ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آسمان خراش های شهر لندن در آینده شاید فاقد سایه باشند

ظرف چند سال آینده قرار است به لندن در حدود ۲۵۰ آسمان خراش اضافه شود، این ساختمان های بلند قامت به معنی پدید آمدن سایه هایی عریض و طویل بر روی شهری هستند که به ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۵

ظرف چند سال آینده قرار است به لندن در حدود ۲۵۰ آسمان خراش اضافه شود، این ساختمان های بلند قامت به معنی پدید آمدن سایه هایی عریض و طویل بر روی شهری هستند که به صورت معمول همواره آب و هوایی گرفته دارد و حالا در همین راستا یک شرکت معماری محلی روشی را ارائه کرده تا این مشکل را برطرف نماید.

به گزارش وب سایت Wired کمپانی NBBJ طرح یک جفت ساختمان را ترسیم نموده که به جای سایه، نور خورشید را بر روی خیابان های لندن می آورند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

مهندسان شرکت مذکور برای اینکه شر سایه ها را از پیاده رو و خیابان ها کم کنند، ساختمان هایی را طراحی نموده اند که مکانیسمی به هم وابسته دارند. بر اساس این مکانیسم یکی از آسمان خراش ها همانند یک آینه ی غول آسای خمیده عمل کرده و نور خورشید را به محل سایه ی پدید آمده توسط برج دیگر می تاباند.

قوس آسمان خراشی که نقش آینه را دارد به گونه ای طراحی شده که می تواند در حین بازتابش نور، سایه ی ایجاد گشته توسط جفت خودش را دنبال نماید و بدین ترتیب همواره روشنایی خورشید در حال تابیدن به سطح زمین پایین این دو ساختمان است.

مهندسین شرکت NBBJ با کمک نرم افزار Rhinoceros چندین بار بلوپرینت های طرح خود را بهبود داده اند تا بازتاب نور خورشید به حداکثر مقدار ممکن برسد و می گویند حالا در مرحله ای هستند که سازه ی آنها ساختار مناسبی داشته و می تواند ۶۰ درصد سایه ایجاد شده توسط جفت خود را از بین ببرد.

شاید با خواندن جزئیات این طرح یاد ذره بین هایی بیافتید که در دوران کودکی بوسیله ی آنها قادر می شدیم با مجتمع کردن نور در یک نقطه تکه ای کاغذ را آتش بزنیم و این تصور در ذهن شما رخ بدهد که احتمال دارد عابرین در حال گذر از زیر ساختمان ها نیز به سرنوشتی مشابه دچار گردند.

ولی در جواب باید بگوییم برج های مورد بحث به گونه ای طراحی شده اند که آینه های آنها نور را انتشار داده و از تمرکزش بر روی یک نقطه معین و ایجاد حرارت زیاد جلوگیری می نماید.

Wired در انتهای مطلبش می نویسد این اولین باری نیست که از آینه ها برای بازتابش نور خورشید در یک سازه استفاده می شود. قبلاً نیز اهالی شهری در نروژ با قرار دادن آینه هایی به ارتفاع ۱۷.۵ متر بر روی کوه های اطراف این شهر، سعی کرده بودند تا سایه ی ایجاد شده توسط آنها را از طریق بازتابش خورشید برطرف نمایند.

باید دید طرح هایی مانند آنچه NBBJ ارائه نموده در آینده تا چه حد مورد اقبال عمومی قرار می گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Rivekan
    Rivekan | ۲۴ اسفند ۱۳۹۳

    باید این نکته رو هم لحاظ کنند که با کوچک ترین اشتباه در زاویه ها ممکن هست در بازتاب نور تمرکز نور پیش بیاد و باعث اتش سوزی و گرمای بیش از حد در بعضی نقاط بشه

  • طــــــــــــــــــــــــــــوسي
    طــــــــــــــــــــــــــــوسي | ۲۴ اسفند ۱۳۹۳

    واقعا لازمه
    همینطوریش لندن همش سایست و در کل شهر تاریکیه ...لازمه براشون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی