ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تلاش دوم SpaceX برای فرود موشک فالکون ۹ ناموفق بود

SpaceX روز گذشته در ساعت ۴.۱۰ عصر به وقت محلی ایالت های شرقی آمریکا، موشک فالکون ۹ خود را به همراه سفینه فضایی Dragon به ایستگاه بین المللی فضایی فرستاد؛ همانگونه که اطلاع دارید، در ماه ژانویه این ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

SpaceX روز گذشته در ساعت ۴.۱۰ عصر به وقت محلی ایالت های شرقی آمریکا، موشک فالکون ۹ خود را به همراه سفینه فضایی Dragon به ایستگاه بین المللی فضایی فرستاد؛ همانگونه که اطلاع دارید، در ماه ژانویه این شرکت تلاش کرده بود که موشک فالکون خود را بر روی سطح یک کشتی پهپاد مانند فرود آورد که ناموفق بود.

در آزمایش روز گذشته نیز اگرچه پیشرفت های بسیاری در هنگام فرود آمدن موشک بر روی دکل کشتی پهپادی ایجاد شد و توانست حتی به آرامی فضای قرار گیری خود را نیز لمس کند اما در نهایت موشک قادر نشد تعادل خود را حفظ کرده و در نتیجه می توان گفت این آزمایش نیز ناموفق بود. در ادامه با دیجیاتو و جزییات این آزمایش همراه باشید.

SpaceX شرکتی خصوصی است که در زمینه امور فضایی فعالیت کرده و توسط میلیاردی به نام ایلان ماسک نیز اداره می گردد. شرکت مورد بحث با انجام آزمایش و پرتاب موشک های فالکون به فضا می کوشد تا آنها را دوباره به سلامت به زمین بازگرداند تا درنتیجه بتوان از آنها چندین بار استفاده کرد. در صورتی که اسپیس اکس در نهایت بتواند این مهم را به سرانجام برساند، هزینه پرتاب موشک و راکت ها به سوی فضا به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

این تکنولوژی از سوی اسپیس اکس فعلا در حال توسعه است و روز سه شنبه، برای بار دوم توسط همین شرکت مورد آزمایش قرار گرفت؛ در این آزمایش یک موشک ۴۲.۶ متری فالکون ۹ به ایستگاه بین المللی فضایی سفر کرد و در هنگام برگشت نیز تلاش شد که موشک بر روی یک سطح در دریا قرار گیرد که ناموفق بود.

Screen Shot 1394-01-26 at 10.45.39 AM

آزمایش اخیر بسیار بهتر از سری اول انجام گرفت و مدیرعامل اسپیس اکس هم در توئیتر خود عنوان کرد که اگرچه این فالکون توانسته عرشه کشتی را لمس کند اما متاسفانه سپس به سمت راست انحراف یافته و همین موضوع نیز سبب افتادنش شده.

SpaceX در تلاش است تا ثابت کند سفرهای ارزان و تجاری به فضا به زودی ممکن خواهند شد؛ کلید این ماجرا نیز در دستان استفاده از راکت ها به شکل چند باره است.

CCmA1JoUMAAijtC

همانگونه که در ابتدای خبر گفتیم، این موشک به همراه کپسول فضایی دراگون به ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب شد و سپس مواد اولیه نظیر آب، مواد غذایی و برخی لوازم مورد نیاز برای انجام آزمایش ها در اختیار فضانوردان مستقر در این ایستگاه قرار گرفت؛ لازم به ذکر است که وزن محموله ی ارسالی ۱۹۵۰ کیلوگرم بوده است. سپس موشک فالکون راه خود را به سوی زمین آغاز می کند و با استفاده از GPS تلاش می کند تا در مقر خود (کشتی درون -پهپاد- مانند) بر روی سطح دریا فرود آید که در نهایت ناموفق بود.

تا پنج سال پیش، هیچکس حتی فکر این را نمی کرد که بتوان یک موشک را چنین فرود آورد اما اسپیس اکس در حال پیمودن راهی برای ساختن آینده است. آینده ای که آزمایش دیروز نشان داد از هر زمان دیگری به ما نزدیک تر بوده و می تواند تا سال های آینده، سفر های فضایی ارزان قیمت را فراهم آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • test8
    test8 | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

    حالا اخبار تا یک هفته میاد میگه "سقوط سفینه فضایی آمریکا"

  • آریا
    آریا | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

    دیشب پرتابش رو به طور زنده دیدیم

  • iMAN
    iMAN | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

    امیدوارم هرچه سریعتر موفق بشه

  • GEEEK
    GEEEK | ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

    اقای مستکین عزیز به نظرتون "excess lateral velocity " رو اشتباه ترجمه نکردین؟ چون انحراف به سمت ترجمه نمیشه بلکه سرعت عرضی بیش از حد عرشه فرود میشه و همین دلیل از پهلو افتادن موشک بوده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی