ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آدرس های IPv6 و تلاش های اپل در جهت ارائه طرحی پیشرفته

می دانستیم که بالاخره چنین روزی فرا می رسد. روزی که پروتوکول قدیمی آدرس های اینترنتی دیگر کارایی لازم را نداشته باشند. در حال حاضر تنها 4.3 میلیارد آدرس وجود دارد و همه آن ها ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ تیر ۱۳۹۴ | ۱۹:۰۰

می دانستیم که بالاخره چنین روزی فرا می رسد. روزی که پروتوکول قدیمی آدرس های اینترنتی دیگر کارایی لازم را نداشته باشند. در حال حاضر تنها 4.3 میلیارد آدرس وجود دارد و همه آن ها تقریبا استفاده شده اند. اما اپل در نظر دارد تا آدرس های جدیدی را بر اساس تکنولوژی ای مشابه بنا کند.

فضای آدرس اینترنت که به IPv4 معروف است، 232 آدرس را در اختیار ما قرار می دهد. احتمالا نمونه این آدرس ها را در مک یا آیفون خود دیده اید. برای مثال 192.168.1.1 و در این میان، هر عدد می تواند از 0 تا 225 باشد.

با آمدن اینترنت اشیاء و کاربردی شدن اسمارت فون ها در سراسر جهان، ازدیاد دستگاه های اینترنت محور را شاهد هستیم. این آدرس ها که صحبت شان را می کنیم تقریبا پر شده اند و خالقین پروتوکول TCP/IP در دهه 80 میلادی احتمالا پیش بینی چنین روزی را نکرده بودند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

البته در همان زمان هم نیاز به آدرس های بیشتر حس می شد ولی نه به این سرعت. در سال 1999، پروتوکول جدیدی به نام IPv6 به وجود آمد. توسعه دهندگان این پروتوکول متوجه شدند که نمی توان دوباره یک الحاق دردناک دیگر را تکرار کرد، بنابراین رنج ارائه این پروتوکول به 2128 (برابر با 3.4 ضربدر 1038) آدرس رسید.

یکی از این آدرس ها در آدرس گذاری هگزادسیمال ممکن است به این صورت باشد: FE80:0000:0000:0000:0202:B3FF:FE1E:8329

برای اینکه بخواهیم شفاف تر بگوییم، هر دانه شن در سیاره زمین، می توان بیش از میلیاردها میلیارد آدرس مخصوص به خود را داشته باشد. یکی از ویژگی های جالب IPv6 این است که تعداد ارقام تعریف شده در پروتوکول IPv6 از تعداد ستاره ها و سیاره های موجود در عالم هم حتی بیشتر است، بنابراین با تغییر آدرس مخاطبین، ردگیری آن ها سخت تر خواهد شد.

نقشه اپل

WWDC2015_SOU

در WWDC امسال، آندراس وندکر، معاون بخش پلتفرم OSX به ما یادآور کرد که آن ها بیش از یک دهه است از IPv6 استفاده می کنند. iOS هم از همان ابتدا IPv6 را پشتیبانی می کرده.

آقای وندکر به توسعه دهندگان گفت تخلیه آدرس های IPv4 غریب الوقوع است، اکثر اپراتورهای بزرگ به طور کامل روی شبکه های IPv6 آینده خود را بنا می کنند و اپ های اضافه شده به اپ استور از iOS 9 به بعد، لازم است که از IPv6 پشتیبانی به عمل آورند.

مرگ IPv4

اگرچه به پایان خط IPv4 نزدیک می شویم اما وسایل، سرورها و تمامی ابزارهایی که در حال حاضر از این پروتوکول استفاده می کنند، تا سال های مدیدی همراه ما خواهند بود.

هدف تکنیکی اینترنت، ارائه فضایی امن و راحت برای انتقال داده است. آنچه که نباید برای مشتریان اینترنت و محصولات سخت افزاری اهمیت داشته باشد، انتقال از IPv4 به IPv6 است، چرا که با فرارسیدن مرگ پروتوکول قدیمی، قرار نیست داده های ده ها سال اخیر از بین برود یا اثری از اطلاعات باقی نماند. آنچه که باید برای مشتریان اهمیت داشته باشد، ISP های معتبری است که بر مبنای این پروتوکول، خطوط ارائه می دهند.

در جریان این پروسه، ISP ها باید مودم های کابلی خانگی را با دستگاه هایی که DOCSIS 3 خوانده می شوند تعویض کنند. کابل های جدید و مودم های DSL هم می توانند IPv4 را پشتیبانی کنند هم IPv6 را.

مسئله دیگر همگام سازی دستگاه های خانگی الکتریکی و متکی به اینترنت با مودم ها و روترهای مدرن است. در حال حاضر محصولات اپل آماده اند و کوپرتینویی ها مرتبا این مسئله را تکرار می کنند اما احتمالا انتقال از IPv4 به IPv6 چند سال دیگری به طول بیانجامد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • مهرداد
    مهرداد | ۲۰ تیر ۱۳۹۴

    apple alan chi karas in vasat?

  • محسن
    محسن | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    چه ربطی به اپل داره؟الان در ورژن 6 برای هر متر مربع زمین 50 میلیون آدرس موجوده.الان هم تقریبا داره روی اینترنت کار مکنه به طور کامل نیازی هم نیست ما ورژن چهارم رو ول کنیم چون به طور اتومات ترجمه میشه.در کل ربطی به اپل نداره.

  • Max
    Max | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    یکم توضیح بیشتر میدادین یعنی اگر ipv6 بیاد ipv4 دیگه قابل استفاده نیست حالا که تو کوشی ها من فقط ipv4 دیدم اگه بیاد باید گوشی هم این نواوری داشته باشه اگه نداشته باشه چی میشه

  • بچه
    بچه | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    فقط خواستم بگم ویندوز و لینوکس خیلی قبل‌تر آماده بودند.
    ویندوز از زمان ویستا (سال2005) به صورت پیشفرض.
    لینوکس شاید باورتون نشه از ورژن 2.1.8 (سال1996)

  • پارسا
    پارسا | ۱۹ تیر ۱۳۹۴

    ارتباطش با اپل چیه؟ ietf پروتکلشو ساخته و خیلی ها اعم از اندروید گوگل و ویندوز و لینوکس هم ازش پشتیبانی می کنن. سرویس دهنده ها ففط کم ویگذلرن وگرنه ربطی به تکنولوژی خفن اپل نداره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی