ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو از جشنواره پژوهش و فناوری البرز

هفته پیش، دانشگاه خوارزمی تهران میزبان جشنواره پژوهش و فناوری استان البرز بود. این جشنواره که از ۱۷ تا ۱۹ آذرماه در دانشکده ادبیات این دانشگاه، واقع در کرج برگزار شد، تعدادی از نخبگان و ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۷ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰

هفته پیش، دانشگاه خوارزمی تهران میزبان جشنواره پژوهش و فناوری استان البرز بود. این جشنواره که از ۱۷ تا ۱۹ آذرماه در دانشکده ادبیات این دانشگاه، واقع در کرج برگزار شد، تعدادی از نخبگان و شرکت های دانش بنیان و پژوهشی را دور هم جمع کرده بود تا دستاوردهای آنان را به اهل علم نمایش دهد.

در این نمایشگاه شرکت کنندگان مختلفی حضور داشتند. از شرکت بزرگ مپنا گرفته تا دانش آموزان نخبه دبیرستانی. شرکت های بزرگ بیشتر به معرفی خود می پرداختند و شرکت های دانش بنیان محصولات و دستاوردهای خود را ارائه کرده بوند. بسیاری از این شرکت های دانش بنیان تحت پوشش پارک علم و فناوری البرز و پژوهشگاه مواد و انرژی فعالیت می کردند. دانش آموزان نخبه نیز که اکثرا از دبیرستان استعدادهای درخشان شهید سلطانی کرج حضور یافته بودند، با حمایت مدرسه خود توانسته بودند ایده هایشان را عملی کنند.

با وجود سرمای هوا، دانشجویان و دانش آموزان از مدارس و دانشگاه های مختلف، استقبال خوبی از نمایشگاه به عمل آوردند. ما نیز فرصت را غنیمت شمردیم و از این جشنواره، گزارش مختصری تهیه کردیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

محوطه نمایشگاه
محوطه نمایشگاه، از بیرون دانشکده ادبیات و علوم انسانی شروع می شد

در بیرون دانشکده ادبیات، دو چادر برقرار شده بود که شرکت های بزرگ و زیرساختی همچون مپنا، شرکت برق استان البرز، مادیران و ... در آن حضور داشتند. شرکت های دانش بنیان، در داخل دانشکده ادبیات مستقر شده بودند.

موسسه سرم سازی رازی به نمایش دستاوردها و افتخارات خود اکتقا کرده بود.
موسسه سرم سازی رازی به نمایش دستاوردها و افتخارات خود اکتفا کرده بود.
بدنه خودرو رانا که بر پایه پلتفرم پژو 206 طراحی شده جلوی دانشکده ادبیات به نمایش در آمده بود.
بدنه خودرو رانا که بر پایه پلتفرم پژو 206 طراحی شده است، جلوی دانشکده ادبیات به نمایش در آمده بود.
ScienceAndTech9
غرفه مادیران

محصول جدید شرکت مادیران، تلویزیون هوشمند X.VISION است که در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته. رابط کاربری منوی این تلویزیون هوشمند، کاملاً شبیه رابط کاربری Modern مایکروسافت در ویندوز 8 است.

غرفه شرکت مپنا که در زمینه پروژه های عمرانی عظیم و ساخت نیروگاه، توربین و واگن قطار فعالیت می کند
غرفه شرکت مپنا که در زمینه پروژه های عمرانی عظیم، ساخت نیروگاه، توربین و واگن قطار فعالیت می کند.
ScienceAndTech13
نمونه پروتوتایپ بذرکار تیلر که تصویر نمونه واقعی آن زیر پروتوتایپ قرار دارد

این بذرکار که توسط علیرضا رفیعی طراحی شده، «بذرکار تیلر» نام دارد و می تواند برای کاشت انواع بذر ریزدانه و درشت دانه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین قابلیت تنظیم فاصله بین بذرها نیز در آن وجود دارد. طراح دستگاه، سادگی استفاده از آن را جزو ویژگی های مهمش بر می شمارد. بذرکار تیلر موفق به کسب رتبه سوم در جشنواره جوان خوارزمی شده است.

ScienceAndTech16
ماشین فرز 4 محوره

این ماشین فرز دارای دقتی معادل 0.01 میلی متر است و علاوه بر سه محور اصلی یعنی X و Y و Z، با داشتن محور چهارم مورب که توسط کاربر قابل تنظیم است، می تواند در عملیات ماشین کاری کمترین زوایای منفی و در نتیجه دقت بالایی را به همراه آورد.

ScienceAndTech20
رایانا، سیستم رایانه ای جامع هوشمند

رایانا، محصول شرکت ماهان تراشه، مجموعه ای متشکل از کامپیوتر اصلی، پروژکتور و صفحه لمسی است که می تواند برای کلاس های هوشمند و کنفرانس صوتی و تصویری به کار رود. همچنین قابلیت ارتباط داخلی بین اتاق های مختلف از طریق گوشی آن فراهم شده است.

سیستم مرکزی کامپیوتر رایانا
سیستم مرکزی کامپیوتر رایانا

سیستم NFC هم در رایانا به کار رفته تا برای حضور و غیاب دانش آموزان یا کارمندان به شکل هوشمند به کار گرفته شود. این سیستم حضور و غیاب هوشمند، قادر است تأخیر و غیبت را به صورت خودکار ثبت کند.

ScienceAndTech24
شرکت دانش بنیان درسا، با تجهیزات پزشکی و دارویی حضور پیدا کرده بود.
ScienceAndTech25
غرفه پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، مجتمع پژوهشی البرز
ScienceAndTech26
رادیو داروها

رادیو داروهایی تولید شده در پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای البرز، می توانند برای تشخیص بیماری هایی همچون سرطان، گواتر، بیماری های قلبی مورد استفاده قرار بگیرند. این داروها از طریق رگ به بدن تزریق می شوند و با عکس برداری اشعه ایکس می توان به اطلاعاتی در مورد وضعیت بدن دست پیدا کرد.

پایان نامه ها و مقالات پژوهشی در زمینه های گوناگون علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و ... از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه خوارزمی و دیگر دانشگاه ها در این قسمت به نمایش گذاشته شده بودند.
پایان نامه ها و مقالات پژوهشی در زمینه های گوناگون علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و ... از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه خوارزمی و دیگر دانشگاه ها در این قسمت به نمایش گذاشته شده بودند.
غرفه پژوهشگاه مواد و انرژی
غرفه پژوهشگاه مواد و انرژی
طرح دستگاه یخ ساز خورشیدی
طرح دستگاه یخ ساز خورشیدی

دستگاه یخ ساز خورشیدی، با جذب نور خورشید، انرژی مورد نیاز برای انجام عملیات برودت و تولید یخ را با هزینه بسیار کم فراهم می کند.

ScienceAndTech36
علیرضا صادقی به همراه اختراعش، محلول ضد خش صفحه نمایش

علیرضا صادقی، از دانش آموزان نخبه مدرسه استعدادهای درخشان شهید سلطانی 1 کرج است که توانسته دو محلول بسازد. یکی از این محلول ها، با پر کردن شیارهای موجود روی صفحه موبایل، خش های آن را از بین می برد و با استفاده از محلول دیگر، می توان صفحه نمایش را به صورت دائمی ضد خش کرد به طوری که دیگر نیازی به برچسب محافظ صفحه نخواهید داشت.

او نمایشگر یک موبایل را با محلول ضدخش کننده دائمی پوشاند و در کمتر از یک دقیقه آن را پاک کرد و با چاقو و کلید به جان نمایشگر افتاد. نتیجه فوق العاده بود! صفحه نمایش خش بر نمی داشت.

ScienceAndTech39
سید امیرحسان میرابوالقاسمی در کنار طرح نوآورانه اش، سرعت گیر مولد برق

سید امیرحسان میرابوالقاسمی نیز که از دانش آموزان نخبه مدرسه استعدادهای درخشان کرج است، طرح سرعت گیری را ارائه کرده که به صورت غلتک است و داخل آسفالت جای می گیرد. سپس با عبور ماشین ها از روی آن، به چرخش در می آید و انرژی برق تولید می کند.

او گفت در مناطق بیابانی که تردد خودروها کم است، این انرژی می تواند مستقیماً برای تأمین نور چراغ های جاده به کار رود و در شهرها که تردد زیاد است، می توان این انرژی را به منبع برق شهری متصل منتقل کرد.

برنامه نویس خودکار
برنامه نویس خودکار

برنامه نویس خودکار که طرحی از سید حامد شمس است، با تسریع روند کد نویسی، به کمک برنامه نویسان می آید. او گفت کافیست پایگاه داده نرم افزار مورد نظر را در اختیار برنامه نویس خودکار قرار دهند تا چهارچوب کامل نرم افزار مورد نظر خود را دریافت کنند.

سید حامد شمس که متولد سال 1376 است، علاقه زیادی به کارآفرینی و برنامه نویسی دارد و در همین راستا، این نرم افزار را تولید کرده است. او اولین استارت آپ خود را با عنوان CoolWare با هدف طراحی نرم افزارهای مبتنی بر پلتفرم موبایل به راه انداخت و اکنون مشغول ساخت یک بازی رایانه ای در سبک نقش آفرینی چند نفره آنلاین (MMORPG) است. طرح برنامه نویس خودکار توسط مجتمع فنی تهران تأیید شده و توانسته در شانزدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی، برترین مقام رشته کامپیوتر را از آن خود کند.

نظر شما در مورد این نمایشگاه و به طور کلی چنین جشنواره هایی چیست؟ کدام طرح ها را پسندید؟ آیا خودتان هم از نخبگان هستید؟ ما مشتاقانه پذیرای نظراتتان هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Mohsen Elhamian
    Mohsen Elhamian | ۲۹ آذر ۱۳۹۳

    دو طرح «محلول‌های خش‌گیر و محافظ صفحه موبایل» و همینطور «برنامه‌نویس خودکار» خیلی وسوسه‌کننده هستند برای سرمایه‌گذاری!
    کاش می‌نوشتید که کسی سهام و حق امتیازشون رو خریده یا نه؟

  • emeliano
    emeliano | ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق!)
    پایان نامه منم اونجاست! :)

  • master
    master | ۲۸ آذر ۱۳۹۳

    نه خوشم اومد
    باحال بود
    مخصوصا اون ضد خشه ک فکر کنم خیلی خوب و کاربردی باشه مخصوصا برای کسایی ک خیلی رو گوشیشون حساسن

  • SAEED DASTMARD
    SAEED DASTMARD | ۲۷ آذر ۱۳۹۳

    نمایشگاه خالی از بازدید کننده.

  • احمد رضایی
    احمد رضایی | ۲۷ آذر ۱۳۹۳

    دوستان اینها کارایه دانشجو هاست که با تن خواه های کم و مشکلات مالی درست میشن
    من 3 سال تو نمایشگاه هفته پژوهش اهواز (غرفه رباتیک بودم)
    هزینه تن خواه بهمون برای کل هزینه های تزیین 50 هزار تومان بود سال 89 .
    باور کنید کار سختیه
    امیدوارم همشون موفق باشن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی