ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محمود واعظی
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: تولید شبکه های اجتماعی داخلی وظیفه من نیست

بحث شبکه های اجتماعی موبایلی و اپلیکیشن های پیام رسان، این روزها در همه محافل داغ است و کمتر کسی پیدا می شود که در این باره سخنی بر زبان نیاورد. برنامه های کاربردی تلفن همراه ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰

بحث شبکه های اجتماعی موبایلی و اپلیکیشن های پیام رسان، این روزها در همه محافل داغ است و کمتر کسی پیدا می شود که در این باره سخنی بر زبان نیاورد. برنامه های کاربردی تلفن همراه مصرف کنندگان زیادی در داخل کشور دارند و موضوع داخلی شدن شان مدتی است که مطرح می شود.

عده ای ایجاد این شبکه ها در داخل کشور را ضروری می دانند و برخی آن را هدر دادن هزینه ها ارزیابی می کنند. بعضی از کارشناسان معتقدند برای حفظ منافع ملی و خارج نشدن اطلاعات باید این برنامه های کاربردی را در داخل کشور تولید و روی آنها هزینه کرد ولی در مقابل متخصصین و کارشناسانی هم هستند که می گویند برای حفظ منافع ملی می توان سرور برنامه ها و سایت های مشهور را با همکاری خودشان در کشور ایجاد کرد تا نگرانی ها بر طرف گردد.

مهم این است که شبکه های اجتماعی موبایلی و برنامه های پیام رسان جهانی، طرفداران زیادی در داخل کشور پیدا کرده اند و اپلیکیشن های داخلی به غیر از یک یا دو نمونه، مخاطبین بسیار کمی دارند.

اما این شبکه ها و اپلیکیشن ها باید توسط دولت ایجاد گردد یا بخش خصوصی؟ در دنیا این روند چگونه است؟ حمایت از این برنامه ها باید چگونه و توسط کدام نهاد صورت پذیرد؟

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این سوالات پاسخ داده است. برای اطلاع از سخنان متولی ICT کشور در ادامه همراه دیجیاتو بمانید.

خیلی ها معتقدند که برنامه هایی مانند وایبر دارای زیر ساخت های امن نیستند و ما باید در کشور با تولید شبکه های اجتماعی موبایلی و حفظ اطلاعات ارتباطی هم میهنان در داخل کشور جلوی ناامنی های ارتباطی را بگیریم تا بستر مناسبی جهت ارتباط بین ایرانیان فراهم گردد.

وزیر ارتباطات به این نظریه پاسخ داد: تولید و رونق شبکه‌ های اجتماعی داخلی تا حدی که استفاده از آنها عرف شود حرف درست و بجایی است که جزو سیاست‌ های کاری ما نیز به حساب می آید.

محمود واعظی اضافه کرد: نمی‌خواهیم جای بخش خصوصی و دانشگاه بنشینیم، زیرا واتس اپ، وایبر و فیسبوک هم که نمونه های موفق جهانی هستند توسط شرکت های خصوصی ظهور یافته‌ اند.

line viber whatsapp telegram

به اعتقاد متولی ICT کشور، ساخت چنین اپلیکیشن ها و برنامه هایی، برای دولت هزینه گزافی در بر دارد و بخش خصوصی باید مسئول این کار باشد. او در این باره افزود: بخش خصوصی می‌ داند چگونه از کالای خود پول درآورد اما دولت برای ارائه محصولی خاص باید به طور مداوم در آن پول تزریق کند.

محمود واعظی در زمینه پشتیبانی از این طرح ها و پروژه ها تاکید کرد: همانطور که قبلا اعلام کرده‌ ام، از بخش خصوصی فعال در این زمینه‌ ها حمایت می‌ نمایم و چون جزو اولویت‌های کاری بنده است، حتما وقت و توانم را برای پیشتیبانی و حمایت از آنها می‌ پردازم.

او به برنامه بیسفون اشاره کرد و گفت: مشترکان این اپلیکیشن پیام‌ رسان داخلی، بیش از 800 هزار نفر شده اند. به همکارانم گفته‌ ام که اگر مشکل فنی دارند یا از محل وام وجوه اداره شده یاری می‌خواهند به آنها کمک کنند زیرا 5 یا 10 نفر دانشجو نمی‌ توانند بدون کمک کار بزرگی انجام دهند.

محمود واعظی تاکید کرد که مردم نباید انتظار داشته باشند من به عنوان وزیر ارتباطات بیایم برای آنها شبکه اجتماعی تولید کنم و وظیفه من ساخت و ارائه شبکه اجتماعی نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • احمد
    احمد | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

    همون بهتر كه وظيفه شما نيست چون مطمئناً شبيه سيستم عامل ملي ميلياردها تومان هزينه ميشه و آخرش هم به هيج جا نمي رسه مجلس محترم هم تو مجلس معلوم نيست چكار مي كنند يكيشون نيست كه بگه اين همه خرج سيستم عامل ملي شد نتيجه اش كجا رفت !!! قابل توجه مسئولين كه خوشبختانه موضوع تحريم بهترين گزينه براي بهانه آوردن است حتما استفاده كنيد!!

  • Alireza Nadry
    Alireza Nadry | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    این وضع خیلی بده که فقط کارمون شده غر زدن! دیجیاتوی عزیز لطفاً اگه راهی برای اعتراض کردن به این وضعیت اینترنت و نرم افزار های گفت و گو و اجتماعی هست اعلام کنید! هیچ آی اس پی ای هم این وضعیت رو گردن نمی گیره و مقصر هم نیستند. پس چه ارگانی باعث این شرایط شده؟

  • احمد
    احمد | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    اگر دولت اعتماد سازی کنه مردم به سمت شبکه های اجتماعی داخلی هم میرن.
    مردم بدون دلیل بی اعتماد نمیشن که.
    من کاملا اعتقاد دارم دولت باید نظارت در فضای مجازی داشته باشه چون برای امنیت (نه امنیت به معنای فرهنگی و ... که بعضی ها تبلیغ می کنن چون اون موضوعات کاملا شخصی هستن. امنیت به معنی امنیت واقعی برای جان و مال مردم. ) لازم هست. اما نباید حریم خصوصی کسی و خدشه دار کنه و یا آزادی و از مردم بگیره. هرکس آزاده به شیوه ای که دوست داره زندگی کنه در صورتی که امنیت جانی و مالی کسی و در خطر قرار نده.
    من فکر می کنم با مشکلات فرهنگی ای که ما داریم سالها و سالها طول میکشه اعتماد در جامعه ایجاد بشه.
    سالها و سالها ..

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی