ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اگر می خواهید آیفون را شکست دهید لازم است بر دوربین آن غلبه کنید

Vlad Savov یکی از نویسندگان وب سایت The Verge به حساب می آید که سابقه ی فعالیت در سایت بسیار نام آشنای حوزه ی تکنولوژی یعنی Engadget را نیز داشته است. عمده ی فعالیت وی پیرامون نقد ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۸ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

Vlad Savov یکی از نویسندگان وب سایت The Verge به حساب می آید که سابقه ی فعالیت در سایت بسیار نام آشنای حوزه ی تکنولوژی یعنی Engadget را نیز داشته است. عمده ی فعالیت وی پیرامون نقد و بررسی محصولات برندهای مختلف صورت می گیرد و اخیراً و پس از به اتمام رسیدن نمایشگاه CES 2015 مقاله ای را به رشته ی تحریر درآورده که در آن به یکی از دلایل اصلی جا ماندن سایر رقبا و علتی که سبب شده تا دیگر شرکت های فعال در زمینه ی تلفن های هوشمند نتوانند بر بازار آیفون متعلق به کمپانی اپل به صورت کامل غلبه کنند پرداخته است. آنچه در ادامه می خوانید چکیده ای از نوشته های Vlad در همین رابطه محسوب می گردد.

Vlad Savov:‌ در غرفه ی کمپانی اینتل در نمایشگاه CES حضور داشتم و مشغول تنظیم کردن تلفن هوشمند اندرویدی خودم برای ثبت تصویر بودم که دستانی ناشناس در مسیر دیدم ظاهر شدند و با یک آیفون ۶ پلاس شروع به عکسبرداری کردند.

چند لحظه ی بسیار کوتاه طول کشید تا آن دست ها دکمه ی شاتر را لمس نمایند و تصویر مورد نظر تهیه و ذخیره شود، تصویری که در اولین تلاش برای گرفتنش کاملاً بی نقص و قابل قبول به نظر می رسید.

در فاصله زمانی که من روتین معمول برای گرفتن یک عکس شامل تنظیم فوکوس، ثابت کردن محل دست و... را طی می کردم دوستی که آیفون در دست داشت تقریباً بدون تلاش و یا انجام دادن تنظیمات خاصی کارش را به اتمام رسانده بود و داشت غرفه را ترک می کرد و البته من تازه آماده ی گرفتن اولین عکسم شده بودم. واقعیتش همه ی این موارد تا حد زیادی تفکر انگیز و البته حسادت آور بودند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

کمی بعد در طول نمایشگاه CES که در آن انبوهی از پهپاد ها، گجت های مرتبط به خانه های هوشمند و موارد متعددی از تکنولوژی های آینده به نمایش در آمده بودند، متوجه شدم در بین حضار تعداد افرادی که آیفون در دست داشته و مشغول تصویربردای هستند بسیار بیشتر از نفراتی است که تلفن های هوشمند اندرویدی را بدین منظور مورد استفاده قرار می دهند.

از مهم ترین کی نوت ها و سخنرانی ها تا رویداد های مرتبط به شرکت های ناشناخته همگی توسط دوربین آیفون های اصحاب رسانه و بدون کوچکترین تلاشی مستند می گشت و در اختیار مخاطبانشان قرار می گرفت، در آن لحظه با خودم اندیشیدم من تعلق خاطری به اپل و موبایلش ندارم ولی به واقع و از ته دل تلفن هوشمندی با دوربین آیفون می خواهم که بدون کوچکترین سعی و کوششی بهترین عکس ممکن را برایم بگیرد.

برتری و پیشتازی آیفون در طول زمان تنها به یک عامل بستگی نداشته و عوامل پیروزی مداوم این تلفن هوشمند دائما در حال تغییر بوده است. در بازه ای بزرگترین مزیت موبایل مذکور در سادگی و سرعت رابط کاربریش خلاصه می شد، کمی بعد برتری آیفون به انبوه اپلیکیشن های با کیفیتش انتقال یافت و اخیراً دوربینی که تنها ۸ مگاپیکسل کیفیت دارد موثرترین سلاح اسمارت فونی است که اهالی کوپرتینو آن را در دستان جهانیان قرار داده اند.

iphone-6-10-100413706-large

البته اگر واقع بین تر باشیم در ماه های اخیر همه ی عوامل پیش تر اشاره شده یعنی رابط کاربری سریع و ساده، اکو سیستمی غنی شده با اپلیکیشن های متنوع در کنار دوربینی با کیفیت که از بهترین الگوریتم های پردازشی تصاویر بهره می گیرد سبب گشته اند تا کاربران آیفون یکی از بهترین تجربه های ممکن از تلفن های هوشمند را به دست بیاورند.

توانایی گرفتن تصاویر بسیار باکیفیت و کامل توسط آیفون بدون کوچکترین درگیری با تنظیمات شاید یکی از مهم ترین قابلیت های این موبایل باشد که تا کنون چندان به آن در تحلیل های مختلف توجهی نشده است. همچنین نباید از یاد برد که هر روز اهمیت کیفیت دوربین تلفن های موبایل در حال افزایش بوده و از همین رو سلاحی که در قلب اسمارت فون اپل گنجانده شده هر لحظه قوی تر و قوی تر می گردد.

اسنپ چت، اینستاگرام، فیس بوک، واتز اپ و توییتر از جمله پلتفرم های مهم ارتباطی حال حاضر هستند که وابستگی زیادی به عکس ها پیدا کرده اند و محتوایشان دیگر تنها به متون تولیدی کاربران محدود نمی شود.

عناوین دیگری مانند پین ترست، تامبلر، فور اسکوئر و... را نیز نباید از یاد برد که در همه ی آنها تصاویر ثبت و به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران نقشی کلیدی ایفا می نمایند. هر کسی که از خدمات و اپهای پیش تر اشاره شده استفاده می کند مسلماً تمایل دارد دوربین موبایلش برای او و اشتراک های کاربریش در کوتاه ترین زمان و البته با تحمل کمترین زحمتی بهترین عکس های ممکنه را ثبت نماید.

استانداردهایی که در دوربین آیفون گنجانده شده تنها در کیفیت تصاویر خلاصه نمی شوند، بلکه پایداری، حفظ واقع گرایی و سرعت عمل نیز از دیگر خواص این دوربین هستند و به واقع هیچ شرکت دیگری هنوز نتوانسته این استانداردها را همانند اپل در تلفن هوشمندش پیاده سازی کند.

DSC04792.0

در طول تمامی سال هایی که اندروید در بازار حضور داشته و با وجود بودجه و زمان زیادی که صرف توسعه ی این پلتفرم گشته است هنوز هم موبایلی تحت سیستم عامل مذکور وجود ندارد که دوربینش به تکامل آیفون رسیده باشد.

برخی از تلفن های هوشمند ارائه شده تحت اندروید دوربینی را عرضه می کنند که در نور کم می توانند عکس های بهتری را نسبت به آیفون بگیرند، بسیاری از آنها از نظر رزلوشن و سرعت فوکوس اعداد به مراتب بهتر و قابل توجه تری را مطرح می نمایند ولی هیچ یک از آنها نتوانسته اند تمامی این خواص را به صورت پکیجی یکجا و همانند تلفن هوشمند اپل در اختیار کاربران بگذارند.

اگر از جنبه ی انصاف بنگریم سامسونگ و ال جی در محصولات خودشان دوربین های بسیار خوبی را گنجانده اند اما نمی توان از ضعف نرم افزاری و اصرار بیش از حد این دو برند کره ای به واضح (شارپ) کردن عکسهای گرفته شده چشم پوشاند، موضوعی که بسیاری از عکاسان حرفه ای تر ابداً آن را نمی پسندند. دوربین های پرچمداران موتورولا بسیار سریع آماده ی استفاده شده و در بازه زمانی ناچیزی به ثبت تصویر می پردازند اما از نظر کیفیت کاملاً متوسط به حساب می آیند.

در مورد موبایل هایی که می سازید و ساختار فنی آنها نگران نباشید و تنها تلاش کنید دوربین آیفون را شکست دهید

سونی در محصولاتش ترکیبی از بهترین سنسورهای تولید شده در کنار فوکوس خودکاری نامطلوب را در دست کاربران می گذارد. ویندوز فون و سری محصولات لومیا به مراتب در این زمینه بهتر بوده اند و دوربین های مطلوب تری را به همراه داشته اند اما اپلیکیشن اختصاصی مایکروسافت برای تصویربرداری علی رغم همه ی امکانات فوق العاده اش هنوز جای کار دارد و البته مسلماً دلیلی وجود دارد که Ari Partinen، مدیر سابق بخش محصولات لومیا، اکنون در زیر تصاویری که با دیگران به اشتراک می گذارد از هشتگ #iPhone6Plus به جای #Lumia1520 استفاده می کند.

با فرا رسیدن سال ۲۰۱۵ و داغ تر شدن بیش از حد رقابت بین سازندگان تلفن های هوشمند سایر برندها با اپل من فقط یک توصیه برایشان دارم، در مورد موبایل هایی که می سازید و ساختار فنی آنها نگران نباشید و تنها تلاش کنید دوربین آیفون را شکست دهید.

ابداً خوشایند نیست که صنعت موبایل تا به امروز نتوانسته یکی از ساده ترین و البته مهم ترین نیازهای کاربرانش را به شکل درخوری پاسخگو باشد و همواره یکجای کار دچار لغزش بوده است. تکنولوژی هایی مانند اولترا پیکسل و یا فوکوس لیزری تنها عناوینی خوش آب و رنگ بوده اند و نتوانسته اند هیچ یک از خلا های موجود را برطرف نمایند.

در بازار امروز تلفن های هوشمند، کاهش ضخامت، افزایش حجم باتری و توان پردازشی همگی به مسائلی عادی و قابل پیش بینی بدل شده اند. به عقیده ی من شرکت ها برای اینکه مشتریان جدیدی را جذب محصولات خودشان نمایند باید بگونه ای عمل کنند که گویی در اصل در حال فروش یک دوربین هوشمند در قالب یک موبایل هستند و اولویت باید با ساخت ابزاری باشد که بتواند تصاویر را در نهایت کیفیت، دقت و با سرعت بالا به ثبت رساند. تنها راه شکست آیفون اپل و تصاحب بازارش دوربین آن است زیرا اندرویدی ها در همه ی عرصه ها به پای رقیب رسیده اند و تنها یک نبرد را باید پیروز شوند تا موفقیتشان تکمیل گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (85 مورد)
  • Samisen
    Samisen | ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

    نظر duke راجب دوربين اپل كاملا درست و منطقي بود ،،،،،،

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • ارام
    ارام | ۳ بهمن ۱۳۹۳

    دروغ و تبلیغات محض بود. مثلا چگونه شرکتی (نوکیا) اجازه گذاشتن هشتگ شرکت رقیبش را به مدیران ارشدش را میدهد. کیفیت و عالی بودن محصولات اپل جای خود دارد . اما نویسنده باید به شعور خواننده و مخاطب احترام میگذاشت.!!!متاسفانه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی