ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو؛ Huawei P8

هواوی از موفق ترین برندهای حاضر در بازار ایران به شمار می رود که بر اساس پیشبینی ها حدود یک چهارم از فروش موبایل های هوشمند را به خود اختصاص داده است. تا پیش از این ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۵

هواوی از موفق ترین برندهای حاضر در بازار ایران به شمار می رود که بر اساس پیشبینی ها حدود یک چهارم از فروش موبایل های هوشمند را به خود اختصاص داده است. تا پیش از این برگ برنده محصولات این شرکت قیمت های تهاجمی آن به شمار می رفت، اما هواوی در استراتژی تازه خود تصمیم گرفته با تمرکز بیشتر روی محصولات رده بالا، به افزایش کیفیت ساخت و در نتیجه آن نسبت به افزایش پرستیژ تولیداتش در بازار اقدام کند.

سازنده چینی در روند جدید خود با انتخاب امکانات سخت افزاری مناسب و نوآورانه در کنار قابلیت های نرم افزاری متنوع، تلاش کرده است مزیت های رقابتی خود در مقابل رقبای بیشمار را افزایش دهد. هرچند این رویه در نهایت موجب خواهد شد هواوی یکی از مهمترین ابزارهای رقابتی خود یعنی قیمت پایین را از دست بدهد، اما باید دید این شرکت در اولین تلاش خود برای ارائه پرچمداری درخور تر از پیش، تا چه حد توانسته بین کیفیت ارائه شده و هزینه پرداختی توسط خریدار، توازن ایجاد کرده و حضور خود در بازار تلفن های هوشمند رده بالا را پررنگ تر کند.

برای پرداختن جزئی تر به این موضوع با بررسی اختصاصی دیجیاتو از Huawei P8 همراه باشید.

نمایش ۳۶۰ درجه

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

طراحی

IMG_5991

«پی ۸» هرچند اولین تلفن هوشمند ساخته شده با بدنه یکپارچه فلزی هواوی نیست، اما بدون شک زیباترین و باریک ترین آنها به شمار می رود. این دستگاه با ضخامت بسیار کم ۶.۴ میلی متری خود موفق شده شانه به شانه مهمترین رقبا حرکت کرده و طراحی نسل پیشین خود یعنی Ascend P7 را نیز بهبود بخشد. هرچند با وزن ۱۴۴ گرمی خود ۲۰ گرم از مدل قبلی سنگین تر و به دلیل ۲ اینچ بیشتر بودن اندازه نمایشگر ابعاد آن نیز بزرگتر است، اما مدل جدید در کل ارگونومی مطلوبی را ارائه می کند و تنها نکته منفی طراحی آن را می توان گوشه های تیز بدنه دانست که تا حد کمی موجب کاهش ارگونومی دستگاه شده اند.

IMG_6206

هرچند این محصول در نگاه اول، از روبرو شمایل اکسپریا Z3، از پایین گلکسی S6 و از نمای پشتی طراحی نسل پیشین آیفون را در ذهن تداعی می کند، اما در عوض موفق شده بر خلاف دو مورد آخر دوربین بسیار باکیفیت و ۱۳ مگاپیکسلی خود را طوری در بدنه جا دهد که شاهد هیچگونه برآمدگی در پشت دستگاه نباشیم و از این نظر می توان به سازنده در مورد غلبه بر رقبای یاد شده تبریک گفت.

«پی ۸» از حاشیه های بسیار کمی نیز در چپ و راست برخوردار است که به زیبایی این پرچمدار افزوده است، هرچند نوار سیاهی نمایشگر را احاطه کرده و حاشیه های بالا و پایین دستگاه نیز همانند پرچمدار سونی نسبتا زیاد محسوب می شود که مورد دوم شاید به دلیل بی استفاده ماندن حاشیه پایینی و عدم وجود اسپیکر یا حتی لوگو، بیشتر به چشم می آید.

IMG_5918

دور بدنه دستگاه را نیز نوار فلزی احاطه کرده که در یک سمت آن دکمه های power و تنظیم صدا و درگاه های سیم کارت قرار داده شده و سوی دیگر کاملا خالی در نظر گرفته شده است. بدنه «پی ۸» البته ضد آب ساخته نشده، اما به دلیل استفاده از نانوروکش قادر خواهد بود تاحدی در مقابل رطوبت مقاومت نشان دهد. این پرچمدار جدید همچنین در ۴ رنگ ارائه می شود که خاکستری و طلایی روشن برای نسخه ۱۶ گیگابایتی و رنگهای مشکی و طلایی مختص مدل ۶۴ گیگابایتی آن در نظر گرفته شده اند.

هواوی حتی به طراحی بسته بندی محصول خود نیز توجه کرده و سعی کرده جعبه و متعلقات آن را با شمایل جذابی ارائه کند که این مورد در کنار افزایش کیفیت ساخت، تایید کننده استراتژی جدید این شرکت برای حضور پررنگ تر در بازار محصولات بالارده به شمار می رود. هواوی همچنین در محصول جدید تصمیم گرفته با حذف لغت Ascend، نامگذاری سری پرچمدار خود را ساده سازی کند.

نمایشگر

IMG_5937

نمایشگر بکار رفته در «پی ۸» بدون شک بهترین نمونه استفاده شده توسط هواوی تا امروز است. این صفحه نمایش ۵.۲ اینچی از رزولوشن ۱۰۸۰p و تراکم ۴۲۴ پیکسل در اینچ بهره برده و ۲ دهم اینچ از نمایشگر بکار رفته در مدل قبلی بزرگتر است. هرچند نمایشگر «پی ۸» از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی توانایی رقابت با نمونه هایی همچون G3 ال جی را ندارد، اما می توان آن را خصوصا با توجه به قیمتش انتخاب قابل قبولی به شمار آورد، ضمن اینکه هنوز پرچمداران سازندگان بسیاری همچون سونی و اچ تی سی نیز از رزولوشن QHD استفاده نکرده اند.

این نمایشگر مبتنی بر تکنولوژی IPS-NEO ابداعی سازنده ژاپنی یعنی J-Display ساخته شده است و تمرکز اصلی آن بر تولید عمیق تر رنگ مشکی قرار دارد. فناوری یاد شده به دلیل حذف پنل تاچ از نمایشگر، ساخت محصولات باریکتر را نیز امکان پذیر می کند و احتمالا این مورد هم از عواملی است که تولید «پی ۸» با ضخامت بسیار کم را امکان پذیر کرده. شرکت ژاپنی تولید کننده همچنین اعتقاد دارد اضافه کردن یک ساب پیکسل (کوچکترین جزء تشکیل دهنده پیکسل) سفید به ساختار RGB صفحه نمایش، موجب شده مصرف باتری آن ضمن حفظ کیفیت و رزولوشن در سطح بالا، تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

IPS-NEO

نمایشگر فوق در آزمایش ها موفق شده تا ۹۹.۶ درصد پهنه استاندارد sRGB را به نمایش درآورد. همچنین میزان روشنایی ثبت شده توسط آن به ۵۰۰ نیت می رسد که هرچند در مقایسه با نمونه هایی همچون آیفون ۶ با رقم حدود ۶۰۰، پایینتر به شمار می آید، اما با این وجود نتیجه مناسبی به شمار رفته و از رقبایی مثل Note 4 بالاتر قرار می گیرد. برای بررسی این موضوع «پی ۸» را در شرایط پر نور فضاهای خارجی مورد استفاده قرار دادیم و شفافیت آن کاملا راضی کننده بود. در فضاهای داخلی هم عملکرد به همین شکل بوده و بطور کلی می توان رزولوشن و چگالی پیکسل های بکار گرفته شده در این صفحه نمایشگر را مطلوب ارزیابی کرد. هواوی ضمنا برای محافظ از این بخش گوریلا گلس ۳ را برگزیده است.

IMG_5913

روشنایی این نمایشگر در کمترین میزان نیز ۱۰ نیت است که هرچند نتیجه متوسطی محسوب می شود، اما با رقبایی همچون One M9 برابری می کند. تنها مورد قابل انتقاد شاید تا حدودی اشباع بودن نمایش رنگها باشد که البته این مورد هم از روش نرم افزاری قابل تنظیم است.

گفتنیست صفحه نمایش «پی ۸» قابلیت تمایز بین نوک و مفصل انگشت را داراست و به همین دلیل می توان پس از فعال کردن قابلیت مربوطه، به گرفتن اسکرین شات فوری با زدن ۲بار ضربه مفصل انگشت اقدام کرد یا با کشیدن دایره روی صفحه قسمتی از تصویر را تعیین کرده و اسکرین شات آن قسمت را ثبت نمود. هرچند این قابلیت هنوز به بلوغ کامل نرسیده و در هنگام استفاده مواردی پیش می آید که نمایشگر فرمان های عادی را با این موضوع اشتباه می گیرد.

نرم افزار

IMG_5922

با فشردن دکمه power «پی ۸» وارد صفحه قفل نسخه ۳.۱ رابط کاربری هواوی به نام Emotion UI می شویم. این صفحه که با هربار ورود تصویر زمینه آن تغییر می کند، برای نمایش نوتیفیکیشن ها استفاده شده و با سوایپ از پایین می توان به منوی میانبر های آن دست یافت که برای استفاده از ماشین حساب، چراغ قوه، ضبط صدا و کنترل موسیقی در نظر گفته شده اند.

سوایپ از بالا نیز بخش نوتیفیکیشن های اندروید را نمایان می کند که در رابط کاربری هواوی به ۲ قسمت تقسیم شده است. در بخش اول اعلان ها برای مشاهده کاربر لیست می شوند. در بخش دوم نیز می توان به گزینه های معمول نوتیفیکیشن سنتر همچون وایفای، بلوتوث، چراغ قوه، جی پی اس، دیتای سیم کارت، روشنایی نمایشگر و غیره دست یافت.

Huawei P8 SC1

در پایین صفحه قفل نیز میانبر ورود به اپلیکیشن دوربین وجود داشته و سوایپ از راست و چپ، کاربر را به صفحه خانگی می برد. رابط کاربری هواوی هرچند بر روی خصوصیات کلی اندروید ۵ بنا شده است، اما به دلیل خودداری از استفاده زبان طراحی متریال و انجام برخی تغییرات در سیستم عامل گوگل، تجربه کاربری آن بجای نمونه های اندرویدی، به محیط پلتفرم اپل تا حدی نزدیک تر است.

Huawei P8 SC5

از جمله این تغییرات می توان به حذف بخش کشوی اپلیکیشن ها یا app drawer اندروید اشاره کرد که در نتیجه آن کاربران می توانند اپلیکیشن های خود را با سوایپ به چپ و راست در ۹ صفحه خانگی موجود فولدر بندی کرده و دیگر بخش مجزایی برای نمایش نرم افزار های نصب شده بر روی تلفن هوشمند وجود ندارد. نحوه چینش این آیکون ها نیز به اختیار کاربر بوده و به میل خود می توان آنها را در آرایش ۴ در ۵ یا ۵ در ۴ یا حتی ۵ در ۵ قرار داد. تم تیره این رابط کاربری نیز احتمالا برای فخر فروختن در مورد کیفیت نمایش رنگ مشکی در نمایشگرهای IPS-NEO به این شکل طراحی شده است.

Huawei P8 SC2

هواوی نحوه کارکرد یک بخش دیگر اندروید را نیز در رابط کاربری خود تغییر داده و آن نحوه جستجوست، چرا که علاوه بر ویجت جستجوی گوگل، هواوی با پیاده سازی عملکرد جستجویی مشابه آنچه iOS از آن برخوردار است، امکان دسترسی به بخش جستجو را از طریق پایین کشیدن انگشت روی صفحه از بالا به پایین نیز فراهم کرده است.

با انجام عمل فوق و از طریق منوی ظاهر شده می توان به جستجو در میان اپلیکیشن ها، لیست شماره ها، پیام ها، موسیقی ها، وقایع ثبت شده تقویم و بطور کلی تمام اجزای سیستم عامل پرداخت و در پایین کادر جستجو نیز آیکون تعدادی از آخرین برنامه های استفاده شده قرار گرفته اند. البته این قابلیت محدود به محیط نرم افزار نبوده و در صورت تمایل می توان در انتهای لیست گزینه جستجوی آنلاین را نیز انتخاب نمود.

Huawei P8 SC3-2

رابط کاربری هواوی در طی سالهای گذشته پیشرفت های زیادی داشته و این سازنده همواره کوشیده است امکانات اختصاصی و قابلیت های شخصی سازی متنوعی را در آن ارائه کند که پرداختن به جزئیات همه آنها امری دشوار خواهد بود، اما در ادامه سعی خواهیم کرد تعدادی از نمونه های مهم را معرفی کنیم.

  • قابلیت استفاده با یک دست: کاربر با فعال کردن این قابلیت می تواند از طریق یک سوایپ عمودی به سمت راست، رابط کاربری را به گوشه پایین سمت راست متمایل کند تا قسمت های بالایی نیز در تیر رس انگشت شست قرار بگیرند و قابلیت کار کردن یکدستی با موبایل فراهم شود. این حالت با سوایپ در جهت عکس غیر فعال می گردد.
  • روشن کردن صفحه با فرمان صوتی: در صورت فعال کردن این قابلیت می توان نمایشگر «پی ۸» را با فرمان صوتی که به صورت پیشفرض Okay Emy تعیین شده روشن کند، اما امکان تغییر این فرمان به هر جمله مورد نظر دیگری نیز وجود دارد.
  • فرمان های حرکتی: در این بخش می توان دستگاه را با فرمان های حرکتی مختلف کنترل کرد، مثلا با چرخاندن یا بالابردن دستگاه زنگ تماس یا ساعت بی صدا یا کم صدا شده و یا با کنار گوش قرار دادن بدون نیاز به فشردن دکمه تماس وارده پاسخ داده شود.
  • تغییر نحوه چینش دکمه های اندروید: در این بخش کاربر امکان تغییر چینش دکمه های نرم افزاری موجود در نوار پایین صفحه را به میل خود داشته و حتی می تواند دکمه چهارمی را برای نمایش پنل نوتیفیکیشن ها به این نوار اضافه کند.
  • Director Mode: با استفاده از این اپلیکیشن می توان تا ۳ دستگاه را از طریق وایفای به «پی ۸» متصل کرده و تصویر دوربین همه آنها را روی نمایشگر آن مشاهده و مانند یک کارگردان با ادغام آنها به ساخت ویدیو از زوایای مختلف اقدام کرد.

از دیگر امکانات نرم افزاری «پی ۸» نیز می توان به مجموعه آفیس، فایل منیجر، آنتی ویروس داخلی، پشتیبان گیری، نرم افزار پخش ویدیو، قابلیت انتخاب theme، ضبط صدا، اپلیکیشن سلامتی و امکان ساده سازی صفحه خانگی برای نمایش آیکون های ساده و بزرگ برای عملکرد های ضروری اشاره نمود.

دوربین

IMG_5977

هواوی از یک دوربین با گشودگی دهانه لنز f/2.0 و سنسور ۱۳ مگاپیکسلی ساخت سونی و فلش دوگانه در بدنه پشتی و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلوی «پی ۸» استفاده کرده است. این شرکت اعلام کرده پرچمدار جدیدش اولین نمونه در نوع خود است که از سنسور چهار رنگ RGBW بهره برده که این تکنولوژی باعث می شود روشنایی تصویر ۳۲ درصد افزایش و نویز تا ۷۸ درصد کاهش یابد.

بر اساس اعلام سازنده لرزشگیر اپتیکال این دستگاه بهترین نمونه بکار رفته در بین موبایل های هوشمند بوده و پردازنده سیگنال تصویر آن نیز کیفیتی در سطح دوربین های DSLR را ارائه کرده است. هواوی درکل اعتقاد دارد پرچمدارش به دلیل بهره مند بودن از چنین خصوصیاتی قادر است حتی عملکرد رقبایی همچون آیفون ۶ پلاس را نیز پشت سر بگذارد. دوربین این دستگاه همچنین از قابلیت های نرم افزاری متنوعی نیز بهره مند است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

IMG_5966

قصد هواوی برای رقابت با عملکرد تصویربرداری موبایل های اپل حتی به طراحی اپلیکیشن دوربین این شرکت نیز گسترش یافته و چینش المان ها در این بخش، محیط کاربری اپلیکیشن دوربین در iOS را به یاد می آورد، اما هواوی در نسخه جدید نرم افزار خود قابلیت های اختصاصی جدید و متنوعی اضافه کرده که تجربه کاربری مناسبی را به کاربر وعده می دهد. پس از ورود به این بخش در پایین صفحه گزینه های انتخاب بین حالت های مختلف عکاسی و فیلمبرداری مشاهده می شود.

Huawei P8 SC4

یکی از امکانات اختصاصی که هواوی در این قسمت ارائه کرده است حالت Beauty نام دارد بطور به منظور انجام روتوش بطور خودکار تغییراتی مثل روشنتر کردن پوست و درشت تر کردن چشمها در عکس انجام می دهد و میزان آن از بین ۱ تا ۱۰ قابل انتخاب است. امکان تازه بعدی Time Lapse نام داشته و همانطور که از نام آن بر می آید برای گرفتن عکس در بازه های زمانی مختلف بکار رفته و در نهایت از بهم پیوستن آنها یک کلیپ ویدیویی ایجاد می کند. آخرین قابلیت جدید اضافه شده در این بخش نیز Light Painting نام دارد که با باز نگه داشتن طولانی مدت شاتر دوربین، امکان نقاشی با نور در تاریکی و خلق تصاویر جذاب را برای کاربر فراهم می کند.

LightGraffiti_Huawei-e14303882175952

نرم افزار تصویربرداری «پی ۸» در عرض حدود ۳ ثانیه آماده به کار شده و عکسها را بطور پیش فرض با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل و نسبت ۱۶:۹ و ویدیو ها را با کیفیت ۷۲۰p و با نسبت عریض ثبت می کند که البته همه این موارد از طریق تنظیمات قابل تغییر هستند. البته امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K وجود ندارد و حداکثر رزولوشن ارائه شده ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه در نظر گرفته شده و قابلیت لرزشگیری اپتیکال نیز موجود است.

این اپلیکیشن علاوه بر قابلیت های معمولی همچون عکاسی HDR، پانوراما، ثبت لبخند، تایمر، تغییر ایزو و وایت بالانس، از امکانات متنوع دیگری نیز بهره می برد که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم.

  • یکی از قابلیت های کاربردی موجود Instant Shot نام دارد و به این شکل است که دستگاه با ۲بار فشردن سریع دکمه فیزیکی صدا، فورا وارد دوربین شده و عکس می گیرد که کل این فرایند حدود ۱ ثانیه به طول خواهد انجامید. البته به ندادن کنترل نداشتن کاربر ممکن است تصویر ثبت شده فوکوس نبوده یا کادربندی آن مناسب نباشد، اما چنین قابلیتی برای مواقع ضروری که نیاز به ثبت عکس در سریع ترین زمان ممکن باشد به کار خواهد آمد.
  • حالت All Focus که از طریق آن می توان به ثبت عکس پرداخته و پس از آن نقطه فوکوس را در تصویر مشخص کرد.
  • حالت Super Night که با بالابردن ISO و Exposure گرفتن تصویر در شرایط نوری بسیار تاریک را فراهم می کند. هرچند این قابلیت توانایی ثبت تصاویر مناسبی را در تاریکی دارد، اما برای استفاده از آن لازم است دوربین در لحظه ثبت عکس لرزش نداشته و برای دستیابی به کمترین نویز بهتر است از ۳پایه استفاده شود.
  • بخش Watermark که از طریق آن می توان اطلاعات مختلفی را بطور خودکار با فرمت های گرافیکی متنوع و زیبا روی عکس های گرفته شده ثبت کرد. این اطلاعات می تواند شامل ساعت و تاریخ، مکان، وضعیت آب و هوا، انواع غذا و حالات روحی مختلف باشد.
  • امکان گرفتن عکس با فرمان صوتی که از طریق آن می توان با گفتن کلمه cheese و بدون نیاز به لمس فیزیکی دکمه شاتر عکسبرداری کرد.
  • حالت Object Tracking که با استفاده از آن می توان یک شئ یا فرد را انتخاب کرد تا دوربین بطور مدام فوکوس را روی آن حفظ کند.
  • حالت Audio Note که می توان از آن برای قرار دادن پیغام های صوتی ۱۰ ثانیه ای روی عکس های ثبت شده استفاده کرد.
  • قابلیت Best Photo که همانند Burst عمل کرده و با ثبت ۱۰ عکس در چند لحظه، امکان انتخاب بهترین را از بین آنها مهیا خواهد کرد.
  • قابلیت ثبت عکس های ماکرو از فاصله ۴ سانتی متری.
  • امکان اعمال ۸ نوع افکت رنگی مختلف روی عکس ها بطور زنده و مشاهده نتیجه آنها پیش از ثبت عکس.
  • حالت Beauty که برای استفاده از آن ابتدا باید وارد بخش Perfect Selfie در تنظیمات دوربین شده بر اساس دستورالعمل ۳ عکس سلفی از خود بگیرید. سپس درجه روتوش مورد نظر خود را برای مواردی همچون سفیدتر کردن پوست و حتی درشت تر شدن چشم ها تعیین می کنید، تا این تنظیمات از این به بعد روی عکس های گرفته شده با حالت Beauty اعمال گردند. البته دقت داشته باشید بهتر است تنها با استفاده از گزینه اول تصویر را کمی روتوش کنید چرا که اعمال تغییر بیش اندازه در المان های این بخش باعث خواهد شد در عکس ها شبیه به موجودات فضایی ثبت شوید.

perfect selfie

بطور کلی می توان عملکرد تصویربرداری پرچمدار جدید هواوی را با توجه به تکنولوژی های پیشرفته بکار رفته در آن و امکانات متنوع نرم افزاری ارائه شده، مناسب ارزیابی کرده و تلاش سازنده برای ارائه یک تجربه کاربری لذت بخش در این بخش را موفق به شمار آورد. «پی ۸» در محیط های خارجی عکس های با شفافیت و جزئیات مناسب گرفته و در فضای داخلی نیز با وجود اینکه رنگ ها کمی اشباع به نظر می آیند اما جزئیات کافی و همانطور که سازنده ادعا کرده میزان نویز بسیار ناچیز است.

در ادامه می توانید گالری تصاویر گرفته شده با دوربین این تلفن هوشمند را مشاهده فرمایید.

سخت افزار

IMG_5986

هواوی در پرچمدار خود از چیپست ۶۴ بیتی Kirin 930 طراحی شده توسط خودش استفاده کرده که به ۸ هسته مبتنی بر Coretex-A53 مجهز استکه ۴ هسته با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۴ هسته نیز روی فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز تنظیم شده اند. روی کاغذ این قدرت سخت افزاری برای انجام وظایف محول شده کاملا کافی به نظر می آید و توقع می رود «پی ۸» مشکلی از این لحاظ برای رقابت با پرچمداران دیگر نداشته باشد.

اما یک نقطه ضعف وجود دارد که قابلیت های سخت افزاری دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد و آن اینکه پرچمدار هواوی از یک واحد پردازش گرافیکی مبتنی بر ARM به نام Mali-T628 در چیپست خود استفاده کرده که نسبت به نمونه های استفاده شده در محصولات ساخته شده توسط کوالکام و مدیاتک ضعیف به شمار رفته و تاحدی کارایی عملی دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

شاید به همین دلیل باشد که هواوی «پی ۸» را در نسخه دیگری هم تولید می کند و در آن یکی حداکثر سرعت پردازش نیمی از هسته ها روی ۲.۲ گیگاهرتز تعیین شده، البته واحد گرافیکی استفاده شده در هردو این نسخه ها یکی بوده و بدون آزمایش عملی سخت بتوان گفت که آیا افزایش فرکانس کاری پردازشگر دستگاه می تواند ضعف بخش گرافیکی را جبران کند یا خیر، امری که در تئوری بعید به نظر می رسد.

IMG_5987

برای بررسی عملی توانایی های پردازشی «پی ۸» بنچمارک آن را توسط اپلیکیشن Antutu بررسی کردیم که با رسیدن به امتیاز ۵۰.۰۰۰ با آخرین پرچمداران سازندگانی همچون سونی و اچ تی سی برابری می کرد و نسل پیشین این دستگاه ها را که از نظر قیمتی در بازه نزدیکتری به «پی ۸» قرار دارند نیز به سادگی پشت سر قرار می داد، اما هنوز تردید ها در مورد پردازشگر گرافیکی این دستگاه باقی بود و برای همین با استفاده از اپلیکیشن های دیگری بنچمارک های اختصاصی این قسمت را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در مجموع می توان نتایج و امتیازات بدست آمده را اینطور جمع بندی کرد که «پی ۸» در زمینه گرافیکی عملکردی در حدود نصف رقبا از خود به نمایش گذاشته و علاوه بر وجود تاخیرهای کوچک در اجرای محیط کاربری، در اجرای بازی های سنگین گرافیکی نیز گهگاه تاخیر و پرش هایی مشاهده شد که تجربه کاربری و اطمینان به قدرت پردازش گرافیکی دستگاه را تا حدی تحت تاثیر قرار می دهد.

باتری

IMG_5912

هواوی موفق شده باتری ای با ظرفیت ۲۶۸۰ میلی آمپر ساعتی را درون «پی ۸» جا دهد که نسبت به ضخامت بسیار کم دستگاه حجم قابل ملاحظه ای به شمار می رود، اما نسبت به رقبا و با توجه به سایز دستگاه تردیدهایی را بوجود می آورد که برای بررسی آن عمر باتری را مورد آزمایش قرار داده و در آن به زمان پخش ویدیوی ۸:۳۰ ساعته روی روشنایی ۵۰ درصد رسیدیم که هرچند از برخی از پرچمداران نسل پیش مثل M8 اچ تی سی و S6 سامسونگ و دیگر هموطن قدیمی تر «پی ۸» یعنی وان پلاس پایین تر قرار می گیرد اما در مجموع می توان این رقم را نسبتا مطلوب ارزیابی کرد و توقع همراهی حداقل یک روز کامل را از پرچمدار هواوی داشت.

IMG_5984

البته «پی ۸» به دلیل اینکه از پردازنده مبتنی بر ARM بهره می برد، از تکنولوژی LITTLE.big این کمپانی برای مصرف بهینه باتری برخوردار است که موجب می شود دستگاه برای اموری مانند مرور وب از هسته های ضعیف تر و طبعا کم مصرف تر استفاده کند، اما هواوی علاوه بر این و برای جبران محدودیت های فیزیکی ساخت پرچمدار باریک خود، اقدام به اعمال بهبودهای نرم افزاری نیز در دستگاه خود کرده است که موجب شده «پی ۸» در برخی عملکردها مانند مرور وب فوق العاده ظاهر شده و زمان فوق العاده بیش از ۱۳ ساعت را ثبت کند که اختلاف بسیاری با رقبایی همچون G4، M9، S6 و حتی آیفون ۶ را نشان می دهد.

IMG_5926

ضمنا سازنده به این مورد نیز اکتفا نکرده و برای هرچه بیشتر کردن عمر دستگاهش امکان مانیتور کردن مصرف اپلیکیشن های مختلف را در رابط کاربری خود تعبیه کرده و در صورت تمایل می توان اجازه اجرا در پس زمینه را از اپلیکیشن هایی که میزان باتری زیادی مصرف کنند سلب کرد. تنظیمات Power Saving «پی ۸» به شکل پیش فرض روی حالت Smart قرار دارد که با تنظیم سرعت پردازنده ها و موارد دیگر به افزایش عمر باتری کمک می کند اما سازنده در توضیحات خود پیشنهاد می کند هنگام بازی یا پردازش های سنگین دستگاه را روی حالت Normal قرار دهید. حالت Ultra نیز برای موارد ضروری پیشبینی شده که با ارائه صرفا قابلیت های تماس و SMS در یک محیط سیاه و سفید کارایی آن تا حد زیادی افزایش می دهد. این قابلیت نسبت به نمونه های ارائه شده در رقبا محدودیت های بسیاری داشته و تنها مزیت نسبی آن فعال و غیر فعال شدن سریع در عرض حدود ۲ ثانیه است.

کیفیت صدا

IMG_5959

«پی ۸» از یک اسپیکر مونو بهره می برد که در پایین و روی نوار فلزی دستگاه تعبیه شده است. هرچند این اسپیکر از سطح صدای بسیار بلندی برخوردار است که در آزمایش ها رقمی بالاتر از ۷۰ دسیبل را ثبت کرده، اما از نظر تفکیک صدا کیفیت قابل قبولی را ارائه نکرده و توانایی رقابت با رقبای پرچمدار خود را نخواهد داشت. صداها در بلندی بالا دارای سطح زیادی دیستورشن بوده و صدا با کاراکتری متمایل به فرکانس های بالا پخش شده و به دلیل ضعف اسپیکر در پخش فرکانس های bass صدا با کاراکتری نزدیک به treble به گوش می رسد. با پایین آوردن صدا تا سطح ۵۰ درصد اما میزان درهم رفتگی فرکانس ها کاهش یافته و اسپیکر عملکرد بهتری را به نمایش می گذارد که با توجه به ضخامت بسیار کم و قیمت دستگاه نسبتا قابل قبول به شمار می رود.

IMG_6218

هواوی هدفونی با پرچمدار خود ارائه می کند که مشخصا در طراحی آن از شکل عجیب هدفون داخل گوشی اپل الهام گرفته است. اپل اعلام کرده بود سالها را صرف تحقیق در مورد آناتومی گوش انسان کرده تا به بهترین ساختار ممکن برای ساخت هدفون دست یابد و احتمالا شرکت چینی خواسته چرخ را دوباره از ابتدا اختراع نکرده و از نتایج تحقیقات شرکت های دیگر بهره مطلوب ببرد. شکل خاص این هدفون و قرار گیری جداگانه بخش های پخش کننده فرکانس های زیر و بم باعث شده کیفیت خروجی آن تا حدی به فرم گوش کاربر بستگی داشته باشد، اما بطور کلی می توان گفت این هدفون از بلندی و بیس بالایی برخوردار است اما زیاد بودن بیس باعث شده تاحدی فرکانس های زیر تحت تاثیر قرار گرفته و از شفافیت صدا کاسته شود و متاسفانه هواوی هیچگونه اکولایرز نرم افزاری نیز برای رفع این مورد ارائه نکرده. اپلیکیشن موسیقی «پی ۸» بطور هیچگونه کلی امکانات ویژه ای نداشته و قابلیت های آن تنها به نمایش اطلاعات موسیقی، ساخت لیست آهنگ، اضافه کردن به لیست مورد علاقه و پخش روی حالت shuffle و repeat محدود است.

IMG_5935

قابلیت های ارتباطی

IMG_6223

هواوی جدیدترین پرچمدار خود را به ۲ درگاه سیم کارت نانو مجهز کرده که هردو آنها از امکان ارتباط مبتنی بر LTE Cat 6 یا نسل چهارم پشتیبانی می کند که یکی از این درگاه ها در قابلیت جالبی از امکان قرارگیری حافظه MicroSD نیز پیشتیبانی می کند.

شرکت چینی در محصول جدید خود ۳ فناوری ارتباطی تازه را نیز ابداع کرده که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

  • هواوی در «پی ۸» ۲ آنتن در بالا و پایین دستگاه تعبیه کرده که این مورد موجب می شود تلفن هوشمند قادر باشد در شرایط ضعیف بودن سیگنال و یا سواری با وسایل نقلیه سریع، امواج را از تمام جهات دریافت کرده و سطح آنتن دهی را تا ۶.۸ درصد افزایش دهد. این مورد همچنین باعث می شود نحوه در دست گرفتن موبایل نیز تاثیری در سطح سیگنال نداشته باشد.
  • قابلیت بعدی +Wifi نام دارد و با بررسی سیگنال های وایفای موجود بهترین آنها را برای استفاده انتخاب می کند. این فناوری همچنین قادر است با تغییر منبع دریافت اینترنت بین سیم کارت و وایفای (که با اطلاع کاربر انجام می شود) بالاترین تجربه کاربری ممکن را در استفاده از اینترنت ارائه کند.
  • سومین قابلیت بکار رفته نیز +Roaming نام داشته و به گفته سازنده اتصال تلفن به دکل های مخابراتی کشورهای دیگر را در حالت رومینگ تا ۳ برابر افزایش خواهد داد.

از دیگر قابلیت ارتباطی «پی ۸» نیز می توان به بلوتوث نسخه ۴.۱، NFC، رادیو اف ام و پشتیبانی از حافظه های فلش Micro USB اشاره کرده و از Infrared را به عنوان تنها امکان غایب در این تلفن هوشمند برشمرد.

جمع بندی

IMG_6212

پرچمدار تازه هواوی از نظر ضخامت با بهترین های بازار برابری کرده و قادر است عکس های چشم نوازی ثبت کند که طراحی دستگاه نیز برای رسیدن به این هدف فدا نشده است. این تلفن هوشمند از سخت افزار قابل قبولی برخودار بوده و به امکانات متنوع نرم افزاری نیز مجهز است و ابداعات مختلفی هم در فناوری های بکار رفته در آن انجام شده است. در مجموع با وجود نقطه ضعف ها، می توان تلاش این شرکت برای ارائه یک محصول رده بالای با کیفیت را موفق دانست. اما اینکه «پی ۸» در بازار فروش هم بتواند موفق عمل کند تا حد زیادی به عکس العمل کاربران نسبت به بالارفتن قیمت و کیفیت پرچمدار جدید این شرکت بستگی دارد.

نسخه ۱۶ گیگابایتی Huawei P8 در بازار ایران با قیمت ۱.۵۸۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

نکات مثبت

  • بدنه فلزی باریک
  • دوربین خوب
  • نمایشگر خوب

نکات منفی

  • پردازشگر گرافیکی ضعیف
  • کیفیت پایین اسپیکر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (98 مورد)
  • dehghan
    dehghan | ۷ مرداد ۱۳۹۵

    در خرید گوشی شک نکنین من ازش خیلی راضیم هر چی بازی دیتا دار با کیفیت ریختم جواب داده بدون کوچک ترین لگ شارژ هم یک زور جواب میده

  • بهراد
    بهراد | ۲ بهمن ۱۳۹۴

    من که دارکش تازه خریدم عالیه حرف نداره شبیه آیفون هم هستش و من نفهمیدم فقط پشت این گوشی باز میشه یا نه میتونین بگین؟
    کیفیتش تو بازیه gta با آیفون تابلوی که این بهتره!
    پیشنهاد میکنم بخرین عالیه :))))

  • Elham
    Elham | ۲۸ مهر ۱۳۹۴

    میشه لطفا کسی که این گوشی رو خریده راجبه مشکلاتش بگه؟قدرت نگه داری شارژ گوشی چطوره؟

  • Esi
    Esi | ۲۷ مهر ۱۳۹۴

    با سلام
    یه سوال داشتم خدمت دوستان،من در این گوشی با برنامه های لاین و تلگرام مشکل دارم،به این صورت که در هنگام کار با برنامه ی لاین از برنامه خارج شده و در برنامه ی تلگرام اصلا اردش نمیشه،در اینستاگرام هم با پخش کلیپ ها مشکل داره،اوایل که خریده بودمش اینجوری نبود،به نظرتون مشکل از چیه؟ممنون میشم راهنمایی کنید،با تشکر.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی