ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اچ پی به طور موقت پیشرفت پروژه ابرکامپیوتر خود به نام Machine را متوقف کرد

پیشتر در خصوص ابرکامپیوترهای جدید HP تحت عنوان «Machine» برایتان نوشته بودیم. ابرکامپیوترهای این شرکت که آنها را با نام Machine می شناسیم در اصل حافظه دستگاه را مدیریت کرده و بر اساس نیاز، در هر مقطع ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

پیشتر در خصوص ابرکامپیوترهای جدید HP تحت عنوان «Machine» برایتان نوشته بودیم. ابرکامپیوترهای این شرکت که آنها را با نام Machine می شناسیم در اصل حافظه دستگاه را مدیریت کرده و بر اساس نیاز، در هر مقطع زمانی، نوع خاصی از پردازش کامپیوتری را در پیش می گیرند.

پروژه ی Machine در سال گذشته کلید خورد و در آن زمان، HP قصد داشت تا نوع خاصی از چیپ حافظه را به نام Memristor در آن به کار گیرد. چیپ های حافظه Memristor در اصل سرعتی برابر با چیپ های DRAM دارند اما برتریشان این است که می توانند برای همیشه و بدون نیاز به انرژی، داده ها را نگه داری کنند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اچ پی انتظار داشت که چیپ های Memristor تا سال ۲۰۱۳ آماده به کار گشته و به طور کلی نیز بتوان از آنها استفاده ی تجاری به عمل آورد؛ هنوز اما شرکت مذکور با همکاری شرکت کره ای فعال در صنایع نیمه هادی به نام Hynix، نتوانسته اند فناوری مورد بحث را به مرحله بهره برداری برسانند. HP پس از مواجه شدن با مشکلی که ذکر شد، به جای تسلیم شدن، تصمیم گرفته تا نوع دیگری از حافظه های رم را مورد استفاده قرار داده و ایده های بلند پروازانه خود را برای استفاده از Memristor ها، فعلا رها کند.

اچ پی متصور بود که با معماری جدید کامپیوتری خود به نام Machine، می تواند باعث برچیده شدن مزارع دیتا سنتر گشته و هر مزرعه دیتا سنتر را صرفا در ابعاد یک کامپیوتر با اندازه یک یخچال درآورد که مشخصا انرژی برق بسیار کمی نیز برای تامین نیروی آن کافی بود. برای رسیدن به این مقصود، اچ پی از روش های محاسباتی خاصی در خوشه بندی هسته های پردازنده، مدارهای فوتونیک و یک حافظه عظیم یکپارچه (که نقش هارد درایو و رم را به شکل یکسان بازی می کرد) بهره گرفت. برای انجام آخرین بخش اما (ایجاد یک حافظه ی یکپارچه) اچ پی به شدت نیاز داشت تا Memristor ها را آماده بهره برداری نماید. (زیرا Memristor ها می توانستد بدون استفاده از انرژی برق، داده ها را در خود جای دهند) از سوی دیگر محققان اچ پی اذعان داشتند که ایده هایشان صرفا توسط چیپ های حافظه ی memristor تحقق پذیر است و زیر بار استفاده از حافظه های فلش یا DRAM نرفتند.

اکنون ولی مدیر ارشد بخش فناوری اطلاعات اچ پی به نام مارتین فینک، اذعان دارد که «باید یک قدم به عقب برداشته و در حال حاضر بلندپروازی های کمتری داشته باشیم». پروژه ی بلندپروازانه ی اچ پی اکنون تبدیل به یک کامپیوتر «حافظه محور» بر مبنای لینوکس شده که از چیپ های حافظه ی DRAM بهره می گیرد. آقای فینک به نیویورک تایمز می گوید: «ما بیش از اندازه خود را به چیپ های Memristor وابسته کرده بودیم.»

hp-machine-memristor-2015-06-05-01-w600
یک مدل مفهومی مکانیکی از Machine، ساخت اچ پی

استفاده از چیپ های DRAM مشخصا ادعاهای پیشین اچ پی در خصوص نحوه کارکرد Machine و برچیدن مزرعه های دیتا سنتر را بر باد خواهد داد اما هنوز هم نسبت به کامپیوتر و سرورهای عادی، با ۳۲۰ ترابایت حافظه اش یک دستاورد محسوب می شود. اکنون ایده ی شرکت یاد شده این است که نمونه ی اولیه ای از یک کامپیوتر «رم محور» تولید کرده و توسعه دهندگان را به آن علاقه مند سازد و سپس در آینده ایده ابتدایی خود را، یعنی نوعی از کامپیوتر که بتواند حافظه خود را میان رم و هارد درایو مدیریت کند را معرفی نماید. محصول نهایی البته با چیپ های حافظه ی Memristor به بازار خواهد آمد؛ البته هر زمانی که آنها آماده ی بهره برداری و رسیدن به دست مصرف کنندگان باشند.

HP همچنان نقشه های بزرگی برای Machine در سر دارد و تصمیم گرفته تا ۵۰۰ میلیون دلار دیگر را در راه رسیدن به اهداف نهایی اش، هزینه کند. کمپانی مورد بحث متصور است که در نهایت می تواند ایده هایش در ابعاد یک اسمارت فون عملی ساخته و به کاربران، هوشی مصنوعی نظیر قابلیت Google Now را بدون نیاز به منابع و سرورهای خارجی، عرضه دارد. منتقدان البته باور دارند که تا زمان آماده شدن چیپ های حافظه Memristor، همه این گفته ها صرفا رویایی هستند در پس زمینه ی ذهن اچ پی؛ خود شرکت یاد شده نیز اکنون هر گونه پیشرفت در پروژه را وابسته به آماده شدن چیپ های مذکور می داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • مقاله توپ
    مقاله توپ | ۱۷ خرداد ۱۳۹۴

    حالا به این می‌گن یه مقاله برازنده سایت تکنولوژی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی