ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا +Google واقعا تبدیل به شهر ارواح شده است؟

بر اساس تحقیق تازه ای که از سوی موسسه Stone Temple Consulting در روزهای گذشته منتشر گشته، از بین ۲.۲ میلیارد کاربر گوگل، کمتر از یک درصد آنها به شبکه اجتماعی «گوگل پلاس» سر زده و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

بر اساس تحقیق تازه ای که از سوی موسسه Stone Temple Consulting در روزهای گذشته منتشر گشته، از بین ۲.۲ میلیارد کاربر گوگل، کمتر از یک درصد آنها به شبکه اجتماعی «گوگل پلاس» سر زده و آن را بروز رسانی می کنند.

محقق کمپانی مذکور به نام Eric Enge می نویسد: «سال هاست که گوگل با شیوه های مختلف تلاش می کند تا آمار کاربران فعال در این شبکه را افزایش دهد. اما تا چه میزان موفق بوده و واقعا چه تعداد از آنها فعال هستند؟»

آقای Enge بیش از پانصد هزار کاربر را به شکل تصادفی انتخاب نموده و پروفایل پلاس آنها را مورد بررسی قرار داده است. از آنجایی که گوگل پیشتر هنگام ساختن یک اکانت جدید، یک پروفایل پلاس نیز برایتان می ساخت (حال صرفا به شما پیشنهاد ساختن آن را می دهد)، Enge می گوید که بیش از ۹۰ درصد پروفایل ها تا کنون هیچ گونه فعالیتی به خود ندیده اند.

وی این تحقیق را به کل این شبکه نسبت داده و اذعان می کند که در میان ۱۱۱ میلیون کاربر فعال پلاس، تنها ۶.۷ میلیون نفر بالاتر از ۵۰ پست در پروفایل خود قرار داده اند. از سوی دیگر تعداد کل افرادی که بیشتر از ۵۰ موضوع را در ۳۰ روز گذشته در پلاس به اشتراک گذاشته اند صرفا ۳.۵ میلیون نفر است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Eric Enge در ادامه صحبت هایش می گوید:‌ «اگر واقعا دامنه فعالیت عمومی در گوگل پلاس تا این حد پایین باشد، مشخصا زیان آن بسیار بیشتر از سودش است. سوال اینجاست که رهبران گوگل چرا هنوز اقدامی برای بستن این سرویس و پایان دادن به عمرش نکرده اند؟»

وی البته امیدوار است که مدیران گوگل بتوانند در آینده این وضعیت را بهبود دهند، هرچند به گذشته که نگاه کنیم، گوگل معمولا سرویس هایی که با بازخورد مناسب رو به رو نشده اند را متوقف نموده است؛ Orkut، Wave، Buzz، Powermeter و Google Health همه سرویس هایی بوده اند که روزی مدیران کمپانی ساکن مانتین ویو برنامه های بزرگی برایشان در سر می پرورانده اند.

در این میان نظریه های دیگری به جز تحقیق آقای Enge نیز وجود دارد که خبر از اوضاع بدتر این شبکه اجتماعی می دهد. در این نظریه ها گفته شده که گوگل از مدتی پیش، خود اقدامات اولیه برای پایان دادن به عمر پلاس را آغاز نموده، زمانی که Photos و Hangout به عنوان اجزایی جداگانه برای اندروید عرضه شدند، می توانسید ببینید که خود مدیران گوگل نیز کار این شبکه را پس از ۴ سال تلاش بیهوده، تمام شده دانسته اند.

گوگل در این زمینه گفته که هیچگاه قصد نداشته پلاس را به عنوان یک سرویس واحد به کاربران عرضه دارد و هیچ زمانی نیز تمایلی نداشته با فیسبوک وارد میدان رقابت گردد. اگر چنین است، چرا از ابتدا این شرکت، پلاس و همه محتویاتش را به عنوان یک سرویس واحد ارائه داد؟ پس آن همه ادعا در سال ۲۰۱۱، هم زمان با شروع به کار پلاس چه بودند؟ سپس چرا گوگل کاربران را «مجبور» نمود تا جهت استفاده از Hangout یا یوتوب، حساب کاربری شبکه اجتماعی پلاس را بسازند؟ چگونه از این همه اقدام عجیب، کسی می تواند این برداشت و نتیجه گیری را داشته باشد که گوگل نمی خواسته سرویسی عظیم و در تقابل با فیسبوک ارائه دهد؟

ghost-town

هرآنچه که در نظر مدیران گوگل بوده، بر باد رفته است و حالا خود آنها نیز به آینده، به گونه ای دیگر می نگرند. وب سایت معتبر TechCrunch در همین زمینه می نویسد: «گوگل+‌ دیگر یک محصول یا سرویس نیست. صرفا تبدیل به یک پلتفرم شده که هیچ زمان نمی تواند وارد کارزار رقابت با فیسبوک یا توئیتر گردد. حال تیم توسعه این شبکه اجتماعی به جای تفکر در خصوص راه حل برای برون رفت از بحران فعلی، به فکر ایجاد ویجت هایی در اندروید برای شبکه ای است که هیچ کس از آن استفاده نمی کند.

گوگل+ هنوز رسما نمرده؛ حال بیشتر شبیه به مرده ای متحرک بوده که در حال برداشتن آخرین قدم هایش است. مشکل از نوع طراحی + نیست، مشکل اینجاست که گوگل می خواهد کاربران را به زور وادار به استفاده از این سرویس کرده و بر روی تجربه روزانه آنها با «گوگل» تاثیری منفی بگذارد.»

چنین توضیحاتی، به ما می گویند که چرا از بین ۲.۲ میلیارد نفر کاربر گوگل، کمتر از یک درصد آنها به پلاس علاقه مند است. در این میان البته جمعیت کوچکی از طرفداران این سرویس وجود دارد که با تمام وجود هم به آن عشق می ورزند؛ گویا گوگل پلاس برای بعضی ها «جواب» داده اما آنطور که از حقایق پیداست، کسی حتی تمایل ندارد در مورد این شبکه اجتماعی وقتش را تلف کرده و صحبت کند. حال پس از ۴ سال تلاش، یکی از بزرگ ترین برند های جهان صرفا توانسته علاقه ی ۱ درصد از مخاطبین خود را به یکی از محصولاتش برانگیزد. شما شکست را چه می دانید؟

یک تحقیق دیگر بیانگر این موضوع است که گوگل پلاس به شکل سالانه دارای «پسرفتی» ۹۸ درصدی بوده است. اینکه واقعا چه تعداد کاربر به شکل مدارم از این شبکه بهره می گیرند، از سوی گوگل و به شکل عمومی منتشر نشده و به نظر می رسد هیچگاه هم منتشر نخواهد شد. حتی مقصود این شرکت نیز از زنده نگه داشتن این شبکه مشخص نیست. تعداد افرادی که به گوگل پلاس سر می زنند در قیاس با اشخاصی که در فیسبوک وقت می گذرانند بسیار پایین تر است. شاید بتوان گقت که همین ۱ درصد از کاربران نیز به واسطه زورگویی های گوگل و اجبار آنها به استفاده از این سرویس به وجود آمده.

this-is-how-i-feel-after-posting-something-on-google-plus

در هر صورت، گوگل پلاس شاید در گذشته با اهدافی بلندپروازانه تاسیس گشته بود اما حال صرفا در نقش پایه و ستون فقراتی برای محصولاتی نظیر Photos و Hangout است تا یک شبکه اجتماعی که بخواهد به شکل مستقل وارد میدان شده و با فیسبوک به رقابت بپردازد.

در نهایت نام +Google نیز روزی به آن همه سرویس و «شبه شبکه های اجتماعی» که در گذشته از سوی گوگل به وجود آمده بودند اما حال به تاریخ پیوسته اند اضافه خواهد شد. شاید بهتر باشد رهبران گوگل از این پس فکر کنند چگونه می توانند ضریب نفوذ خود را بالاتر برده و مانند Gmail، کاربران را به استفاده از یک سرویس علاقه مند سازند، نه اینکه راهکارهایی ایجاد نموده تا کاربران برای بهره گیری از سرویس هایی محبوب تر، مجبور به استفاده از سرویس هایی ناموفق نظیر گوگل پلاس باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • مهمون
    مهمون | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    من از سرویس های گوگل لذت میبرم و دوست دارم استفاده کنم از شون

  • jafar
    jafar | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    وقتی گودر و نابود کرد باید فکر اینجاهاشم میکرد
    تازه بازم آدم نشد زد اورکات هم ترکوند

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    فکر کنم این Google+ تا همین الانش هم به علت مسائل فنی زندس. google play games ، گروه های بتا تست برای App های google play و کلی سرویس دیگه یه جوری به این وابسطن که اگر نبودن احتمالا تا الان دیگه google+ای هم نبود. این شکلی فکر کنم گوگل مجبور بشه بیاد یه جایگزین بهتر درست کنه و از نو شروع کنه ، چون خیلی سیستم هاشو بهش وابسطه کرده

  • tohid_heshmati
    tohid_heshmati | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    گودر (گوگل ریدر) راه بیوفته مشتریشم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی