظر نگه داشته است

کیف پول الکترونیکی به پرداخت های خرد کمک می کند. این فناوری در دنیا برای افزایش سرعت، هنگام پرداخت مبالغ کم به رستوان، تاکسی، فروشگاه های بزرگ و کوچک، داروخانه و حتی نانوایی استفاده می ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰

کیف پول الکترونیکی به پرداخت های خرد کمک می کند. این فناوری در دنیا برای افزایش سرعت، هنگام پرداخت مبالغ کم به رستوان، تاکسی، فروشگاه های بزرگ و کوچک، داروخانه و حتی نانوایی استفاده می شود.

در ایران نیز مباحث کیف پول الکترونیکی (یا همان کیف پول خرد الکترونیکی) از سال 83 توسط دولتمردان مطرح شد و کیپا نام گرفت. با وجود اینکه قانون کیپا 2 نیز تصویب شده، تا کنون این طرح در کشور ما به صورت سراسری فعال نگشته است.

این فناوری به دو صورت فیزیکی و مجازی می تواند ارائه شود. در حالت فیزیکی شما یک کارت مغناطیسی یا رادیویی حافظه دار به نام خود خواهید داشت، که به هیچ حسابی متصل نیست ولی می تواند از حساب های بانکی شارژ شود. در این حالت شما می توانید در مبالغ کمتر از 40 هزار تومان (در کیپا 1 این مبلغ 20 هزار تومان بود) به راحتی و بدون وارد کردن کلمه عبور پرداخت خود را انجام دهید.

درادامه با دیجیاتو همراه باشید.

البته همه پرداخت های شما بدون وارد کردن رمز نخواهد بود و در هر 5 مرتبه باید یکبار کلمه عبور را وارد نمایید. این دو کار برای جلوگیری دزدی مبالغ زیاد، از کیف پول شماست. البته دستگاه پذیرنده این کارت در هنگام دریافت وجه ضرورت اتصال به سرور را ندارند.

این کیف پول نمی تواند بیشتر از 200 هزار تومان شارژ شود. برای این کار کافی است از طریق یکی از شعب بانکی یا دستگاه POS پذیرندگان اقدام کرد. بدین صورت که کارت پول را در درگاه مغناطیسی یا بر روی درگاه رادیویی قرار می دهید و با انتخاب گزینه شارژ و تعیین مبلغ، کارت عابر بانک خود را بکشید تا کیف پول الکترونیک شما شارژ شود.

طرح فیزیکی کیپا تنها در مواردی چون کارت مترو، کارت اتوبوس، کارت سوخت و کارت شهروندی بانک شهر در کشور اجرایی شده است. البته در مورد آخر فقط کارت های فیزیکی صادر شده و پایانه های فروشگاهی، در سطح شهرها مشاهده نشده است.

در بحث کیف پول الکترونیکی مجازی، یک حساب کاربری توسط یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک (PSP) ساخته می شود که دسترسی و استفاده از آن بیشتر از طریق کد USSD موبایل صورت می پذیرد. نمونه بارز این کیف پول مجازی را میتوان #123* یا همان جیرینگ دانست که چند سالی است همراه اول در پی فرهنگ سازی و پیاده سازی آن در جامعه است.

چندی پیش ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از اجرایی شدن این طرح در ابتدای سال 1394 خبر داد و گفت: کیف پول الکترونیکی در دست شرکت خاصی نیست. هم اکنون 10 طرح کیف پول خرد به بانک مرکزی ارسال شده که در حال بررسی است.

وی همچنین این طرح را جایگزین تعداد زیادی از تراکنش های دستگاه های POS دانسته و با این دلیل دریافت کارمزد از این تراکنش ها را منطقی کرده بود.

به تازگی رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آمادگی برای دعوت رئیس کل بانک مرکزی جهت پاسخ گویی به دلایل تاخیر و اجرایی نشدن طرح کیف پول الکترونیکی در این کمیسیون خبر داد.

وی گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات پرداخت وجوه اندک در عوارضی‌ آزاد راه‌ها ست و اگر این آمادگی وجود دارد که این پرداخت از طریق تلفن همراه راننده، بدون توقف در محل انجام شود، نباید در اجرای آن تاخیر کرد. باید بهترین خدمات در اختیار مردم قرار گیرد و مجلس شورای اسلامی نیز در این مسیر از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

همه منتظر اجرای کیف پول الکترونیک هستند تا از مزایای که بیشتر به نفع مردم است بهره مند شوند. با اجرای این طرح به صورت فیزیکی یا مجازی دیگر در پرداخت کرایه تاکسی، مبلغی را که توسط تاکسیرانی مشخص شده می پردازید نه بیشتر و نه کمتر(به طور مثال 650 تومان را 700 تومان نمی پردازید). یا در خرید از سوپر مارکت محل مبلغ را دقیق و بدون صرف وقت برای اتصال به سرور پرداخت خواهید کرد.

البته پذیرندگان وجه نیز دیگر لازم نیست دستگاه خود را به خط تلفن، اینترنت یا سیم کارت متصل کنند و عملیات دریافت پول به صورت آفلاین انجام می شود. برای واریز وجه از POS مذکور به حساب بانکی فروشنده، کافی است یکبار در روز این دستگاه را به تلفن یا اینترنت متصل کرده تا به صورت اتوماتیک وجه دریافتی از مشتریان به حساب پذیرنده واریز گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • رامین
    رامین | ۱۶ آبان ۱۳۹۳

    اواخر دوره دولت دهم شهرداری مشهد داشت همچین پروژه ای رو پیاده سازی می کرد. من الان مشهد نیستم نمی دونم تا کجا پیش رفتن... ولی اینکه دستگاه در طول روز آفلاینه یعنی پول رو بلافاصله منقل نمی کنه به حساب طرف و این ممکنه باعث بشه مثلا فروشگاه ها رغبت نشون ندن بهش

    • رامین
      رامین | ۱۷ آبان ۱۳۹۳

      الان امتحان کردم یه چیزیو! چرا میشه به نظر خودت + بدی؟! :D

  • Reza
    Reza | ۴ آبان ۱۳۹۳

    اگه امکان پرداخت با nfc هم فراهم بشه، خیلی خوب میشه

  • پولی
    پولی | ۴ آبان ۱۳۹۳

    امروز با کیف موبایلی #809* از سایپا یک. پراید نوک مدادی خریدم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی