ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

7 ترفند برای تقویت توانایی سخنوری، که از شما رهبر توانا تری خواهند ساخت

اگر می خواهید به عنوان یک رهبر مورد احترام باشید و اعضای تیمتان ارزش بیشتری برای شما قائل شوند، باید با برقراری ارتباط درست، آنها را با هم متحد کنید. منسجم و اثربخش سخن گفتن، ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۷ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

اگر می خواهید به عنوان یک رهبر مورد احترام باشید و اعضای تیمتان ارزش بیشتری برای شما قائل شوند، باید با برقراری ارتباط درست، آنها را با هم متحد کنید. منسجم و اثربخش سخن گفتن، کلید انتقال صحیح ایده های شما به دیگران است. این باعث می شود تیم شما از صحبت هایتان به درکی جمعی برسد و مشکلات، پیش از آنکه تبعات بیشتری پیدا کنند برطرف شوند. خیلی ها به صورت ذاتی تفکر استراتژیک و بهره وری را در وجود خود دارند، اما عدم توانایی در برقراری ارتباطی مؤثر با دیگران برایشان به مانع بزرگی تبدیل می شود.

خوشبختانه، ترفند های زیادی برای تقویت توانایی سخنوری وجود دارند که می توانند تقریباً از هر کسی، سخنوری مؤثر و خوش برخورد بسازند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

1- حرف هایتان را ساده کنید

اول از همه با این پیش فرض شروع کنید که هیچ کس متخصص نیست و از چیزی که می گویید سر در نمی آورد. این شما را مجبور می کند زبان مورد استفاده ی خود را ساده کنید. با این پیش فرض، واژگان ساده تر و بافتار گسترده تر و کلی تری برای بیان ایده های خود به کار خواهید گرفت. این را به منزله ی پایین آوردن سطح ایده های خود در نظر نگیرید؛ از این زاویه به موضوع بنگرید که تنها صحبت های وقت گیر و اضافی را حذف می کنید. هرچه ایده های خود را ساده تر منتقل کنید، دیگران بهتر متوجه آنها خواهند شد و شما نیز قادر خواهید بود بعد از این، به جزئیات بیشتری بپردازید.

2- شمرده سخن بگویید

خیلی ها یش از اندازه تند صحبت می کنند و این اشتباه است. تند صحبت کردن نوعی عادت عصبی طبیعی است که از نیازی ناخودآگاه به پر کردن فضاهای خالی با حرف زدن سرچشمه می گیرد. این اشتباه را نکنید. در عوض، حرف های خود را با دقت تمام ادا کنید و برای بالا بردن اثربخشی کلام خود، میان کلمات اندکی مکث بگنجانید. این برای انتخاب جملات، فرصت بیشتری در اختیار شما خواهد گذاشت و شما را آرام تر، با اعتماد به نفس تر و مسلط تر جلوه خواهد داد. این ترفند، به ویژه در مقابل کسانی که خیلی تند صحبت می کنند نتیجه ی فوق العاده ای خواهد داشت.

3- هر وقت توانستید، به صحبت های بعدی خود فکر کنید

شما همیشه فرصت برنامه ریزی برای سخنرانی های خود را پیدا نمی کنید، اما هر وقت چنین فرصتی به دست آوردید از آن استفاده کنید. پیش از حضور در جلسات، صحبت کردن در برابر جمع و یا ملاقات با کسی برای اولین بار، در مورد موضوع صحبت هایتان مطالعه کنید. اخبار را دنبال، و به روندهای جاری صنعت خود توجه کنید. شرکت یا پروژه های شخصی خود را مدام تحت نظر داشته باشید. هرچقدر در مکالمات خود مطلع تر باشید، باهوش تر و منسجم تر به نظر خواهید رسید.

4- از تکرار یا تمرین بیش از اندازه بپرهیزید

وقتی صحبت از سخنرانی و یا صحبت کردن در برابر جمع می شود، تمرین می تواند کمک زیادی بکند. شما با تمرین قادر خواهید بود از قبل بر دشواری های سخنوری غلبه کنید و هنگام ارائه ی اصلی، مسلط تر به نظر برسید. با این حال، تمرین بیش از اندازه نیز می تواند مشکل ساز شود. این کار باعث می شود لحنتان مصنوعی جلوه کند و مخاطب برای آنچه می گویید به اندازه ی کافی ارزش قائل نشود. هر چقدر تمرین می کنید، همیشه سعی کنید از ته قلبتان سخن بگویید، نه از حفظ.

5- داستان وار صحبت کنید

استفاده از این شیوه، به چند دلیل راهبرد قدرتمندی محسوب می شود. توجه مردم به صورت طبیعی به داستان جلب می شود و ارائه ی ایده ها به صورت داستان وار، بلافاصله باعث می شود فهم و به یاد سپاری آن آسانتر شود. به علاوه، شما را خلاق تر و خوش فکر تر جلوه خواهد داد. دفعه ی بعد که خواستید ایده ی پیچیده ای را در برابر جمع مطرح کنید، سعی کنید از یک ماجرا برای ارائه یا به تصویر کشیدن آن بهره بگیرید.

6- فقط حرف نزنید، مشارکت مخاطبان خود را نیز جلب کنید

به یاد داشته باشید که سخنوری فقط نیمی از معادله است. اگر می خواهید مخاطبانتان مجذوب صحبت هایتان باقی بمانند، باید دلیلی برای این کار پیش پایشان قرار دهید. در برابر گروه های کوچک یا مکالمات دو نفره ی رو در رو، از دیگران هم بخواهید صحبت کنند، سؤال بپرسند و نسبت به گفته هایتان واکنش نشان دهند. در برابر گروه های بزرگ تر، باید از شیوه های مشارکت طلبانه ای مثل بالا گرفتن دست و غیره بهره بگیرید.

7- همیشه با همه صحبت کنید

بهترین راه تقویت توانایی سخنوری این است که هر جا می روید آن را تمرین کنید. در ایستگاه اتوبوس یا تاکسی، در جلسات بزرگ و یا هر جای دیگری که می روید، با غریبه ها سر صحبت را باز کنید. در نهایت، برای صحبت کردن با دیگران احساس راحت تری پیدا خواهید کرد و به صورت طبیعی برای مکالمات خود موضوعات بداهه ی بیشتری پیدا می کنید. از گفتگوهای کوتاه روزانه نیز غافل نشوید؛ هر نوع مکالمه ای می تواند به شکلی به شما کمک کند.

استفاده از این استراتژیهای ساده، به مرور زمان از شما سخنور بهتری خواهد ساخت. شما قادر خواهید بود ایده هایتان را واضح تر منتقل کنید، مخاطبانتان را با خود همراه کنید، و در تیم خود اعتماد و احترامی دوجانبه به وجود بیاورید. تبدیل شدن به یک رهبر بهتر با استفاده از شیوه های سخنوری اثربخش، به زمان و تمرین زیادی نیاز خواهد داشت. اما قطعاً اگر تلاش کنید، به نتایج خوبی دست پیدا خواهید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • ماهان
    ماهان | ۲۷ دی ۱۳۹۴

    خوب بود ممنون

  • رسول
    رسول | ۲۷ آبان ۱۳۹۴

    عالی بود ........انسان زیر زبان خودش مخفی است تا نگوید شناخته نمی شود(ابرهام لینکلن)

  • داود
    داود | ۲۲ آبان ۱۳۹۴

    خوب بود سایت خوبی دارین ولی تا سخنوری در ذات نباشد خیلی سخته
    در اصل هیچ ممکنی لا ممکن نیست
    اراده سنگ را اب می کند

  • طراحی وبسایت
    طراحی وبسایت | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون و خسته نباشید

  • سهیل
    سهیل | ۱۵ آبان ۱۳۹۴

    بسیار زیبا و مفید واقع شد برام تشکر و سپاس فراوان دارم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی