ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جمع‌بندی

مروری بر دنیای بازی های ویدیویی در هفته ای که گذشت [25 مهر الی 2 آبان]

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲ آبان ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

دنیای بازی های ویدیویی گستردگی خاص خود را دارد و کمتر پیش آمده که در دیجیاتو بتوانیم از گوشه به گوشه ی این دنیای خوش رنگ و جذاب برای تان بگوییم. تمرکز بیشتری روی اخبار مهم، کنفرانس ها و اتفاقات جریان ساز داشتیم اما این بار به گونه ای متفاوت، دنیای بازی را در می نوردیم.

از گوشه کنار این صنعت جذاب اخبار متنوعی هر روز می شنویم که شاید کمتر فرصتی پیش آید در مورد آن ها صحبت کنیم. شرکت های بزرگ و کوچک، افرادی را تحت اختیار می گیرند، بازی هایی تایید می شوند و جنجال های خبری رخ می دهد. شایعات هر روز در گوش ها زمزمه می شود و برخی به حقیقت می پیوندد در حالی که بسیاری دیگر کذب محض هستند.

پست مورد نظر، به آمار فروش و گزارش های مالی شرکت ها خواهد پرداخت و نیم نگاهی بر شیوه مدیریت کمپانی ها در صنعت پر زرق و برق بازی های ویدیویی دارد. اگر می خواهید بیشتر با گوشه و کنار دنیای رنگارنگ ما گیمرها آشنا شوید، بسته جمع بندی هفته را تقدیم تان می کنیم.

نینتندو، مایکروسافت و سونی با کنسول های شان تنها سوژه های خبری ما نیستند. به دنیای بازی سازان مستقل سفر می کنیم و از استودیوهای کوچک شان هم اخباری به اطلاع تان می رسانیم. بازی های موبایل هم در انحصار هفت سنگ و پست های روزانه نیستند. اگر به دنبال تریلر بازی محبوب تان هستید، شاید در این پست آن ها را پیدا کنید و اگر می خواهید بدانید چه بازی هایی در هفته پیش رو منتشر می شوند، ما به شما خواهیم گفت.

در جمع بندی اخبار دنیای بازی، هر هفته مروری بر اخبار مهم صنعت ویدیوگیم در شرق و غرب داریم. البته، همچون گذشته اخبار مهم را سریعا به اطلاع تان خواهیم رساند اما به هر حال یک جمع بندی کلی از هفته ای که گذشت می تواند جامع و کامل باشد.

در ادامه با دیجیاتو و جمع بندی هفته همراه باشید.

بخش اول - مرور مقالات هفته

بررسی نسخه بتا Star Wars: Battlefront؛ نبرد ستاره ای

swbf-home-hero2

امسال سال Star Wars است، هیجان ناشی از عرضه هفتمین قسمت از این فرنچایز فوق محبوب به قدری بالاست که همه، اعم از طرفداران قدیمی این سری تا کسانی که تا به حال حتی یک قسمت از فیلم های این سری را هم ندیده اند در مورد آن صحبت می کنند.

اما این هیجان فقط محدود به صنعت فیلم سازی نیست، ناشر نامدار، الکترونیک آرتز هم از این هیاهو استفاده کرده و یکی از بهترین استودیو های خود را مسئول ساخت یک عنوان شوتر از دنیای استار وارز نموده است.

برای مطالعه مقاله کامل کلیک کنید

چرا زمان آن فرا رسیده که بازی ویدئویی جدیدی با محوریت جنگ جهانی دوم عرضه شود؟

enemyfront

بگذارید صادقانه بگویم، دلم برای بازی های شوتر با محوریت جنگ جهانی دوم تنگ شده است. برخی از بهترین خاطرات گیمینگ من مربوط به بازی هایی چون Medal of Honor یا نسخه های ابتدایی Call of Duty است. خاطراتی نظیر فتح ساحل نورماندی یا عبور از میان جنگل های گوادال کانال.

وقتی که من کوچک تر بودم، علاقه ی زیادی به تاریخ نظامی داشتم. هر کتابی که مربوط به جنگ های تاریخ به دستم می رسید را می خواندم و درباره ی جنگ های بزرگ کشورهای مختلف می آموختم. تجربه ی بازی های مربوط به جنگ جهانی دوم به من این شانس را می داد تا همه چیز را از نزدیک لمس و احساس کنم. این بازی ها دیدگاهی از جنگ را به من می دادند که حتی فیلم ها هم قادر به انتقال آن نیستند.

هیچ چیز نمی تواند احساس در اختیار داشتن کنترل یک سرباز و فرود آمدن در ساحل نرماندی را به اندازه ی یک بازی ویدئویی برایم تداعی کند. این بازی ها به شما اجازه می دهند که این نبردها را از دید اول شخص تجربه کنید؛ تجربه ای که فیلم ها و کتاب ها از تصویر کردن آن عاجز اند.

اما بعد از سال ها عرضه ی مداوم بازی های مربوط به جنگ جهانی دوم، به نظر می رسد که ناگهان این موج متوقف شد. بازار اشباع شده سبب شد که بازی سازان به بازه ی زمانی دیگری رجوع و به طور کل، استفاده از وقایع تاریخی را در داستان خود حذف کنند.

برای مطالعه مقاله کامل کلیک کنید

فلش بک؛ نیم نگاهی به بازی قدیمی Resident Evil 4

resident_evil_4-1152x7202

همان طور که در مطلب فلش بک بازی Devil May Cry نوشتیم؛ در اوایل سال ۱۹۹۹، به درخواست شینجی میکامی، ساخت بازی کلید خورد. در اصل، قرار بود بازی به عنوان نسخه ای جانبی برای سری رزیدنت ایوُل عرضه شود. نویسنده ی معمول سری رزیدنت ایول، یعنی نابورو سوجیمورا، خیلی زود پروسه ی نگارش سناریوی بازی را آغاز کرد.

هیدکی کامیا، که پیش از این نسخه ی دوم رزیدنت ایول را کارگردانی کرده بود، قصد داشت که بازی، ورژنی متفاوت، اکشن محور و “باحال” از همان سری را ارائه دهد؛ بنابراین، داستان ابتدایی، روایت شخصیتی به نام تونی بود که قصد داشت به دلیل برخی از توانایی فرابشری خود پی ببرد. توانایی هایی نظیر قدرت بدنی و جسمانی بسیار بیشتر از حد معمول که او را به موجودی کاملا متفاوت نسبت به انسان های عادی تبدیل می کردند. طبق معمول سری بازی هم، قرار بود که توانایی های تونی به واسطه ی علم بیوتکنولوژی پاسخ داده شود.

اما آن بازی، با تغییرات گسترده مواجه شد و در نهایت، در قالب فرنچایز جدید دویل می کرای عرضه شد. بنابراین در سال ۲۰۰۴، ساخت بازی از ابتدا آغاز شد. نوامبر سال ۲۰۰۲، بازی به عنوان یکی از ۵ بازی انحصاری کنسول گیم کیوب نینتندو شناخته می شد و هیروشی شیباتا، کارگردانی آن را بر عهده گرفت. تا زمان معرفی بازی، ۴۰ درصد از ساخت آن تکمیل شده بود.

برای مطالعه مقاله کامل کلیک کنید

۷ درس آموزنده از طراح کنسول Nintendo Entertainment System

948a70fd8a6aa044fb568195daefeb67.650x390x1

اواخر هفته ی گذشته، سازنده ی معروف ترین کنسول جهان، در مقابل جمعی ۱۰۰ نفره لب به سخن گشود. ماسایوکی اومارا، مسئولیت طراحی Nintendo Family Home (یا Famicom) و نیز Nintendo Entertainment System (یا NES) را عهده دار بوده است. اومارا برای ۳۰مین سالگرد عرضه ی NES در آمریکا، به بخش Metrotech دانشگاه نیویورک واقع در بروکلین رفت تا از تجربیات خود سخن بگوید.

اومارا از طریق یک مترجم، با جمعیت مضطرب حاضر در همایش سخن می گفت. در حالی که داستان کنسول جدید نینتندو چندان جدید نیست و همه از آن مطلع اند، اومارا برخی از تجربیات منحصر به فرد خود در روند طراحی NES را با ما به اشتراک می گذارد.

برای مطالعه مقاله کامل کلیک کنید

بررسی بازی Minecraft Story Mode – Episode One؛ فریب مخاطبان

MineCraftStoryModeCover

هیچکس و نه حتی کارکنان خود TellTale فکرش را نمی کردند که این استودیو، انقدر زود به محبوبیت برسد و به یکی از پر کارترین استودیوهای بازی سازی، با در اختیار داشتن برخی از برترین IPهای حال حاضر، بدل شود. هرچند که احتمالا بسیاری از گیمرها، هنگام عرضه ی The Walking Dead با این شرکت آشنا و بعد، شیفته ی بازی ها آن شدند.

البته موفقیت TellTale را به نمی توان به هیچ وجه باد آورده قلمداد کرد و استودیوی مذکور، علاوه بر عرضه ی بازی های موفق و سرگرم کننده، تحولی جدید در سبک ادونچر و ماجرایی پدید آورد. تغییری که سبب شد بسیاری از طرفداران سبک های دیگر به آن جذب شوند و از آن لذت ببرند.

با این همه، تجربه ثابت کرده است که تکرار دائمی فرمول های موفق، در نهایت به بازیسازان و عناوین آن ها آسیب می زند. استودیوی TellTale فرمولی فوق العاده پدید آورد؛ اما این فرمول به قدری تکرار شد و تکرار شد که دیگر جذابیت سابق را ندارد. شاید استفاده از داستان هایی مانند کمیک The Wolf Among Us یا کتاب Game of Thrones توانسته باشد به موفقیت بازی های TellTale کمک کند، اما با عرضه ی بخش داستانی بازی ماینکرفت، پی می بریم که TellTale در نبود داستان جذاب، مشکلات ریشه ای زیادی دارد.

Minecraft Story Mode، عنوان جدید استودیوی TellTale است که مشخصا در اوج نا امیدی و نبود خلاقیت ساخته شده است. عنوانی که سعی دارد خود را به زور در موج هیجان به راه افتاده برای بازی ماینکرفت بگنجاند.

فقط کافی است که سری به وبسایت یوتوب بزنید و نظرات گیمرها را درباره ی بازی بخوانید. حتی طرفداران دوآتشه ی ماینکرفت و TellTale نیز از روند در پیش گرفته شده راضی نیستند. البته شاید هنوز کمی برای اظهار نظر قطعی درباره ی بخش داستانی ماینکرفت زود باشد؛ اما با تجربه ی اپیزود اول، به این نتیجه خواهید رسید که بازی صرفا با جهت کسب درآمد و استفاده از احساسات طرفداران ساخته شده است و هدف دیگری ندارد.

برای مطالعه مقاله کامل کلیک کنید

بررسی بازی Wasteland 2: Director’s Cut؛ انسان در برابر تباهی

Wastlenad-2-Cover

داستان های تخیلی و خصوصا علمی تخیلی، معمولا جذابیت های خاص خود را دارند. این داستان ها، المان های حیاتی چگونگی انسان بودن را به نمایش می گذارند. این داستان ها می توانند درباره ی موضوعاتی نظیر عطش شخصیت اصلی برای انتقام باشند یا تاثیر عمیق عاطفی یک معشوقه و یا حتی ترس انسان نسبت به شکست خوردن از تکنولوژی. تمام این موضوعات، به نوبه ی خود ایدئولوژی های ما را به نمایش می گذارند.

Wasteland یکی از قدیمی ترین فرنچایزهای بازی های ویدئویی است که تاثیر زیادی در شکل گیری داستان های علمی تخیلی و صد البته تولید سری بازی موفق فال اوت داشته است. نسخه ی اول بازی، بیش از ۲۰ سال پیش عرضه شد و هم چنان به جرئت یکی از برترین عناوین تاریخ به شمار می رود. عنوانی که چه از لحاظ داستان پردازی و چه از هر لحاظ دیگری، سال ها از زمان خود جلوتر بود.

ویستلند به مسائلی چون خردی و از بین رفتن مسائلی چون وفاداری، صداقت، ملیت و خلاصه هر چیزی که مردم برای خود می سازند تا از ورود شرارت به جهان شان محافظت کنند می پردازد. و از سوی دیگر، زیبایی همین مسائل را در تقابل با دنیایی که تبدیل به لجنزاری از تباهی و فساد شده، به نمایش می گذارد.

ویستلند به انسانیت احترام می گذارد و آن را ارج می نهد. ویستلند همواره گفته است و می گوید که مهم نیست شرارت و تباهی به چه میزان رسیده است و اگر تا زیر گردن نیز در منجلاب آن فرو رفته باشیم، باز هم می توان به مقام انسان احترام گذاشت و آن را نجات داد. ویستلند تجربه ای از زندگی روزانه ی همه ی ماست و مفاهیمی عمیق را در قالب یک بازی ویدئویی عرضه می کند.

تا سال های متمادین، هیچکس جرئت آن را نداشت که نسخه ی دوم بازی ویستلند را عرضه کند. انتظارات به قدری از این عنوان بالاست که کم تر شرکتی ریسک ساخت دنباله ی آن را به جان می خرد. الکترونیک آرتز البته در سال ۱۹۹۰ چنین ریسکی کرد و با عرضه ی بازی احمقانه ی Fountain of Dreams به عنوان دنباله ی معنوی ویستلند، به شهرت خود آسیب بسیار زد.

اما استودیوی InXile به کمک Deep Silver تصمیم به ساخت نسخه ی دنباله ی رسمی بازی گرفت و از طریق کیک استارتر، خیلی زود میزان سرمایه ی مورد نیاز بازی فراهم شد. حضور برخی از سازندگان قبلی و البته احترام زیاد InXile به بازی ویستلند سبب شد که با چیزی فراتر از یک نسخه ی دنباله ی عادی طرف باشیم و بازی دقیقا به همان چیزی تبدیل شد که برای بیش از دو دهه منتظرش بوده ایم.

برای مطالعه مقاله کامل کلیک کنید

بخش دوم - مرور اخبار هفته

ماجراهای بی پایان کوجیما و کونامی همچنان مبهم است

kojima

هفته پیش، خبرنگار New Yorker، در گزارشی و با ارائه دلایل و تصاویری کاملا منطقی و قابل قبول، رسما خروج کوجیما از کونامی را به اطلاع مان رساند. در حالی که همه چیز به نظر صحیح به نظر می رسید، کونامی با انتشار بیانیه ای همه چیز را تغییر داد.

کونامی چند ساعت پس از انتشار این گزارش، خروج کوجیما از شرکت را تکذیب کرد و گفت این کارگردان نام آور ژاپنی، به تعطیلاتی طولانی مدت رفته است.

چند ماه پیش خبری از داخل کمپانی منتشر شد که به اتمام قرارداد کوجیما در ماه دسامبر اشاره می کرد. بنابر لیست کارمندان کونامی می توان این گفته را نیز تایید کرد. نام کوجیما هنوز در لیست کارمندان است و روابط عمومی کونامی از هر مهمانی خداحافظی یا استعفایی ابراز بی اطلاعی می کند.

در گزارش نیو یورکر آمده بود که روز ۹ اکتبر در شرکت یک مهمانی برای خداحافظی با کوجیما برگزار شده که سیمون پارکر، نویسنده مطلب حتی تصویری هم از این مهمانی منتشر کرده اما کونامی می گوید از برگزاری چنین اتفاقی بی خبر است.

در بیانیه ای که برای Tokyo Sports ارسال و توسط کوتاکو ترجمه شده آمده است: «در حال حاضر، کوجیما و تیم توسعه، ساخت Metal Gear Solid V را به اتمام رسانده اند و مرخصی طولانی مدتی گرفته اند. از آنجایی که ساخت بازی برای کنسول زمانی زیادی می برد، کاملا معمول است که کارکنان زمان بیشتری را پس از اتمام کار مرخصی بگیرند.»

سرنوشت کونامی، کوجیما، سری متال گیر و چندین پروژه دیگر نظیر سایلنت هیلز مدت ها است که در هاله ای از ابهام قرار دارد و هیچ یک از طرفین ماجرا نیز میلی به شفاف سازی ندارند.

مایکروسافت احتمال انتشار هیلو ۵ روی ویندوز را رد کرد

halo_5_guardians_spartan

کارگردان فرنچایز Halo، فرانک اُکانر، ظاهرا معتقد است که مشکل زیادی برای باز گرداندن سری هیلو به پی سی وجود ندارد. اگرچه نسخه ی پنجم بازی هیلو، یک بازی انحصاری اکس باکس وان به شمار می رود، اُکانر لزوما انتظار ندارد که این عنوان انحصاری باقی بماند.

اُکانر در مصاحبه با GamesRadar گفت که تلاش مایکروسافت برای پیشرفت گیمینگ روی ویندوز ۱۰ ممکن است به اتفاقی بزرگ منجر شود. او گفت که شانس زیادی وجود دارد که هیلو ۵ روی پی سی عرضه شود. البته او خاطر نشان کرد که هیچ خبر رسمی برای اعلام وجود ندارد اما این خبر جز احتمالات در نظر گرفته می شود.

اُکانر اضافه کرد که بازی هیلو ۵ براساس پلتفرم اینتل ساخته شده است؛ بنابراین پورت آن روی پی سی و بهره مندی از مزایای این پلتفرم کار چندان دشواری نخواهد بود.

اما مدیر بخش تبلیغات مایکروسافت، آرون گرینبرگ، به تازگی توییتی منتشر کرده است و به طرفداران اطمینان داده که نسخه ی پنجم بازی هیلو به صورت انحصاری برای کنسول نسل هشتمی مایکروسافت ساخته شده و برای پلتفرم دیگری عرضه نخواهد شد. گرینبرگ در توییت خود نوشت:

این موضوع حقیقت ندارد. بازی به صورت انحصاری برای اکس باکس وان ساخته شده است.

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، همان طور که خود اُکانر نیز گفت، تمام این سخنان جنبه ی فرضی داشتند. این موضوع که بازی براساس پلتفرم اینتل ساخته شده و پورت آن روی پی سی کار چندان دشواری نخواهد بود، بدین معنا نیست که لزوما بازی روی پلتفرم دیگری عرضه خواهد شد.

هم چنان باید منتظر ماند و دید که تکلیف بازی هیلو ۵ روی پی سی چه خواهد بود؛ اما اگر علاقه مند به تجربه این عنوان روی اکس باکس وان هستید باید تا روز ۵ آبان منتظر بمانید.

کنسول Nintendo NX، یک پلتفرم هیبریدی خواهد بود

iwata-nintendo-nx-will-surprise-gamers

بنابر گزارش جدید منتشر شده از سوی وال استریت ژورنال، نینتندو به تازگی کیت های نرم افزاری کنسول NX خود را برای توسعه دهندگان شخص ثالث فرستاده است. منابع مختلف به این خبرگزاری گفته اند که نینتندو می خواهد تا زمان معرفی کنسول، که اوایل سال آینده ی میلادی خواهد بود، به لاین آپی قدرتمند از بازی ها دسترسی داشته باشد.

منابع گزارش هم چنین خاطرنشان کرده اند که کنسول جدید نینتندو، از «حداقل یک» دستگاه متصل شده به خود بهره مند است که می توان از آن به عنوان یک دستگاه قابل حمل و پرتابل بهره برد. این مسئله، با گزارش دیگری که اوایل سال جاری منتشر شده بود، همخوانی دارد.

همان طور که پیش از این، شایعه ی آن وجود داشت، منابع نزدیک به وال استریت ژورنال اشاره کرده اند که کنسول جدید نینتندو از جدیدترین چیپ های عرضه شده بهره خواهند برد. قبلا نیز شایعات مختلفی وجود داشت که ظاهرا نینتندو قصد دارد از پردازنده های AMD استفاده کند.

ماه مارس گذشته، نینتندو رسما اعلام کرد که در حال کار روی سخت افزاری جدید است و از آن زمان، دیگر خبرهای چندانی از کنسول نینتندو به گوش نرسید. بعد از آن نیز، پتنتی جدید از سوی نینتندو ثبت شد که حکایت از شباهت کنترلر دستگاه به کنترلر کنسول Wii U داشت. در همین حال، ویژگی های جالب پتنت دیگری از کنسول NX سبب شد که فعالان صنعت، خبر از پشتیبانی NX از واقعیت مجازی و واقعیت جایگزین دهند.

منابع هم چنین اشاره کرده اند که NX خیلی زودتر از آن چه انتظار می رود، یعنی ماه جولای سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد. یکی از مقامات نینتندو هم به وال استریت ژورنال گفت که برای خبرهای بیش تر، باید تا سال ۲۰۱۶ صبر کرد.

استیم لینک می تواند بازی ها را با کیفیت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه استریم روی تلویزیون استریم کند

SteamLink-ds1-670x377-constrain1

استیم ماشین ها بالاخره از راه رسیدند و کاربران حالا با کنترلرهای جدید و قطعه ای متفاوت به نام Steam Link روبرو شده اند. این دستگاه که هم ابعاد یک هارد اکسترنال است، وظیفه استریم بازی از روی کامپیوتر شما به تلویزیون و یا هر نمایشگر دیگری را در خانه تان به عهده دارد.

بسیاری ترجیح می دهند به جای خرید ماشین های جدید و بهینه سازی شده، کیس مخصوص به خودشان را دست و پا کنند تا نهایت لذت را با آنچه می پسندند تجربه کنند. والو به جای مجبور کردن کاربران به استفاده از استیم ماشین ها، گزینه استیم لینک را قرار داده تا با صرف ۵۰ دلار بتوانید بازی های خود را روی تلویزیون استریم کنید.

استیم لینک تنها یک وظیفه دارد و ۵۰ دلاری که می پردازید صرفا به همین مقصود است. به جای تمرکزی چندگانه و ناقص، والو ترجیح داده تا استیم لینک را صرفا برای استریم بازی از کامپیوتر به تلویزیون بسازد و تاکنون به نظر می رسد بررسی ها نشان از کیفیت بالای محصول دارد.

این دستگاه از طریق کابل HDMI به تلویزیون متصل می شود و پس از شناساندن یک کنترلر به آن، باید به شبکه اینترنت خانگی خود متصل شده و پی سی مورد نظر را انتخاب نمایید، سپس در عرض چند ثانیه وارد مد Big Picture استیم خواهید شد و باقی ماجرا به سادگی پیگیری می شود.

والو در ویدیوی جدید تبلیغاتی خود سعی دارد تا بر دو فاکتور مهم دیگر نیز تاکید داشته باشد. استیم لینک می توانید تا حد رزولوشن ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم بر ثانیه را به راحتی روی تلویزیون شما استریم کند. البته در همین ابتدای کار چند مشکل ساده گزارش شده که گویا والو در صدد برطرف کردن آن ها است.

برای استفاده از قابلیت کورتانا روی اکس باکس وان، نیازی به کینکت نخواهید داشت

xbox-one-cortana-2016

مایکروسافت، ماه ها پیش و در همایش E3 امسال، از قابلیت دستیار مجازی کورتانا برای کنسول اکس باکس وان پرده برداری کرد. در آن زمان، مایکروسافت با انتشار ویدئویی تبلیغاتی خاطر نشان کرد که برای استفاده از کورتانا باید به دستگاه کینکت دسترسی داشت. اما هنوز معلوم نبود که آیا با استفاده از هدست های رایج اکس باکس وان نیز می توان به این دستیار توانا دسترسی داشت یا خیر.

مایک نیکولز، مدیر دفتر تبلیغات برند اکس باکس، در مصاحبه ی اخیر خود با وب سایت پالیگان به این موضوع اشاره کرد که کاربران می توانند با استفاده از هدست و میکروفون یا تایپ موضوع مورد نظر خود، از قابلیت های کورتانا بهره مند شوند.

مایکروسافت در حال حاضر برنامه دارد که کورتانا را تا انتهای سال جاری میلادی برای مشترکین Xbox One Preview عرضه کند و سال آینده، آن را در اختیار عموم قرار دهد. بنابر گفته ی نیکولز، با عرضه ی کورتانا برای اکس باکس وان، دارندگان کینکت به تجربه ای فوق العاده دست پیدا خواهند کرد.

به نظر می رسد که مایکروسافت به دنبال بهبود قابلیت تشخیص صدای کینکت است و علاقه ی چندانی به استفاده از حرکات دست برای هدایت داشبورد اکس باکس ندارد. به عقیده ی نیکولز، قابلیت کنترل با حرکات دست همین حالا نیز در اکس باکس وان وجود دارد، اما اشخاص بسیار کمی از آن بهره می جویند. بنابراین این قابلیت از داشبورد بعدی که ماه نوامبر عرضه خواهد شد، به کلی حذف شده است.

کمپانی مایکروسافت با عرضه ی اکس باکس وان به همراه دستگاه کینکت، در اوایل عرضه ی کنسول، با ضررهای مالی و انتقادات فراوان مواجه شد و در نهایت، کینکت از جعبه ی اصلی کنسول کنار گذاشته شد و به صورت جداگانه به فروش رسید. اما حالا به نظر می رسد که این شرکت بار دیگر برنامه دارد که مخاطبان را به خرید سنسور حرکتی نه چندان محبوب خود مجاب کند.

مایکروسافت: تعداد کثیری از دارندگان کینکت هنوز از آن استفاده می کنند

Kinect

کینکت حالا از آنچه که بود هم بی مصرف تر می شود. مایکروسافت عملا با رد عدم کاربرد کورتانا روی اکس باکس وان بدون کینکت، این ابزار را یک قدم دیگر به فراموشی نزدیک کرد اما مایک نیکولاس، مدیر بخش بازاریابی برند اکس باکس می گوید با تمامی این تفاسیر، هنوز قشر گسترده ای از دارندگان کینکت، هنوز از دوربین خود استفاده می کنند.

نیکولاس تمایلی به بیان اینکه چه تعدادی از کاربران کینکت دارند و چه تعداد فعالانه از دستگاه استفاده می کنند ندارد اما می گوید: «من می توانم بگویم که کاربران کینکت هنوز بخش بسیار بسیار بزرگی را تشکیل می دهند و این تعداد به صورت متداوم از کینکت استفاده می کنند. کمتر در بازی ها اما بسیار بیشتر در بخش های رابط کاربری و ورود به حساب های کاربری.»

در حالی که نیکولاس از اعلام رقم تعداد کاربران کینکت سر باز زد، از عبارت «اکثریت قریب به اتفاق کاربران» استفاده نمود. مدت ها می شود که کینکت عنوان جدید و قابل توجهی به خود ندیده و مایکروسافت ترجیح می دهد به جای کاربرد کامل از دستگاه در بازی های ویدیویی، آن را در موارد ساده تر به کار گیرد.

کینکت جدید، سال ۲۰۱۳ به انضمام اکس باکس وان با قیمت ۵۰۰ دلار به فروش می رسید و در حالی که آن زمان کینکت بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم محصولات ردموند محسوب می شد، حالا مدیران جدید اعتقاد چندانی به استفاده از دستگاه ندارند. تقریبا به مدت ۶ ماه، کینکت اجبارا روی هر واحد اکس باکس وان فروخته می شد و کاربران گزینه دیگری جز خرید یک دوربین اضافه نداشتند.

کنسول NES نینتندو سی ساله شد

nint

کنسول معروف Nintendo Entertainment System که با نام NES نیز شناخته می شود، سی سال پیش در چنین روزی، در آمریکا عرضه شد و برای سال های متمادی، همه را شیفته ی خود کرد. NES یک دستگاه ۸ بیتی بود و توانست سرآغازی باشد برای عرضه ی کنسول های خانگی. بسیاری، NES را با نام «نینتندو» می شناختند و همین مسئله، به برندینگ دستگاه و کمپانی سازنده ی آن کمک بسیار می کرد.

با عرضه ی بازی هایی چون برادران سوپر ماریو و صد البته بازی انقلابی دانکی کونگ، NES خیلی زود جای خود را در دل غربی ها و شرقی ها باز کرد و به یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین سرگرمی های عصر خود تبدیل شد. NES توانست رنسانس جدیدی در امر گیمینگ پدید آورد و اگرچه چندان در اروپا موفق نبود، اما تاثیری شگرف بر صنعت بازیسازی گذاشت.

در همان زمان بود که نینتندو بسیاری از عناوین نام آشنای امروز را به مالکیت خود در آورد و توانست با در اختیار داشتن مجموعه ای قدرتمند از عناوین انحصاری و شخص ثالث، موفقیت و برتری خود را تضمین کند.

اما مسئله ی جالب اینست که لیست عناوین نینتندو بعد از گذشت ۳۰ سال، هم چنان نسبتا بدون تغییر باقی مانده و مشاهده می کنیم که بازی هایی نظیر افسانه ی زلدا، سوپر ماریو، دانکی کونگ، متروید، کید ایکاروس و بسیاری عنوان دوست داشتنی دیگر، هم چنان عرضه می شوند و هم چنان، دل گیمرها را می ربایند.

اگر NES وجود نداشت، شاید شرایط امروز بسیار متفاوت بود و گیمینگ به چنین جایگاهی نمی رسید. NES کنسولی است که همه ی ما، به نوبه ی خود، به آن مدیون هستیم.

الکترونیک آرتز: علاقه ای به ساخت نسخه ی Remaster بازی هایمان نداریم

EA-logo-black-ds1-670x476-constrain

الکترونیک آرتز سال نسبتا خوبی را پشت سر می گذارد و و در چند وقت اخیر، چند عنوان از قبیل فیفا ۱۶ را منتشر نموده که با بازخورد بسیار خوبی مواجه همراه بوده است. این شرکت هم چنین، عنوان مورد انتظار Star Wars Battlefront را نیز برای تعطیلات کریسمس در برنامه ی کاری خود دارد و انتظار می رود که در چند ماه آینده به سوددهی بسیار زیادی برسد.

با این حال، پیتر مور، مدیر عملیاتی این کمپانی، به تازگی و در مصاحبه با وب سایت IGN، به صحبت هایی درباره ی برنامه های آتی شرکت پرداخته و خاطر نشان کرده که الکترونیک آرتز، به هیچ وجه تمایلی به ساخت نسخه های بازسازی و HD بازی های پیشین خود ندارد.

مور در مصاحبه ی خود با قاطعیت اعلام کرد که الکترونیک آرتز تمایلی به ساخت نسخه های بازسازی ندارد و به اعتقاد او، ساخت چنین بازی هایی تنها زمانی به وقوع می پیوندد که شما دیگر هیچ ایده ی جدیدی نداشته باشید.

مور توضیح داد که به خاطر ماهیت شرکت الکترونیک آرتز و نیز فعالیت های آن، دیگر وقتی برای ساخت عناوین بازسازی شده باقی نمی ماند و آن ها تنها به دنبال این هستند که دائما به سمت جلو پیشروی کنند.

البته مور ارزش نسخه های بازسازی کمپانی های دیگر را زیر سوال نبرد و گفت:

برای بسیاری از کمپانی ها، نسخه های بازسازی با هدف سودآوری بیش تر ساخته می شوند. شما یک IP موفق دارید و می توانید با بازسازی آن، برخی از مخارج خود را تامین کنید؛ این مسئله عالی است. اما ما چنین کاری نمی کنیم. بعید می دانم چنین کاری با فرهنگ ما هم خوانی داشته باشد.

با تمام این تفاسیر و با توجه به اعلامیه ی مور، می توان به قطع گفت که در آینده ی نزدیک شاهد هیچ نسخه ی بازسازی از بازی های قدیمی الکترونیک آرتز نخواهیم بود و این شرکت، تمرکز خود را عرضه ی عناوین جدید متمرکز کرده است. اما اگر به دنبال تجربه ی دوباره ی بازی های قدیمی این کمپانی هستید می توانید از سرویس EA Access و EA Origin روی اکس باکس وان و پی سی بهره ببرید.

اکس باکس وان در سپتامبر هم مغلوب پلی استیشن ۴ شد؛ آرامش پیش از طوفان مایکروسافت

xbox-one-vs-ps4-970-80-ds1-670x377-constrain

بالاخره پس از چند روز تاخیر، آمار ماه سپتامبر فروش کنسول ها و بازی های ویدیویی توسط سازمان NPD منتشر شد و هیچ عجیب نیست که بگوییم باز هم پلی استیشن ۴ کنسول محبوب بازار در این ماه بوده است و انحصاری هایی نظیر فورتزا موتور اسپورت ۶، Gears of War: Ultimate Edition و Rare Replay هم نتوانستند در برابر یکه تازی سونی بایستند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

این آمار که صرفا منحصر به ایالات متحده آمریکا است، خبر از برتری کلی سونی نیز می دهد. به طور مجموع، بازار این کشور به نسبت کشورهای قاره اروپا تمایل بیشتری به اکس باکس وان دارد اما با این حال، سونی موفق شده هم از لحاظ فروش نرم افزاری و هم از لحاظ فروش کنسول، موفقیت بیشتری کسب کند.

پنج عنوان ابتدایی لیست، همگی برای چهار پلتفرم نسل هفتم و هشتم سونی و مایکروسافت عرضه شده اند اما فروش ۴ بازی روی پلی استیشن ۴ بیشتر از اکس باکس وان بوده اما جای تعجب دارد که با تمام تبلیغات و پشتیبانی های سونی، Destiny: The Taken King، عنوان پنجم لیست، موفق به فروش بیشتری روی اکس باکس وان شده است.

Super Mario Maker پس از چند هفته، همچنان با قدرت تمام در رده بندی باقی مانده و با وجود اینکه کنسول Wii U، پلتفرم محبوبی در آمریکا نیست، اما فروش نرم افزاری آن فوق العاده به نظر می رسد.

  1. NBA 2K16 – PS4, Xbox One, 360, PS3
  2. Madden NFL 16 – PS4, Xbox One, 360, PS3
  3. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – PS4, Xbox One, PS3, 360
  4. FIFA 16 – PS4, Xbox One, 360, PS3
  5. Destiny: The Taken King – Xbox One, PS4, 360, PS3
  6. Super Mario Maker – Wii U
  7. Disney Infinity 3.0 – ۳۶۰, Wii U, Xbox One, PS4, PS3
  8. Mad Max – PS4, Xbox One
  9. NHL 16 – Xbox One, PS4, 360, PS3
  10. Minecraft – ۳۶۰, PS3, Xbox One, PS4

نکته جالب دیگر، حضور ۴ بازی ورزشی در سبک های مختلف درون این لیست ده تایی است. NBA 2K16 با قدرت هر چه تمام تر جایگاه اول را در اختیار گرفته و پس از آن Madden NFL 16 در رتبه دوم قرار دارد. با این حال، فروش قدرتمند Metal Gear Solid V: The Phantom Pain به حدی نبوده که بتواند رقبای ورزشی اش را پشت سر بگذارد و در جایگاه سوم قرار دارد.

سونی اعلام کرده که سپتامبر، در زمینه فروش دیجیتالی بازی ها، پرسودترین ماه در تاریخ پلی استیشن استور بوده است. برتری پلی استیشن ۴ احتمالا طی دو ماه آینده به صورتی موقت پایان می یابد و مایکروسافت می تواند با انحصاری هایی نظیر هیلو بازار را به تصاحب در آورد.

کاهش قیمت پلی استیشن ۴ در اروپا رسما تایید شد

PS41

اگرچه سونی در برابر بازی های آخر سال مایکروسافت حرف چندانی برای گفتن ندارد اما به نظر می رسد که در زمینه قیمت سخت افزار، پلی استیشن ۴ انتخاب بهتری برای آخر سال میلادی باشد. پس از کاهش قیمت کنسول در قاره آمریکای شمالی، حالا نوبت به اروپا رسیده تا مشتریان با قیمت کمتری کنسول های خود ر خریداری کنند.

از امروز به بعد، پلی استیشن ۴ با هارد یک ترابایتی در مناطقی که تحت برند سونی اروپا هستند کاهش خواهد یافت. استرالیا و نیوزیلند که یکی از این مناطق محسوب می شود، حالا کنسول را با قیمت ۴۷۹٫۹۵ دلار استرالیا به فروش می رسانند، پیش از این قیمت کنسول در این منطقه ۵۴۹٫۹۵ دلار بود.

قیمت پلی استیشن ۴ هایی که هارد یک ترابایتی دارند همچنان ۵۴۹٫۹۵ دلار باقی می ماند تا گزینه ای باشد برای افرادی که میل به هارد درایو بیشتر دارند. لازم به ذکر است که هنوز قیمت کاهش یافته کنسول در مناطق اصلی اروپا اعلام نشده است اما انتظار می رود قیمت سخت افزار تقریبا ۵۰ یورو در این محدوده کاهش یابد. بریتانیایی ها از امروز می توانند کنسول را با قیمت ۲۹۹ پوند خریداری نمایند.

با توجه به این مسئله، کاهش قیمت کلی پلی استیشن ۴ (ریجن های مختلف) در کشور طی یکی-دو ماه آینده قطعی به نظر می رسد و اگر قصد خرید دارید، مدتی به انتظار تعدیل بازار بنشینید.

آداپتور وایرلس اکس باکس وان برای پی سی عرضه شد

xbox_one_controller_wireless_pc_adapter_1-600x338

حالا تقریبا دو سال از عرضه هر دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ به بازار می گذرد و یک سال دیگر به عمر این کنسول ها اضافه شد. با این حال، پی سی گیمرهایی که علاقه مند به استفاده از کنترلر اکس باکس وان روی کامپیوتر خود بودند تنها یک راه حل داشتند: استفاده از کنترلر سیمی و اتصال به پورت یو اس بی.

از حالا به بعد، کاربران می توانند با خرید یک دانگل ۲۵ دلاری از استورهای مایکروسافت، و اتصال آن به پی سی، کنترلرهای کنسول اکس باکس وان را بدون دردسر و سیم اضافه، به کامپیوتر وصل کرده و با آن به بازی بپردازند.

گفته می شود که همزمان تا ۸ کاربر می توانند دیوایس خود را به این دانگل متصل نمایند و از تمام ویژگی های کنترلر اکس باکس وان بهره مند شوند. البته باید توجه داشت که برای استفاده از این وسیله جانبی باید حتما ویندوز ۱۰ روی سیستم خود داشته باشید.

اگر مایل به خرید دانگل وایرلس کنترلر اکس باکس وان برای پی سی هستید، باید ۲۵ دلار کنار بگذارید اما اگر کنترلر کنسول را هم در اختیار ندارید، مایکروسافت یک بسته ۸۰ دلاری برای شما در نظر گرفته که شامل کنترلر و دانگل می شود.

اپلیکیشن اختصاصی توییچ برای پلی استیشن ۴ عرضه شد

twitch-new-header

کاربران کنسول پلی استیشن ۴ حالا می توانند بدون دردسر و از طریق اپلیکیشن جدید اختصاصی توییچ، کانال های مورد نظر خود را از روی پلتفرم محبوب شان دنبال کنند. این اپلیکیشن ظاهری متفاوت نسبت به آنچه که برنامه ای که پیشتر روی کنسول ها بود دارد.

استریم از طریق توییچ و همچنین روی شبکه Ustream، از زمان عرضه کنسول روی پلی استیشن ۴ امکان پذیر بود و کاربران می توانستند با فشردن دکمه Share و انجام تنظیماتی ساده، در کمتر از یک دقیقه استریم را آغاز کنند.

اما تماشای محتوای دیگر کاربران باید از طریق Live from PlayStation یا مرورگر وب انجام می پذیرفت. ماه گذشته در TwitchCon، شرکت توییچ از عرضه اپلیکیشنی مخصوص برای تمام پلتفرم های پلی استیشن پرده برداشت که کار را به طور کل برای همه ساده تر می کند. چه بحث تماشا در میان باشد و چه بحث استریم کردن.

پلی استیشن ۴ اولین کنسولی است که اپلیکیشن را دریافت می کند و پس از آن نوبت به ویتا و پلی استیشن ۳ می رسد. آنچه که اکنون برای پلی استیشن ۴ منتشر شده، شباهت بسیاری به اپلیکیشن موجود روی اکس باکس وان دارد. اپ توییچ هم اکنونی روی پلی استیشن نتوورک آمریکای شمالی در دسترس است و با مراجعه به این لینک می توانید نسبت به دانلود آن اقدام کنید.

اولین برنامه اختصاصی PewDiePie برای یوتوب رد، با همکاری رابرت کرکمن ساخته می شود

url7

PewDiePie، یکی از شناخته شده ترین شخصیت های وبسایت یوتوب و در حالت کلی تر، صنعت گیمینگ است. اما این استریمر معروف، قرار است به زودی برنامه ی واقع نما خاص خود را در سرویس Red وب سایت یوتوب راه اندازی کند.

برنامه ی مذکور، «Scare PewDiePie» یا «پیو دی پای را بترسان» نام دارد و رابرت کرکمن، کارگردان سریال مطرح The Walking Dead، تولید آن را عهده دار شده است. این برنامه قرار است Felix Kjellber (یا همان PewDiePie) را در «اتفاقات ترسناک واقعی» قرار دهد که با الهام از بازی های ویدئویی ساخته شده اند.

سبک برنامه ی مورد بحث، چیزی بین دوربین مخفی و ماجراجویی واقع نما خواهد بود و فلیکس، با گشت و گذار در محیط های از پیش ساخته شده و ظاهرا بدون اطلاع قبلی، در مقابل شرایط دشوار و وحشتناک قرار می گیرد. Scare PewDiePie، به صورت انحصاری روی سرویس یوتوب رد منتشر خواهد شد.

یوتوب رد سرویس جدیدی است که کاربران می توانند با پرداخت مبلغی، به محتویات بدون تبلیغ دسترسی داشته باشند. هم چنین در این سرویس می توان ویدئوها را برای مشاهده آفلاین ذخیره کرد. یوتوب رد، هفته ی آینده راه اندازی می شود و از سال ۲۰۱۶، کاربران می توانند به به محتویات اختصاصی نظیر برنامه ها و فیلم های جدید، دسترسی داشته باشند.

مدیر اجرایی سونی خبر از احتمال عرضه پلی استیشن ۴ بهبود یافته داد

PS4-logo-201_440-ds1-670x378-constrain

معمولا کنسول های مختلف بازی هر نسل، با شباهت های زیادی نسبت به یک دیگر عرضه می شوند و تا آخر نسل به همان شکل خود باقی می مانند. در طول هر نسل، ورژن های مختلفی از کنسول ها عرضه می شوند اما هیچ کدام تغییر خاصی در عملکرد و پرفورمنس ایجاد نمی کنند و تنها مسائلی چون مصرف انرژی، اندازه و چیزهایی از این دست دچار تغییر می شوند.

در این میان البته کمپانی نینتندو تغییراتی نسبتا مهم در پلتفرم ۳DS خود اعمال کرد و با عرضه ی نسل دوم این کنسول دستی تحت عنوان New Nintendo 3DS قدرت عملکرد دستگاه خود را افزایش داد.

به تازگی و در طی مصاحبه ای با وب سایت ۴Gamer، از نائب رییس بخش سرگرمی های کامپیوتری سونی، ماسایاسو ایتو، پرسیده شد که آیا امکان عرضه ی پلی استیشن ۴ جدید با افزایش عملکرد وجود خواهد داشت یا خیر.

ایتو به سرعت مشخص کرد که هیچ خبر جدیدی برای اعلام رسمی ندارد اما از زمان عرضه ی پلی استیشن ۴، ساختار X86 با رشد خوبی مواجه شده است و در حال حاضر، امکان افزایش عملکرد وجود دارد. با این حال ایتو گفت که سوال اصلی اینجاست که آیا اعمال این تغییرات الزامی خواهد بود یا خیر.

ساختار پلی استیشن ۳ به گونه ای بود که افزایش قدرت عملکرد دستگاه با توجه به فضای هارد دیسک، امری غیرممکن برشمرده می شد. اما از سوی دیگر، با توجه به ساختار X86 کنسول پلی استیشن ۴، اعمال پیشرفت های مختلف روی دستگاه چندان دور از ذهن نیست و امری شدنی به حساب می آید.

به همین دلیل، به گفته ی ایتو، تولید دو ورژن مختلف از کنسول که یکی از آن ها نسبت به دیگری برتری در قدرت و عملکرد دارد، ایده ای است که احتمالا باید در نظر گرفته شود. باید اشاره کرد که ایتو، پاسخی فرضی به سوالی مستقیم داد و این بدان معنا نیست که قرار است در آینده ی نزدیک یا دور، ورژن جدید از کنسول پلی استیشن ۴ عرضه شود.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا تولیدکنندگان کنسول های خانگی در آینده علاقه ای به ساخت ورژن های قدرتمندتر ا کنسول های خود نشان خواهند داد یا خیر.

متال گیر سالید ۵ و فیفا ۱۶، پر فروش ترین بازی های دیجیتالی ماه سپتامبر بودند

MGS5_TPP-ds1-670x377-constrain

بنابر گزارش های منتشر شده، بازی فیفا ۱۶ پرسودترین بازی دیجیتالی عرضه شده برای کنسول ها بوده و با فاصله ی کمی، بسته ی الحاقی Destiny: The Taken King را پشت سر گذاشته است. در همین حال، فروش نسخه ی اصلی بازی دستینی هم به دلیل عرضه ی بسته ی الحاقی تا حد چشمگیری افزایش یافته است.

نسخه ی پنجم بازی متال گیر سالید به همراه بازی مد مکس، به فروش دیجیتالی بهتری روی پی سی نسبت به کنسول ها دست یافت و رتبه ی اول جدول فروش دیجیتالی پی سی را از آن خود کرد. در مجموعو در ماه سپتامبر، فروش دیجیتالی جهانی عناوین مختلف به رقم ۵٫۴ میلیون دلار رسید و ارزش این صنعت را با ۱۱ درصد رشد سال به سال مواجه کرد.

در همین حال، میزان درآمد بازی های MMO پولی، با ۸ درصد کاهش مواجه شده و به ارزش ۲۱۳ میلیون دلار رسیده است. اما به طور کل، سودآوری تمام دسته بندی های بازی های دیجیتالی با پیشرفت چشمگیر روبرو شده اند.

نرخ درآمد دیجیتالی برای کنسول ها با رشد ۲۹ درصدی سال به سال به رقم ۳۲۶ میلیون دلار رسید؛ با این حال تعداد بازیکنان فعال، هم چنان ثابت باقی مانده است. اکثر درآمد، از طرف بازیکنانی که بازی های کامل دیجیتالی را خریده اند کسب شده و این بازی ها در مجموع به رقم ۱۳۲٫۴۶ میلیون دلار دست یافته اند.

در نهایت بازی های موبایل هم هم چنان تاج پادشاهی را بر سر دارند و با رشد ۹ درصدی، ارزش این صنعت به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

در ادامه می توانید جدول درآمد های ماه سپتامبر را مشاهده کنید:

SuperData-Top-5-Digital-Games-600x397

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مهرانا توانا
    مهرانا توانا | ۳ آبان ۱۳۹۴

    این مطلبتون کمی شبیه سایت بازی تاکه! یا من دارم اشتباه میکنم؟

  • یک دوصت
    یک دوصت | ۲ آبان ۱۳۹۴

    واقعا با برگشتن بازی های جنگ جهانی موافقم خیلی از خاطراط بازیم بر میگرده به این نوع بازی ها. و نکته ی بعدی بنظرم اینه که قبلا توجه کمتر روی گرافیک بازی ها بود و بیشتر روی داستان و محتوای بازی ها بود . متلا بازی کال اف 1 واقعا طولانی بود اما خسته کننده نبود و داستان زیبایی داشت اما بازی های جدید (نه همه اما بیشتراشون) خیلی خسته کننده میشه.
    من همه ی بازی های برتر رو با پلی 4 بازی میکنم که بتون روی بهترین حالتشون از بازی استفاده کنم اما تا حالا یه بازی واقعا خوب انجام ندادم.(البته بجز بخش انلاین)
    بازی اوردر فقط تمرکز روی گرافیک بازی بود . جدای از کم بودن داستان بازی خسته کننده هم بودش و هی منتظر تموم شدنش بودم. هاردلاین که بنظرم میاد فقط برای فروشش اسم بتلفیلد رو گرفت واصلا در سطح سری های قبلی نبود. اما اگه به عنوان سری جدید و فقط هاردلاین بهش نگاه کنم بازی بدی نبود.
    سری اساسن که فقط داره تکرار میشه و چیزه جدیدی نداره
    کال اف هم که کلا رفته سمتی که من دوست ندارم(نظر شخصی) حتی سری جدیدش هم برام ارزش خرید نداره و نخواهم خرید.
    و....
    من تو اینده دوست دارم بازی هایی بکنم متلigi که واقعا دوست داشتنی بود .
    و سری های اول اسپلینترسل که هیچ وقت از یادم نمیره و فکرنکنم دیگه بازیی ساخته بشه که بتونه با داستان بازی مودرن وارفر رقابت کنه .و در نهایت برادر این ارم که هم روی داستان هم روی گیم پلی و خود بازی واقعا عالی بود.
    و بهترین صدایی که از کل این بازی ها توی گوشم هستش صدای تفنگ m1 هست که خاطرات زیادی رو برام به یاد میاره.(دینگ).

مطالب پیشنهادی