ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل یک میلیون دلار را به جایزه تورینگ در زمینه محاسبات کامپیوتری تخصیص می دهد

جایزه A.M. Turing Award که توسط انجمن ماشین آلات کامپیوتری اهدا می گردد غالبا به عنوان جایزه نوبل محاسبات نیز نامیده می شود. این جایزه از سال ۱۹۶۶ به بعد هر ساله به محقق یا مهندسین ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۲۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰

جایزه A.M. Turing Award که توسط انجمن ماشین آلات کامپیوتری اهدا می گردد غالبا به عنوان جایزه نوبل محاسبات نیز نامیده می شود. این جایزه از سال ۱۹۶۶ به بعد هر ساله به محقق یا مهندسین کامپیوتری مانند Douglas Engelbart مخترع ماوس، اعطا شده است.

اما نکته ی منفی در اینجاست که بسیاری از افراد تا کنون حتی نام این جایزه را که بر اساس یکی از بزرگترین نوابغ دنیای رمزگشایی از پیغام های کد شده یعنی آلن تورینگ افسانه ای انتخاب گشته نشنیده اند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

دلیل اینکه جایزه ی مورد بحث هرگز جایگاه خودش را پیدا نکرده، این است که حامی قدرتمند مالی در پشت آن حضور نداشته که باعث پیشرفت و شناختش توسط عموم شود.

بودجه ی سالیانه برگزاری مراسم مرتبط به این جایزه تا کنون تنها ۲۵۰ هزار دلار بوده، اما در سال جاری به دلیل حمایت شرکت بزرگ و قدرتمند گوگل به نظر می آید شرایط برای A.M. Turing Award کاملاً متفاوت شده است.

گوگل از سال ۲۰۰۷ و در کنار شرکت اینتل از حامیان جایزه ی مورد بحث بوده، اما در حال حاضر این کمپانی قصد دارد تا هزینه ی این جایزه را به طور کامل تحت کنترل خود درآورد.  از همین رو رقم در نظر گرفته شده برای آن چهار برابر شده و اکنون به یک میلیون دلار رسیده است.

اگرچه هنوز مشخص نیست چه کسی اولین برنده ی خوش شانس جایزه ی یک میلیون دلاری تورینگ خواهد بود، اما نام این شخص وارد فهرستی خواهد شد که پیش از این اسم سیلویو میکالی (Silvio Micali) نیز در آن به ثبت رسیده است.

وی جایزه ی تورنیگ سال ۲۰۱۲ را برای کار بر روی شیوه رمزنویسی خود که باعث آسان شدن بررسی اثبات های ریاضیات در سیستم های پیچیده می شد، کسب نمود.

میکالی امروز صبح در مراسم برگزار شده توسط انجمن ماشین آلات کامپیوتری به حضار که عمدتاً از همکاران محقق وی در علوم رایانه ای بودند گفت، ما نیاز داریم تا با انداختن یک فرش قرمز در مسیری که پیش از این حرکت رو به جلو در آن بسیار دشوار جلوه می نمود، محققان جوانمان را تشویق کنیم. و جایزه ی یک میلیون دلاری گوگل دقیقا این کار را انجام می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۵ آبان ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی