ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساختمان شناور
علمی

شهری با خانه‌های معلق در هوا؛ ایده ای متفاوت برای مقابله با تغییرات اقلیمی

«آندریاس تجلدفلات» معمار دوست‌دار محیط‌زیست از شرکت Framlab ایده متفاوتی را برای شهرهای آینده دنبال می‌‌کند که در آن ساختمان‌ها در هوا معلق خواهند بود و با این روش می‌توان از تغییرات اقلیمی نیز جلوگیری ...

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

«آندریاس تجلدفلات» معمار دوست‌دار محیط‌زیست از شرکت Framlab ایده متفاوتی را برای شهرهای آینده دنبال می‌‌کند که در آن ساختمان‌ها در هوا معلق خواهند بود و با این روش می‌توان از تغییرات اقلیمی نیز جلوگیری کرد.

این ساختمان‌های معلق که از هوا سبک‌تر هستند به عنوان ایده اصلی شهرسازی در آینده مطرح شده و آندریاس اعتقاد دارد که در بالای شهرها، فضای خالی بسیار زیادی وجود دارد که در آینده و با ظهور فناوری‌های جدید، بتوان از آن‌ها استفاده کرد و حتی دغدغه‌های کمتری در شهرسازی داشت.

ساخت ساختمان شناور از جنس مواد فیبر کربنی

او در ادامه به پروژه Oversky اشاره کرد که در آن تلاش شد تا از فضای خالی بالای شهر به عنوان یک فرصت جدید برای شهرسازی استفاده شود. در این پروژه همچنین به ساخت یک ساختمان شناور با استفاده از مواد فیبر کربنی سفت و سخت اشاره شده است.

همان‌طور که احتمالا مطلع هستید، فیبر کربن ماده‌ای سبک اما بسیار مقاوم است که البته خیلی هم ارزان نیست. مکانیزم استفاده از این ماده به نحوی است که می‌توان در فضای خالی موجود در آن از نوعی سلول حاوی هلیم استفاده کرد.

هلیم نوعی گاز بسیار سبک است که وزن آن حتی از هوا نیز کمتر است. بنابراین با به‌کارگیری این سلول‌های سرشار از هلیم می‌توان بناهایی شناور را برپا کرد. این گاز بر خلاف هیدروژن به سادگی قابل اشتعال نیست و مشکلی را برای ساکنان ساختمان ایجاد نمی‌کند.

البته باید اشاره کرد که این ایده‌ها هنوز در سطح یک تئوری هستند و کاملا مشخص است که دستیابی به چنین پیشرفتی به زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین در پروژه مذکور ابتدا باید دید که مواد مذکور بازدهی خوبی در ساخت یک ساختمان شناور دارند یا خیر. با این حال، تمام این صحبت‌ها علمی بوده و دور از ذهن نیست که طی چندین سال آینده شاهد ارائه نمونه‌هایی از این ساختمان‌های شناور روی آسمان شهرها باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی