ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیپد پرو
تکنولوژی

آیپد پرو برای چه افرادی مناسب است؟

سال هاست که تصور می کنیم برای انجام دادن کارهای مهم، به یک لپ تاپ نیاز داریم و برای انجام بازی های ویدیویی، تماشای فیلم و کارهایی از این دست، باید به سراغ تبلت برویم. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۰

سال هاست که تصور می کنیم برای انجام دادن کارهای مهم، به یک لپ تاپ نیاز داریم و برای انجام بازی های ویدیویی، تماشای فیلم و کارهایی از این دست، باید به سراغ تبلت برویم. سال هاست که با چنین دیدگاهی دست به خرید محصولات مختلف در این دسته بندی می زنیم اما گویا از امروز به بعد، باید چنین دیدگاه و تصوری را دست خوش تغییر کنیم.

در جهان کامپیوترهاش شخصی، سازندگان به کمک مایکروسافت و ویندوز ۸ تا ۱۰، تلاش کرده اند تا مرز میان لپ تاپ و تبلت را بردارند. اپل اما با معرفی آیپد پرو، محصولی را به همگان نشان داد که مرز نمی شناسد و می تواند در هر دو دسته جای گیرد. اگر بخواهید از آن استفاده ی ساده ای داشته باشید، می تواند یک آیپد ایر معمولی باشد اما در صورتی که کاربردهای حرفه ای اش را خواستار باشید، تلاش می کند خود را به پای یک مک بوک پرو برساند.

در میانه «تفریح» با آیپد ایر و «حرفه ای گری» با مک بوک پرو، اپل البته یک محصول جدید دارد به نام «مک بوک» ۱۲ اینچی که به تازگی آن را معرفی نموده؛ محصولی که به خوبی می تواند در کنار آپید پرو، به عنوان دستگاهی در میانه مرز قرار گیرد. این دو محصول، تلاش می کنند تا در میانه دنیای تبلت و نوت بوک ها خود را جای دهند.

بیش از هر آیپد دیگری اما، آیپد پرو تلاش می کند تا محصولی «خلاق» باشد. آمده تا به عنوان دستگاهی پویا عمل کرده و به شما اجازه دهد موسیقی هایتان را بسازید، اسناد خود را در آفیس ویرایش نمایید و یا به خلق آثار هنری بپردازید. اپل به قدرت سخت افزاری آن اشاره ای کوتاه و گذرا کرد و خبری از اجرای بازی های سنگین در آن نبود. حتی به نمایشگر و پیکسل های فراوان آن نیز اشاره ای گذرا کرد اما بیش از هر بخش دیگری، تمرکز اش را روی ارائه این دیدگاه قرار داد که ثابت کند آیپد پرو، یک محصول پرقدرت برای افزایش بهره وریست؛ نمایندگان مایکروسافت و Adobe نیز روی صحنه آمدند تا با آفیس و فوتوشاپ، همین موضوع را ثابت کنند. با دیجیاتو همراه باشید.

زمانی که مشخصات مک بوک جدید را با آیپد پرو مقایسه می کنید، خواهید دید که هر دو حدودا ۱۰ ساعت عمر باتری در اختیار شما قرار می دهند، هر دو نمایشگرهایی ۱۲ اینچی دارند و هر دو نیز تقریبا از یک نوع پردازنده کم مصرف استفاده می کنند.

overview_colors_large_2x.0-702x336

تنها تفاوت بزرگ میان این دو دستگاه، نمایشگر تاچ آیپد پرو است. البته شما برای استفاده ای درست از این محصول، نیاز به یک کیبورد جداگانه نیز خواهید داشت و با چنین شرایطی، حتی قیمت ها نیز به هم نزدیک می شوند. در نتیجه روی کاغذ، می توان گفت که با یک محصول طرف هستیم؛ محصولی که البته با دو ظاهر متفاوت به بازار آمده است.

مک بوک و آیپد اما برای دو دسته از اشخاص کاملا متفاوت از هم توسعه یافته اند. استفاده از نمایشگرهای لمسی، برای بسیاری از کاربران کار را راحت تر می کند. جدا از این مسئله، iOS از پایه طراحی شده تا با نمایشگرهای تاچ کار کند و این در حالیست که OS X، رابط های کاربری تاچ را نمی شناسد و راستش را بخواهید، برای نسل کنونی که در حال بزرگ شدن با نمایشگرهای لمسی هستند نیز، شاید انتخاب مناسبی نباشد.

ipad-children-playing

مایکروسافت این موضوع را به خوبی درک کرده تلاش نمود تا در ویندوز ۸ و سپس ۱۰، رابط کاربری تاچ را با پلتفرم نرم افزاری اش هماهنگ کند.

با چنین دیدگاهی، می توان گفت اپل اکنون آیپد پرو را معرفی نکرده تا بهره وری «امروز» کاربران را افزایش دهد، بلکه می خواهد نوع بهره وری در سال های آینده را دست خوش تغییر نموده و آن را کم کم جایگزین لپ تاپ هایش کند. کودکان امروز، فردا ترکپد لپ تاپ ها را تحمل نخواهند کرد و ترجیح می دهند با نمایشگری لمسی که استفاده از آن راحت تر است کار کنند. در این میان کاربران تجاری و برخی کسب و کارها نیز به خوبی از محصولات هیبریدی استقبال به عمل آورده اند.

ipad-pro-smart-keyboard-w600

واقعیت این است که هنور، نوع کاربری مک بوک جدید با آیپد پرو تفاوت های بسیاری دارند و کاربران امروزی نیز، توسط استفاده از یک ماوس (ترکپد) و همچنین کیبورد، می توانند امور خود را به شکلی سریع تر انجام دهند اما اکنون، کمی زود است که در مورد آیپد پرو قضاوت کنیم. بله، با استانداردهای امروزی و قمیت بالای همین دستگاه، دلیلی منطقی برای خرید آن وجود ندارد اما اپل با معرفی آن در پی ایجاد تحولی است که در آینده ای نزدیک، نسل بعدی خواستار آن هستند.

بسیاری از ویژگی های آیپد پرو را قبلا نیز در آیپد ایر دیده ایم اما اکنون اپل تمام تلاش خود را کرده تا به شکلی بهتر این محصول را برای همه کاربران بهینه نماید. واقعیت هم این است که اکنون، آیپد پرو بیشتر در میان لپ تاپ ها جای می گیرد تا تبلت ها.

Surface-Pro-3-vs-iPad-Air-2-w600

در این بخش نمی توان نگاهی به خط تولید «سرفس» از مایکروسافت نداشت. اهالی ردموند اکنون سه سال است که این محصول هیبریدی را توسعه داده و آن را به فروش می رسانند و اگرچه این شرکت آمار دقیق فروش آن را ارئه نمی دهد اما می توان گفت که دوره به دوره، درآمدهای مایکروسافت از فروش سرفس و نمونه پروی آن بیشتر شده اند.

سرفس، از پلتفرم دسکتاپی ویندوز بهره می برد و در زمینه قدرت پردازشی نیز سعی می کند شباهت بسیار زیادی با یک لپ تاپ داشته باشد اما با اینحال، استقبال از این محصول گواهی بر آن است که مردم، دستگاه های هیبریدی را دوست دارند و می توان آینده ای خوب را برایشان متصور بود.

10186b217da671ae6683c4aeebbba026-w600

پس در نهایت آیپد پرو برای چه کاربرانی مناسب است؟ برای شخصی که واقعا به آن علاقه داشته باشد و از کار کردن با لپ تاپ ها خسته شده باشد؛ شخصی که رابط های کاربری لمسی را ساده تر از کار کردن با یک پلتفرم نیازمند به ماوس و کیبورد می داند.

اپل می خواهد به ما بگوید که آیپد پرو اکنون در شمایل یک تبلت معرفی شده اما می تواند روزی جای لپ تاپ شما را بگیرد. این البته شعاریست که مایکروسافت نیز با سرفس اش می دهد اما در هر صورت، اپل اکنون اولین قدم خود را در جاده ای تازه و رو به هدفی جدید، برداشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • مهمان
    مهمان | ۲۴ شهریور ۱۳۹۴

    هیچ وقت اپل نمیتواند به موفقیت های سرفس برسد
    چون ویندوز ندارد و مک هم استفاده ی زیادی در جامعه جهانی ندارد
    از طرفی با برنامه ای که مایکروسافت برای ویندوز تدارک دیده دیگر در آینده شکی نیست که همه ی کاربران از ابزارهای ویندوزی استفاده کنند و حتی فکر استفاده از اندروید و مک و لینوکس و آی او اس به سرشان نمیزند!
    مطمئن باشید!!!

  • حسن عیدانی
    حسن عیدانی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۴

    خوب هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی