هرآنچه باید درباره ی روند داوری پنجمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران بدانید

اگرچه صنعت بازی ایران هنوز آن طور که باید و شاید از لحاظ بین المللی جا نیفتاده، اما در چند سال اخیر گام های بلندی برای تحقق این مهم برداشته شده است. بازیسازان ایرانی روز به روز جای پای خود را در این صنعت ارزشمند محکم و محکم تر می کنند و در تلاش اند که بازارهای خارجی را به تصرف خود در بیاورند.

اگرچه بازی های زیادی ایرانی نتوانسته اند در عرصه ی بین المللی موفق ظاهر شوند، اما حضور آن ها در کنار بازی های متعددی که در بازار داخلی عرضه می شوند، کاری می کند که نیاز به جشنواره ای برای بررسی این بازی ها، بیش از پیش احساس شود.

بنابر روند هرساله، امسال نیز از دهم خرداد، کار پنجمین جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران کلید خورد. بازیسازان و تولید کنندگان فرصت داشتند که آثار خود را تا پایان خرداد به دبیرخانه ی جشنواره بفرستند؛ البته در نهایت و برای سهولت هرچه بیش تر بازیسازان، مهلت ارسال آثار تا 15ام تیرماه تمدید شد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

jashnvare2

تا پایان مهلت ارسال آثار، 149 اثر به دبیرخانه فرستاده شد که تعداد 93 بازی و 20 بازینامه توانستند جواز حضور در جشنواره را دریافت کنند. برای استاندارد شدن هرچه بیش تر روند داوری آثار، بازی ها به چند دسته مختلف براساس ژانر مانند سکوبازی، اکشن، اکشن ماجرایی، ورزشی و غیره تقسیم شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

داوران کار خود را از 23 تیرماه آغاز کردند. روند داوری در چند مرحله و با برگزاری جلسات گروهی انجام شد و در نهایت 19 مرداد به پایان رسید. نکته ی قابل توجه اینجاست که امسال برای اولین بار، از چند داور خارجی بهره برده شده که نه تنها به جشنواره، رویکردی بین المللی بخشیده، بلکه ارزش کار داوری را نیز تا حد قابل توجهی بالا برده است.

تیم داوری در مجموع از 26 تن از برترین های ایرانی و خارجی تشکیل شده و هر یک از آنان به نسبت توانایی ها و سابقه ی کاری خود، در یک یا چند بخش، نظیر فنی، هنری، طراحی بازی،موسیقی و صداگذاری و بازینامه به داوری می پردازند.

jashnvare4

داوران ایرانی:

سید علی سیداف (داور بخش فنی)

سید علی سیداف یکی از چهره های نام آشنای صنعت بازی ایران به شمار می رود. او اولین شخصیت ایرانی به شمار می رود که به برنامه نویسی موتورهای گرافیکی تحت داس ایرانی مشغول شد. وی هم چنین در تیم برنامه نویسی اولین بازی تحت ویندوز ایرانی به نام «نیس عقرب» حضور داشته است.

برنامه نویسی و مدیریت پروژه ی چندین بازی جدی ایرانی و نیز چند موتور گرافیکی، داوری چندین دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نیز دوره ی چهارم جشنواره بازی های رایانه ای تهران از جمله ی فعالیت های او در عرصه بازی به شمار می رود.

امیرحسین عرفانی (داور بخش هنری)

امیرحسین عرفانی اگرچه مدرک خود را در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دریافت کرد اما همواره حضور فعالانه ای در صنعت بازی داشته است. وی تاسیس و مدیریت Tehran ACM Siggraph را عهده دار بوده و در نمایشگاه Siggeaph Asia سال 2013، از او برای برگزاری سمینار دعوت شد.

عرفانی مدبر بخش هنری انستیتو ملی بازی سازی بوده و در کنار آن به تدریس مدل سازی و رندر سه بعدی و نیز ارائه سمینار رندرینگ سه بعدی در دانشگاه های تهران و هنر می پردازد. او داور دوره ی قبلی جشنواره بازی های رایانه ای تهران هم بوده است.

فرزام ملک آرا (داور بخش های فنی و طراحی بازی)

فرزام ملک آرا را می توان یکی از فعال ترین و البته موفق ترین بازیسازان ایرانی دانست. او تا به حال بر روی پروژه هایی مانند بازی های موشوندان و دو نسخه ی آسمان دژ کار کرده کرده. لازم به ذکر است که نسخه ی دوم بازی آسمان دژ، در سومین جشنواره بازی های رایانه ای تهران به عنوان بازی سال انتخاب شد.

ملک آرا موسس و مدیر عامل شرکت توسعه گر شبیه ساز بوده و به عنوان مشاور در Tehran ACM Siggraph و نیز مرکز پژوهش ارتباطات ایران مشغول به کار است. او هم چنین تدریس در دوره های آموزشی انستیتو ملی بازی سازی ایران و داوری دومین دوره ی جشنواره را در سوابق کاری خود دارد.

فواد امیری (داور بخش طراحی بازی)

امیری مدرک خود را در رشته فناوری اطلاعات کسب کرده و از او به عنوان یکی از فعالان تولید بازی های آنلاین یاد می شود. وی با بیش از هفت سال سابقه ی کار در زمینه ی تولید بازی های آنلاین، جز متخصصین مارکتینگ و طراحی بازی آنلاین برای پلتفرم های وب و موبایل به شمار می رود. او هم چنین مدیر عامل استودیو بازی سازی ایواک است که بازی های آنلاین گرز و مستر90 را در کارنامه ی خود دارد.

محمد شریعت (داور بخش موسیقی و صداگذاری)

محمد شریعت تا به حال چندین اثر در زمینه ی تنظیم، میکس و مسترینگ موسیقی به صورت فردی یا گروهی از خود به جای گذاشته است و البته تسلط کامل بر پیانو و سازهای کلاویه ای الکترونیکی دارد. او هم چنین چندین و چند اجرا در کنار گروه «بزرگراه» داشته و قطعاتی از موسیقی های متن معروف فیلم ها سینمایی و برخی قطعه های بازی هایی چون سونیک و ماریو را بازسازی کرده است. بازی موسیقیایی ملودیا هم از جمله ی آثار اوست.

وهاب احمدوند (داور بخش فنی و طراحی بازی)

وهاب احمدوند با وجود این که یکی از نام های نسبتا جدید صنعت بازی ایران محسوب می شود اما تا به امروز کارنامه ی نسبتا پرباری از خود به جای گذاشته است. او در دو بازی فراسفر و شکارچی سیاره از سوی استودیوی یگانه افزار پویا و بازی Hexa Hero از LadyBird Entertainment نقش مدیر پروژه را ایفا کرده است.

احمدوند هم چنین به مسائلی چون طراحی بازی، طراحی مرحله و برنامه نویسی نیز تسلط دارد و در چند پروژه ی مختلف نظیر گربه ی بازیگوش و آخرین پرواز به فعالیت های این چنینی مشغول بوده است.

Jashnvare8

امیر محمد دهستانی (داور بخش های هنری و بازینامه)

دانش آموخته ی کارشناسی سینما و کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشگاه هنر. امیرمحمد دهستانی فعالیت حرفه ای خود را از سال 1372 آغاز کرد و تا به امروز جز موفق ترین شخصیت های فیلم و انیمیشن ایران برشمرده می شود. کارگردانی ده ها انیمیشن تبلیغاتی و نویسندگی و کارگردانی سریال های تلویزیونی نظیر فرمانروایان مقدس، قصه های ریزه میزه 1 و 2، قصه ما مثل شد و غیره تنها بخش کوچکی از فعالیت های او را تشکیل می دهد.

از دیگر فعالیت های مهم وی می توان به مشاوره در پروژه های انیمیشن صبا و عضویت در شوراهای انیمیشن صدا و سیما اشاره کرد. دهستانی هم چنین یکی از بنیانگذاران موسسه فرهنگی حور است که به عنوان یکی از پیشگامان تولید حرفه ای انیمیشن در کشور به حساب می آید.

دهستانی مطمئنا با سابقه ی داوری در جشنواره هایی نظیر جشنواره پویانمایی تهران، رشد، فیلم فجر و جام جم، به عنوان یکی از باتجربه ترین داوران جشنواره بازی های رایانه ای تهران شناخته می شود.

امیر محمد رضایی (داور بخش طراحی بازی و بازینامه)

با کار بر روی بیش از 7 پروژه ی بازی مختلف از سال 1385 تا به امروز، امیر محمد رضایی بسیار موفق عمل کرده است. او تا به حال جوایز و تقدیرنامه های بسیاری از دوره های مختلف جشنواره رسانه های دیجیتال دریافت کرده است. در سال 93 مسئولیت کارگردانی و برنامه نویسی بازی رویای آدم برفی را عهده دار بود که در چهارمین دوره ی بازی های رایانه ای تهران به عنوان بهترین بازی سکوبازی انتخاب شد.

رضایی از سال 1384 در نشریاتی چون بازینما و بازی فعالیت داشته است. او هم چنین از سال 91 در دانشگاه صدا و سیمای تهران مرکز به تدریس انیمیشن و رشته هنرهای دیجیتال می پردازد.

آیدین ذوالقدر (داور بخش طراحی بازی)

مدرک خود را در رشته ی مهندسی کامپیوتری گرفت و خیلی زود شروع به کار در حوزه ی بازیسازی کرد. مسئولیت برنامه نویسی، تکنیکال آرت و طراحی افکت را در پروژه ی جاه طلبانه ی گرشاسپ عهده دار بود و بعد از آن پروژه های حسن کچل و راز سیب سرخ را مدیریت کرد. ذوالقدر هم چنین به خاطر بازی مستقل اکسیر سیاه، برنده غزال زرین شد اکسیر سیاه هم لقب بهترین بازی مستقل سال را دومین دوره بازی های رایانه ای تهران دریافت کرد.

بهزاد خرسند (داور بخش فنی)

بهزاد خرسند سابقه ی کاری نسبتا کوتاهی دارد اما توانایی هایش سبب شده که به عنوان داور جشنواره انتخاب شود. او به عنوان برنامه نویس و مدیر پروژه در دو استودیوی پژواک و Turned On Digital فعالیت می کند. از جمله ی بازی هایی که در روند ساخت آن تاثیر داشته، می توان به فریاد آزادی: تنگستان اشاره کرد.

حسین احمدی (داور بخش فنی)

در سال 84 رتبه ی سوم کشوری را در جشنواره جوان خوارزمی دریافت کرد و در سال 89 از مقطع کارشناسی نرم افزار، فارغ التحصیل شد. او برنامه نویس ارشد و رییس هیئت مدیره شرکت آروین تک بوده و تا به حال پروژه های رانندگی در دلیجان، شتاب در شهر و سرعت شکنان را مدیریت کرده است. وی پیش از این در هیئت داوری اولین دوره بازی های رایانه ای تهران نیز فعال بوده.

حسین مزروعی (داور بخش طراحی بازی)

حسین مزروعی یکی از موسسین استودیو بازیسازی پاپاتا و البته برگزار کننده استارت آپ ویکند بازی در ایران بوده است. در دو دوره جشنواره خوارزمی شرکت کرده و ضمن کسب مقام، چند اختراع ثبت شده نیز دارد. او هم چنین به مدت 13 سال در زمینه ی کسب و کارهای آنلاین فعالیت داشته و چند کسب و کار موفق به راه انداخته است.

jashnvare7

سعید جلابی (داور بخش هنری)

سعید جلابی با حرفه ی خود به عنوان کانسپت آرتیست و مدیر هنری تا به حال در چندین و چند پروژه ی داخلی و خارجی مشغول به کار بوده است. او ضمن تدریس کانسپت آرت و دیجیتال پینت در انستیتو ملی بازی سازی، کارگاه های تخصصی کانسپت آرت برای بازی و انمیشن برگزار می کند. برخی آثار او در مجلاتی چون Expose 10 ،Expose 11 ،2D Artist و Design Magazine به چاپ رسیده اند.

علی میاسی

به عنوان تکنیکال آرتیست در استودیوهایی چون Bungie و TimeGate فعالیت کرده است. از مهم ترین بازی های وی می توان به Aliens: Colonial Marines و Section 8 اشاره کرد. او به عنوان برنامه نویس پاپ لاین و مدیر دیتابیس در پروژه هایی مانند The Scrums نقش داشته است.

امیر علوی

امیر علوی در موضوعات بسیاری نظیر استراتژی ای خلاقانه، طراحی تعاملی، بازیسازی، تولید رسانه آنلاین، طراحی هنری، موشن گرافیک و... سررشته دارد. او شرکت Moshama را بنیان گذاری کرده است و و به عنوان طراح حرکت در Daarvag International مشغول به کار است. لازم به ذکر است که سهامدار و توسعه گر ZooKazam نیز، هست.

امیر صالحی

امیر صالحی در مدیریت هنری و کارآفرینی تخصص دارد. او به عنوان مدیر هنری، مشاور، تصویرساز، طراح و سرپرست هنری در استودیوهای گوناگونی مانند FlightBeam ،Digital Chocolate ،Namco Networks America و MTM Technologies مشغول به کار است.

امیر زرین

امیر زرین مدت های طولانی به عنوان انیماتور شخصیت در شرکت الکترونیک آرتز و بر روی بازی هایی مانند The Sims 3: Showtime، The Sims 3: Into the Future و The Sims 3: Supernatural کار کرده است. وی شرکت Zarrin Studios را تاسیس کرده و مدیریت می کند. از دیگر آثار مهم او می توان انیماتوری شخصیت Green Lantern در Sony Imageworks اشاره کرد.

مهدی بهرامی

مهدی با ساخت بازی های فرش، انگاره و Bo خیلی زود به موفقیت رسید. بازی Bo عنوان بهترین بازی مستقل ایران را در اولین دوره جشنواره بازی های رایانه ای تهران دریافت کرد. بعد از در سال های 2013 و 2014، بهرامی با دو بازی فرش و انگاره به فینال بخش دانشجویی IGF رسید. در GDC سال 2014 نیز از او برای کنفرانس Experimental Gameplay Workshop دعوت به عمل آمد.

داوران خارجی:

jashnvare6

اندی اشکرفت

بعید به نظر می رسد که خبرهای بازی های رایانه ای را دنبال کنید و حداقل یک بار نامی از اندی اشکرفت نشنیده باشید. این طراح بازی مستقل تا به حال در استودیوهای مطرح زیادی مانند الکترونیک آرتز، دیزنی موبایل، سانتا مونیکا و THQ فعالیت کرده است. اگرچه او در ساخت بازی های بسیار زیادی فعالیت داشته است اما به اختصار می توان به God of War 2، TRON و Vampire Party Game اشاره کرد.

فدریک هالتویست

هالتویست با وجود سن نسبتا کم خود، شرکت های Game Artisans، Dominace War و Unearthly Challenge را بنیان گذاری کرده است و به پروژه های متفاوت می پردازد.

 هوگو فرِنوی

هوگو فرنوی به عنوان طراحی بازی در استودیویی هایی نظیر گیم لافت و یوبیسافت فعالیت داشته است. او تا به حال در چندین اثر مختلف همکاری داشته که از مهم ترین آن ها، Raving Rabbids ،Prodigy و Captain America: The Winter Soldier هستند.

جوریس دورمنز

دکترای طراحی بازی خود را از دانشگاه آمستردام دریافت کرده و به عنوان سخنران و مدرس در دانشگاه Leiden فعالیت می کند. او اگرچه به صورت کمابیش در پروژه های ساخت بازی همکالری کند اما تمرکز خود را بر تالیف مقالات و کتاب های مختلف مربوط به بازی های رایانه ای معطوف کرده است. از جمله ی تالیفات او می توان به «مکانیک های بازی: طراحی بازی پیشرفته»، «گفتگو با بازی ها» و «ماجراجویی در طراحی مرحله بازی» اشاره کرد.

jashnvare1

رادک سِمک تلا

سِمک تلا به عنوان سرپرست گروه طراحی، خلاقیت و طراح ارشد بازی در استودیوی خوش نام Tequila Games مشغول به کار است. وی علاوه بر این، نقش مدیر طراحی بازی و بازاریابی در استودیوی Witchcraft ظاهر می شود. پروژه های موفقی مانند Mami Fatale، Tap deLight و سری بازی Battlefriends چکیده ی آثار او را تشکیل می دهد.

رامون ویلادورات آرو

برای ویلادورات آرو هیچ سابقه ای بهتر از فعالیت در شرکت Crytek به عنوان سرپرست برنامه نویسی گیم پلی و سیستم وجود ندارد. مهم ترین پروژه ی او بازی موفق Ryse: Son of Rome است که که برای کنسول های اکس باکس وان و پی سی عرضه شد. او پیش از این هم، سابقه ی کار بر سری Invizimals و Reality Fighters را برای پلتفرم های پلی استیشن 3 و پلی استیشن ویتا داشته است.

تد براون

کارشناسی ارشد خود را در رشته بازیسازی با محوریت طراحی مرحله دریافت کرد. مالک استودیوی بازی Oreganic LLC بوده و در نقش بازیساز و کارگردان در Indie Game Con مشغول است. وی در پروژه های موفق زیادی مانند چند نسخه از سری بازی تونی هاوک، ارتش دونفره و گان مشارکت داشته است.

الکساندر اشمیت

لیسانس طراحی بازی خود را از دانشکده طراحی و علوم کامپیوتر Mediadesign دریافت کرد. بازی های متعدد و بسیاری برای پلتفرم های پی سی، اندروید و iOS منتشر کرده است و صد البته که در پروژه بازی ایرانی Shadowrun Returns هم همکاری داشته. او در چندین استودیوی مختلف مانند Hothead Games و Piranha Games نیز استخدام شده است.

برچسب ها

مطالب مرتبط

با چه اینترنتی می‌توان پلتفرم استریم استیدیا را اجرا کرد؟

حدوداً یک هفته پیش بود که گوگل در جریان رویداد GDC 2019 از پلتفرم استریم بازی خود با نام استیدیا (Stadia) رونمایی کرد. سرورهای این پلتفرم آنقدر قدرتمند هستند که توانایی پردازش بازی‌ها را با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم 60 دارند. در چنین شرایطی، یک سوال اساسی و مهم مطرح می‌شود: چه اینترنتی... ادامه مطلب

با تغییرات جدید استیم آشنا شوید

شب گذشته کنفرانس کمپانی والو در رویداد GDC برگزار شد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به تغییر رابط کاربری استیم اختصاص داشت.مهم‌تر از همه باید منتظر یک رابط کاربری کاملا متفاوت برای بخش Library استیم باشیم. از این به بعد شما می‌توانید اطلاعات بیشتری از بازی‌های خود را با دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.... ادامه مطلب

God of War بهترین بازی سال مراسم GDC 2019 شد

در جریان بخش‌های پایانی مراسم GDC 2019 لیست بهترین بازی‌های سال از دید داوران منتشر شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، محصول مشترک استودیو سانتا مونیکا و سونی، یعنی God of War توانست جایزه‌ی بهترین بازی سال را از آن خود کند.بازی God of War توانست با کنار زدن عناوین Return of the Obra Dinn ،Red Dead... ادامه مطلب

سری خاطره‌ انگیز IGI باز خواهد گشت [تماشا کنید]

در حالی که توجه اکثر علاقه مندان به بازی‌های ویدیویی به کنفرانس گوگل در رویداد GDC 2019 جلب شده بود، استودیو تُدمن اینتراکتیو در اقدامی غیرمنتظره از بازی IGI Origins رونمایی کرد. این بازی همانند نسخه‌های پیشین سری با دوربین اول شخص و در سبک تیراندازی تاکتیکی ساخته می‌شود.متاسفانه اطلاعات چندانی از لحاظ داستانی منتشر... ادامه مطلب

سرويس استريم استيديا گوگل معرفى شد؛ قدمى به سوى آينده گیمینگ‌

گوگل معمولاً در رویداد GDC که به طور سالانه برگزار می‌شود شرکت می‌کند اما GDC 2019 با سال‌های گذشته تفاوت بسیاری داشت. در جریان رویداد امسال، گوگل از سرویس استریم خود تحت عنوان استیدیا (Stadia) رونمایی کرد که می‌توان آن را رقیب جدی برای پراجکت ایکس کلاود مایکروسافت دانست.با توجه به سخنرانی که در جریان... ادامه مطلب

بازگشت شودان در نخستین تریلر System Shock 3 [تماشا کنید]

امروز و در جریان رویداد GDC 2019، استودیو آدرساید اینترتینمنت نخستین تریلر از بازی سیستم شاک 3 (System Shock 3) را به نمایش عموم درآورد.اگر از طرفداران قدیمی عناوین سبک ترس و بقا باشید، احتمالا نام سری بازی‌های سیستم شاک را شنیده‌اید که نسخه‌ی اول آن در سال 1994 برای پی سی عرضه شد. نسخه‌ی جدید... ادامه مطلب

نظرات ۶

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟