ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

در اسکار بازی‌های ویدیویی، چه عناوین موبایلی جایزه گرفته‌اند؟

در فرهنگ عامه مردم، معمولا رویدادهای رقابتی/سرگرمی که اهمیت زیادی دارند را «اسکار همان مدیوم» نام‌گذاری می‌کنند؛ گرمی را اسکار موسیقی می‌نامند، از امی (Emmy) به عنوان اسکار سریال‌های تلویزیونی یاد می‌کنند و در صنعت ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

در فرهنگ عامه مردم، معمولا رویدادهای رقابتی/سرگرمی که اهمیت زیادی دارند را «اسکار همان مدیوم» نام‌گذاری می‌کنند؛ گرمی را اسکار موسیقی می‌نامند، از امی (Emmy) به عنوان اسکار سریال‌های تلویزیونی یاد می‌کنند و در صنعت بازی‌های ویدیویی هم خیلی‌ها این لقب را به مراسم سالیانه The Games Awards داده‌اند.

این رویداد که کارش را از سال ۲۰۰۳ و با اسم Spike Video Game Awards آغاز کرد، بعد از کنار کشیدن شبکه اسپایک به The Games Awards تغییر نام داد و در قالبی مستقل‌تر دوباره به دنیای بازی‌ها بازگشت. البته این جمع‌وجور تر شدن مراسم تاثیر زیادی روی بیننده‌هایش نگذاشت و با توجه به گزارشات، رویداد سال گذشته این مراسم را بیش از ۲۶ میلیون نفر تماشا کردند.

اما بازی‌های موبایل برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ توانستند بین بهترین‌های این مراسم قرار بگیرند. در همین سال دو بازی Jetpack Joyride و Infinity Blade توانستند در دسته برترین بازی دیوایس‌های دستی نامزد بشوند. هرچند در نهایت جایزه را Super Mario 3D Land برد اما همین حضورشان بین نامزدها نشان می‌داد که موبایل گیمینگ بالاخره مسیر خودش را توانسته پیدا کند.

در سال ۲۰۱۲ هیچ بازی موبایلی نامزد نشد و از ۲۰۱۳ به بعد بود که هر ساله عناوین تلفن‌های هوشمند هم سهمی از اسکار بازی‌های ویدیویی را به دست آورند. با مقاله «در اسکار بازی‌های ویدیویی، چه عناوین موبایلی جایزه گرفته‌اند؟» می‌خواهیم همین سال‌ها را مرور کنیم و ببینیم کدام بازی‌ها بیشتر به مذاق داوران این جشنواره خوش آمده است.

بهترین بازی موبایل سال ۲۰۱۳: Plants vs. Zombies 2

در سال ۲۰۱۳ دسته بازی‌های موبایل و کنسول‌های دستی جدا شدند و به همین خاطر عناوین تلفن‌های هوشمند فرصت بیشتری برای عرض اندام در Spike Video Game Awards (آخرین سالی که با این اسم را داشت) را پیدا کردند. نهایت هم Plants vs. Zombies 2 توانست جایزه بهترین بازی موبایل را از آنِ خودش کند.

هرچند پرداخت‌های درون برنامه‌ای و تاثیرشان روی تجربه مخاطب باعث شدند تا Plants vs. Zombies 2 به اندازه قسمت اولش دوست داشتنی نباشد ولی PopCap خیلی خوب فرمول قسمت قبلی را گسترش داد و با همان گرافیک رنگارنگ، داستان عجیب، طراحی خوب شخصیت‌ها و گیم‌پلی بزرگ‌ترش یکی از اعتیادآورترین تجربه‌های سبک «دفاع از قلعه» (Tower Defense) را به وجود آورد.

البته اینفینیتی بلید ۳ هم از شانس‌های دریافت جایزه بود اما چون نسبت به دو قسمت قبلی‌اش تفاوت زیادی نداشت، بنابراین جایزه به نبرد گیاهان و زامبی‌ها رسید. در Plants vs. Zombies 2 بازیکن‌ها باید با کار گذاشتن گیاهان در مسیرهای مختلف مانع رسیدن زامبی‌ها به خانه شخصیت اصلی بشوند.

بقیه نامزدها:

  • Angry Birds Star Wars
  • Infinity Blade III
  • Ridiculous Fishing
Plants vs. Zombies™ 2

Plants vs. Zombies™ 2

سازنده: PopCap قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 590 مگابایت زبان:

بهترین بازی موبایل سال ۲۰۱۴: Hearthstone

در اولین سال برگزاری The Games Awards دوباره بخش بازی‌های موبایل و کنسول‌های دستی ترکیب شدند و جالب اینجاست با وجود این ادغام‌سازی، باز یک بازی از تلفن‌های هوشمند توانست جایزه را ببرد. هارت استون (Hearthstone) کار بزرگی انجام داد، نه فقط برای اینکه رقبایش از کنسول‌های دستی بودند.

یکی از عجیب‌ترین نکات Games Awards سال ۲۰۱۴، حضور نداشتن FRAMED بین نامزدهای بهترین بازی موبایل/کنسول‌های دستی بود

هارت استون اگر می‌خواست آن شب دست خالی رویداد را ترک نکند، باید یکی از مهمترین آثار تاریخ موبایل یعنی مانیومنت ولی را پشت سر می‌گذاشت و این اتفاق هم افتاد. بلیزارد با عنوانش نه‌تنها بازی‌های کنسول محبوب 3DS را پشت‌سر گذاشت بلکه داوران را مجاب کرد تا جایزه را جای مانیومنت ولی به بلیزارد بدهند.

هارت استون اثری کارتی بوده و در آن بازیکن‌ها با کارت‌هایی که در اختیار دارند به نبرد با یکدیگر می‌روند. بلیزارد امسال و بعد از یک غیبت نسبتا طولانی، با دیابلو ایمورتال به تلفن‌های هوشمند بازمی‌گردد و هرچند بعید است بازی به اندازه هارت استون بین منتقدان محبوب بشود ولی کنجکاویم عملکردش را ببینیم.

بقیه نامزدها:

  • Threes
  • Monument Valley
Hearthstone

Hearthstone

سازنده: Blizzard قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1600 مگابایت زبان:

بهترین بازی موبایل سال ۲۰۱۵: Lara Croft Go

بعد از دو سال پررمق، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تبدیل به عجیب‌ترین رویدادهای The Games Awards در زمینه بازی‌های موبایل شدند. در این سال بازی‌های Alto's Adventure و The Room Three انتشار یافتند، Her Story را برای iOS داشتیم و Shadowmatic هم با استفاده از جالب از سایه‌ها یکی از نوستالژی‌ترین گیم‌پلی را به‌تصویر کشید.

با این حال هیچکدام نامزد دریافت جایزه بهترین بازی گوشی/کنسول دستی نشدند. معلوم نیست سازنده‌ها نسخه‌ای از بازی‌ها را برای مراسم نفرستادند یا فرصت ارسال آثار تمام شده بود؛ هر دلیلی که دارد، ۲۰۱۵ می‌توانست رقابت هیجان‌انگیزتری را رقم بزند. چون Lara Croft Go خودش اثر قابل احترامی است و به غیر از Downwell، بقیه نامزدها پرستیژ تبدیل شدن به بهترین سال را ندشتند.

گیم‌پلی Lara Croft Go ترکیبی از سبک پازل و استراتژی است. بازی عنوانی نوبتی بوده و بعد از هر حرکت شخصیت اصلی، دشمنان هم حرکت می‌کنند. بنابراین باید با برنامه‌ریزی مناسب معماها را حل کنید. متاسفانه اسکوئرانیکس چند وقت پیش اعلام کرد که دیگر سری Go را ادامه نمی‌دهد. چرا؟ بازی‌های این مجموعه آن‌قدرها سودآوری نداشته‌اند.

بقیه نامزدها:

  • Downwell
  • Fallout Shelter
  • Pac-Man 256
Lara Croft GO

Lara Croft GO

سازنده: Square Enix قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1200 / 510.18 مگابایت زبان:

بهترین بازی موبایل سال ۲۰۱۶: Pokémon Go

۲۰۱۵ از حیث انتخاب نامزدها عجیب بود، ۲۰۱۶ در زمینه بهترین بازی‌اش غیرمنتظره ظاهر شد. در همین سال هم بازی‌های خیلی بهتری می‌توانستند نامزد بشوند اما اگر Lara Croft Go لیاقت این را داشت تا جایزه را ببرد، پوکمون گو بدترین گزینه‌ای بود که می‌شد برای بهترین بازی موبایل/کنسول‌ دستی ۲۰۱۶ انتخاب کرد.

بازی بیشتر به نسخه پیشرفته‌تر دیگر ساخته استودیوی سازنده‌اش یعنی Ingress شباهت داشت و مطمئنا اگر برند پوکمون گو پشتش نبود، تا این اندازه به محبوبیت نمی‌رسید. در حالی که همان سال کلش رویال با ترکیب چند سبک یکی از اعتیادآورترین تجربه‌های متفاوت را به‌وجود آورد و Severed هم به عنوان وارث گیم‌پلی اینفینیتی بلید، بار دیگر پتانسیل‌های صفحات لمسی را نشان داد.

ظاهرا داوران آن سال The Games Awards تحت تاثیر اقبال عجیب و غریب بازیکن‌ها قرار گرفتند و برای همین جایزه را به آن دادند. نه اینکه پوکمون گو اثر بدی باشد، بازی عنوان سرگرم‌کننده‌ای است و ترند جدیدی در بازار موبایل به راه انداخت اما برای رای داوران، ملاک‌های مهمتری از «محبوبیت عموم» وجود دارد.

بقیه نامزدها:

  • Clash Royale
  • Severed
Pokémon GO

Pokémon GO

سازنده: Niantic قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 295.9 / 94.39 مگابایت زبان:

بهترین بازی موبایل سال ۲۰۱۷: Monument Valley 2

بهترین بازی های موبایل

در این سال دوباره عناوین کنسول‌های دستی و بازی‌های موبایل جدا شدند و مانیومنت ولی که ۲۰۱۴ رقابت را به هارت استون باخته بود، این بار با وجود رقیبان قدرتمندی مثل Hidden Folks و Old Man's Journey دست خالی رویداد را ترک نکرد. حتی با وجود اینکه کیفیت کلی مانیومنت ولی ۲ پایین‌تر از قسمت اولش قرار داشت.

نسبت به قسمت قبلی، مانیومنت ولی ۲ بیشتر شبیه به نسخه هالیوودی فیلم‌های اروپایی بود. زیباتر، بزرگ‌تر و چشم‌نوازتر اما با گیم‌پلی ساده؛ بازی نه آن عمق قبلی را داشت و نه به همان اندازه درگیرکننده ظاهر شد. البته هسته اصلی مجموعه مانیومنت ولی آن‌قدر جذابیت دارد تا با مشکلاتش همچنان بین بازیکن‌ها و منتقدین محبوب باشد.

بقیه نامزدها:

  • Fire Emblem Heroes
  • Hidden Folks
  • Old Man's Journey
  • Super Mario Run
Monument Valley 2

Monument Valley 2

سازنده: ustwo games قیمت: 4.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 514.12 / 243.67 مگابایت زبان:

بهترین بازی موبایل سال ۲۰۱۸: Florence

۲۰۱۸ از معدود سال‌هایی بود که همه روی یک بازی اتفاق نظر داشتند؛ فلورنس (Florence). تقریبا خیلی از مراجع معروف فلورنس را به عنوان بهترین اثر موبایل سال انتخاب کردند. عجیب هم نیست. بازی در زمان کوتاهش چیزی را ارائه می‌دهد که تا مدت‌ها نمی‌توان فراموش کرد. فلورنس همه‌چیز را در کنار هم دارد.

همان قدر که زیبایی‌های عشق را به تصویر می‌شد به همان اندازه از مشکلات می‌گوید. یک زندگی واقعی که شاید کمی از واقعیت دور باشد اما لحظه‌های شیرین و سختی دارد که خیلی از ما ممکن است تجربه‌اش کنیم. سازنده با استفاده از رنگ‌ها، موسیقی و مکانیزم‌های ساده گیم‌پلی تجربه‌ای فراموش نشدنی را به‌تصویر کشید.

بقیه نامزدها:

  • Donut County
  • Fortnite
  • PUBG Mobile
  • Reigns: Game of Thrones
Florence

Florence

سازنده: Annapurna Interactive قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1300 / 411.62 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • M Sajjad
    M Sajjad | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

    با این جایزه توقعم از Florence خیلی بالا رفته بود و وقتی بازی کردم در عین حالی که واقعا لذت بردم ولی واقعا جا خوردم چون بنظرم خوب و متفاوت بود ولی قطعا بهترین بازی نیست
    خوب سلیقه اس دیگه من نمیتونم به عنوان بهترين بازی سال بپذیرمش

  • Reza Dark
    Reza Dark | ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

    عالی مثه همیشه!

  • Mamad Shafi
    Mamad Shafi | ۲۵ خرداد ۱۳۹۸

    چرا بازی های گیم لافت نیستن یکم برام عجیب هست

مطالب پیشنهادی