ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامسونگ بیشترین تعداد پتنت برای گجت های پوشیدنی را ثبت کرده، اما نوآوری کجاست؟

این روز ها می توان گفت که تقریبا همه ی شرکت های تولید کننده گجت های الکتریکی، به سراغ محصولات پوشیدنی نیز آمده اند و دست کم یک ابزار اینچنینی را توسعه داده و به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ تیر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰

این روز ها می توان گفت که تقریبا همه ی شرکت های تولید کننده گجت های الکتریکی، به سراغ محصولات پوشیدنی نیز آمده اند و دست کم یک ابزار اینچنینی را توسعه داده و به فروش می رسانند.

بر همین اساس نیز موسسه آماری Lux گزارش می دهد که در بازار گجت های پوشیدنی، به شکل سالانه با یک رشد ۴۰ درصدی رو به رو بوده ایم. آمار ارائه شده از موسسه یاد شده همچین خبر از ثبت ۴۱.۳۰۱ پتنت در خصوص ابزارهای پوشیدنی الکتریکی می دهد. آماری که شاید در نگاه اول بسیار گسترده به نظر رسد اما اندکی که عمیق تر به ماجرا بنگرید، خواهید دید که خلاقیت، امری بسیار نایاب در تولید این محصولات بوده. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تعداد ۴۱.۳۰۱ پتنت ثبت شده، مربوط به گجت های الکتریکی و PFOE بوده اند. [PFOE شامل گجت های پرینت شدنی، قابل انعطاف و آن دسته از لوازم الکتریکی که می تواند در بدن انسان به کار روند می شود.] این در حالیست که اگر کمپانی های تولید کننده بتوانند برخی از پتنت های PFOE را توسعه داده و به یک محصول بدل سازند، شاهد تحولات جالبی در دنیای تکنولوژی خواهیم بود. لازم به ذکر است که اکنون صرفا ۶۱۵ پتنت متشرک میان پوشیدنی ها و ابزار های PFOE یافت می شود.

samsung-gear-s-aa-17-710x399-w600

برای مثال، چندین سال پیش کمپانی کوالکام از تکنولوژی نمایشگر های Mirasol رونمایی کرد اما هیچ شرکتی از آنها در محصولات خود بهره نگرفت. چنین نمایشگرهایی رنگی بودند و در زیر نور آفتاب نیز به خوبی می شد تصاویرشان را مشاهده کرد. از سوی دیگر همواره می توانستید آنها را روشن نگه دارید، بدون اینکه باتری به شکل عجیبی با کاهش عمر مواجه گردد.

این در حالیست که اکنون تنها شرکتی که اسمارت فون هایی با تکنولوژی نمایشگر جوهر الکتریک را توسعه می دهد، Pebble بوده و سایر سازندگان ساعت های هوشمند به سراغ استفاده از پنل هایی می روند که آنها را در موبایل ها نیز به کار برده اند و مشخصا عمر باتری متوسط و رو به پایینی را برای ساعت های هوشمند به ارمغان می آورند.

Qualcomm-TOQ-Mirasol-Internet-of-Things-645x499-w600

اما از این ها که بگذریم، شرکتی که بیش از سایرین به ثبت پتنت در چنین حوزه هایی مشغول بوده، سامسونگ نام دارد. شرکت کره ای حدود ۱۰ درصد از کل پتنت های PFOE را به ثبت رسانده و بدین شکل، می توان گفت که بزرگ ترین دارنده ی پتنت های ثبت شده در حوزه گجت های پوشیدنی است. کوالکام البته در مقام دوم و اپل نیز در جایگاه سوم شرکت هایی که غنی ترین پتنت های اینچنینی را دارند قرار می گیرند.

با اینحال و با توجه به داشتن بیشترین تعداد پتنت، بسیاری سامسونگ را در خصوص عدم نوآوری در زمینه محصولات پوشیدنی الکتریک مقصر می دانند. ساعت های هوشمند این شرکت از قابلیت های ویژه ای برخوردار نیستند و در نمونه های جدید تر، صرفا می بینیم که چگونه بخش های نرم افزاری مربوط به حوزه سنجش سلامت کاربر غنی تر می گردند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بیش از ۲۵ درصد از پتنت های ثبت شده ی سامسونگ در خصوص قابلیت های سلامتی هستند در حالی که ۵۳ درصد نیز به شکل مستقیم به نمایشگر و اسپیکر چنین محصولاتی اشاره دارند.

samsung-gear-fit-aa-1-of-20-710x400-w600

موسسه Lux از سازندگان گجت های پوشیدنی انتقاد می کند که به جای نوآوری و استفاده از پتنت ها، بیشتر به ظاهر محصولات و ارتقای این بخش اهمیت می دهند و هنوز هم شاهد استفاده از هیچ تکنولوژی چشم گیری در محصولات یاد شده نیستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • sackboy
    sackboy | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    این پتنت ها به لحاظ خلاقیت ارزش چندانی نداره و بیشتر حکم پتنت ترولینگ رو داره!
    به نظرم این جور پتنتا بیشتر از این که مایه ی رشد بازار بشه، مانع رشد بازاره. چون اگه مثلا پس فردا یه شرکت دیگه هم بخواد از این تکنولوژی تو محصولش استفاده کنه، باید به شرکتی که صرفا اون رو ثبتش کرده پول بده. این رشت بازارو کند می کنه.

    متاسفم که اینو در مورد یکی از بزرگ ترین شرکتای تولید کننده ی گجت های دیجیتال می گم، ولی سامسونگ دست کم توی این زمینه واقعا لیاقت این همه درآمدو نداره. در واقع به نظرم سامسونگ بیشتر درآمدشو تو زمینه ی گوشی و تبلت و ... مدیون بخش بازاریابیشه نه کیفیت، خلاقیت و نه حتی تیم طراحیش.
    البته در مورد لوازم خانگیش بحث فرق می کنه. و وقتی این همه پول دست همچین مدیرانی بیفته خلاقیت کل بازارو نابود می کنه. نه فقط خود شرکتو.

    یا نگاه به عقب بکنین، واقعا پیشرفت اسمارت فونا کند شده. همش شده بازی با اعداد، قدرت سخت افزاری و ...
    این سیاست ها رو کله گنده های بازار مثل سامسونگ به این روز در آوردن. وگرنه تا قبلش قاعده ی بازی اینجوری نبود!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی