ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل، ژنوم بیماران مبتلا به اوتیسم را دسته بندی می کند

گوگل از ابتدای فعالیتش در سال 1998 تاکنون مشغول منظم کردن داده ها و شناخت الگوهای دسته بندی در دنیای پرآشوب اینترنت بوده. حالا، همین الگوها قرار است در علوم ژنتیک هم برای شناخت ژن ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۰

گوگل از ابتدای فعالیتش در سال 1998 تاکنون مشغول منظم کردن داده ها و شناخت الگوهای دسته بندی در دنیای پرآشوب اینترنت بوده. حالا، همین الگوها قرار است در علوم ژنتیک هم برای شناخت ژن های خاص مورد استفاده قرار بگیرد.

گوگل با همکاری گروهی از مدافعین حقوق بیماران مبتلا به اوتیسم با نام Autism Speaks، در حال راه اندازی دیتابیسی از ژنوم بیمارانی است که در DNA خود ژن اوتیسم را دارند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

گوگل و Autism Speaks روی ژنوم 10 هزار بیمار مبتلا به اوتیسم و اعضای خانواده شان تحقیقاتی انجام داده اند که نقش گوگل در این میان، میزبانی و مرتب کردن داده ها برای محققین است.

راب رینگ، دبیر ارشد علوم Autism Speaks به WIRED گفت: "ما معتقدیم که نشانه های پی بردن به اوتیسم درون ژنوم قرار دارد. ما علاقه مندیم که تکنولوژی مشابه با آنچه هر روز با آن درون اینترنت را جستجو می کنیم برای جستجوی ژنوم و یافتن سوالات نامشخص به کار گیریم."

این پروژه از Google Genomics استفاده می کند، ابزاری که ماه ها پیش توسط کمپانی با بهره وری از پلتفرم ابری عرضه شد. همزمان با ساده تر شدن و ارزان تر شدن توالی یابی ژنوم انسان (2500 دلار کنونی در مقایسه با 3 میلیارد دلار پروژه ژنوم انسان)، میزان داده ها و اطلاعاتی که هر روز تولید می شود به شکل نجومی رو به افزایش است.

گوگل با اجازه دادن به محققین جهت پیاده کردن اطلاعات شان روی سرورها، فرصتی یافته که در حین ارائه یک سرویس بسیار مهم، توانایی های ابری اش را هم افزایش دهد.

دیوید گلیزر، مدیر مهندسی گروه Google Genomic و مدیر مهندسی پیشین گروه گوگل پلاس، می گوید به جای جستجوی کلیدواژه ها، محققین می توانند در مناطق و توالی های خاص ژنوم جستجو کنند و قسمت هایی با اختلافات مشترک را بیابند.

از آنجایی که ژنوم هر انسان می تواند تا 100 گیگابایت حجم داشته باشد، لزوم وجود مرکزی که بتواند همه اطلاعات را درون خود نگه دارد، کار را برای محققین بسیار آسان خواهد کرد.

لیز بلد، مدیر کل Autism Speaks می گوید امیدوار است که تحلیل های فشرده و قوی ژنتیک به محققین کمک کند: "آنچه برای ما بیشترین اهمیت دارد، این است که این تحقیقات به ما اجازه دهد از شکل های مختلف اوتیسم پرده برداریم و متوجه شان شویم."

پروژه ژنوم اوتیسم اولین تلاش گوگل در زمینه سلامت و پزشکی نیست و این کمپانی پیشتر پارکینسون، سرطان و بسیاری دیگر از موارد مرتبط را مورد مطالعه قرار داده. مطالعات ژنوم، علی رغم آنچه اغلب فکر می کنند، بخشی از دانش است که به خوبی در حوزه تخصصی گوگل قرار می گیرد. دنیایی که ما روی آن زندگی می کنیم میلیاردها سال مشغول تکامل خود بوده و پی بردن به دانش ژنتیک می تواند دیگر اولویت گوگل پس از تسخیر دنیای اینترنت باشد.

رینگ می گوید Autism Speaks بیش از یک دهه را مشغول جمع آوری اطلاعات ژنوم انسان بوده و با پشت سر گذاشتن مشکلات پیشین و دسترسی به ابزار جدید حالا می توانند کارهای ارزشمندتری انجام دهند: "ما متوجه شدیم برخی از مشکلات بزرگ ما، واقعا مشکلات دیتا بودند."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • bahram (در فراق زاخار)
    bahram (در فراق زاخار) | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    دستشونم درد نکنه.خیلی هم عالی

  • Divan Greedy
    Divan Greedy | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    بی ربط اما جالب ، هر روز یک بازی مجانی برای ios ، لینک زیر
    http://www.pocketgamer.co.uk/r/iPhone/Pocket+Gamer/feature.asp?c=62844

    • سهیل
      سهیل | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

      دیوان جان خودتی؟ حالت خوبه؟ اما دستت درد نکنه. جدا با حال بود
      The page cannot be displayed

      • سهیل
        سهیل | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

        مشکلش حل شد. اگه نتونستید تو سایتش برید مستقیم به صفحه اصلی برید از اونجا تایتل را انتخاب کنید

  • سهیل
    سهیل | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    آمار این بیماری درحال رشد در جهان هست و بیماری خیلی درد آوریه و خانواده و خود شخص را با مشکلات سختی روبرو می کنه. گوگل با این کار خدمت بزرگی به آدمها می کنه

  • دانیال
    دانیال | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    گوگل چه کارا که نمیکنه! یعنی تو هر زمینه ای تا حالا یه کاری کرده!
    :google:

  • TROOL
    TROOL | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    ای جونم گوگل
    کلن داره وارد پزشکی و روان پزشکی میشه

مطالب پیشنهادی