ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توضیحات تکمیلی سونی برای نمایشگر 4K در اکسپریا Z5 Premium

سونی در حاشیه نمایشگاه IFA 2015 از نسل جدید پرچمداران خود ملقب به خانواده  Xperia Z5 رونمایی به عمل آورد. در کنار موبایل اصلی و نمونه کامپکت، امسال شاهد معرفی محصولی ویژه با کد پریمیوم ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۳

سونی در حاشیه نمایشگاه IFA 2015 از نسل جدید پرچمداران خود ملقب به خانواده  Xperia Z5 رونمایی به عمل آورد. در کنار موبایل اصلی و نمونه کامپکت، امسال شاهد معرفی محصولی ویژه با کد پریمیوم بودیم که شرکت ژاپنی، رزولوشنی 4K را در نمایشگر آن به کار برده. چنین اتفاقی برای اولین بار در جهان رخ می داد و بسیاری از فعالان دنیای تکنولوژی را متعجب نمود.

اندکی بعد ولی مشخص شد که اکسپریا Z5 پریمیوم، صرفا در زمان نمایش رسانه های 4K، مانند تصویر و یا ویدیو، محتوا را به شکل 4K به نمایش در می آورد و در سایر زمان ها برای حفظ عمر بالای باتری، تصاویر را در رابط کاربری اندروید با رزولوشن 1080p به تصویر می کشد. حال نماینده سونی در ایران، توضیحات تکمیلی در خصوص تکنولوژی به کار رفته در نمایشگر این موبایل را برای دفتر دیجیاتو ارسال نموده که در ادامه می توانید آن را مطالعه فرمایید.

تاکائو یاگی، بخش مهندسی نمایشگر: پس از اینکه Xperia Z5 Premium را در جریان رونمایی سری Xperia Z5 در نمایشگاه IFA معرفی کردیم، با هیجان بسیار و برخی گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ فناوری 4K و چگونگی استفاده از آن در این دستگاه مواجه شدیم. از این رو می‌خواهیم از این فرصت استفاده کرده و به برخی از متداول‌ترین پرسش‌ها دربارهٔ نخستین تلفن هوشمند 4K در جهان* پاسخ دهیم.

نمایش 4K در تلفن هوشمند Xperia Z5 Premium در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

Xperia Z5 Premium زمانی از نمایش 4K خودش استفاده می‌کند که یا از آن برای تماشای محتوای 4K که خودتان ضبط کرده‌اید استفاده کنید یا از محتوای 4K شخص ثالث از طریق سرویس‌های پخش جریانی از طریق اینترنت. همه موارد دیگر (شامل محتوای صفحهٔ اصلی و برنامه‌ها) به‌منظور بهینه‌سازی عملکرد، مصرف انرژی و دوام باتری با وضوح 1080p Full HD یا کمتر نمایش داده می‌شود. از این رو می‌توانید از این دستگاه بدون نیاز به شارژ مجدد تا دو روز استفاده کنید.

سرویس‌ها و اشتراک‌های پخش جریانی (استریم) محتوای 4K بسیاری وجود دارند ولی هنوز برای دستگاه‌های همراه بهینه نشده‌اند. به همین دلیل ما قابلیت ارتقای خودکار محتوا را در Xperia Z5 Premium قرار دادیم تا بتوانید از همهٔ فیلم‌ها و عکس‌هایتان در برنامه‌های «فیلم» و «آلبوم» Sony و سرویس‌های پخش جریانی ویدیوی پرطرفدار مانند Netflix و YouTube با کیفیت 4K لذت ببرید.

چرا نمایش 4K تنها در برنامه‌های «فیلم» و «آلبوم» Sonyاستفاده می‌شود و همهٔ چیزهای دیگر (صفحهٔ اصلی، برنامه‌ها، مرور وب و غیره) با وضوح Full HD 1080p نشان داده می‌شود؟

چند دلیل برای این امر وجود دارد. نخست اینکه پس از تحقیقات و آزمایشات گسترده دریافتیم که برای کاربران نمایش محتوای سرگرمی با وضوح 4K هم‌زمان با امکان استفادهٔ عادی از همهٔ قابلیت‌های فوق‌العادهٔ تلفن هوشمند Sony بدون فدا کردن ماندگاری باتری، بالاترین اولویت را دارد.

دلیل دوم این است که بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث (هنوز) با وضوح 4K طراحی نشده‌اند یا امکان اجرا با این وضوح را ندارند ولی از آنجایی‌که سخت‌افزار نمایشگر Xperia Z5 Premium وضوح ۳۸۴۰×۲۱۶۰ (استاندارد 4K SID) با تراکم ۸۰۶ پیکسل در اینچ دارد، حس می‌کنیم دستگاهی برای پاسخگویی به تخیلات، نیازهای برنامه‌نویسان و برنامه‌های آتی ساخته‌ایم که با پیشرفت تکنولوژی هم از رده خارج نمی‌شود.

آیا تصاویر گرفته‌شده از صفحه‌نمایش با وضوح Full HD گرفته می‌شوند یا 4K؟

در حال حاضر Android Lollipop (سیستم عامل Xperia Z5 Premium در زمان عرضه) از تصاویر صفحه‌نمایش با وضوح 4K پشتیبانی نمی‌کند. از این رو همهٔ تصاویر گرفته شده از صفحه‌نمایش با وضوح Full HD گرفته می‌شوند.

آیا نمایش، فرآیند ارتقا و ضبط محتوای 4K هیچ تأثیری روی عملکرد؛ حافظه و دوام باتری نمی‌گذارد؟

Xperia Z5 Premium از ابتدا به‌عنوان دستگاهی با عملکرد بالا طراحی شده است. ما با Xperia Z5 Premium روی بهترین عملکرد در دو حوزهٔ اصلی تمرکز کرده‌ایم. نخست باتری ۳۴۳۰ میلی‌آمپرساعتی با ظرفیت بالاست که تا دو روز دوام می‌آورد و قابلیت شارژ سریع که نیاز به شارژ مرتب را از بین می‌برد. علاوه‌بر این حالت Battery STAMINA متعلق به Sony با محدود کردن خودکار فرآیندها و قابلیت اتصال، زمانی که نیازی به آن‌ها نیست، چگونگی استفاده از باتری را بهینه می‌کند و گزینه‌ٔ اضافه‌تر حالت Ultra STAMINA در صورت نیاز، عملکردهای اصلی Xperia Z5 Premium را به مدت یک‌هفته فعال نگه می‌دارد.

حوزهٔ دوم حافظهٔ داخلی است. Xperia Z5 Premium دارای حافظهٔ داخلی ۳۲ گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظهٔ خارجی microSD با ظرفیت ۲۰۰ گیگابایت است که فضای اضافه‌تری برای ویدیوها و فیلم‌های 4K و نیز تصاویر فراهم می‌آورد. ما همچنین در خصوص حافظه، به بهینه‌سازی حافظه در نمایشگر Xperia Z5 Premium توجه داشته‌ایم. انتقال داده بین پردازشگر و دستگاه طوری بهینه شده است که فناوری حافظهٔ نمایشگر Xperia Z5 Premium تصاویر نشان داده شده روی تلفن هوشمند شما را به‌خاطر می‌سپارد و عکس یا ویدیو را در حافظهٔ موقت قرار می‌دهد. از این رو وقتی می‌خواهید بار دیگر همان تصاویر را ببینید دیگر نیازی به بارگیری مجدد آن‌ها نیست که این موجب صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود.

چرا به نمایشگر 4K در تلفن هوشمند نیاز است. چه مزیتی دارد؟

Xperia Z5 Premium دارای نمایشگر ۵٫۵ اینچی Ultra HD واضح است که فناوری‌های 4K BRAVIA متعلق به Sony را برای نخستین‌بار به یک تلفن هوشمند می‌آورد. این تلفن هوشمند تجربهٔ مشاهده‌ای عمیق‌تر، شبیه به دنیای واقعی و با چهاربرابر وضوح Full HD از طریق سه حوزهٔ اصلی ارائه می‌دهد: وضوحی با تراکم ۸۰۶ پیکسل در اینچ؛ رنگ‌های زنده با نمایشگر TRILUMINOS Display برای موبایل؛ بهبوددهندهٔ پویای کنتراست و X-Reality برای وضوح فوق‌العاده.

اهمیت این موارد در چیست؟ ما از تحقیقاتمان دریافته‌ایم که روشنایی و رنگ به حافظه در ذهن انسان مرتبط هستند. هرچه حافظه واضح تر باشد آن را سریع‌‌تر به یاد می‌آوریم و ما هم به‌عنوان مهندس همیشه تلاش می‌کنیم تجربه‌هایی را روی صفحه خلق کنیم که بازتابی از شیوهٔ تجربهٔ زندگی واقعی باشند.
ما همچنین بر این باوریم که Xperia Z5 Premium قابلیت ارائهٔ واضح‌ترین پلت‌فرم واقعیت‌افزوده را دارد. ما اینجا در داخل شرکت در حال کار روی موارد جدیدی هستیم. پس منتظر خبرهای جدید بمانید.

*تلفن هوشمند 4K به ترکیب نمایشگر 4K Ultra HD و قابلیت ضبط، بازتولید و اشترک‌گذاری (از طریق MHL) اشاره دارد. مشخصات توسط سرویس SpecTRAX متعلق به Strategy Analytics ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ مورد تأیید قرار گرفته است. برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ‌ نتایج آزمایش Strategy Analytics از این صفحه دیدن کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • ayat
    ayat | ۱۲ مهر ۱۳۹۴

    این همون سونی نیست که می گفت صفحه های 2K زیادنو همون فول اچ دی کافیه؟!
    عاشق اینجور کمپانیا هستم که دارن سقوط میکننو با حرف مفت میخوان خودشونو مثلا سرپا نگه دارن

    اره فول تچدی خوبه و 4k
    کلا چیزی که تو بسازی خووووب
    چیزی که نتونی بد (-;

    • sony make belive
      sony make belive | ۱۲ مهر ۱۳۹۴

      سونی هنوزم رو حرفش هست و میگع چشم انسان تا یه حدی کیفیت رو میبینه، و این حرف رو اپل هم میزنه اما سونی چون میخاس دهن ادمایی مثل شما رو ببنده که میگفتی سونی چون قادر به زدن همچین کیفیتی نیس حرف الکی میزنه، سر همین اومده دو برابر کیفیت سامهنگ رو زد تا به سامسونگ بگه ماهم میتونیم بزنیم انفاقا دوبرابر شما هم میتونیم تازه دوربین گوشینونم از بدنه بیرون نزده اما وقتی نیاز نیس نزنیم بهترع،بلهههه اینجوریاس

  • مهربان
    مهربان | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    داداش من طرفدار سوني نيستم..ولي كاملا مشخصه خيلي زحمت كشيده برا اسمارت فوناي جديدش..و خداييش هم عالي هستن..مهندسي شده و با اصل و نسب و با کیفیت ساخت بالا..

    مبارك طرفداراش باشه.. :-)

    • shahin
      shahin | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

      ;D

  • LeGenDrY
    LeGenDrY | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    دقیقا فازت چیه؟
    تو تا حالا گوشی سونی داشتی نظر میدی؟ این دوستمون داره جوابت میده بازم ترول بازی در میاری اره باشه تو باهوش ما بی عقل و بی ادب پس خواهشا تو پست سونی نظر نده چون ما بی ادبیم

  • shahin
    shahin | ۱۱ مهر ۱۳۹۴

    چرا در.جواب hubot زده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی