ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش دیجیاتو از استارتاپ ویکند گردشگری

صنعت گردشگری ایران پتانسیل رشد بالایی دارد اما متأسفانه به دلیل بی توجهی ها و مدیریت ناصحیح، نتوانسته آن طور که شایسته است، شکوفا شود. هر چند با روی کار آمدن دولت جدید، ورود توریست‌های ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۵

صنعت گردشگری ایران پتانسیل رشد بالایی دارد اما متأسفانه به دلیل بی توجهی ها و مدیریت ناصحیح، نتوانسته آن طور که شایسته است، شکوفا شود. هر چند با روی کار آمدن دولت جدید، ورود توریست‌های خارجی به کشور افزایش چشم گیری داشته، اما هنوز هم بسیار ناچیز است.

مشکلات بسیاری بر سر راه صنعت گردشگری ایران وجود دارند که مهم ترین آن ها، نظام مکانیکی این صنعت است. در حالی که دیگر کشورهای دنیا سیستم خود را کاملاً الکترونیکی کرده اند و کارهایی از قبیل دریافت اطلاعات، خرید تورها، رزرو هتل و انواع خدمات گردشگری را آنلاین انجام می دهند، ما هنوز درگیر کاغذ بازی هستیم و کارها را دستی پیش می بریم. علاوه بر این، ایجاد فضای ایران هراسی در بسیاری از کشورها و نبود محتوای مناسب برای آگاه ساختن تورسیت ها از محیط و گردشگری ایران مشکلات را دو چندان کرده است.

استارتاپ ویکند گردشگری، اولین رویداد استارتاپ ویکند ایران با موضوع گردشگری است که از 20 تا 22 خرداد در مجموعه کاخ نیاوران تهران برگزار شد. در این رویداد، متخصصان حوزه گردشگری، متخصصان فنی و افراد صاحب ایده و سرمایه گرد هم آمدند تا طی یک آخر هفته، کسب و کاری مرتبط با گردشگری راه اندازی کنند و استارت صنعت گردشگری ایران را بزنند. تأکید اصلی این رویداد، حرکت به سوی الکترونیکی کردن این صنعت بود. از این جهت، استارتاپ ویکند گردشگری الکترونیک نیز نام گرفت.

در ادامه با گزارش دیجیاتو از استارتاپ ویکند گردشگری همراه باشید.

اناتنبا

رویداد در فضای باز مجموعه نیاوران برگزار شد و محیط بسیار زیبا، آرامش بخش و دل انگیزی در اختیار تیم ها قرار داده شده بود.

درو

1- علی رحمتی 17 سال سابقه کار در صنعت گردشگری را دارد. او 6 سال است که در آژانس گردشگری خودش فعالیت می کند و با توجه به حیطه کارش، تصمیم گرفت در استارتاپ ویکند گردشگری شرکت کند تا ایده هایی هم برای کسب و کار خوش کسب کند: «آقای جعفری این ایده را ارائه کرد و من خوشم آمد. ایده ایشان را دوست داشتم چون خودم هم قبلاً به آن پرداخته بودم و آشنایی کامل داشتم. به همین دلیل تصمیم گرفتم با او همکاری کنم.»

ایده تیم آن ها که «درو» نام دارد، مربوط به توسعه توریسم روستایی است. درو می خواهد بین زندگی مدرنیزه و شهری، و زندگی ایرانی و روستایی پیوند ایجاد کند. به عقیده آقای رحمتی، ایده ایده برای هر دو جامعه جذابیت دارد. برای شهری ها، فرار از زندگی مدرن و دستیابی به آرامش و امنیت فکری در تجربه روستایی. بیشتر تمرکز کار آن ها درباره انتقال تجربه زندگی روستایی به مردم شهری است مثل جمع آوری محصولات کشاورزی و آشنایی با فنون آن.

علی رحمتی می گوید: «ضمن رفت و آمد مردم شهری و هموطن های روستایی، تحول فرهنگی نیز رخ می دهد. مردم شهری متوجه صفا و صمیمتی می شوند که بین ما بوده و در جوامع شهری کمرنگ شده است. مردم روستایی نیز از فرهنگ قدیمی و خشک و تعصبی کم فاصله می گیرد و متعادل تر می شود. جنبه های مادی و معنوی آن هم برای هر دو طرف است. جنبه مادی آن هم برای ما که گردش می بریم است و هم این که دوستان شهری با دیدن محصولات و فرهنگ روستایی می توانند خرید کنند و تبادل مالی به وجود می آید.»

توریسم روستایی به صورت محدود در شمال کشور، اصفان، استان فارس و ... وجود دارد. ایده شما از چه جهت متمایز است و چطور آن را اجرا می کنید؟

امروز گردشگری روستایی بیشتر گردشگری طبیعت شده و افراد در خانواده روستایی زندگی نمی کنند. در ایده ما مردم می توانند با آن ها زندگی کنند و از نزدیک لمس زندگیی روستایی را لمس کنند. خودشان نان بپزند، بروند سر زمین، میوه بچینند، با خانواده روستایی زندگی می کنند و ... .

ما قصد داریم از طریق ساختن وب سایت خودمان را معرفی کنیم. مشتری تعیین می کند چه سرویسی می خواهد. ما نیز با داشتن اططلاعات، پکیج او را تهیه می کنیم.

لوکال فود

2- آرمان حاجی زاده متالورژی خوانده است. او پس از مدتی از تحصیل انصراف داد و شرکت خودش را برپا کرد و اکنون در زمینه طراحی وب فعالیت می کند. او درباره دلیل حضورش می گوید: «نفوذ اینترنت بسیار بالا و بازار استارتاپ ها و توریسم کاملاً دست نخورده است و نمی توان به راحتی از آن گذشت.»

ایده گروه شما چیست؟

دوستم گفت: «تو دوست نداری وقتی به مسافرت می روی، اپلیکیشنی باشد که بتوانی به راحتی غذای محلی آنجا را تهیه کنی؟» من هم گفتم برو ایده را ارائه کن. و رأی بالایی هم آورد. نام این ایده Local Food یا همان غذای محلی است.

ایده ما یک اپلیکیشن بود با تمرکز بر غذاهای محلی هر شهر که بعداً تغییر کرد و گسترده تر شد. مثلاً فرض کنید در تهران باشید و غذای محلی گیلکی بخواهید. ما همچنین روی کارآفرینی اجتماعی تأکید داریم تا خانم های خانه دار بتوانند در خانه غذا تهیه کنند. ایده ما کارآفرینی خانگی را با فضای آنلاین در می آمیزد. نمونه های مشابه و رقیب ما بیشتر بر فضای وب تمرکز دارند و کاملاً رستورانی کار می کنند ولی ما واقعاً غذای خانگی درست می کنیم. ما حالت شبکه اجتماعی را هم به وجود آورده ایم که مردم بتوانند درباره غذاها نظر بدهند و آن ها را رتبه بندی کنند.

غذاها را چطور به دست مشتریان می رسانید؟ مدیریت چنین شبکه وسیعی بسیار سخت است.

یک ضرب المثل هست که می گوید «Think Big, Act Small». ما از یک منطقه کوچک شروع می کنیم و سیستم دلیوری آن منطقه را راه می اندازیم. سپس به تدریج آن را گسترش می دهیم. هدف ما بیشتر توریست های داخلی است چون مزاج خارجی ها طبق تحقیقات ما متفاوت است. البته تهیه غذا مطابق با سلقیه و مزاج خارجی ها کار مشکلی نیست و اگر کسب و کار راه بیفتد، می توان انجامش داد.

مسیر سبز

3- خانم زهرا فریمانی با ایده مسیر سبز در استارتاپ ویکند گردشگری شرکت کرده است. او لیسانس صنایع و کارشناسی ارشد MBA دارد. خانم فریمانی معتقد است که وقت سرمایه گذاری در این صنعت فرا رسیده و باید کمبودهایی که پاسخ مناسبی برایشان وجود ندارد، برطرف شوند و این صنعت رشد کند.

مسیر سبز، بهترین مسیر سفر با کمترین هزینه را به شما معرفی می کند. مثلاً اگر بخواهید از تهران به مشهد بروید به شما انواع اطلاعات سفر از قبیل روزهای امکان پذیر، انتخاب های مختلف مثل هواپیما، قطار، کشتی، اتوبوس و سواری را در اختیار شما می گذارد. این تیم قصد دارد با استفاده از خدمات چارتر، بلیط های حراجی را نیز در اختیاران گردشگران قرار دهد. سرویس آن ها در حقیقت واسطه ای است بین ارائه دهندگان خدمات گردشگری و مسافران.

xtraveler

4- مهدی فریمانی مدرک MBA دارد. او می گوید که دوست داشته یک استارتاپ ویکند در حوزه گردشگری ایجاد کند و همین دلیل حضورش بوده است. ایده او، ایجاد یک بستر برای عرضه تجربه های افراد محلی است تا گردشگرها بتوانند به آن مراجعه و پیشنهادها را خریداری کنند. توضیحات بیشتر در مورده ایده xTraveler را از زبان خود آقای فریمانی بخوانید:

گردشگر به سایت ما مراجعه می کند و با پیشنهادهایی مثل تورهای شهری و تور طبیعت گردی یا فعالیت های خاص و ... مواجه می شود. روی افراد محلی تأکید می کنم چون لزوما با راهنمای تور حرفه ای طرف نیستیم و افراد عادی تجربه خودشان را در اختیار ما می گذارند.

افرادی که برای گردشگری می روند دنبال کارهای معمولی نیستند، دنبال تجربه های خاص گردشگری هستند و ما ارتباط مستقیم بین ارائه دهنده پیشنهاد و گردشگر ایجاد می کنیم. در اینجا ما دو جامعه داریم: گردشگر و میزبان محلی. میزبان محلی یک فعالیت خاص را پشنهاد می دهد؛ مثلاً امروز من شما را با یک قیمت خاص به جاهای مشخصی در تهران می برم. معمولاً مکان هایی که گردشگران محدود است: کاخ گلستان، موزه جواهرات و جاهای روتین.

20150611_171926

گردشگرانی که شخصی و بدون تور می آیند هم دوباره به همان جاها می روند در حالی که می توانند تجربه ای خاص داشته باشند. چون تور آن ها را محدود نکرده و می تواند به جاهایی برود که گردشگر تور دسترسی سخت است. مجموعه این پیشنهادها یک فروشگاه تشکیل می دهد. گردشگر پس از انتخاب تور خود، پرداخت می کند. بعد از انجام سرویس نیز ما پول را با کسر کمیسیون به حساب میزبان محلی می ریزیم.

5.-«ایرانمون» سامانه ای است برای دریافت اطلاعات مناطق مختلف گردشگری از مردم و استفاده از آن ها برای مقاصد گردشگری و بازنشر آن ها در اینستاگرام. متأسفانه تیم ایرانمون اطلاعات بیشتری در اختیار دیجیاتو قرار نداد.

شهر و شعر

6- خانم نفیسه عطایی دانشجوی ارشد بازاریابی گردشگری است و کارشناسی ادبیات انگلیسی دارد. او علاقه بسیاری به ادبیات فارسی دارد و می گوید که همیشه دغدغه اش این است که چرا ما ادبیات فارسی را به طور شایسته به دنیا معرفی نکرده ایم. به همین دلیل، قصد دارد با ایده اش به نام «شهر و شعر»، ادبیات را به تمامی دوستداران آن، به ویژه گردشگران بیشتر بشناساند.

«قصد داریم وبسایتی برای ارائه تورهای و محصولات ادبی ایجاد و در حوزه ادبیات اطلاع رسانی کنیم. مشتریان ما تمام فارسی زبانان دنیا، دانشجویان زبان فارسی و تمام دوستداران فرهنگ ایرانی و فارسی هستند. ما تورهای موضوعی و شخصیتی برگزار می کنیم مثل تور مولانا، تور فردوسی و ... تا افراد با زندگی و محیط زندگی آن ها آشنا شوند. فعالیت های فرهنگی مثل شعر خوانی، دکلمه، نقد شعر و ... نیز برای درک بیشتر ادبیات و دوستی با فرهنگ فارسی جزو برنامه های ما است.

ددر

7- گردشگری کودک، ایده ای است از خانم تکتم اصغری که به «دَدَر» تغییر نام پیدا کرد. تیم او قصد دارد تورهای کودک را توسعه دهد تا کودکان بتوانند در تورهای مختلف، از یک روزه تا دوره ای شرکت کنند. آن ها می خواهند بستری را فراهم کنند تا خانواده ها از امنیت فرزندانشان، اطمینان حاصل کنند. در این تورها، علاوه بر فعالیت های تفریحی، برنامه های آموزشی نیز برای کودکان ارائه خواهد شد.

fit tours

8- خانم کتایون صائب 8 سال در حوزه گردشگری فعالیت کرده است. ایده تیم آن ها Fit Tours نام داشت که از طرف سرپرست تیم آن ها، آقای فرزین شواخ ارائه شد. خانم صائب در مورد انگیزه شان از شرکت در این رویداد می گوید: «دوست دارم خودم در آینده کسب و کاری در این زمینه داشته باشم و به نظرم شرکت کردن در اینجا تجربه ای به من می دهد که بتوانم مدل تجاری تهیه کنم؛ یک تجربه عملیاتی خیلی خوب که بعدا بتوانم ایده خودم را پیاده کنم.»

خانم صائب در مورد ایده فیت آیتینری بعدا به فیت تور تغییر نام داد می گوید: «ماهیت این ایده، سفر بهینه بر اساس اولویت ها است تا بتوانید جاذبه های گردشگری یک شهر را ببینید و از خدمات آن، بهترین استفاده را داشته باشید. بسیار پیش آمده که بدون شناخت جاذبه های یک شهر به آن جا سفر کنید و وقتی بر می گردید، متوجه می شوید کلی از جاذبه ها را از دست داده اید. این ایده از اینجا سرچشمه گرفته است.»

ابن سینا

9- حبیب کمال، 12 سال کار در عرصه گردشگری و مدیریت آژانس کار کرده. او همچنین راهنمای تور است و 2-3 سالی هم می شود که در زمینه گردشگری الکترونیک فعالیت می کند. ایده تیم آن ها ابن سینا نام دارد: «آقای مهندس احمدی که برنامه نویس هستند ایده تیم ما را ارئه کردند. ایده ابن سینا مربوط به گردشگری سلامت است. این سرویس، پتانسیل های سلامت و پزشکی ایران را معرفی و در قالب بسته هایی به مسافران خارجی ارائه می کند. کشورهایی مثل هند و مالزی و برزیل و سنگاپور و تایلند بزرگترین کشورهای توریسم سلامت هستند. ایران هم پتانسیلش را دارد که در این حوزه رشد کند. در حال حاضر، کشورهای خلیج فارس حسابی مشغول کار کردن در این حوزه هستند.»

آشیانه

10- خانم دینا چراغوند با ایده اش به نام آشیانه در استارتاپ ویکند شرکت کرده است. او به عنوان راهنمای گردشگری فعالیت داشته و فوق لیسانس برنامه ریزی گردشگری دارد. خانم چراغوند همچنین مدیر بازاریابی آژانس درناگشت برای تورهای ورودی به ایران است. او از طریق دوستانش در تیم برگزارکننده رویداد با استارتاپ ویکند آشنا شد و تصمیم گرفت ایده اش را مطرح کند:

«هدف ما، ایجاد رستوران های زنجیره ای برای سرو غذای ایرانی و محلی به گردشگران خارجی است. گردشگران اغلب مشکل تکراری بودن غذا را در ایران تجربه می کنند. هر جا می روند کباب و جوجه کباب می خورند و بعد از مدتی خسته می شوند. آن ها به تنوع غذایی نیاز دارند و ما تصمیم داریم این جای خالی را پر کنیم.»

در مراسم اختتامیه که با حضور آرش نورآقایی، ویدار اندرسن و تیم داوران این دوره برگزار شد، تیم های برنده مشخص شدند. ددر رتبه سوم، ایرانمون رتبه دوم و تیم درو رتبه اول را کسب کرد. تمامی تیم ها جوایزی از جمله یک سال هاست و دامنه رایگان برای وب سایت دریافت نمودند و ایده های آن ها، در بخش رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد ثبت خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Alireza
    Alireza | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

    این استارت آپ ها ورودیه هم میگیرن ؟ اگر مجانی هست ، بریم یکم ایده هاشون رو مسخره کنیم .

  • مهران
    مهران | ۲۴ خرداد ۱۳۹۴

    من دوبار توی استارتاپ شرکت کردم. به یه نتیجه ای رسیدن که شاید براتون جالب باشه.

    به غیر از ایده های خاصی که واقعا دارن یه دردی رو دوا می کنن که تعدادشون بسیار بسیار اندک هست، بقیه ایده دارن یه سری مشکلات جزئی رو حل می کنن. درواقع صاحبان ایده ها، به خاطر مشکلات جزئی که دارن استارتاپ راه میندازن، یه مقدار داریم زیاده روی می کنیم چون فکر می کنیم هر مشکلی راهش استارتاپه، در صورتی که خیلی از این مشکلاتی که مطرح میشه بدون استارتاپ و یا از طریق استارتاپ های مشابه به راحی حل میشه.

    مثلا همین ایده که گفتن توریست ها با مشکل خوردن غذاهای تکراری مواجه هستن، خب این دیگه استارتاپ نمیخواد که، اگه اینطوری پیش بریم که تو استارتاپا خفه میشیم. این مشکل به راحتی از طریق استارتاپ های گذشته مثل فیدیلو و یا مستر تیستر قابل حل هست. کافیه وقتی که روی گسترش این استارتاپ قرار هست گذاشته بشه روی فیدیلیو گذاشته بشه.
    فیدیلو هم یه بخش به عنوان معرفی غذاهای محلی در نقاط مختلف ایجاد می کنه.

    تورو خدا هر مشکل جزیی رو واسش استارتاپ نمیشه زد که. کم کم حس میکنم استارتاپ داره مد میشه. ما ایرانیام که خففففن فقط دنبال مد هستیم. هرکی رو میبینی میخواد انصراف از تحصیل بده یا متنفر از کارمند بودن شده، یکی نیست بگه اخه همین استارتاپ هم کارمند میخواد یا نه.

    به جای اینکه هدفون حل مشکل باشه،هدفمون شده حتما استارتاپ زدن. اقا اگه هدفت کمک به مملکته شاید توی یکی از استارتاپایی که الان موفق شده بتونی کار کنی و مفید تر واقع بشی.

    منکه خودم اگه ببینم مشکلی که من میخوام حلش کنم دیجیاتو داره روش کار می کنه دیگه پا نمیشم یه دیجیاتوی دیگه بزنم، سعی می کنم بپیوندم به دیجیاتو، به شرطی که واقعا هدفمون حل کردن مشکل باشه نه صرفا استارتاپ زدن.

    • atrin_salehi
      atrin_salehi | ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

      شما درست میفرمایید اکثرا هی میخواهیم صورت مسله جدید ارائه بدیم تو فکر این نیستیم که یه جورایی دارم الکی کار هارو پیچیده میکنیم

  • سوتابایت
    سوتابایت | ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

    چه راحت ایده دادن!! البته سطح ایدها پایین بود!!
    ایده Local Food خوب بود! آشپزی تو خونه و کسب درآمد!
    ایده من ربط مستقیمی داره با ساعت 9 داره!! از دادن اطلاعات بیشتر معذورم!!

  • M_2
    M_2 | ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

    پیاده کردن چنین ایده هایی اون هم در مورد توریسم روستایی ، قبل از هر چیز نیاز به زیرساخت ارتباطی درست و بسامانی دارد که خیلی از شهر های ما هنوز از داشتن آن ها محرومند حالا ما به فکر روستا ها و خارج شهرهامون هستیم !

    * ما خییییییییییییییییییییییییییییییییییلی باحالیم *

  • حاجی واشنگتون
    حاجی واشنگتون | ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

    جایزه های استارت آپ تو حلقم.

مطالب پیشنهادی