ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

اتودسک از موتور بازی سازی Stingray پرده برداشت

اتودسک را احتمالا به سبب ابزارها و نرم افزارهای فوق العاده ای که برای طراحی دارد می شناسید اما این کمپانی هیچ وقت تا به امروز، مستقیما در مسیر و پروسه ساخت بازی دخالت نداشته. ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

اتودسک را احتمالا به سبب ابزارها و نرم افزارهای فوق العاده ای که برای طراحی دارد می شناسید اما این کمپانی هیچ وقت تا به امروز، مستقیما در مسیر و پروسه ساخت بازی دخالت نداشته. شرکت مذکور امروز از Stingray، موتور بازی سازی ای که بر پایه Bitsquid (موتور بازی سازی دیگری که سال گذشته توسط اتودسک خریداری شد) رونمایی کرد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پایه و اساس Stingray همان ابزار پیشین اتودسک خواهد بود، درست همانطوری که در برخی بازی ها مانند Guantlet استفاده از آن ها را دیده ایم، اما رابط کاربری تازه تری که برای آن در نظر گرفته شده کار را بسیار ساده تر کرده.

صرف نظر از زیبایی بیشتر و بهینه تر شدن ابزار برای ساخت بازی، اتودسک یک سری راه های اضافه را حذف کرده تا طراح، بدون نیاز به برنامه نویس، هر چه می خواهد طراحی کند. در حقیقت Stingray پروسه برنامه نویسی را تا حد امکان کوتاه تر می کند.

در نسخه عادی اتودسک، بسیاری از امکانات در دسترس کاربر نیست اما در Stingray، طراح می تواند ویژگی های منحصر به فردی برای آیتم های درون بازی در نظر بگیرد، از جمله سیستم بازتاب و افکت های Post Processing.

به همین علت می توان گفت Stingray به نبرد مستقیم با موتورهایی چون یونیتی 5 و آنریل 4 می رود. فروختن موتورهای از پیش آماده شده ای که تکنیک های گرافیکی را در حد مقدماتی دارند، به شرکت های بزرگ کار بسیار دشواری است. معمولا شرکت های بزرگ حاضر نیستند همکاری های این چنینی را بپذیرند اما اگر بازار هدف، توسعه دهندگان کوچکی باشند که مسیر راهبردی متفاوتی دارند، این موتورها می توانند سریعا جایگاهی در بازار بیابند.

اتودسک امید دارد استودیوهای کوچک تر یا آن دسته از توسعه دهندگانی که نیروی کار نسبتا زیادی ندارند را مجذوب این موتور کند. اما اگر کمپانی ها بخواهند کد های منبع سی پلاس پلاس Stingray را در اختیار داشته باشند، باید مبلغی بیشتر بپردازند.

کسانی که از مایا، 3DS Max یا نرم افزار AutoDesk 3D استفاده می کنند، چندین قابلیت اضافه نسبت به دیگران خواهند داشت. قابلیت جالب این موتور، Live Link نام دارد. طراحان مراحل لازم نیست در انتظار رندر تصاویر بنشینند تا متوجه تفاوت جلوه های بصری روی سیستم های متفاوت شوند.

برای مثال یک طراحی به محض ساخت افکت های صورت برای یک کاراکتر، سریعا آن را روی آیفون یا تلفن اندرویدی خود اجرا می کند تا متوجه کیفیت شود. این قالبیت از طریق شبکه وای فای روی اندروید، iOS، ویندوز، کیت توسعه شماره 2 آکیلس ریفت، اکس باکس وان و پلی استیشن 4 اجرا می شود.

Stingray برخلاف یونیتی 5 و آنریل 4 رایگان نیست و اگر بخواهید از قابلیت های آن استفاده کنید، باید ماهانه 30 دلار بپردازید. یک کپی Maya LT نیز به صورت رایگان همراه با این نرم افزار در اختیارتان قرار می گیرد. البته اگر قصد دارید از یونیتی یا آنریل استفاده کنید باید بدانید که آنریل 5 درصد از فروش کلی بازی را طلب می کند و ورژن پیشرفته یونیتی 5 نیز ماهانه 75 دلار قیمت دارد.

پیشنهاد وسوسه کننده اتودسک با Stingray می تواند برای بسیاری از توسعه دهندگانی که سرمایه اندکی دارند جذاب باشد. Stingray از 19 آگوست در دسترس قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    WoooooooW. عالیه این.

    مرسی دیجیاتو.

  • ali
    ali | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    اگه اشتباه نکنم یه موتور مخصوص خودش
    مثل یوبی آرت که برای یوبیسافته

  • Mr. Nick
    Mr. Nick | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    یکی از دوستان تا دبیرستان تموم شد رفت تو یکی از این شرکت بازی سازی اصلا من ذهنیت که داشتم گفتم این کی برنامه نویسی یاد گرفت اونم ++C اصلا هاج واج مونده بودم تا رفتم شرکت دیدیم یسری همسن خودمون خوشحال نشستن دراپ اند دراگ میکنن یک نفر داشت بازی میکرد دوست من بقلش رو کانپه وسط شرکت نیمه درازکش بازی اون میدید مثلا الهام بگیره اصلا یه وعضی بودا
    (شرکتم تعطیل شد )

    • Mr. Nick
      Mr. Nick | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

      دقیق نمیدونم ظاهرا بازی سازی مثل شبیه سازی 3ds در بیست سال پیش احتیاجی به برنامه نویسی بلد بودن نیست البته برای کارهای حرفه لازم مثل همین الان پیکسار که پلاگین مایا و max ملیونی ارزش داره
      .
      این کارتون ژاپنی هستن پسره روباط ،ماشین ، هواپیما و…. برای جنگ بازی! میسازن الان تو حالت نرم افزاری تحقق پیدا کرده طرف پشت نرم افزار بازی ساز تانک طراحی میکنه یدونه عینک واقعیت افزوده میزنه کف خونه میدون جنگ شبیه سازی میکنه.
      #نسل_ تمام _مجازی

    • BuBo
      BuBo | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

      **دراپ اند دراگ میکنن **
      اول Drag میکنن بعد Drop ـش میکنن.

      هنوز چیزی مثل Division منو متحیر نکرده، یعنی هنوز موندم چجوری نفوذ نور توی سیلات رو ایجاد کردن، یا اون Damage ـهای اجسامی مثل ماشین. واقعا عالیه این Division

      • Mr. Nick
        Mr. Nick | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

        اتفاقا با پلاگين گفتم تجربه از نزديك درباره شبيه سازي آب (همون سيالات ) توي ۳DS Max دارم
        من زياد با 3d حال نكردم ولي برادرم چرا خوب يادگرفت
        اوايل يادگيرش موقعي كه ميخواست نورپردازي سايه ها خيلي پررنگ بود بعد ياد گرفت چطوري نور خوب توزيع كنه ولي مشكل اين بود زمان رندرينگ خيلي طولاني ميكرد.
        تا اينكه پلاگين پيدا كرد براي نور پردازي ظاهرا قيمت پلاگين از خود نرم افزار بيشتر بوده نسخه مختلفي داشت يكي براي همين آب بود اصلا معجزه ميكرد باورم نميشد يه تازه كار همچين چيزي طراحي كرده باشه

  • چیکسو
    چیکسو | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    آقا موتورThe last of usچی بود؟؟لامصب بازی بهتر از این ندیده بودم

    • BuBo
      BuBo | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

      با سرچ ساده این کلمه engine motor the last of us میتونی بهش برسی و چیزی که من رسیدم Unreal 4 هست.

      • چیکسو
        چیکسو | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

        ممنون

    • Dophlin
      Dophlin | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

      دوست عزیز شما چجوری دقیقا سرچ کردین که به آنریل 4 رسیدین؟

      چیکسو جان، شرکت ناتی داگ خودشون موتور بازی سازیشون و طراحی و پیاده سازی کردند. برنامه نویس ارشد موتور بازی سازیشونم آقای Jason Gregory نویسنده کتاب Game Engine Architecture هستش.
      www.gameenginebook.com

    • یوسف
      یوسف | ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

      اگر قرار باشه بازی بسازید و در سطح جهانی بفروشید نمی تونید با نسخه کرک شده این کارو انجام بدید
      یه نسخه مایا ال تی خیلی سخاوت مندانست
      به نظر من که به راحتی آنریل و یونیتی رو کنار میزنه
      از نظر گرافیک که به نظر میاد از همه بهتر باشه

  • سیب کوچولو
    سیب کوچولو | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    زود کرکش بیاد استفاده کنیم [من یک ایرانی]
    ---------------------------------------------------------------
    راستی تحریم ها بشکنه من رو حلال کنید
    به دلایل استفاده از نسخه کرک شده نرم افزار ها میان ، می برنم

مطالب پیشنهادی