چگونه مایکروسافت تحولی عظیم در کنترلر اکس باکس وان ایجاد کرد؟
مایکروسافت بیش از 100 میلیون دلار هزینه کرده است تا بتواند تحولی عظیم در کنترلر اکس باکس 360 پدید آورده و کنترلری مناسب برای کنسول نسل هشتمی خود، اکس باکس وان، تدارک بیند. این رقم ...
مایکروسافت بیش از 100 میلیون دلار هزینه کرده است تا بتواند تحولی عظیم در کنترلر اکس باکس 360 پدید آورده و کنترلری مناسب برای کنسول نسل هشتمی خود، اکس باکس وان، تدارک بیند. این رقم شاید خیلی زیاد به نظر برسد؛ اما کنترلر نقش رابط میان گیمر و کنسول را ایفا می کند و می تواند تغییری اساسی در تجربه کاربری پدید آورد.
مایکروسافت به دنبال «کمال» بود و تحقق یا عدم تحقق این امر تنها به نظر گیمرها بستگی دارد. چندی پیش، مایکروسافت کنترلر جدید خود را عرضه کرد. کنترلر وایرلس الیت، «شخصی سازی بی حد و مرز» و «دقتی در سطح حرفه ای» را در اختیار گیمرها می گذارد. اما سوال اینجاست که این سطح از کمال چگونه به دست آمد؟
و اگر تولید کنترلر معمولی کنسول اکس باکس وان، 100 میلیون دلار هزینه روی دست مایکروسافت گذاشت تا بهترین محصول ممکن پدید آید، چرا کمپانی ردموندی با فاصله دو سال، کنترلر جدید خود را عرضه کرد؟
در ادامه این مقاله با دیجیاتو همراه باشید.
نَوین کومار، مدیر بخش بازاریابی محصولات برند اکس باکس، در مصاحبه اخیر خود با وب سایت Polygon در رابطه با کنترلر جدید، معتقد است که این سوالات کاملا به جا اند. به گفته وی:
در حوزه کنترلرها به صورت واحد، ما این موقعیت را دیدیم که کنترلی بهتر برای گیمرهای حرفه ای عرضه کنیم. به نظرم ما به کارآمدترین کنترلر تا به امروز را تولید کرده ایم که می تواند بازده گیم پلی را افزایش دهد. قصد ما این بود که آن یک درصد از گیمرهای حرفه ای را هدف قرار دهیم اما حالا به نظر می رسد که همه طرفداران اکس باکس نسبت به آن علاقه مند شده اند.
به گفته کومار، توسعه و تولید کنترلر الیت، 18 ماه به طول انجامید و سرمایه گذاری روی آن تحت تاثیر رشد مسابقات eSports به عنوان یک فعالیت ورزشی و سرگرم کننده در صنعت بازی های ویدیویی به وقوع پیوست. کومار می گوید که مایکروسافت در ابتدا، فعالیت های کاربران حرفه ای و یک درصدی اکس باکس را مورد بررسی قرار داد، فعالیت هایی نظیر تورنومنت ها و امتیازات، و سپس به علایق آن ها پی برد.
در قدم بعدی، محققین مایکروسافت پا به خانه مردم گذاشتند و چگونگی بازی کردن گیمرهای حرفه ای را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در همین حال، بنابر سخنان کومار، مایکروسافت روی چگونگی طراحی پدال ها، تامب استیک ها و نیز D-Pad و عوامل انسانی دخیل در آن ها تحقیق کرد.
از این جا به بعد، تیم کنترلر جدید شروع کرد که تقسیم بندی چیزهایی که مردم نسبت به آن ها تمایل دارند و یا از آن ها شکایت می کنند. در حالی که این پروسه انجام می شد، تیم طراح متوجه شد که بسیاری از ایده ها و طرح هایی که پیش از این در سر داشته اند، بیش از آن چه تصور می شده، مورد پذیرش عمومی قرار خواهد گرفت.
برای مثال، پدال ها و تریگرهای پشت کنترلر، در اصل برای طرفداران بازی های شوتر طراحی شده بود؛ اما ظاهرا طرفداران بازی فورتزا نیز از آن ها استقبال می کردند. در مرحله بعد، تیم توسعه دهنده تعدادی کنترلر پروتوتایپ طراحی کرده و آن ها را در اختیار گیمرهای حرفه ای گذاشتند تا برای چند ماه، از هر یک استفاده کنند. این مسئله به مایکروسافت کمک کرد که به درکی بهتر از مفاهیم و طراحی مورد نظر خود دست یابد.
کومار توضیح می دهد که روند ارتقا کنترلر اکس باکس وان، دقیقا همانند پروسه ارتقا کنترلر اکس باکس 360 دنبال شده است:
فکر می کنم یکی از چیزهایی که سبب شد تا مردم از کنترلر اکس باکس وان خوششان بیاید، نحوه قرار گرفتن در دست و کیفیت ساخت آن بود. بسیاری از کارهایی که برای طراحی کنترل اکس باکس وان انجام دادیم، با استفاده از نکات مثبت کنترلر اکس باکس 360 انجام شد و ما تنها به بهینه سازی آن ها پرداختیم. همه این موارد در کنترلر الیت نیز رعایت شدند.
یکی از مسائلی که تیم طراحی الیت به آن پی برد، این بود که گیمرهای حرفه ای، وقت بیش تری با کنترلرهایشان صرف می کنند؛ بنابراین، آن ها انتظارات بیش تری دارند و البته، روند اصطحلاک کنترلرها نیز سریع تر انجام می شود. برای مثال، تیم طراحی متوجه شد که تامب استیک ها مدت زیادی دوام نمی آورند و دچار مشکلاتی از قبیل خوردگی می شوند.
برای بالا بردن عمر و دوام تامب استیک های کنترلر، تیم اکس باکس، مجددا آن را طراحی کرد و نوعی حلقه پلاستیکی به نقطه ای که استیک ها با کنترلر تماس دارند، افزود. بعد از این تغییر، حالا تامب در تامب استیک ها، فلز به پلاستیک سخت برخورد می کند و دوام بیش تری دارد. کومار معتقد است که این تغییر سبب می شود تا کار کردن با کنترلر روان تر باشد. و مهم تر از همه این ها، دیگر خیال گیمر می تواند راحت باشد که پوسته روی تامب استیک ها دچار خوردگی و یا پوسیدگی نمی شود.
در نهایت، تیم توسعه دهنده پی برد که گیمرهای حرفه ای، به شکلی متفاوت نسبت به عموم مردم با کنترلر تعامل می کنند. در واقع آن ها معمولا عادت دارند کنترلر بازی را محکم تر فشار دهند. بنابراین، کنترلر جدید اجازه می دهد به چیزهایی مانند تعیین میزان اندازه تامب استیک، امکان استفاده از دو D-Pad مختلف و حذف پدال های پشت کنترلر دسترسی داشته باشیم.
تمام این تکه ها و قطعات قابل جایگزینی و تغییر، بدون نیاز به ابراز هستند؛ مسئله ای که المان مهمی در طراحی به شمار می رود. کومار می گوید که مایکروسافت دقیقا همین هدف را دنبال می کرد. تیم سازنده می خواست قطعات اضافه، کاربردی باشند و در عین حال، امکان جایگزینی راحت و بی دردسر را فراهم کنند.
پاسخ این مشکل، استفاده از قطعات آهن ربا در D-Pad و تامب استیک و طراحی مکانیکی برای پدال ها بود. اوایل ماه پیش شنیدیم که کمپانی Scuf Gaming قراردادی با مایکروسافت بر سر همین پدال ها بسته است. به عنوان بخشی از توافقات قرارداد، Scuf به همکار شخص ثالث و انحصاری مایکروسافت در ساخت این کنترلرها تبدیل می شود.
کومار در طی مصاحبه تایید کرد که بزودی قطعات قابل شخصی سازی بیش تری برای کنترلر الیت عرضه می شوند و تولید آن ها بر عهده یکی از همکاران شخص ثالت کنترلر سپرده شده است. البته وی توضیحی درباره چگونگی این قطعات نداد.
کنترلر الیت 149.99 دلاری اکس باکس، شامل سه تامب استیک با ارتفاع مختلف، دو D-Pad، چهار پدال قابل حذف و یک کابل USB می شود. این کنترلر هم چنین، به نوعی اپلیکیشن در اکس باکس وان دسترسی پیدا کرده و به کمک آن، مجددا از نو کنترلر خود را برنامه ریزی و میزان حساسیت آن را مشخص کنند.
اپلیکیشن مورد بحث هم چنین، گزینه هایی شامل چیدمان های مختلف دکمه ها را در اختیار بازی سازان می گذارد تا بتوانند از میان انتخاب کنند؛ قابلیتی که به گفته کومار، در آینده بیش تر روی آن کار خواهد شد.
ما دلمان می خواهد که انتخاب های زیادی در اختیار گیمرها بگذاریم، اما در عین حال، دنبال این هم نیستیم که کار را برایشان سخت کنیم. این بهترین تعادل ممکن و مورد نیاز برای حمله است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.



برای شرکت و کنسولی که هیچ حق انتخابی برای مشتری هاش نمی زاره همین می شه دیگه متوجه فلسفه کنترلر elite نمی شن
فکر می کنن یه کنترلر جدید اومده کنترلر قبلی ید بوده / البته بنده خدا سونی حق داره کنترلر اینحوری بده برای چی ؟؟ مثلا کنترلر اینجوری با پدال بده برای درایو کلاب ؟؟؟ یا تنظیم تریگر بده برای killzone ؟؟ یا dpad متفاوت برای چی ؟؟ وقتی یه رقیب مقابل killer instinct نداره ؟؟
اصطحلاک؟؟
استهلاک
دوست گرامی(divan)
بنظرم بهتره وقت با ارزشتو جای بهتره بزاری تا اینکه با یه مشت متعصب بی خاصیت بحث کنی
و البته از حمایتی که هرروز از مایکی میکنی ممنونتم
کنترلر فوق العاده ای.واقعا کسی این کنترلر رو بخره یک نسل کامل رو میتونه باهاش سپری کنه بدون اینکه خسته بشه (کنترلر عادی هم میشه یک نسل رو باهاش طی کرد ولی بعد یک مدت دقت شو از دست میده).نکته ی جالب برای این کنترلر هم اینه که قشر زیادی رو آنالیز کردن تا این کنترلر ساخته شده.استقبال زیادی هم شده با اینکه 150$ قیمت داره!اصلا تو بازار نیست.خودشون هم(طبق متن) گفتن برای 1% مردم این کنترلر رو ساختن در حالی که فکر کنم 90% از مردم استقبال کردن!من خیلی دنبالشم ولی گیر نمیاد.
منظورت از دقت رو متوجه نشدم . دقت کنترلر چجوری پایین میاد؟
میخوام تویی که ادعای فهم داری و شعورت بالاست بگی چند میلیون کنترلر فروخته ، که اومدی میگی ۹۰ ٪ استقبال کردن؟ کم کمش باید یه ۱۲ میلیون فروخته باشه پس ؟ دیدی چقد نفهمی که حرفای مایکی رو باور میکنی؟
یادته پارسال سونی اعلام کرد که موجودیش برای ps4 تموم شده می دونی معنیش چیه ؟؟ یعنی اینکه باید کارخونه بسازه تا دوباره وارد فروشگاه ها کنن الانم اینم اینجوری شده
باهوش اغراق میدونی چیه؟
میگم خودشون برا 1% توسعه دادن ولی مردم خیلی بیشتر از این ها استقبال کردن.
منظورم از کاهش دقت هم شل شدن آنالوگ ها طی 5-6 سال استفاده است که این کنترلر چون همه چیزش قابل تعویض ه مشکلی نداره.
چه فایده ای داره ؟ کنسولش میلنگه :)) مگه به جز PS4 چیز دیگه هم داریم ؟
2 سالت باشه اما شعور و ادب داشته باشی خیلی بهتر از اینه که 80 سال باشی اما نه شعور داشته باشی نه ادب
چقذ بعضی بچه های 14 ساله تو کامنت زر میزنن. اه
آره ناموسن خیلی تو مخیه
یه دقیقه سکوت برای کسایی که فکر می کنن این کنترلر اومده جایگزین کنترلر معمولی ایکس باکس بشه / روحشون شاد
4 تا پدال ، 6 تا thumbsticks و 2 تا D-pads و جنس فوق العاده و کیف همراه و یه usb cable فوق العاده با کیفیت بعد طرف انتظار داره قیمتش اندازه کنترلر معمولی داره / شخصی سازی تریگرها و ... اضافه کنید
برای کسی که خودشو زده به نفهمی و دوس داره ۱۵۰ تا بره پاچش نمیشه کاری کرد ، برای شادی مغزت صلوات
منم برای کسی که فرق کنترلر "حرفه ای" و "عادی" رو نمی دونه و فکر میکنه دارن تو پاچه میکنن،همین نسخه رو تجویز میکنم.
اره با این حرفا خودتو گول بزن :))) کم کمش تو ایران میشه ۹۰۰ هزار تومن ، تو خارج از مرز ایرانم به قیمت ۱۵۰ دلار ، نصف یه کنسول
مایکروسافت همیشه عادتشه
میترسه امار پقیق ارائه بده :) هنوز یه میلیون از این کنترلرم نفروخته بعد دقیقا چجوری فهمیده ۹۰ ٪ گیمرهلش این کنترلرو میخوان ?
کنسولی شایسته اشغاله که بعد 3 سال فقط یه ماشین سواری داشته باشه یه بازی توی سبک killer instinct نداشته باشه بازی های مزخرفی مثل the order , knack داشته باشه
به خاطر اینکه هیچ مغازه ای نمی تونی پیداش کنی نه داخل best buy , نه توی گیم استاپ نه والمارت و نه خود مایکروسافت استور توی شهر شما به این چی می گن می گن فروش کم ؟؟
همه مثل شما گیمر تفننی نیستن.بعضی نسخه های بازی ها تا 350$ قیمت دارن مثل کالکتور ادیشن تایتان فال،ویچر3 و ... با این منطق تو اینا هم تو پاچه کردن ه.
شما یه لطفی کن یه امار از فروش این کنترلر بده ببینیم چقدر ازش استقبال شده ، امار احمدی نژادی مایکروسافت بدرد خودت میخوره ، کنسولت اشغال باشه میخوام صد سال دیگم کنترلر حرفه ای نداشته باشه ?
نفهم بیشتر شایسته جنابعالی / دیروز که پلی استیشن جونت با خاک یکسان شد حتی یدونه جایزه هم نبرد جالبه والا اما هنوز پر رویی /
البته فکر نکنم سواد داشته باشی اگر داشته بودی با خوندن مطلب بالا و یه مقدار تحقیق می فهمیدی این کنترلر مخصوص چه کسایی هست
اون 90% اغراق من بود نه اینکه آمار باشه،گفتم برای 1% مردم ساختن ولی انگار بیشتر از این حرفا مشتری داره.فرق اغراق رو با آمار نمی دونی؟علامت ! رو ندیدی؟
اخه منگل اون کابل به اصطلاح خیلی خیلی خیلی با کیفیت دقیقا به چه درد گیمر میخوره ?
لقب خانوادتو به بقیه نده
بهترین کنترلر ساخته شده توی تمام پلتفرم ها از نظر ign / توسعه و تولید کنترلر الیت، 18 ماه به طول انجامید / ایوووول به این می گن تحقیق و توسعه
دیدن رو طراحی خود کنسول بد جور افتضاح ببار اوردن رفتن یه کنترلر با قیمت نصف کنسول دادن بیرون :D هر کاری هم بکنه طراحی رو عوض نکرده ، بازم بد دسته
نمی دونم دنبال چی هستی که اینجوری کامنت میدی،ولی فکر نکنم چیزی این وسط بابت این کامنت هات عاید ات بشه.
در مورد بد دست بودن و خوش دست بودن،بورو یه نگاه به کنترلر های مسابقات ESL و MLG بنداز،فکر کنم به اشتباهت پی ببری.
بد دست ؟؟؟ خوب می شی / تحلیل هاتو خودت می نویسی یا از یوشیدا جونت قرض می گیری ؟؟ ign بده همه وبسایت ها که گفتن بهترین کنترلر ساخته شده است بدن جز تو و پلی استیشن جونت
معلومه حرف های کی شبیه رئیس جمهوره قبلیه
احتمالا تیمی که مسئول تحقیق و توسعه بوده یادش رفته انالیز کنه ببینه پوشت گوش کسایی که میخواد اینو بهشون بفروشه مخملیه یا نه ?
حالا پشت گوش ها من و ign و ... مخملی تو چرا تاول می زنی ؟؟؟ برو با همون کنترلر تاچ پد داری که تقریبا برای هیچ بازی مورد استفاده قرار نمی گیره حال کن