ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نخستین وب سایت 25 سال پیش در چنین روزی آنلاین شد

نخستین وب سایت جهان گستر توسط «تیم برنرز-لی» در 25 سال پیش در چنین روزی آنلاین گشت. صفحه یاد شده هنگام انتشار به معنای واقعی جهانی نبود و در تاریخ بیستم دسامبر سال 1990 از ...

فروغ بیداری
نوشته شده توسط فروغ بیداری | ۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۰

نخستین وب سایت جهان گستر توسط «تیم برنرز-لی» در 25 سال پیش در چنین روزی آنلاین گشت. صفحه یاد شده هنگام انتشار به معنای واقعی جهانی نبود و در تاریخ بیستم دسامبر سال 1990 از طریق اینترنت در شبکه سرن (CERN)، لابراتوار فیزیک هسته‌ای اروپا، به اشتراک جهانی گذاشته شد و چندین ماه بعد در اواخر تابستان سال 1991 میلادی کاملا عمومی گشت.

با اینکه در آن زمان تارنمای مورد بحث در واقع نوعی تعریف و توضیح برای چگونگی کارکرد پروژه «ابرمتنی» بود اما زمینه ای شد برای بسیاری از امکانات اینترنتی که اکنون شاهد آنها هستیم.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

شاید لازم باشد در اینجا توضیح دهیم که دو واژه «وب» و «اینترنت» کاملا مجزا از هم هستند و اگر شما هم جزو افرادی هستید که این دو را یکی فرض می کنید باید بدانید وب در حقیقت یکی از خدماتی است که روی اینترنت ارائه می شود و در زبان فارسی هم آن را «تارنما» می خوانند.

در مورد خالق وب یعنی برنرز-لی باید گفت که هنوز هم در حوزه وب مشغول به فعالیت است و در حال حاضر ریاست کنسرسیوم وب جهان شمول را به عهده دارد و بر روند تکامل وب نظارت می نماید. حوزه فعالیت شبکه سرن که نام کامل آن «سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای» است هم تا اندازه ای تغییر کرده و با اینکه همچنان تحقیقات شبکه ای (به خصوص محاسبات شبکه) در آن صورت می پذیرند اما بیشتر برای فیزیک ذره ای و ساختِ افزارهای شتاب دهنده ذرات شهرت پیدا کرده است.

نکته اصلی در واقع خود وب محسوب می شود که اکنون بیشتر یک پلتفرم محسوب می گردد تا مجموعه ای از اسناد و در حال حاضر آن را در همه چیز از تلفن همراه گرفته تا هدبندهای واقعیت مجازی می توان پیدا و استفاده نمود. هسته اصلی این سامانه بدون تغییر باقی مانده و همچنان ابزاری پویا و زنده برای به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق شبکه جهانی اینترنت در سراسر دنیا به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • genius
    genius | ۳۰ آذر ۱۳۹۴

    25سال گذشت....و من قول میدهم امروزه حتی برای یک شبانه روز هم زندگی بشر بدون اینترنت غیرقابل تصور است!!

مطالب پیشنهادی