ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا سازندگان چینی می توانند دنیای سامسونگی اندروید را دگرگون کنند؟

«موبایل های پرچمدار اندرویدی دیگر آن حس و حال سابق را ندارند.» این جمله را تعداد زیادی از ناظران جهان اسمارت فون ها و همچنین تحلیل گران بر زبان می آورند، بخصوص با توجه به این ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

«موبایل های پرچمدار اندرویدی دیگر آن حس و حال سابق را ندارند.»

این جمله را تعداد زیادی از ناظران جهان اسمارت فون ها و همچنین تحلیل گران بر زبان می آورند، بخصوص با توجه به این موضوع که اکنون کلاس جدیدی از سازندگان وارد بازار شده اند و به خطری بزرگ بیخ گوش برندهایی که تا پیش از فکر می کردیم توپ تکانشان نمی دهد، تبدیل شده اند. در مورد وان پلاس و شیائومی صحبت می کنیم؛ سازندگانی که که مایل هستند (و این ویژگی را دارند) تا موبایل های خود را با قیمتی بسیار ارزان تر و حاشیه سود کمتر از بازیگران اصلی دنیای اندروید همچون سامسونگ، سونی و اچ تی سی عرضه کنند.

دو هفته پیش بود که سامسونگ از نمونه های بزرگ تر شده ی گلکسی اس ۶ و اس ۶ اج پرده برداشت؛ نوت ۵ و گلکسی اس ۶ اج پلاس. امسال اگرچه سامسونگ با لبخندی ژکوند وار بر لب، به نیاز مشتریان گوش داد و تحسین ها را نیز برانگیخت اما در هر صورت، آمارهای مالی بیانگر این موضوع هستند که دو گلکسی اس۶ آنقدرها هم که خود مدیران این شرکت باور داشتند، موفق نبوده است.

علت چیست؟ چرا بازیگر بزرگی همچون سامسونگ نمی تواند به پیش بینی های خودش دست پیدا کند؟ چرا سایر تولید کنندگان بزرگ موبایل های اندرویدی با زیان دهی مواجه شده اند و نمی توانند سود مناسبی را از بازار اسمارت فون ها برای خود کنار بگذارند؟ آیا حال که رقبایی پیدا شده اند و موبایل هایی با قابلیت های فراوان و قیمت اندک ارائه می دهند، باز هم سامسونگ، اچ تی سی، ال جی و سونی می توانند به رویه فعلی خود ادامه داده و در آینده نیز با مشکلی بر سر راه خود رو به رو نشوند؟ با دیجیاتو همراه باشید.

اگر در سال های اخیر به عرضه موبایل های سطح بالا نگاه کنید، احساس خواهید کرد که رهبران بازار اسمارت فون ها که تا پیش از این قلمرویی پر قدرت برای خود بنا کرده بودند، با وجود برندهای چینی دیگر شانس زیادی برای ادامه دادن ندارد، بخصوص با رویکرود های کنونی شان.

یک موبایل، کلکسیونی از قطعه های مختلف است که به هم متصل شده و می توانند بنچمارک های مختلف را درنوردند. این روزها، دست کم روی کاغذ به سادگی می توان یک پرچمدار ساخت. یک طراحی مستطیل مانند می خواهد علاوه بر قراردادی با تامین کنندگان قطعات و البته شرکتی برای سرهم بندی آنها.

oneplus-5-w600

باز هم روی کاغذ، در زمانه فعلی یافتن تامین کننده برای قطعات پرقدرت هم دیگر به هیچ عنوان مشکل نیست. اما باید توجه داشت که موبایل ها اگرچه از قطعاتی متصل به هم تشکیل شده اند، اما برای اینکه بتوانید مشتری را راضی به خرید یک تلفن همراه پرچمدار کنید، جدا از پردازنده قوی و نمایشگری با رزولوشن بالا، به حس تجربه کاربری عالی هم نیاز دارید. باید ارزش هایی به موبایل خود اضافه کنید، قابلیت هایی که کاربر از آن استفاده کند، ویژگی هایی که قیمت بسیار بالایتان را نیز توجیه کنند. زمانی که مشتری بخواهد برای موبایلی، یک هزینه بالا را پرداخت کند، مهم تر از همه چیز، حسی است که از آن دریافت می کند.

به اپل نگاهی داشته باشید، شرکتی که تکنولوژی های بکار رفته در محصولاتش (بخوانید موبایل هایش) به هیچ عنوان در قیاس با نمونه های اندرویدی، به روز نیستند. (می توان نمایشگر رتینا را -در زمان عرضه- یک استثنا دانست.) به میزان رم، هسته های موجود در چیپست های سری A، سرعت کلاک پردازشی و...  نگاه کنید. اینها همه مشخصاتی هستند که صرفا در بنچمارک ها خودنمایی می کنند و همانطور که گفتیم، شرکت یاد شده در زمینه ساخت تلفن های خود از سازندگان اندرویدی بسیار عقب تر است اما باز هم سود کلان بازار اسمارت فون ها به جیب اپل روانه می شود.

اپل دیگر نابغه ای به نام استیو جابز را ندارد و نمی توان گفت این اعداد و ارقام و پول های که به حساب بانکی اپل افزوده می شوند، حاصل نحوه تفکر و محبوبیت او هستند. شرکت ساکن کوپرتینو قادر شد تا بالاترین درآمدهای خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵ و در واقع پس از مرگ جابز به دست آورد. شاید برخی پاسخ این پرسش را در طراحی و توجه بیش از حد به جزییات بیابند؛ اپل، آیفون ۴ را با ترکیب شیشه و فلز معرفی کرد و محبوبیت های بسیاری نیز با آن کسب نمود اما امسال سامسونگ هم به سراغ این ترکیب جادویی رفته تا خانواده پرچمدار گلکسی را به سوی مرغوبیت کشانده و حس بی نظیر یک موبایل گران قیمت را برای خریداران به ارمغان آورد.

thumb-1-11-w600

بیشتر خریداران موبایل های هوشمند گیک های اسمارت فونی نیستند

طراحی صرفا بخشی از ماجراست. کاربر آیفون از همان ابتدا به جز سرویس های گوگل که در اکوسیستم iOS نیز حضور دارند، به سرویس هایی اختصاصی نیز دسترسی دارد که استفاده اش از موبایل را لذت بخش تر می کنند. iTunes، iBooks و اپ استور صرفا بخشی از این سرویس ها هستند. در حالی که سازندگان موبایل های اندرویدی از جمله سامسونگ به شدت در حال بررسی چگونگی بالاتر بردن اعداد و ارقام در بنچمارک هستند، اپل تجربه ای پویا تر را در اختیار خریدار گذاشته. حقیقت این است که بیشتر خریداران موبایل های هوشمند گیک های اسمارت فونی نیستند و علاقه ای هم ندارند تا نگاهی به بالاترین امتیازها داشته باشند، چرا که امتیاز بنچمارک ها به خودی خود دردی از کسی دوا نمی کنند.

گوگل نیز به خوبی این مسائل را درک کرده و تلاش می کند میان اکو سیستم خود، فروشگاه پلی و البته صدها سازنده یک هماهنگی ویژه به وجود آورد اما غول جستجو، هرچقدر هم که تلاش کند مشخصا نمی تواند به یکپارچگی شرکتی برسد که همه بخش ها زیر نظر مستقیم خودش توسعه پیدا می کنند.

سلاح قدرتمند سامسونگ

سامسونگ معمولا از راهکار «منم همینطور» استفاده کرده و به نوآوری همکاران خود چشم دوخته و سپس نسبت به توسعه محصولاتش اقدام می ورزد. اما جدا از این مسئله، سامسونگ یک شرکت بسیار قدرتمند است که یک سلاح ویژه در دست دارد. اشتباه نکنید، این سلاح «تبلیغات» نیست. در زرادخانه ی سامسونگ می توان تکنولوژی های برتر را یافت. فناوری هایی که گاهی هنوز به ذهن رقبا نیز نرسیده اند و حتی اگر رسیده باشند، قابلیت دسترسی به آنها را ندارند اما سامسونگ آماده شان کرده.

در زرادخانه سامسونگ می توان تکنولوژی های برتر را یافت

جاستین دنیسون، مدیر استراتژی محصولات سامسونگ باور دارد: «ما اکنون ویژگی های متمایز کننده جالبی داریم؛ گلکسی های ما، حاوی برترین تکنولوژی های بازار هستند.»

Samsung-Galaxy-Note-5-S6-Edge-Plus

صرفا به گلکسی اس ۶ اج یا نمونه پلاسش توجه کنید؛ این موبایل ها دارای سه ویژگی منحصر به فرد هستند که صرفا می توانید آنها را در تلفن های هوشمند ساخته شده از سوی خود سامسونگ پیدا کنید:

  • سیستم-بر-چیپ پیشرفته اگزینوس ۷۴۲۰ که درخششی بسیار بیشتر از اسنپدراگون ۸۱۰ داشته.
  • نمایشگر AMOLED خمیده که ترکیب تکنولوژی آینده و کیفیت بسیار بالاست.
  • حافظه فلش UFS 2.0 که از سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالاتری نسبت به نمونه های قبلی برخوردار است.

هر کدام از این سه ویژگی، یک برتری محسوس نسبت به رقبا دارند. این ها قابلیت هایی هستند که مشخصا نمی توانید آنها را در یک تلفن همراه ساخته شده از سوی شیائومی پیدا کنید. سامسونگ چنین قابلیت هایی را در خانه توسعه داده و آنها را برای محصولات برتر خودش رزرو می کند.

ویژگی های خاص سامسونگ را در موبایل های شیائومی نخواهید یافت

سامسونگ اکنون میلیون ها دلار خرج تبلیغاتش می کند اما این بخش، به هیچ عنوان مانند گذشته در فروش اسمارت فون های شرکت مذکور موثر نیست. تیم تبلیغاتی سامسونگ به جای تمرکز بر کمپین هایی نظیر «Next Big Thing - چیز بزرگ بعدی» بهتر است به کاربر بگوید چرا هر کدام از آن سه تکنولوژی که پیشتر نام بردیم برای کاربران با اهمیت هستند؛ آیا کاربر صرفا موبایلی با نمایشگر بزرگ خریداری می کند تا از تماشای کیفیت بالای آن لذت ببرد یا می تواند کارهای مفیدتری را نیز با آن انجام دهد؟ این ها، همان نکاتی هستند که برای بخش مارکتینگ سامسونگ بی اهمیت شده اند.

Xiaomi-Mi-Note-Edit-14-w600

این روزها کاربران نیز همانند موبایل ها، هوشمند تر شده اند و صرفا با دیدن یک تلفن همراه ارزان قیمت، تصمیم به خریدش نمی گیرند. اپل ثبات کرده که هنوز کاربران زیادی حاضرند پول بالایی برای کیفیت و تجربه کاربری عالی پرداخت کنند. حال سامسونگ نیز کم و بیش دارای همین کیفیت شده و از طرفی، تکنولوژی های برتر خود را نیز دارد و آنها را در پرچمداران امسال به کار گرفته.

از نقطه فعلی به بعد، شاهد جنگی جذاب در میان سازندگان موبایل های اندرویدی‌ با سابقه و بنام، سازندگان موبایل های اندرویدی چینی و اپل هستیم. کارزار، به سه بخش تقسیم شده؛ خوش نام ها تلاش می کنند با تکنولوژی های برتر خود متمایز شوند، چینی ها می خواهند با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول کاربر را به سوی خود جلب کنند و اپل نیز همچنان تلاش خواهد کرد تا تجربه کاربری و طراحی موبایل هایش را بهتر از پیش سازد. ما اما در گوشه رینگ به تماشا می نشینیم و خواهیم دید که در پایان، چه کسی برنده این پیکار می شود؛ این نبرد، تازه به مرحله جذابش رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • soora
    soora | ۸ شهریور ۱۳۹۴

    نمی دونم چرا، ولی از سامسونگ خوشم نمیاد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی