ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان روی کنترل از راه دور تحریک عمقی مغز کار می کنند

بر اساس پژوهش جدیدی که امروز در Science منتشر شد، با تزریق ریز ذرات به درون مغز موش، و قرار دادن آن در معرض یک میدان مغناطیسی خارجی، امکان برانگیختن سلول های عصبی مغز وجود ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

بر اساس پژوهش جدیدی که امروز در Science منتشر شد، با تزریق ریز ذرات به درون مغز موش، و قرار دادن آن در معرض یک میدان مغناطیسی خارجی، امکان برانگیختن سلول های عصبی مغز وجود خواهد داشت. این تکنیک بی سیم تحریک عمقی مغز، می تواند به کاهش رعشه در افرادی که بیماری های عصبی مثل پارکینسون دارند، کمک کند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تحریک عمقی مغز چیز جدیدی نیست اما این تکنیک چرا. در گذشته، محققین با استفاده از ضربان های کوتاه الکتریسیته این کار را انجام می دادند و نتایج بسیار امیدوارکننده ای به دست آورده بودند. برای مثال، افرادی که با بیماری پارکینسون دست و پنجه نرم می کردند وقتی تحت این درمان قرار گرفتند، لرزش اندام های بدن شان کاهش یافت.

اما این مدل درمان چندان هم در دسترس و راحت نیست. نیاز به ایمپلنت مغزی دارد که در این صورت باید به منبع تغذیه ای هم متصل باشد. به این معنا که اگر هیچ روش دیگری کاربردی نبود، پزشکان در نهایت از تحریک عمقی مغز استفاده می کنند.

chen1HR.0

در این پژوهش، محققین یک ویروس دستکاری شده ژنتیکی را وارد مغز موش کردند؛ ویروس مذکور در برخی نورون های خاص، حساسیت حرارتی ایجاد می کرد. سپس، ذرات ریز یون اکسید وارد بافت مغز شد و در معرض میدان مغناطیسی خارجی قرار گرفت. این عمل سبب شد که ذرات حرارت ببیند و نورون ها را بر انگیزند.

ذرات معمولا در همان جایی که تزریق شده بودند باقی ماندند. این یعنی انسان هایی که از بیماری های اعصاب رنج می برند، ممکن است بتوانند این شیوه درمان را تا یک ماه دریافت کنند. ریز ذرات وارد شده به بافت مغزی، علاقه چندان یه تعامل با سلول های اطراف ندارند، مگر اینکه حرارت ببینند.

در هر صورت، این آزمایش فعلا روی موش انجام شده اما به طرزی موفقیت آمیز. بنابراین پیش از آنکه بخواهیم نتیجه آن را در زندگی بیماران عصبی ببینیم، باید آزمایش های بیشتری انجام پذیرد.

برای آسان تر ساختن این پروسه، محققین نانوذراتی با قطر، اندازه و شکل مخصوص ساختند. همچنین، برای بهره وری بهتر از میدان مغناطیسی نیز دستگاهی کاملا جدید ساختند.

حالا قدم بعدی این است که فعالیت های مغزی موش ها را مورد بررسی قرار دهند و ببینند زمانی که نانوذرات در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرند، چه اتفاقی رخ می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۲ اسفند ۱۳۹۳

    اونایی که مغذ ندارن چی :-D

  • BOZORG#
    BOZORG# | ۲۲ اسفند ۱۳۹۳

    قوبلین یه اتک بزن به مخزن بررسی دیجیاتو :D

  • آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 )
    آیییخم و خونواده گلکسی s6 ( اسکی از آیفون و z3 ) | ۲۲ اسفند ۱۳۹۳

    کاش یه کم دانشمندا به فکر درمان بیماری ها و .... بودند

    مثلا کم کردن عوارض شیمی درمانی برای سرطان

    دیروز یه بچه 8 ساله دیدم موهاش ریخته بود خیلی درد داشت دیدن این صحنه ... :(

  • Gublin
    Gublin | ۲۲ اسفند ۱۳۹۳

    بابا یه بررسی بزارید حال و هوای سایت عوض شه!
    بررسی blackberry passport واسه دو هفته پیشه..

  • Mohamad Ir@nI
    Mohamad Ir@nI | ۲۲ اسفند ۱۳۹۳

    فک کنم در آينده خیلی دور کنترلمون دست خودمون نباشه.
    اما استفاده به عنوان درمان بیماری بهتره:D

مطالب پیشنهادی