ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک ثانیه دردسر ساز برای اینترنت در سال ۲۰۱۵ و راهکار گوگل برای گذر از آن

آخرین روز ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ ساعت های اتمی دنیا پیش از ورود به اولین روز ماه جولای وقفه خواهند داشت. وقفه ای که برای یک ثانیه بین این دو روز ایجاد خواهد شد و ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۸ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

آخرین روز ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ ساعت های اتمی دنیا پیش از ورود به اولین روز ماه جولای وقفه خواهند داشت. وقفه ای که برای یک ثانیه بین این دو روز ایجاد خواهد شد و پس از آن وارد اولین روز جولای خواهیم شد. در برخی نقاط ممکن است این یک ثانیه در انتهای ماه دسامبر محاسبه شود.

این یک ثانیه اضافی بخاطر حرکت وضعی زمین به دور خودش پیش آمده. اما تاثیری که می تواند بر کامپیوترها و اینترنت بگذارد چه خواهد بود؟

در ادامه در خصوص اهمیت این زمان نسبتا ناچیز بیشتر بخوانید.

این وقفه زمانی چیزی شبیه باگ Y2K38 است که پیش از این در دیجیاتو در مورد آن خوانده اید. اتفاقی که در Y2K38 می افتد البته ریست شدن ارقام زمان شمار است. موارد مشابهی نیز پیش از این برای ما نگران کننده بوده اند. مانند ترسِ از کار افتادن کامپیوترها و نیروگاه ها و ... در سال ۲۰۰۰.

اما اینبار مساله چیز دیگریست. وقفه یا پرش زمانی مذکور چیزی است که ممکن است به دلایلی غیرقابل پیش بینی در آینده نیز تکرار شود. این اتفاقی است که به واسطه حرکت وضعی زمین می افتد و هر چیزی که بر روی این حرکت تاثیری بگذارد ممکن است عامل دستکاری در زمان شود. هر چیزی مثل زلزله، آتشفشان، اثر میدان های مغناطیسی در سطح منظومه شمسی، جزر و مد و حتی وضع آب و هوا ممکن است بر روی این مساله تاثیر گذار باشد.

زمانی که آخرین بار در سال ۲۰۱۲ یک وقفه زمانی اتفاق افتاد منجر به بروز تاثیر منفی بر کارگرد برخی سایت های مهم شد.

به گزارش Phys.org سایت های فورسکوئر، ردیت، لینکدین و ستامبل‌آپون به واسطه این شکاف زمانی دچار مشکل جدی شدند. برای مثال سیستم های لینوکسی سایت ردیت دچار اختلال در تشخیص زمان صحیح در قیاس با زمان نمایش داده شده از سوی Network Tme Protocol شدند.

لینوس تورولدز در خصوص عامل بروز مشکلات این شکاف زمانی در ۲۰۱۲ به سایت وایرد می گوید: «تقریبا هر بار که به این وقفه های زمانی بر می خوریم با چیزی جدید مواجه می شویم. این مساله به شدت آزار دهنده است چرا که این یک مشکل کلاسیک است که پیش از این هرگز بروز نکرده و حالا نباید توسط کاربران عادی و در شرایط نرمال آزمایش شود.»

گوگل در پی حل مساله

در عوض، برخی شرکت ها راه حل های خودشان را برای پیشگیری از بروز مشکل پیدا کرده اند. در این میان راه حل گوگل که leap smear نامگذاری شده شاید بهترین گزینه باشد. یکی از مهندسان این شرکت (Christopher Pascoe) در پستی توضیح داد که برای رفع مشکلات جانبی ناشی از این یک ثانیه در انتهای آن روز خاص، باید بازی وقفه را بارها و بارها انجام داد.

او در خصوص مشکلات احتمالی ای که ممکن است در این یک ثانیه پیش آیند این مثال ها را می آورد که: چه بر سر عملیاتی که در آن لحظه در حال انجام هستند می آید؟ آیا ایمیل هایی که در آن لحظه رد و بدل می شوند به درستی در سرورها ذخیره خواهند شد؟

راه حل گوگل برای پیشگیری از این مشکلات تقسیم یک ثانیهٔ اضافی به میلی ثانیه های بسیار زیاد است. بدین ترتیب با جمع زدن این تکه های کوچک به مجموع یک ثانیه در پایان روز می رسیم. بدون اینکه وقفه ای بزرگ در حد و اندازه یک ثانیه بروز کند.

راه حل گوگل برای پیشگیری از این مشکلات تقسیم یک ثانیه‌ی اضافی به میلی ثانیه های بسیار زیاد است.

به گفته Pascoe وقتی به پایان روز در نیمه شب خواهیم رسید یک ثانیه تمام شده و ساعت ها در حالت عادی مشغول شمارش زمان عادی خود خواهند بود.

البته تمامی شرکت ها نیاز منابع مهندسی و فنی کافی برای بهره بردن از leap smear دارند تا وقتی ۳۰ ژوئن در تابستان از راه برسد شما انتظار مشاهده چیزهای عجیب و غریب را نداشته باشید.

با این وجود راه حل هوشمندانه گوگل نمی تواند کاملا هم کارساز باشد. به گزارش سایت The Telegraph برخی گروه ها قصد دارند این وقفه زمانی را نادیده بگیرند اما انجام این مساله به معنی نادیده گرفتن مفهوم صحیح زمان و بر هم زدن ساز و کار زمان با تاریخ خورشیدی و ایجاد ابهام های زمانی در سال ها و برای نسل های آتی است. در صورتی که چنین وقفه ای نادیده گرفته شود اندازه گیری زمان در زمین دچار چند دستگی و بروز مشکلات عدیده بیشتر خواهد شد.


شما چه فکر می کنید؟ آیا باید این وقفه یا پرش های زمانی را نادیده گرفت یا با توجه به تصادفی بودن بروز آنها باید هر سال به حسابشان آورد و وقفه های فرضی در ساعت های اتمی ایجاد کرد؟ در صورتی که موافق محاسبه این وقفه ها هستید چه راه حلی را برای جلوگیری از بروز مشکلات نرم افزاری پیشنهاد می دهید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • danial
    danial | ۲۴ دی ۱۳۹۳

    استفاده از یک نرم افزار تعریف شده هماهنگ در تمامی سیستم عاملها که بلافاصله بعد از حرکت وضعی و اتفاقات.پس از اجرا تغییر زمانی رو خودکار لحاظ کنه.

  • حمید جمشیدی نژاد
    حمید جمشیدی نژاد | ۲۰ دی ۱۳۹۳

    سلام
    این اولین باره که دارم توی دیجیاتو نظر میدم.
    روش پیشنهادی من (زیاد جدی نگیرید)
    آقا مگه نمی گن که به خاطر زلزله و اینجور اتفاقا این یک ثانیه دردسر ساز ایجاد شده.
    خب چه کاریه هر شرکتی این همه هزینه کنه
    همه بیان با هم همکاری کنن یه انفجار در یه جای دیگه از زمین ایجاد کنن که زمین در رفته از جای خودش(مدارش)،جا بیفته.
    به همین راحتی
    (فکر کنم الآن همه دانشمندا روش گوگل رو ول کردن چسبیدن به روش ما)

  • Pouya
    Pouya | ۱۹ دی ۱۳۹۳

    بابا اینجا شیرازه

  • مرتضی
    مرتضی | ۱۹ دی ۱۳۹۳

    ما که 10 بار این مطلب رو خوندم باز نفهميدیم این 1 ثانیه چطور شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی