ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

5 نشانه مبنی بر اینکه زمان تغییر شغل تان فرا رسیده

انسان در طول زندگی خود تصمیمات مهمی را اتخاذ می کند و تغییر شغل شاید یکی از مهم ترین آنها باشد. احتمالاً همه شما صرف نظر از سن و سال، سابقه خدمت و دستاوردهای فعلی ...

سهیل امید دزیانی
نوشته شده توسط سهیل امید دزیانی | ۲۱ تیر ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

انسان در طول زندگی خود تصمیمات مهمی را اتخاذ می کند و تغییر شغل شاید یکی از مهم ترین آنها باشد. احتمالاً همه شما صرف نظر از سن و سال، سابقه خدمت و دستاوردهای فعلی تان، همواره خیال داشتن شغل جدید دیگری را در ذهن داشته اید.

تغییر شغل یا محیط کار، بخشی از فرآیند طبیعی زندگی هر فرد است اما ترس از بیکار شدن و نیافتن شغل مطلوب، طی کردن مجدد مصاحبه های استخدامی و به خطر انداختن امنیت شغلی از جمله عواملی هستند که سبب می شوند افراد با وجود علاقه نداشتن به کار اولیه و بی انگیزگی، به سراغ فرصت های شغلی جدید و بهتری نروند.

اخیراً لینکدین در گزارشی اعلام کرد، که از 213 میلیون نفر اعضای بیکارش، 25 درصد از آنها فعالانه به دنبال شغل می گردند در حالیکه 60 درصد از آنها هیچ تلاشی برای یافتن شغل جدید نمی کنند اما همواره مشتاق فرصت های تازه هستند.

علاوه بر این، در دو دهه اخیر، خود اشتغالی و شمار کارگران روزمزد، افزایش ثابتی داشته. واقعیت این است که حتی در کشورهای ثروتمند هم مانند ایالات متحده آمریکا و بریتانیا که نرخ بیکاری پایینی دارند، به خاطر عواملی مانند رشد حبابی اقتصاد و همچنین ضعف فراگیر مدیریتی، مشکلات عدیه ای در حوزه اشتغال ایجاد شده است.

تحقیقات نشان داده اند که مردم با وجود نگرش منفی نسبت به شغلی که دارند و همچنین تعامل کم با افراد و جامعه و عدم توانایی در وفق دادن خود با چارت سازمانی، باز هم تمایل دارند به فعالیت خود ادامه دهند.

پنج نکته ای که در ادامه بیان می شود بر اساس تحقیقات روانشناختی بدست آمده و به شما کمک می کند تا بتوانید تشخیص دهید چه موقع باید شغل خود را تغییر دهید.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

1- شغل شما بر دانش تان نمی افزاید

مطالعات نشان داده اند که شیرین ترین پیشرفت های شغلی در اواخر دوره جوانی و بزرگسالی به کارهایی باز می گردند که در آنها بر اطلاعات فرد افزوده می شود و ذهن انسان را به یادگیری وادار می کنند.

اهمیت این مساله زمانی هویدا می شود که شما ذهنی فراخ، جستجوگر و تشنه یادگیری اطلاعات جدید داشته باشید و ویژگی هایی نظیر نوآوری، خلاقیت، عشق به یادگیری در ذات شما نهفته باشد.

2- عملکرد ضعیفی دارید

زمانی که بهره وری شما پایین آمده، در رکود به سر می برید و یا برای انجام کار زحمت زیادی نمی کشید، بدانید که عملکردتان مطلوب نیست و وقت آن رسیده است که به دنبال شغل دیگری باشید. دیر یا زود این ویژگی می تواند به سابقه کاری شما در مصاحبه های استخدامی آینده تان لطمه وارد کند.

اگر می خواهید از شغلی که دارید لذت برده و خوشحال باشید کافی است به دنبال کاری بگردید که شما را به چالش کشیده و عملکردتان را در بالاترین سطح نگاه می دارد.

3- حس کم ارزش بودن دارید

اگر استعداد ها و توانایی شما در محیط کار نادیده گرفته می شوند و از کارفرما و نوع کارش راضی نیستید می توانید شغل تان را تغییر دهید. حتی هنگامی که کارمندان از حقوق و مزایای شان خوشحال باشند اما از جانب مدیر مورد تشویق و حمایت قرار نگیرند، از کار خود لذت نخواهند برد. علاوه بر این، افرادی که در محل کار خود احساس پوچی و سرافکندگی می کنند و حتی تحقیر می شوند، بیشتر از سایرین احتمال دارد دست به اشتباهات بزرگی مانند غیبت کردن، دزدی و خرابکاری بزنند و هنگامی که این افراد در پست حساسی در شرکت قرار داشته باشد، خطرشان از همه بیشتر است زیرا می توانند با عملکرد مخرب خود کل مجموعه را به ورشکستگی بکشانند.

4- صرفا به خاطر حقوق خوب کار فعلی تان آن را انجام می دهید

بسیاری از افراد به دلیل مسائل مالی تمایل دارند که حتی اگر کاری برایشان جذابیتی ندارد، آن را انجام دهند اما باقی ماندن در شغلی که فقط حقوق آن خوب است، باعث می شود که در بهترین حالت، احساس نارضایتی نسبت به آن نداشته باشید و در بدترین حالت حتی مشتاق به انجام آن نباشید.

شرایط مالی خود را بسنجید، سطح استاندارد زندگی تان را تعیین کرده و بدانید چه مقدار پول نیاز دارید. اگر قصد تغییر شغل را دارید، حتماً پول کافی برای زندگی کردن در مدت 3 تا 6 ماه (که پیدا کردن شغل جدید زمان می برد) را پس انداز کنید.

5- از کارفرمای خود متنفر هستید

به یاد داشته باشید افراد همواره رئیس خود را ترک می کنند نه سازمان یا شرکت را. این نکته به این معنی است که رابطه نزدیکی بین کارمندانی که شغل خود را دوست ندارند با آنهایی که از رئیس خود بیزارند، وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که 75 درصد از بزرگسالان شاغل، بخش عمده ای از استرس و تنش کاری خود را از سرکارگر یا مستقیماً از مدیر خود دریافت می کنند. تا زمانی که شرکت ها سیاست های بهتری را در انتخاب مدیران بکار نگیرند، کارمندان مجبورند که سقف انتظارات خود را کاهش دهند و یا به دنبال شغل ایده آلشان باشند.
البته اینها تمام نکات مهم در این رابطه نیستند. دلایل کلیدی زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند در این رابطه تصمیم بگیرید و از آن جمله می توان به مواردی نظیر ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری، فشارهای اقتصادی، تعدیل نیرو در شرکت ها، تغییر مکان زندگی و غیره اشاره کرد اما این دلایل از اهمیت کمتری نسبت به پنج مورد بالا برخوردارند زیرا عوامل روانشناختی نبوده و تاثیر زیادی در تصمیم گیری شما ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • sirous rahkoy
    sirous rahkoy | ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

    موارد مطروحه بسیار خوب و کاملاً صحیح میباشد ،ممنون

  • alireza
    alireza | ۲۱ تیر ۱۳۹۴

    محقق ها خسته نشن انقدر تحقیق میکنن.این مسائل رو همه خودشون میدونن

  • ♂♂
    ♂♂ | ۲۱ تیر ۱۳۹۴

    6 . یک زن رئیس شماست. خخخخ.

  • عیسی
    عیسی | ۲۱ تیر ۱۳۹۴

    یادم نیست همچین مقاله ای رو تو دیجیاتو خوندم یا نارنجی

    مممممممممم...... یادم نیومد :)


    با گزینه 1 و 5 کاملا موافقم

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۲۱ تیر ۱۳۹۴

      بقیه برام مهم نیستن...
      فقط 2 و 3 ....

مطالب پیشنهادی