ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۵ گرایش ابزارهای سنجش سلامت که در سال ۲۰۱۵ خواهیم دید

سال ۲۰۱۴، سالی بزرگ برای فناوری‌ های مرتبط با سلامت بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده در prweb.com سرمایه گذاری در استارت آپ های بخش سلامت تنها در سه ماهه ابتدایی این سال از مرز ۵ میلیارد ...

رامین جهان‌‌پور
نوشته شده توسط رامین جهان‌‌پور | ۲۹ آذر ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

سال ۲۰۱۴، سالی بزرگ برای فناوری‌ های مرتبط با سلامت بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده در prweb.com سرمایه گذاری در استارت آپ های بخش سلامت تنها در سه ماهه ابتدایی این سال از مرز ۵ میلیارد دلار عبور کرد که این رقم حکایت از افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته و عدد ۲.۸ میلیارد دلار دارد.

آقای Unity Stoakes بنیان گذار و رئیس استارتاپ سلامت (StartUp Health) می گوید: "بودجه ابزارهای سنجش سلامت در سال جاری نزدیک به دو برابر سال گذشته است. علاقه بیشتر شرکت ها به ابزارهای حوزه سلامت و افزایش ایده های رو به رشد در دنیا نشانه هایی از گرایش بیشتر به این عرصه دارد.

با توجه به سرمایه گذاری عظیم در زمینه ابزارهای سلامت، فضای این حوزه (در بعد نرم افزاری و سخت افزاری) در سال آتی می تواند هیجان انگیز باشد. از این رو در ادامه نگاهی به چشم انداز پیش روی این ابزارها در سال ۲۰۱۵ خواهیم داشت.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

 ۱- ابزارهای پوشیدنی برای گوش

از دست بند و گردنبند خسته شده اید؟ خب احتمالا ابزارهای جدید سلامتی در سال آینده دور گوش قرار خواهند گرفت.

با توجه به نزدیکی عروق اطراف گیجگاه به گوش ها، ابزارهایی که بر روی گوش قرار می گیرند می توانند بدون ایجاد مزاحمت اطلاعات مربوطه را ثبت کرده و اندازه گیری به مراتب دقیق تری را ارائه دهند. این گفته آقای دکتر Vahram Mouradian بنیان گذار و مدبر فناوری شرکت Sensogram Technologies است. این ابزارها علاوه بر تعیین ضربان قلب و یا شمارش قدم ها که در ابزارهای فعلی مثل ساعت های هوشمند وجود دارد، می توانند اطلاعات دیگری مربوط به وضعیت بدن ارائه کنند، از قبیل: اندازه گیری فشار خون در هر لحظه، نرخ تنفس و سطح اکسیژن خون.

در حال حاضر ما با تعدادی از شرکت های تولیدکننده اییرباد مبتنی بر رصد سلامت مانند  IriverOn و  FreeWavz آشنا شده ایم.  در ادامه چند نمونه دیگر از این نوع ابزارها و قابلیت هایشان که در سال ۲۰۱۵ وارد بازار می شوند را مرور می کنیم.

SensoTRACK ساخته شرکت Sensogram به حساب می آید و قرار است تا ماه مارس ۲۰۱۵ به بازار عرضه گردد. این ابزار پوشیدنی زیبا با قرارگیری بر روی گوش می تواند ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن خون و تعداد تنفس را اندازه گیری نماید. همچنین شمارش قدم ها، میزان کالری مصرف شده، وضعیت بدن، سرعت، سطح فعالیت ورزشی و اطلاعات جغرافیایی نظیر: مکان و ارتفاع را بسنجد.

2

BitBite که در داخل حفره گوش قرار می گیرد به عنوان اولین ابزار سلامتی شناخته می شود که می تواند عادات غذایی شما را دنبال کند و سپس عادت های غلط را به مرور از برنامه غذایی دور کند.

ابزار مورد بحث که به راحتی درون حفره گوش قرار می گیرد می تواند زمان، مکان و نوع غذا خوردن شما را رصد کند. این ابزار بعد از جمع آوری این اطلاعات آن ها را پردازش کرده و به مرور به شما یاد می دهد که عادات غذا خوردن تان را اصلاح کنید.

مثلا آهسته غذا بخورید و یا بیشتر آب بنوشید. تمامی این هشدارها توسط خود BitBite و به آرامی در گوش شما زمزمه می شود و یا این که نصیحت ها بر روی اپلیکیشن نصب شده در تلفن هوشمند به نمایش درمی آید. گجت مذکور که در حال حاضر توسط  Indiegogo کمک های مالی جمع آوری می کند تا سه ماهه دوم سال آینده عرضه خواهد شد.

3

 ۲- حسگرهای زیستی مبتنی بر عرق

اگر می خواهید بدانید که درون بدن شما چه می گذرد به زودی با حسگرهای زیستی (بیوسنسور) قادر خواهید بود که از اطلاعات بیوشیمی درون جسم تان باخبر شوید.

Electrozyme یک نوع حسگر زیستی به حساب می آید که هنوز در حال توسعه است. این حسگر به صورت نوارهایی انعطاف پذیر در پشت گجت پوشیدنی شما نصب می شود و با استفاده از ترشحات عرق، سوخت و ساز بدن را اندازه گیری می کند تا بتوانید از تعادل الکترولیت، سطح هیدراتاسیون، توانایی عضلات و عملکرد فیزیکی خود مطلع شوید.

طبق اطلاعات منتشر شده این گجت می تواند با استفاده از حسگرهای زیستی یک بار مصرف تجزیه و تحلیل شیمیایی فعالیت های بدن را انجام دهد که به واسطه آن مردم می توانند اطلاعات درستی از سوخت و سازشان دریافت کنند. بنابراین این ابزار فراتر از گجت های پوشیدنی فعلیست که تنها ضربان قلب و یا تعداد قدم ها را می شمارند.

4

دکتر Jared Tangney بنیان گذار و مدیر عامل این شرکت می گوید: مزیت به کارگیری حسگرهای شیمیایی که با استفاده از عرق بدن کار می کنند این است که متناسب با فعالیت های روزمره می توانند اطلاعات شیمیایی درون بدن را رصد کرده و نمایش دهند که این مورد در حسگرهای سنتی وجود نداشت. حسگرهای شیمیایی درب دنیای جدیدی از اطلاعات را به روی مردم باز می کند که تا پیش از این بر روی دستگاه های پوشیدنی دیگر در دسترس نبود.

وی طیف وسیعی از اپلیکیشن ها را برای این ابزار می بیند. به عنوان مثال می توان به برنامه ای اشاره کرد که به شما یادآوری می کند که چه زمانی باید آب بنوشید و حتی به چه میزان. بر پایه برخی گزارش ها حدود ۷۵ درصد از مردم امریکا دچار کم نوشی آب هستند.

۳- قاب محافظ تلفن های هوشمند با قابلیت رصد فعالیت های زیستی

آیا شما هم از انواع کاور و بامپر برای محافظت تلفن همراه خود از آسیب ها استفاده می کنید؟ چرا این پوشش ها علاوه بر نگهداری موبایل شما، یک وسیله برای حفظ تندرستی نباشند؟

آقای دکتر Joanne Rohde می گوید: "ما در حال شروع اقداماتی ابتدایی برای حرکت به سوی استفاده از تلفن های هوشمند و پوشش های آن جهت اندازه گیری شرایط پزشکی هستیم که تا قبل از این به تجهیزات اختصاصی برای این کار نیاز بود.

او که مدیر اجرایی و بنیان گذار Axial Exchange است می گوید: فرض کنید ثبت نوار قلب در هرجایی امکان پذیر باشد نه فقط در مطب دکتر. یا یک وسیله فاقد هر نوع پیچدگی برای اندازه گیری قند خون همیشه در جیب شما مهیا باشد. بعضی از این ابداعات هم اکنون وجود دارد اما مدت زیادی طول می کشد تا در دسترس عموم قرار گیرد.

یکی از اولین ابزارها در این زمینه که به بازار نیز عرضه شده، نمایشگر وضعیت قلب AliveCor است. این وسیله که بیشتر ظاهر یک پوشش محافظ آیفون را دارد به تایید FDA نیز رسیده. با AliveCor می توان نوار قلب تهیه و وضعیت ضربان آن را نیز ثبت کرد.

شما قادر هستید به راحتی آیفون خود را بر روی انگشتان دست و یا قفسه سینه به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید تا نوار قلب تان تهیه گردد. همین ابزار در آینده نزدیک می تواند به واسطه تشخیص فیبراسیون دهلیزی به سرعت خطر سکته مغزی را نیز اعلام کند.

5

در سال ۲۰۱۵ باید منتظر دستگاه های بیشتری در این زمینه باشیم که به تایید FDA برسد. برای مثال می توان به Azoi's Wello اشاره کرد که یک وسیله جانبی تلفن هوشمند برای رصد وضعیت قلب است. این ابزار که حدود دو برابر پوشش محافظ یک آیفون اندازه دارد در حال حاضر در شرف دریافت مجوز از FDA به سر می برد. وسیله مذکور می تواند نوار قلب، ضربان قلب، سطح اشباع اکسیژن خون، تنفس و درجه حرارت را اندازه گیری کند.

۴- برنامه های کاربردی برای سلامت

در حال حاضر هزاران برنامه کاربردی در آیتونز و گوگل پلی در زمینه سلامت قابل دسترس هستند. به زودی بعضی از این برنامه ها برای ارائه راه کارهای سلامتی نیاز به نسخه پزشک دارند.

اولین نمونه این نوع اپلیکیشن ها،  BlueStar به حساب می آید. این برنامه در حقیقت اولین برنامه موبایل مبتنی بر دریافت نسخه پزشک است که برای بیماران دیابتی نوع دو تهیه شده.

اپ مورد بحث به این صورت کار می کند که پزشک نسخه بیمار را برای سرور برنامه ارسال می کند. سپس برنامه با توجه به اطلاعات وارد شده از طرف کاربر نظیر: قند خون، رژیم غذایی، ورزش، سطح رفاه و عوامل دیگر داده ها را بررسی کرده و در نهایت به بیمار در کنترل دیابت کمک می کند و می تواند نتایج حاصله را برای پزشک معالج هم بفرستد.

6

اگرچه در اوایل سال ۲۰۱۵ این نوع از اپلیکیشن ها که برای هدایت بیمار نیاز به نسخه پزشک دارند انگشت شمار خواهند بود (به دلیل تاییده FDA، آزمایش های بالینی، پرداخت بیمه و عوامل دیگر) اما خانوم دکتر Suzanne Sysko بنیان گذار این سرویس معتقد است که در سال های آتی باید منتظر تعداد زیادی از برنامه های این چنینی برای مهم ترین بیماری های مزمن باشیم.

۵- روشنایی سالم

در انتها به روشنایی اطراف و دستگاه هایمان میرسیم. می دانید زمانی که در رختخواب هستید و نمایشگر تلفن و یا تبلت را روشن می کنید در روند خواب شما مشکل پیش می آید؟ این موضوع به نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش گجت تان برمی گردد. این نور که بخشی از طیف نور مرئی ست باعث تغییرات زیاد در ریتم عادات بدن در طول شبانه روز می شود که می تواند مسبب اخلال در خواب و تاثیر سوء بر روی سلامتی نیز باشد.

به گفته آقای دکتر Cameron Postelwait مردمی که خواب کافی ندارند در تولید مثل، کنترل احساسات و مواجهه با تغییرات دچار مشکل می شوند. این افراد به نسبت سایرین در معرض خطر مبتلا شدن به بیماری های مهمی مثل: بیماری قلبی، دیابت و یا سکته مغزی هستند. دکتر Cameron Postelwait از شرکت توسعه Sewell بر روی تولید لامپ هایی با حداقل تابش نور آبی کار می کند که پروژه آن در ماه می امسال راه اندازی شد.

7

دکتر Postelwait معتقد است در سال ۲۰۱۵ تمرکز بیشتری بر روی اثرات سوء لامپ ها با نور مصنوعی که بر روی سلامت مردم دارد صورت می گیرد. همچنین نوآوری محصولات جدید برای مرتفع کردن مشکل خصوصا در محیط های بالینی و بیمارستان ها خواهد بود.

وی در توضیح جمله قبل می گوید: "یک بیمار در شرایط ناپایدار به پرستاری نیاز دارد که مدام مراقب او باشد و به او سر بزند. هر باری که پرستار وارد اتاق بیمار می گردد برای این که بتواند شرایط او را بررسی کند و به وی دارو بدهد به نور نیاز دارد. این نور می تواند ریتم عمومی بدن بیمار را تحت تاثیر قرار دهد و نه تنها موجب اخلال در خواب شخص گردد بلکه واکنش سیستم ایمنی را نیز بهم بریزد. بنابراین نیاز اساسی به روشنایی بدون نور آبی یا راهی برای تغییر مقدار این نور که به بدن بیمار در طول شبانه روز می رسد وجود دارد.

در حالی که نور زیاد چراغ در شب می تواند مضر باشد، میزان کم آن در روز نیز شما را به زحمت می اندازد. خوشبختانه افرادی هستند که به صورت جدی سرگرم اضافه کردن مقداری نور خورشید در طول روز به شما هستند.

برای مثال فناوری GoodLux به تازگی گجتی را به نام SunSprite معرفی و عرضه کرده است. این گجت اولین ابزار پوشیدنی برای اندازه گیری میزان نور دریافتی در طول روز است. طبق تحقیقات GoodLux، مطالعات دانشمندان نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور (نور خورشید) برای سلامتی مفید است. نور خورشید می تواند انرژی بهتر، خلق و خوی مناسب و خواب راحت را به افراد هدیه کند.

8

آقای Edward Likovich مدیر اجرایی GoodLux می گوید: توجه زیادی به تغذیه و تناسب اندام صورت می گیرد در صورتی که سلامت روانی اغلب نادیده گرفته می شود. نور، ساعت داخلی بدن را تنظیم می کند که باعث کنترل اجزا ضروری سلامت روانی می گردد. از جمله این اجزا می توان به: هورمون ها، سطح انرژی، خلق و خوی، هضم و خواب اشاره کرد.

ابزار پوشیدنی SunSprite که با منبع نور کار می کند مجهز به دو حسگر برای اندازه گیری نور مرئی و اشعه UV است. این گجت به کاربر نشان می دهد چه مقدار نور مناسب جذب کرده در حالی که بر دریافت اشعه UV نیز به صورت مداوم نظارت می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۳۰ آذر ۱۳۹۳

    راستی جی ال ایکس اسپایدر هم میتونه قند خون شما رو اندازه بگیره!
    :D
    اینو تازگیا توی یکی از تبلیغات تلویزیونیش دیدم...
    :)

  • یاشار
    یاشار | ۳۰ آذر ۱۳۹۳

    اما هنوز خیلی مونده تا بشه به این دستگاه ها اعتماد کرد. مثل اگر کسی به نرم افزار دیابت اعتماد کنه و بعد اون اشتباه کنه چی میشه؟ کی پاسخگو خواهد بود؟

  • Ehsan
    Ehsan | ۲۹ آذر ۱۳۹۳

    جالب بود
    -------------------------------------------------------------
    اینم برا دوستانی که هوس آقا امام رضا رو کردن
    http://parsico.net/pages/imamreza/

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی